Istuin terveyskeskuksen kahvilassa ja kuuntelin sivusta hoitajan ja noin 60v naisen keskustelun
Istuin käytävän vieressä kahvilan puolella odottamassa puolisoani.
Käytävällä käveli noin kuuskymppinen nainen jokin paperi kädessä. Oli ilmeisesti lähdössä kotiinpäin.
Kovasti katseli paperia ja oli mietteliään näköinen.
Vastaan käveli joku randomi hoitaja, parikymppinen.
Nainen pysäytti hoitajan ja he kävivät keskustelun joka meni suurinpiirtein näin:
-niin mitenkä tämän lomakkeen kanssa, voiko vaan täyttää kynällä tähän paperiin?
(hoitaja katsoi paperia)
-eiku tolla qr-koodilla täytät
-siis miten, saako sen jotenkin netissä täytettyä
-ei kun tolla koodilla vaan, se jää sinne sitten heti talteen
-eli pitääkö siis ensin mennä nettiin?
-no ei, kun tosta vaan
...sitten hoitaja lähti kiireisenä eteenpäin ja nainen jatkoi matkaansa kohti ulko-ovia.
Tuskin sai täytettyä sähköistä lomaketta.
Tämmöstä se on se ihmisten kohtelu.
Tuntuu siltä että harvemmassa alkaa olla ne hoitoalan ihmiset jotka oikeasti osaa kohdata ihmisen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuusikymppisen pitäisi olla vielä kartalla digiasioissa
Kuusi- ja seitsenkymppisistä useimmat ovatkin. Kun mennään 80 plus, niin ainakaan kotona olleet naiset eivät ole tutustuneet digiasioihin, eivätkä edes koe tarpeelliseksi omistaa älypuhelinta, eikä sitä pidä keneltäkään vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummini 90+ kävi labrassa ja sai käskyn katsoa tulokset Omakannasta. Mummi ei tiedä mikä Omakanta on. Minä osaan katsoa omia tietojani, mutta en ymmärtäisi mitä ne labratulokset tarkoittaa.
Taannoin sairastin keuhokuumeen. Olo oli hyvin tukala yöllä. Koitin soittaa puhelimella terveysasemalle. Ei onnistunut. Vaati omaoloon kirjautumisen pankkitunnuksilla ja oirekartoituksen tekemistä. Onnistui ja hoitaja soitti tunnin päästä.
Mietin jotain vanhusta, joka on ihan sekaisin yksin kotona ja saa jonkun sairaskohtauksen. Ei ole mitään mahdollisuuksia hänellä oirekartoituksen tekemiseen tietokoneella. Ja pankkitunnuksilla pitää kirjautua.
Helsingissä ei ole enää iltapäivystystä tai yöpäivystystä. Suomen pääkaupunki Helsinki!
Ainut keino saada hoitoa yöllä on ambulanssilla ensiapuun.
On ikävä aikaa, kun saattoi illalla mennä Marian päivystykseen jonkun nyt pienen asian takia, kuten allergisen reaktion takia.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikan käyttö Suomessa on yliampuvaa monessa paikassa. Mutta ehkä se on hienompaa ja halvempaa kun kaikki pitää itse tehdä netissä.
Nimenomaan pitää tehdä itse. Ja sovellukset ovat joskus oikeasti kankeita. Samalla menetetään työpaikkoja, kun ihmiset palvelevat yhä enemmän itse itseään. Nuoremmat joutuvat usein auttamaan vanhempiaan ja iäkkäitä sukulaisiaan tekniikan käytössä. Pitäisi tunnustaa tekniikan käytön haittapuoletkin eikä jatkaa digitalisaatiota hurmoksen vallassa. Esimerkiksi bussipysäkeilläkin on ainakin minun kotikaupungissa korvattu aikataulut qr-koodeilla. Vähän aikaa sitten oli uutinen, että jossain Maskun liikkeessä oli ollut sisäänkäynnin yhteydessä väärennetty kanta-asiakkuutta koskeva koodi, jonka käyttäminen olisi voinut vaarantaa oman verkkopankin. Kuka takaa, ettei tällaisia väärennöksiä aleta käyttää yleisemminkin?
Ei ole muiden ongelma jos et vaivaudu opettelemaan digi juttuja.
Eläkkeellä viimeistään ei ole muuta kuin aikaa opetella vaikka koko ajan.
QR-koodeja hakkeroidaan niin paljon että niistä on tullut tietoturvariski. Näin ainakin kirjoitettu.
Kohta ollaan sirut kädessä. Mä en kans ymmärrä tätä nopeaa teknologian kehitystä ja olen 34. Mä en halua tätä nykymaailmaa missä tekoälyt hallitsee.
Vierailija kirjoitti:
QR-koodeja hakkeroidaan niin paljon että niistä on tullut tietoturvariski. Näin ainakin kirjoitettu.
Kohta on pankkitili tyhjennetty jos niihin luotat.
Vierailija kirjoitti:
N 60v nainen on vielä työelämässä ja tuntee kyllä digitalisaation kehityksen.
Minäkin olen työelämässä ja olen 65 v ja tietokone on työvälineeni ollut siitä lähtien kun lyijykynä jäi tarpeettomaksi näissä hommissa.
QR koodia en ole koskaan käyttänyt, en sitä työssäni ole tarvinnut.
Olen kuusikymppinen enkä ole koskaan käyttänyt qr-koodia. Muuten kyllä osaan tietokonetta käyttää, työni olen tehnyt tietokoneella 80-luvun puolivälistä alkaen.
Koronan alkuaikoinan katsoin Ylen koronainfoja ja siellä joka kerta sanottiin, että lisätietoja saa ruudulla olevasta qr-koodista, ottaa vain puhelimen kameralla siitä kuvan. No, päätin kokeilla ja otin puhelimen kameralla siitä kuvan. Sain kuvan telkkariruudun qr-kuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummini 90+ kävi labrassa ja sai käskyn katsoa tulokset Omakannasta. Mummi ei tiedä mikä Omakanta on. Minä osaan katsoa omia tietojani, mutta en ymmärtäisi mitä ne labratulokset tarkoittaa.
Taannoin sairastin keuhokuumeen. Olo oli hyvin tukala yöllä. Koitin soittaa puhelimella terveysasemalle. Ei onnistunut. Vaati omaoloon kirjautumisen pankkitunnuksilla ja oirekartoituksen tekemistä. Onnistui ja hoitaja soitti tunnin päästä.
Mietin jotain vanhusta, joka on ihan sekaisin yksin kotona ja saa jonkun sairaskohtauksen. Ei ole mitään mahdollisuuksia hänellä oirekartoituksen tekemiseen tietokoneella. Ja pankkitunnuksilla pitää kirjautua.
Mikään ei ole niin perseestä kuin hädissään, kiireessä, kivuissa tai sairaana yrittää löytää netistä jotain oikeaa puhelinnumeroa tai oikeaa kirjautumispaikkaa jonnekin. Näpytellä niitä pankkitunnuksia ja hyväksyä sitä ja tätä ja klikkailla sinne ja tänne. Sitten vielä vastailet johonkin monivalintakysymyksiin, että sattuuko nyt paljon vai tosi paljon. En myöskään ymmärrä, miten tuo onnistuu vähänkin vanhemmilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muiden ongelma jos et vaivaudu opettelemaan digi juttuja.
Eläkkeellä viimeistään ei ole muuta kuin aikaa opetella vaikka koko ajan.
Haistappa kuule pitkä p*ska senkin viisastelija. Voi olla että joku päivä sullekin käy niin, ettet osaa tai pysty edes viestiä kirjoittaa saatikka tietokonetta käyttää. Karma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitaja tarkoitti? Olen aina välillä käyttänyt QR-koodeja mutta tämä oli minustakin outo ohje.
Eipä ole kukaan täälläkään osannut selittää.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikan käyttö Suomessa on yliampuvaa monessa paikassa. Mutta ehkä se on hienompaa ja halvempaa kun kaikki pitää itse tehdä netissä.
Ei se hoitajien syy tai ongelma ole. Tähän on nyt tultu, eikä sille mitään näköjään voi. Hoitajien tehtävä on kuitenkin hoitaa, ei toimia it-tukena.
Mitä olen kotiavustajana toiminut, niin aika harva ikäihminen on kokonaan vailla tukiverkkoja, kyllä sieltä yleensä on ne lapset tai sukulaiset löytyneet, ainakin silloin, kun on pitänyt johonkin hankintaan rahaa löytyä ja on menty vanhuksen lompakolle. Perinnönjaolla niitä insinöörejä ja nörttejä kyllä viimeistään näkee, muuten ovat aika pitkälti kadoksissa.
Ja eiköhän 60v vielä opi esim. jollain kurssilla alkeita. Kävin itsekin, ja olen 65v. Ap:n esimerkkitapauksessa ei hlöllä edes ollut ketään saattajaa tms. joten taisi olla ihan tolkuissaan oleva ihminen siinä apua vailla. Samalla tavalla on minullekin vastailtu terveydenhuollossa. On siellä tosin joskus jokunen inhimillinenkin tyyppi ollut ja jäänyt auttamaan.
Uskoisin, että myös neuvonnassa voisi olla tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti pelottavaa, että tämmöisen on annettu tapahtua. Nuorten digiä palvovien miesten on annettu suunnitella tämä kaikki digipaska, eivät ne ota huomioon vanhuksia, sairaita, ketään. Kaikki pyörii oman navan ja digitalisaation ympärillä ja vanhojen palvelujen tuhoaminen kokonaan digipalveluiden tieltä on näiden logiikalla "kehitystä". Toivottavasti löytävät edestään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää katsoa, että koodi ohjaa oikealle sivustolle, eikä vain sokeasti luottaa. Eli käyttäjän vika jos menettäö rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun olemaan usean suvun vanhuksen, muistisairaan ja yhden erityisihmisen apuna olipa kyseessä terveydenhoito, puhelinliittymäasiat ym. sillä aina pitäisi osata käyttää nettä 😠 Kaikki ei osaa. Ei ole koskaan osannut tai taito on ruostunut. Saaaaaatana tätä nykymaailmaa 😡
Ymmärrän näkökulmasi ja ennen olin samaa mieltä. Nykyään tajuan ettei kehitys voi pysähtyä sen takia että osa ihmisistä ei osaa käyttää nettiä. Sähköiset palvelut tuovat toimintaan tehokkuutta ja suurin osa ihmisistä haluaa mielummin hoitaa asioita netissä kuin roikkua jonoissa puhelimessa/palvelutiskillä tai postittaa täyttämiään lippulappuja. Sähköiset palvelut myös takaavat sen että ne ovat helposti saatavilla missä tahansa, mihin aikaan tahansa ja niiden avulla palveluiden hintataso voidaan pitää järkevänä. Totuus on kuitenkin se että aika hoitaa sen että tällä saralla taitamattomia ihmisiä on koko ajan vähemmän ja vähemmän.
Lähes joka kerta kun käyn laboratoriossa ja odotan vuoroani aulassa jossa on ilmoittautumisautomaatti, päädyn neuvomaan vanhuksia sen käytössä. Seinällä on arviolta 12 lappua ohjeita jotka pitäisi osata lukea oikeassa järjestyksessä. Harva lukee yhtäkään lappua.
Numerot (asiakas ja huone) ilmoitetaan tv ruudulla joka kilahtaa hiljaisesti kun numero ilmestyy. Puheensorinan yli sitä vanhukset harvoin kuulee. Eikä moni edes tiedä että sitä ruutua pitäisi seurata.
Hankalaksi on mennyt palvelut nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista ihmistä pitäisi neuvoa "kädestä pitäen". Entä jos asiakkaalla ei ole laitetta qr-koodin lukemiseen tai hän ei ole koskaan sellaista käyttänyt?
Se ei vain ole random töissä olevan kiireisen sairaanhoitajan työtehtäviä joihin ehtii käyttää aikaa. Sairaanhoitajat käyvät monesti lounaalla niin, että toinen paikkaa (omien töidensä lisäksi) ja silloin pidetään kiirettä.
Kyllä minäkin monesti olen töissä kiireinen ja asiakastyön takia ruoka jää syömättä.
Asiakkaat kun ovat kuitenkin ne tärkeimmät.
Mutta ai niin, olenkin yksityisessä p&k yrityksessä töissä enkä kunnalla.
Kunnalla ruokatauko menee toki muiden asioiden edelle. Ja työehtosopimusta pitää noudattaa ennen kaikkea.
Kyllä. Ja perusasia, että jos et itse tiedä tai pysty auttamaan, niin sitte ohjataan henkilön luokse, joka osaa ja pystyy. Asiakkaalle ei koskaan sanota, että en tiedä, vaan että otetaan selvää.
Sitä ei pitäisi edes terveydenhuollossa vaatia, jos jokin välttämätön lomake niin hoitaja on hyvä ja täyttää iäkkään ihmisen puolesta, jos siihen luvan saa.