Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istuin terveyskeskuksen kahvilassa ja kuuntelin sivusta hoitajan ja noin 60v naisen keskustelun

Vierailija
12.12.2024 |

Istuin käytävän vieressä kahvilan puolella odottamassa puolisoani.

Käytävällä käveli noin kuuskymppinen nainen jokin paperi kädessä. Oli ilmeisesti lähdössä kotiinpäin.

Kovasti katseli paperia ja oli mietteliään näköinen.

Vastaan käveli joku randomi hoitaja, parikymppinen.

Nainen pysäytti hoitajan ja he kävivät keskustelun joka meni suurinpiirtein näin:

-niin mitenkä tämän lomakkeen kanssa, voiko vaan täyttää kynällä tähän paperiin?

(hoitaja katsoi paperia)

-eiku tolla qr-koodilla täytät

-siis miten, saako sen jotenkin netissä täytettyä

-ei kun tolla koodilla vaan, se jää sinne sitten heti talteen

-eli pitääkö siis ensin mennä nettiin?

-no ei, kun tosta vaan

...sitten hoitaja lähti kiireisenä eteenpäin ja nainen jatkoi matkaansa kohti ulko-ovia.

Tuskin sai täytettyä sähköistä lomaketta.

Tämmöstä se on se ihmisten kohtelu.

Tuntuu siltä että harvemmassa alkaa olla ne hoitoalan ihmiset jotka oikeasti osaa kohdata ihmisen.

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuusikymppisen pitäisi olla vielä kartalla digiasioissa

Hah! Olen vm-64 eikä mun koulu- ja opiskeluaikaan ollu tietokoneita käytössä, eikä meil kotona ollu lautapelei kummempii peleikään. Perse edellä puuhun -tyyliin opettelin aikuisiäl käyttämään nettii auttavasti, just ja just osaan jotain perusjuttui, mutta jos tarviin asiantuntijaneuvoi niin ei auta kuin soittaa ja jonottaa tunnista pariinkin. Älykännykkä on mulle ihan no thank - yritin sellast käyttää, mutta hermo meni. Sitte täs pitää yrittää hoitaa myös naapurin mummon ja omien vanhempien asioit niin työstä joskus käy. 

Vierailija
22/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 60v nainen on vielä työelämässä ja tuntee kyllä digitalisaation kehityksen.

Miksi olen onnistunut työni hoitamaan ilman digilisaatiota, ei sitä ole puistotyössäni koskaan tarvittu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalapalveluiden suurkäyttäjänä en tunnista tilannetta eikä hoitajakaan kuulosta sellaiselta mitä olen tavannut

Ja näin kuuskynppisenö totean että qr-koodi on nykyisten kuuuskymppisten keksimä

Olkoon vaan, mutta ei me kaikki kuuskymppiset olla insinöörejä. Osa meistä on ihan eri alalla ja saanut ihan eri alan koulutuksen.

Vierailija
24/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hoitaja tarkoitti? Olen aina välillä käyttänyt QR-koodeja mutta tämä oli minustakin outo ohje.

Vierailija
25/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voi antaa qr-koodin, voi antaa nettiosoitteen. Tuo koodi on helppo väärentää, siitähän ikäihmisille tolkutetaan tämän tästä.

Vierailija
26/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain viime vuonna kotiin yöksi laitteen jolla seurattiin uniapneamahdollisuutta.

Yöksi piti laittaa happiviikset, sormijuttu ja rinnan ympäri vyö missä pieni laite kiinni.

Tässä tuli mukana juurikin tuollainen paperi jonka yläkulmassa qr koodi.

Kyselypaperin olisi voinut täyttää myös kynällä mutta hoitaja sanoi että käytä koodia

Vierailija
27/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista ihmistä pitäisi neuvoa "kädestä pitäen". Entä jos asiakkaalla ei ole laitetta qr-koodin lukemiseen tai hän ei ole koskaan sellaista käyttänyt?

Ja ohimennen käytävällä tavattu hoitaja on väärä ihminen neuvomaan. Hoitajalla lienee kiire omiin töihinsä. Neuvominen sieltä, mistä näitä papereita saa.

No sieltä mistä se paperi käteen tyrkätty, ei selvästikään tullut neuvoa

Eikä nainen selvästikään ollut kysynyt. Naisiin pitäisi vissiin aina suhtautua kuin lapsiin.

Vierailija
28/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun olemaan usean suvun vanhuksen, muistisairaan ja yhden erityisihmisen apuna olipa kyseessä terveydenhoito, puhelinliittymäasiat ym. sillä aina pitäisi osata käyttää nettä 😠 Kaikki ei osaa. Ei ole koskaan osannut tai taito on ruostunut. Saaaaaatana tätä nykymaailmaa 😡

Näin on. Ja lisää opittavaa tulee jatkuvasti. Kaikki muuttuu ja kehittyy. Tulee uusia sovelluksia ja laitteita. Itse pyristelen vielä juuri ja juuri mukana, mutta kyllä se aika vielä minustakin ajaa ohi. Hyvin voi tulla vielä päivä, kun en enää saa edes pankkiasioitani itsenäisesti hoidettua.

Vierailija
29/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon terveysasemalla on kaikki mahdollista.

Vierailija
30/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Olen vm-64 eikä mun koulu- ja opiskeluaikaan ollu tietokoneita käytössä, eikä meil kotona ollu lautapelei kummempii peleikään. Perse edellä puuhun -tyyliin opettelin aikuisiäl käyttämään nettii auttavasti, just ja just osaan jotain perusjuttui, mutta jos tarviin asiantuntijaneuvoi niin ei auta kuin soittaa ja jonottaa tunnista pariinkin. Älykännykkä on mulle ihan no thank - yritin sellast käyttää, mutta hermo meni. Sitte täs pitää yrittää hoitaa myös naapurin mummon ja omien vanhempien asioit niin työstä joskus käy. 

Oisko kannattanu opiskella?

Vierailija
31/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini 90+ kävi labrassa ja sai käskyn katsoa tulokset Omakannasta. Mummi ei tiedä mikä Omakanta on. Minä osaan katsoa omia tietojani, mutta en ymmärtäisi mitä ne labratulokset tarkoittaa. 

Vierailija
32/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Jos ei ole tarpeeksi uusi kännykkä koodin lukemiseen. Kuka noi ohjeet on edes tehnyt? Qr-koodi on hyvä, mutta pitää olla selkeästi toinen vaihtoehto myös. 

Olen 45-vuotias ja perehdyin qr-koodiin tarkemmin viime syksynä. Takana on pari media-alan ammattitutkintoa. 

Vierailija
33/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään ole ikinä qr-koodia käyttänyt, vaikka olen vasta 60v.

Varmaan osaisit kuitenkin käyttää ei se mitään kummallista ole.

Vierailija
34/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana digihelvetti tämä maailma, puolet tippuu kelkasta kun mitään ei voi enää tehdä normaalisti kynällä jne. 

Vierailija
35/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista ihmistä pitäisi neuvoa "kädestä pitäen". Entä jos asiakkaalla ei ole laitetta qr-koodin lukemiseen tai hän ei ole koskaan sellaista käyttänyt?

Se ei vain ole random töissä olevan kiireisen sairaanhoitajan työtehtäviä joihin ehtii käyttää aikaa. Sairaanhoitajat käyvät monesti lounaalla niin, että toinen paikkaa (omien töidensä lisäksi) ja silloin pidetään kiirettä.

Tuon sairaanhoitajan tehtävä olisi ollut neuvoa henkilö sairaalan infoon tai mikä siellä onkaan, missä tätä henkilöä olisi ohjattu kädestä pitäen. Ei olisi hoitajien koulutuksessa pahitteeksi asiakaspalvelun perusteet, vaikka he eivät mielestään asiakaspalvelijoita olekaan. 

Vierailija
36/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokainenko?

Tiesitkö, että kaikki eivät kykene työelämään koskaan?

Vierailija
37/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummini 90+ kävi labrassa ja sai käskyn katsoa tulokset Omakannasta. Mummi ei tiedä mikä Omakanta on. Minä osaan katsoa omia tietojani, mutta en ymmärtäisi mitä ne labratulokset tarkoittaa. 

Taannoin sairastin keuhokuumeen. Olo oli hyvin tukala yöllä. Koitin soittaa puhelimella terveysasemalle. Ei onnistunut. Vaati omaoloon kirjautumisen pankkitunnuksilla ja oirekartoituksen tekemistä. Onnistui ja hoitaja soitti tunnin päästä. 

Mietin jotain vanhusta, joka on ihan sekaisin yksin kotona ja saa jonkun sairaskohtauksen. Ei ole mitään mahdollisuuksia hänellä oirekartoituksen tekemiseen tietokoneella. Ja pankkitunnuksilla pitää kirjautua. 

Vierailija
38/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mutta oikea kohde on infopiste tai vastaava. Oletettavasti hoitaja on menossa johonkin. 

Vierailija
39/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei vain ole random töissä olevan kiireisen sairaanhoitajan työtehtäviä joihin ehtii käyttää aikaa. Sairaanhoitajat käyvät monesti lounaalla niin, että toinen paikkaa (omien töidensä lisäksi) ja silloin pidetään kiirettä.

Kyllä minäkin monesti olen töissä kiireinen ja asiakastyön takia ruoka jää syömättä.

Asiakkaat kun ovat kuitenkin ne tärkeimmät.

Mutta ai niin, olenkin yksityisessä p&k yrityksessä töissä enkä kunnalla.

Kunnalla ruokatauko menee toki muiden asioiden edelle. Ja työehtosopimusta pitää noudattaa ennen kaikkea.

Vierailija
40/120 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 52v, enkä tajua noista koodeista mitään. Saati mun äiti, joka istui tietokoneella työelämänsä.. Tää maailma on ihan perseestä nykyään. Digidigidigidigidigi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän