Haluaisin aloittaa lukemisharrastuksen mutta en pysty keskittymään mihinkään kirjaan??
Nuorena luin kyllä paljon, niin miten sitä ei muka aikuisena enää jaksa tai pysty?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Miksei pysty? Mä luen joka päivä 2-4 tuntia, olen aina lukenut. Ja ikää on 53 vuotta.
Eli istut joka ikinen päivä liikkumatta 4 tuntia? ei kovin pitkää ikää voi sinulle ennustaa.
Minä taas olen adhd-tyyppi, joka ei juuri muuta tekisikään kuin lukisi. Jos joku asia kiinnostaa, niin siihen uppoutuu täysin.
Auttaisiko alkuun vaikka jonkun itseäsi kiinnostavan henkilön elämäkerran lukeminen? Tai joku oikein juonivetoinen, helppolukuinen viihderomaani?
Asetu leppoisaan asentoon sohvalle viltin alle, hyvää juomaa käden ulottuville ja eikun nauttimaan kirjoista.
Kannattaa hylätä heti alkuunsa kaikki viimeisen 15 vuoden aikana naisten kirjoittamat kirjat.
Lue iltaisin ja aamuisin. Ennen nukkumaanmenoa ja aamulla ennen, kun nouset ylös, n. 1 tunti ennen ylösnousua. Näin mä oon tehny jo vuosia, ja se toimii. Luen kirjoja uudestaankin, en muista tarkkaan joka kirjan tekstiä. Enimmäkseen jännitystä, rikoksia, murhia............ihan sama, keneltä, kunhan se o vaan suomennettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pysty? Mä luen joka päivä 2-4 tuntia, olen aina lukenut. Ja ikää on 53 vuotta.
Niin lähinnä lukemista tämä palstan selailu on, ei täällä paljon videoita ole.
Aloita pienestä. Kokeile vaikkapa pomodoro-tekniikkaa tai muuta ajastintekniikkaa keskittymiseen.
Minulla on samalainen pulma. Pitää uskoa itseensä, olla itselle lempeä ja kärsivällinen.
Istun työpöytäni äärellä ja olen lainannut kirjan kirjastosta. Siinä se nyt on edessäni.
En vain kykene lukemaan sitä, eikä se oikein avaudu. Istun kärsivällisesti ja pönötän.
Luulen että ehkä olen aloittanut lukemisen ennen joulua tai viimeistään ennen välipäiviä.
Nyt vain odottelen ja toivon parasta. Onnea kaikille muillekin lukijoille. Lukeminen on hieno harraste.
Minulla oli sama ongelma. Fiktion pariin palaaminen oli epätyydyttävää ja turhan tuntuista ja väsyttävää. Aloinkin lukemaan filosofiaa, historiaa ja muuta faktapitoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samalainen pulma. Pitää uskoa itseensä, olla itselle lempeä ja kärsivällinen.
Istun työpöytäni äärellä ja olen lainannut kirjan kirjastosta. Siinä se nyt on edessäni.
En vain kykene lukemaan sitä, eikä se oikein avaudu. Istun kärsivällisesti ja pönötän.
Luulen että ehkä olen aloittanut lukemisen ennen joulua tai viimeistään ennen välipäiviä.
Nyt vain odottelen ja toivon parasta. Onnea kaikille muillekin lukijoille. Lukeminen on hieno harraste.
Onko sinullakin Förstryddernin tarut osa 4 tai laitos neljä.
Kirja on tummanruskea kanneltaan ja siinä ei ole kuvia. Otsikko on painettu kirjan paksuun kanteen kullattuna ja sekin on vähän kulahtanut.
En ole lukenut Förstrydderniin tarujen ensimmäisiä osia, mutta ajattelin aloittaa suoraan neljännestä laitoksesta. Ajattelin että neljäs on se missä tapahtuu tai taru on eräällä tavalla käynnistynyt. Kirja ei oikein avaudu ja ei ole sellaisia haluja avata sitä.
Millä tavoin te muut teette esileikin kirjanne kanssa että sitä kohtaan syntyisi kiihko?
Voitteko suositella jotain kivoja kirjoja jos ei tiedä mistä aloittaa?
Voitteko suositella jotain kivoja kirjoja jos ei tiedä mistä aloittaa? Itse en ehkä enää haluaisi palata niihin nuoruuden kummituskertomuksiin. :D Mua kiinnostaa kyl ihmisen mieli, mut en oo varma jaksaisinko lukea sellaistakaan. Sitten taide kiinnostaa mutta ei niinkään taidehistoria tai tuntuu etten ymmärrä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisi: äänikirjat
Vielä hitaampaa ja puuduttavampaa.
Pyh. Tulee tehtyä joulusiivous ym. kivutta, kun joku samalla lukee ääneen siinä vieressä.
P.S. Ilmainen vinkki: valitse kiinnostava ja hauska kirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli istut joka ikinen päivä liikkumatta 4 tuntia? ei kovin pitkää ikää voi sinulle ennustaa.
Ihme luulot sulla. Esim. itse luen sängyssä iltaisin ja aamuisin. Enkä todellakaan istu siinä vuoteen reunalla.
Samoin kuntopyöräily olisi tosi tylsä harrastus ja jäisi aika vähiin, ellei olisi hyvää kirjaa kuntoiluapuna.
päätät alkaa lukemaan joka päivä 15 minuuttia, laitat vaikka ajastimen päälle. Kyllä se keskittymiskyky siitä alkaa pikkuhiljaa elpymään eikä silloin tarvita enää ajastimia. Saa toki jatkaa lukemista ajastimen jälkeenkin jos siltä tuntuu.
Joku hitaasti lähes itsestään valmistuva uuniruoka kuten karjalanpaisti auttaa asiassa. Padan kypsymisaikana ennätät lukea aikamoisen pätkän jostakin kiinnostavasta kirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hylätä heti alkuunsa kaikki viimeisen 15 vuoden aikana naisten kirjoittamat kirjat.
Höpö höpö. Esim. Outi Pakkasella on kiinnostavia ja sutjakkaasti luettavia kirjoja. Samalla saa autenttista kuvausta kirjan kirjoittamishetken Helsingistä ja usein myös hyviä ruokareseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisi: äänikirjat
Vielä hitaampaa ja puuduttavampaa.
Eikä ole, lukunopeutta voi nopeuttaa, itse kuuntelen aina 1.4 kertaisella nopeudella.
Äänikirjat toi mulle kirjojen maailman takaisin. Kuuntelen illalla ennen nukkumaanmenoa, työmatkoilla bussissa, siivotessa, kävelylenkeillä. Äänikirjassa nostan lukunopeutta lukijasta riippuen 1.2-1.5 muuten se lukutahti on toooodella hidas. Bookbeat käytössä enkä pois antaisi.
Älylaitteet pois ja alat lukea, niin jonkin ajan kuluttua pikkuhiljaan jaksat taas keskittyä.
Lue vaikka Aku Ankkoja