Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin aloittaa lukemisharrastuksen mutta en pysty keskittymään mihinkään kirjaan??

Vierailija
11.12.2024 |

Nuorena luin kyllä paljon, niin miten sitä ei muka aikuisena enää jaksa tai pysty? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitus hukassa, se täytyy vain löytää uudelleen.

Vierailija
42/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä älylaitteiden käyttö vähemmälle. Tutkitusti vaikuttavat keskittymiskykyyn.

Lue myös jotain joka oikeasti kiinnostaa, oli se sitten mitä hömppää tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä puhutaan, kun todetaan nykyaikaisen hetkisen elämän ja älylaitteiden aiheuttavan keskittymiskyvyn heikkenemistä. Osalla tilanne on niin paha, että lopputulos ei juuri eroa lääkitsemättömästä ADHDsta.

Valitettavasti oikotietä onneen ei ole, eli keskittymiskyky elpyy sitä harjoittamalla ja vastaavasti sitä häiritsevien tekijöiden vähentämisellä. Suurimmalle osalle meistä tämä tarkoittaa vähemmän ruutuaikaa päivässä ja enemmän keskittymistä treenaavia aktiviteetteja, esimerkiksi lukemista. Alkuun tunne on tietysti sama kuin rapakunnossa lähtisi hölkkälenkille, mutta kyllä se siltä. Olin joskus kanssasi samassa tilanteessa, tänä vuonna tulee taas sata luettua kirjaa täyteen.

Odottelinkin milloin joku mainitsee ADHD:n. Musta on aika hauskaa, kun tavalliset ihmiset valittaa, ettei ne pysty keskittymään kirjoihin, vaikka ei ole edes ADHD:tä. Mulla on ADHD ja kirjahylly täynnä kirjoja, kun rakastan lukemista. Kaikki muu onkin sit levällään, eli ei ole feikkidiagnoosi, mutta mulla vaan osuu hyperfocus lukemiseen, eli hyvän kirjan ollessa kesken en välttämättä malta edes syödä tai mennä nukkumaan. Hyvä, kun vessaan pääsee 

Vierailija
44/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tää känny- ja someaika, mikä on vienyt keskittymiskyvyn. Ja jatkuvat keskeytykset, nykyään oletetaan että ihmiset on jatkuvasti tavoitettavissa, ja valmiita multitaskaamaan milloin vain.

Olen tietoisesti opetellut lukemaan uudelleen. Mun vinkit:

-kokeile aloittaa äänikirjalla, niin pääset alkuun kirjassa, ja sitten kun se alkaa kiinnostaa, niin jatka sitten samaa kirjaa paperi-tai e-kirjana

-jätä känny eri huoneeseen

-jos teillä on meteliä, niin laita korvatulpat ja sano muille että nyt luen 30 minuuttia, ja laita ovi kiinni

-lue kirjoja, joissa on lyhyet luvut, on paljon helpompi jaksaa aina yksi luku kerrallaan

-kokeile tietokirjoja

-lue romaaneita tai dekkareita, joita on pidempi sarja, niin joka kerta ei tarvitse tutustua uusiin hahmoihin

-älä missään nimessä ota kiinalaista romaania, siinä menee sekaisin jos missä, ne nimet xD

Vierailija
45/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee älypuhelimista,

Vierailija
46/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vessasta. Lue aina kakalla. Kuulostaa karulta, mutta siitä se lähtee. 

Vierailija
47/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita sellaisesta kirjasta, jossa on lyhyt tarina tai vähän sanoja, esimerkiksi säeromaanista. Voivat olla yllättävänkin koukuttavia ja tosi nopeita lukea.

Vierailija
48/61 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lukuharrastus

Lue enemmän.

Vierailija
49/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa oli näitä ongelmia jo koulussa ysärinä. Ei ollut älypuhelimia tai vempaimia. Videopelejäkin jaksoi pelata tyyliin minuutin pari.

Vierailija
50/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tää känny- ja someaika, mikä on vienyt keskittymiskyvyn. Ja jatkuvat keskeytykset, nykyään oletetaan että ihmiset on jatkuvasti tavoitettavissa, ja valmiita multitaskaamaan milloin vain.

Olen tietoisesti opetellut lukemaan uudelleen. Mun vinkit:

-kokeile aloittaa äänikirjalla, niin pääset alkuun kirjassa, ja sitten kun se alkaa kiinnostaa, niin jatka sitten samaa kirjaa paperi-tai e-kirjana

-jätä känny eri huoneeseen

-jos teillä on meteliä, niin laita korvatulpat ja sano muille että nyt luen 30 minuuttia, ja laita ovi kiinni

-lue kirjoja, joissa on lyhyet luvut, on paljon helpompi jaksaa aina yksi luku kerrallaan

-kokeile tietokirjoja

-lue romaaneita tai dekkareita, joita on pidempi sarja, niin joka kerta ei tarvitse tutustua uusiin hahmoihin

-älä missään nimessä ota kiinalaista romaania, siinä menee sekaisin jos missä, ne nimet xD

Tässä oli hyviä vinkkejä. Varsinkin tuo kirjasarja, kun hahmot on jo tuttuja. En ole edes ajatellut, mutta sehän se usein on työläintä, kun alussa pitää saada kiinni useasta hahmosta ja nimestä. Tai itselläni pahinta on aloittaminen, kun ei ole sopivassa mielentilassa, että osaisi rauhoittua lukemaan. 

Sivu

Vierailija
51/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some tekee keskittymiskyvyttömäksi. Lukeminen on liian hidasta.

Vierailija
52/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirja vähän kuin ASMR riippuen lukijasta.

Vierailija
53/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some tekee keskittymiskyvyttömäksi. Lukeminen on liian hidasta.

Ei pidä paikkansa. Aloitin lukemisen jo ennen päiväkotia. Olin 3 vuotias, kun äitini opetti minut lukemaan. Sillä tiellä olen edelleen. Koulussa en keskittynyt mihinkään. Luin vain kirjoja.

Ammattikoulussa lintsasin ja syksyisin kävin kirjastossa, ostin eväitä ja kiipesin mäkihyppytorniin lukemaan koko päiväksi kirjoja. Kirjoihin pystyi pakenemaan tätä maailmaa.

Kirjat tavallaan syrjäytti minut elämästä. Viihdyn enemmän kirjojen parissa kuin muualla. Jos pitäisi keskittyä johonkin kuten tähän kirjoittamiseen, niin en kykene siihen kovinkaan hyvin.

Vain lukemiseen riittää keskittymiskykyni.

Vierailija
54/61 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, millaisia kirjoja haluaisit lukea.

Vierailija
55/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen älypelimella nettikirjoja, mutta en kykene keskittymään paperiseen versioon mitenkään.

56/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sama ongelma. Luin vain 1-2 kirjaa vuodessa. Mutta sitten aloin taas lukea, nyt luen 5-8 romaania kuukaudessa. Valitettavasti en osaa antaa mitään neuvoa, koska en itsekään tiedä mikä muutoksen parempaan aiheutti. Ainoa muutos elämäntavoissa oli että olin puolisen vuotta aiemmin alkanut syödä runsaskuituisesti ja kasvis- ja kalapainotteisesti. Voiko ruokavalio vaikuttaa suoraan aivojen toimintaan?

Vierailija
57/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisi: äänikirjat

Vielä hitaampaa ja puuduttavampaa.

Jos lukijan ääni ei miellytä, niin on tosi raskasta kuunneltavaa 

Vierailija
58/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas kirjan lukeminen taitaa olla ainoa asia, mihin keskityn kunnolla. Ostan ja luen noin kaksi kirjaa kuukaudessa. Joskus jaksoin katsoa elokuviakin, mutta nykyisin mielenkiinto herpaantuu noin kymmenen minuutin jälkeen.

Vierailija
59/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalna sarjaa voi suositella. Jalna on kuin hyvä kappale. Jammailet sen lukiessasi ja huomaat että sillä välin sinulle on kasvanut parta ja olet laihtunut pari kiloa. Puhelimessa saattaa olla viestejä ja huomautuksia että olet laiminlyönyt työttömyysturvaa vaativia toimia ja saat karenssin.

Täydellinen syrjäyttävä kokemus elämällesi on Jalna-romaanisarja.

Vierailija
60/61 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalna sarjaa voi suositella. Jalna on kuin hyvä kappale. Jammailet sen lukiessasi ja huomaat että sillä välin sinulle on kasvanut parta ja olet laihtunut pari kiloa. Puhelimessa saattaa olla viestejä ja huomautuksia että olet laiminlyönyt työttömyysturvaa vaativia toimia ja saat karenssin.

Täydellinen syrjäyttävä kokemus elämällesi on Jalna-romaanisarja.

Voi kuvitella että luettuasi tuon sarjan kaiken tuon jälkeen, haluat palata takaisin kirjasarjan pariin ja unohtaa tämän todellisuuden.

Muuttaa Jalnan luokse ikuisesti.