Haluaisin aloittaa lukemisharrastuksen mutta en pysty keskittymään mihinkään kirjaan??
Nuorena luin kyllä paljon, niin miten sitä ei muka aikuisena enää jaksa tai pysty?
Kommentit (74)
Hiljainen tila on yleensä parempi keskittymiseen esim. lukemiseen. Melussa en oikein pysty lukemaan, keskittymään menee aika hukkaan.
Jos tykkäät dekkareista, niin voit aloittaa niistä, missä on 24 eri tarinaa per kirja. Mä luen paljon, mutta välillä myös näitä lyhyitä tarinoita. Näitä kirjoja löytyy kirjastoista ainakin pk-seudulla.
Älä aloita mistään raskaasta klassikosta. Joku juonivoittoinen viihderomaani imaisee mukaansa paremmin. Sekin voi olla ohut. Luvut lyhyitä eikä liian pientä tekstiä.
Olet ehkä selaillut somea liikaa? Minulta se on vienyt keskittymiskykyä kirjallisuuteen. Nuorempana luin jopa yhden kirjan päivässä, ahmimalla. Nykytilanteeni ei miellytä itseäni, aion palata taas omaksi itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat toi mulle kirjojen maailman takaisin. Kuuntelen illalla ennen nukkumaanmenoa, työmatkoilla bussissa, siivotessa, kävelylenkeillä. Äänikirjassa nostan lukunopeutta lukijasta riippuen 1.2-1.5 muuten se lukutahti on toooodella hidas. Bookbeat käytössä enkä pois antaisi.
Äänikirjat ei ole lukemista, se on kirjan kuuntelua. Itse en pysty keskittymään kuuntelemiseen. Pitää olla fyysinen kirja.
Jos lukuinto vuosien saatossa kadonnut eikä keskittyminen ole helppoa, kannattaa valita kirja mikä tuntuu kiinnostavalta. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa lukee hetken, älylaitteet sivuun. Älä anna periksi, vaikka ajatus alkuun karkailee. Kesällä monella on enemmän aikaa myös lukemiselle. Ota kirja mukaan lomalle.
Käytettynä saa edullisesti kirjoja, jos ei halua stressata kirjaston kirjojen palautukseen kanssa. Itse ostanut tori.fi kirjapaketteja kesälukemiseksi. Näissä monesti eri kirjailijoiden ja genreen kirjoja. Tullut sellaisiakin vastaan, mitä ei olisi välttämättä muuten valinnut luettavaksi ja ollut hyvä kirja.
Jep. Sama täällä. Peruskoulussa ja lukiossa luin vielä kirjoja. Yliopistossa tuli niin paljon tenttiin lukemista että muu lukeminen jäi opiskeluaikoina. Myös työni vaatii sen verran keskittymistä että en jaksa lukea vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pysty? Mä luen joka päivä 2-4 tuntia, olen aina lukenut. Ja ikää on 53 vuotta.
Hienoa. Mutta jostain syystä monelle käy kuten ap:lle, ei vain pysty keskittymään. Liikaa stressiä tms tai jotain. Minullekin kävi, sitten liityin kirjapiiriin ja alkoi taas sujumaan, vähän vaihdellen. Tosin takana oli myös avioero, muutto omaan kotiin ja irtisanoutuminen töistä (hyvästä syystä) ja noidenkin jälkeen meni pari vuotta ennen kuin se kyky lukemiseen palautui, viisikymppisenä.
Faith kirjoitti:
Minulla oli vuosia sama ongelma. Luin vain 1-2 kirjaa vuodessa. Mutta sitten aloin taas lukea, nyt luen 5-8 romaania kuukaudessa. Valitettavasti en osaa antaa mitään neuvoa, koska en itsekään tiedä mikä muutoksen parempaan aiheutti. Ainoa muutos elämäntavoissa oli että olin puolisen vuotta aiemmin alkanut syödä runsaskuituisesti ja kasvis- ja kalapainotteisesti. Voiko ruokavalio vaikuttaa suoraan aivojen toimintaan?
Suolisto on ihmisen "toiset aivot", kyllä voi ja vaikuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Sama täällä. Peruskoulussa ja lukiossa luin vielä kirjoja. Yliopistossa tuli niin paljon tenttiin lukemista että muu lukeminen jäi opiskeluaikoina. Myös työni vaatii sen verran keskittymistä että en jaksa lukea vapaa-ajalla.
Itse tykkään lukea paljon viikonloppuisin ja aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Mukavasti rauhoittaa. Ja kesälomalla tulee luettua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minulla oli vuosia sama ongelma. Luin vain 1-2 kirjaa vuodessa. Mutta sitten aloin taas lukea, nyt luen 5-8 romaania kuukaudessa. Valitettavasti en osaa antaa mitään neuvoa, koska en itsekään tiedä mikä muutoksen parempaan aiheutti. Ainoa muutos elämäntavoissa oli että olin puolisen vuotta aiemmin alkanut syödä runsaskuituisesti ja kasvis- ja kalapainotteisesti. Voiko ruokavalio vaikuttaa suoraan aivojen toimintaan?
Suolisto on ihmisen "toiset aivot", kyllä voi ja vaikuttaakin.
Ja osalla voi vaikuttaa keskittymiseen ajankohta. Onko helpompi keskittyä illalla sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Toiselle ehkä päivällä pieni levähdystauko kirjan parissa sopii paremmin. Myös työmatkalla voi lukea, jos istut pidempään bussissa tai junassa.
Ja alkuun ei kannata liian pitkää aikaa ottaa kerrallaan, jos huomaa että ajatus karkailee. Ja puhelin siksi aikaa pois ja äänettömälle.
Kun pääsee lukemisen makuun niin sitä huomaa, että se on oikein rentouttavaa ja mukavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pitkän aikaa elänyt hektistä elämää eikä ole pitkään aikaan lukenut tai tehnyt muuta keskittymistä vaativaa keskittymiskyky on hukassa. Ota aluksi luettavaksi lyhyitä kirjoja, tai vaikka novelleja, jotain jossa on mukaansatempaava juoni. Lue vain vähän kerrallaan, keskittymiskyky palautuu pikkuhiljaa.
En käsitä mitä tarkoitat?Eikö jokaisen ihmisen tule näinä aikoina, kyetä ainakin keskittymään omiin työtehtäviinsä 7-8 tuntia päivässä?
Tai osa-aika työssä puolet tuosta ajasta.
Vai siksikö niitä sairaslomia, työkyvyttömyyttä, mielenterveysongelmia on näinä aikoina niin helvetin paljon, koska ihmiset eivät osaa, eivätkä kykene keskittymään työtehtäviinsä?
-eri-
Voi olla monisyisempää. Esim kipupotilaiden hoitoja lopetettu ja ajettu työkyvyttömyyteen. Miten ihminen keskittyy kun tunne että puukotetaan?
Huomaan itse myös kirjaa lukiessa, että ajatus ei meinaa pysyä kirjassa vaan mietin muuta. Ja kohta joutuu taas peruuttamaan taaksepäin että mitä tässä tapahtuikaan. Ehkä tämä keskittyminen paranee, kun jaksaa vaan lukea…
Lukuharrastuksen aloittamisessa tarvitaan lämmittelyä kuten urheilussa. Aluksi luetellaan ajatuksella kaikki kirjaimet läpi ja varmuudeksi toisinpäin. Sitten voi tehdä tavuharjoituksia.
Hyvä peruslämmittely näiden jälkeen on lyhyet runot 20 min. Sitten varsinainen kirja johon kannattaa sijoittaa aikaa.