Miksi lapseni lyö minua?
Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi, joka kiukustuessaan välillä lyö minua. Häntä ei ole koskaan edes uhattu lyödä, joten ei ole mistään mallista oppinut tuollaista. Aina otan kädestä kiinni ja kiellän tiukasti. Mutta ei sillä tunnu vaikutusta olevan. Kysymys kuuluu, että miksi lapsi lyö minua ja miten saan sen loppumaan.
Kommentit (62)
Jos lapsi lyö silloin kun kuppi menee totaalisesti nurin, ei minusta ole mitään järkeä siinä hetkessä alkaa perätä anteeksipyyntöä. Mielestäni jälkeenkinpäin asiasta voi jutella ilman että vaatii anteeksipyyntöä. En vaan ymmärrä pakotetun anteeksipyynnön arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan outojakin vastauksia. Lapsi lyö varmaan siksi, että impulssikontrolli ei suuren kiukun hetkellä riitä, vaan toimii sen impulssin mukaan. Lapsen kanssa voisi rauhallisella hetkellä miettiä, mikä "korvaisi" lyömisen jatkossa. Oma lapsi on itse halunnut esim silputa paperia ja puristella jotain käsissään. En enää muista milloin näitäkään tarvi tehdä. Lapsi nyt pikkukoululainen, ja on aina käyttäytynyt kodin ulkopuolella tosi mallikkaasti. Kotona sitten välillä raivareita.
Tämä mun kolmas lapsi on kiihkeä ja tunteva, ja kontrolli on vaan kehittynyt vähän myöhemmin kuin jollain toisella. Hän on ihan normaali, ja niin on uskoakseni myös aloittajan lapsi. Mielestäni olet jo toiminut tosi hyvin, ja hyvä että mietit vielä lisää keinoja. Tsempit.
Joo näin se meni meilläkin. Vielä eskarissa turvautui nyrkkeihin, mutta sitten se alkoi jäädä. Myös ne lattialle heittäytymis-itkupotkuraivarit oli pienempänä ihan tuttua kamaa. Hän on toisaalta myös hyvässä erittäin voimakkaasti tunteva lapsi, hirveän innokas ja aktiivinen, semmoinen hurmuripoika. Kotona vaan tutuille sitten raivosi.
Lyöminen loppui kyllä kokonaan vasta, kun sanottiin että joka lyönti on pois hänen ruutuajastaan ja sen lyömisen vaan pitää nyt loppua ja ottaa ne muut keinot käyttöön. On siis hyvin herkästi myös ruutuihin koukuttuva ja sen suhteen on täytynyt olla tiukat rajat hänelle aina.
Toinen lapsemme on aivan toista maata monella tapaa.
Lyö koska se toimii. Eli näkee että se saa sinuun reaktion aikaiseksi.
Munkin 6v. lapsi lyö joskus, otan silloin hänestä otteen ja estän lyömisen. Ei se kylläkään täysillä hakkaa. Jos onnistuu satuttamaan minua niin sitten kyllä älähdän ja kovaa ja sanon että toi sattui. Siinä kohtaa lapsi vähän pelästyy ja pyytää yleensä anteeksi.
Kuitenkin isompi ongelma näissä tilanteissa on se syy miksi lapsi kiukuttelee, ei niinkään se lyöminen...
Itse näen että lapset kyllä kiukuspäissään helposti tekevät tuollaista, mikäli uskaltavat. Oma lapsi kyllä pelästyy aika helposti jos korotan ääntäni. Sen jälkeen vaihtuukin kiukku itkuun.
Ok. Usein oikein tiloissa oleva lapsi menee enemmän vihaiseksi ja sekaisin kosketuksesta, siksi en itse koskaan koske lapseen tilanteen ollessa päällä. Mutta todella paljon tsemppiä ja jaksamista - kaikki, mitä teet, on oikein. Muista se! Vankkoja mielipiteitä kasvattamisesta on yhtä paljon kuin peoppureikiä on maailmassa - jokaisella oma. Paras tapa toimia on se sinun tapasi ja on hienoa, että jaksat toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se nyrkkeilysäkiksi aleneminen. Otat tiukasti kiinni molemmista käsistä, tuijota hyvin vihaisesti silmiin ja karjaise EI!! Sinä et lyö!! Kyllä lopettaa ja kerrasta kun teet tuon uskottavasti.
Ei tuo toimi. Tai korkeintaan hetken.
Kyllä toimii. Seuraavana kertana riittää pelkkä tiukka katse. Mutta pitää tehdä kunnolla ja olla tosissaan. Lässyttämällä ja vinkumalla ei toimi, mutta karjahtamalla että lapsi vähän säikähtää niin oppii. Se lyöminen pitää saada loppumaan nyt. Muuten istutte pian koulupalavereissa kun pistelee kavereita ketoon kun ei ole mitään rajoja mitä saa toisille tehdä.
Suutu sille tenavalle, jos kielloista huolimatta lyö. Huomaa kyllä hyvin pian, ettei suuttunut äiti ole kovinkaan mukava ja lopettaa lyömisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se nyrkkeilysäkiksi aleneminen. Otat tiukasti kiinni molemmista käsistä, tuijota hyvin vihaisesti silmiin ja karjaise EI!! Sinä et lyö!! Kyllä lopettaa ja kerrasta kun teet tuon uskottavasti.
Kyllä toimii. Seuraavana kertana riittää pelkkä tiukka katse. Mutta pitää tehdä kunnolla ja olla tosissaan. Lässyttämällä ja vinkumalla ei toimi, mutta karjahtamalla että lapsi vähän säikähtää niin oppii. Se lyöminen pitää saada loppumaan nyt. Muuten istutte pian koulupalavereissa kun pistelee kavereita ketoon kun ei ole mitään rajoja mitä saa toisille tehdä.
Ei lapseni ole koskaan ketään muuta lyönyt kuin meitä vanhempia. Kodin ulkopuolisten kanssa on kuin enkeli. Ei kukaan uskoisi miten hän kiukuspäissään minua muksii kotona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Suutu sille tenavalle, jos kielloista huolimatta lyö. Huomaa kyllä hyvin pian, ettei suuttunut äiti ole kovinkaan mukava ja lopettaa lyömisen.
Olen minä suuttunutkin, koska eihän kerta toisensa jälkeen jatkuvaa lyömistä kukaan suuttumatta loputtomiin jaksa. Ei ole ollut suuttumisella mitään vaikutusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No meillä tuollainen vaan yllytti lasta lisää kiukussaan. Ja kyllä todellakin on tullut karjahdettua pahasti ja tosissaan kun on itselläkin mennyt hermo siinä kohtaa. Ei hyötyä, vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minä suuttunutkin, koska eihän kerta toisensa jälkeen jatkuvaa lyömistä kukaan suuttumatta loputtomiin jaksa. Ei ole ollut suuttumisella mitään vaikutusta. Ap
Ei ole suuttuminen auttanut meilläkään mitään. Yllyttää lapsen vaan pahempaan raivoon.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Osaako jo puhua?
Osaatko sinä lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuttuminen tietenkään vaikuta mitään kun lapsi on oppinut, että äiti on yhtä voimaton suuttuneena kuin rauhallisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suuttuminen auttanut meilläkään mitään. Yllyttää lapsen vaan pahempaan raivoon.
Niin, minustakin siinä kävi vähän noin meilläkin. Mutta en löydä mistään ohjetta miten pitäisi toimia, kun lyömistä ei vähennä kiellot, estämiset, asiasta keskustelut, muiden keinojen opettelut, suuttumiset, ei mitkään. Olen neuvoton kun mikään keino ei toimi. Lapsi ikään kuin menee tiettyyn tilaan kiukustuessaan ja silloin häneen ei vaikuta mikään eikä muista ohjeita muista keinoista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuttuminen tietenkään vaikuta mitään kun lapsi on oppinut, että äiti on yhtä voimaton suuttuneena kuin rauhallisenakin.
Niin eli täytyy etsiä muut keinot saada käytös muuttumaan kuin suuttuminen tai huutaminen, jos ja kun ne ei toimi.
Jos se olisikin niin helppoa että kerran karjahtaa lapselle niin lyöminen loppuu, niin ei varmaan yksikään lapsi löisi ketään.
Anna miehen hoitaa tilanne, jos olet itse kädetön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minustakin siinä kävi vähän noin meilläkin. Mutta en löydä mistään ohjetta miten pitäisi toimia, kun lyömistä ei vähennä kiellot, estämiset, asiasta keskustelut, muiden keinojen opettelut, suuttumiset, ei mitkään. Olen neuvoton kun mikään keino ei toimi. Lapsi ikään kuin menee tiettyyn tilaan kiukustuessaan ja silloin häneen ei vaikuta mikään eikä muista ohjeita muista keinoista. Ap
Tässä ketjussakin on vaikka kuinka monta ohjetta. Kokeile niitä.
Sitä paitsi kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, ettei keskivertoa lasta saa kasvatettua tottelevaiseksi pelkästään sillä, että lapsen kanssa keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mies osaa yhtään minua paremmin. Ap
On ihmisiä, joita lapset lyö ja ihmisiä, joita lapset ei lyö. Pohdi tätä ja mieti näiden ihmisten eroja. Sitten ryhdyt sellaiseksi, mitä lapsi ei lyö. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies osaa yhtään minua paremmin. Ap
Anna isovanhempien hoitaa tilanne.
Monet lapset ovat kovapäisiä. Tiukkakaan kielto ei yksinään riitä, vaan kiellon jälkeen pitää tulla rangaistus myös. Jollekin 4-5v vanhalle hyvä rangaistus on esim. se, että hänet laitetaan seinän viereen seisomaan naama seinässä kiinni ja pidetään siinä ainakin joku 5-10 min tai kunnes uhma häviää. Lopuksi sitten tenttaus lapselta, että miksi häntä rangaistiin. Jos lapsi ei suostu sitä sanomaan, niin sitten rangaistusta jatketaan.