Miksi lapseni lyö minua?
Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi, joka kiukustuessaan välillä lyö minua. Häntä ei ole koskaan edes uhattu lyödä, joten ei ole mistään mallista oppinut tuollaista. Aina otan kädestä kiinni ja kiellän tiukasti. Mutta ei sillä tunnu vaikutusta olevan. Kysymys kuuluu, että miksi lapsi lyö minua ja miten saan sen loppumaan.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhasta vaikutteita? Tai lapsi ei osaa puhua. Jos kouluikäinen, niin sitten on outoa käytöstä, vaikka kuinka vanhempi kiusaisi ja olisi väkivaltainen tai mielivaltainen niin harvoin terve lapsi lyö, koska hakevat epäterveellä tavalla vanhemman hyväksyntää vaikka vanhempi ei olisi mikään kunniallisin ihminen. Kysy lapseltasi, miksi lyöt? Ja voitko auttaa jotenkin?
Voi tarhasta tulla vaikutteita mutta ei se ainoa syy nyt ole. Osaa puhua hyvin, on jo viisi. Kun kysyn miksi lyö niin vastaa, että koska kiukuttaa niin paljon. Kun kysyn oletko minulle kiukkuinen, vastaa että en vaan asia x kiukuttaa. Kun kysyn miksi lyöt sitten minua, niin vastaa ettei tiedä, kiukuttaa vain niin paljon. Ap
No sitten pitää keksiä, millä muulla tavoin kiukun voi kesyttää. Kuunnelkaa aluksi vaikka Hertan maailma. Hyvä tilaisuus puhua tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhasta vaikutteita? Tai lapsi ei osaa puhua. Jos kouluikäinen, niin sitten on outoa käytöstä, vaikka kuinka vanhempi kiusaisi ja olisi väkivaltainen tai mielivaltainen niin harvoin terve lapsi lyö, koska hakevat epäterveellä tavalla vanhemman hyväksyntää vaikka vanhempi ei olisi mikään kunniallisin ihminen. Kysy lapseltasi, miksi lyöt? Ja voitko auttaa jotenkin?
Voi tarhasta tulla vaikutteita mutta ei se ainoa syy nyt ole. Osaa puhua hyvin, on jo viisi. Kun kysyn miksi lyö niin vastaa, että koska kiukuttaa niin paljon. Kun kysyn oletko minulle kiukkuinen, vastaa että en vaan asia x kiukuttaa. Kun kysyn miksi lyöt sitten minua, niin vastaa ettei tiedä, kiukuttaa vain niin paljon. Ap
No sitten pitää keksiä, millä muulla tavoin kiukun voi kesyttää. Kuunnelkaa aluksi vaikka Hertan
Olen minä opettanut noita muita tapoja, mutta niiden lisäksi lapsi lyö. Ne siis eivät korvanneet lyömistä vaan tulivat vain siihen lisäksi. Ihan hyvä että niitä on oppinut, mutta ei se ole lyömiseen vaikuttanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siksi että sinä annat hänen lyödä.
Mitä tämäkin tarkoittaa? Otan siitä kädestä kiinni, estän ja kiellän. Eipä se ole auttanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat lapsiperheen "poliiseja". Kannattaa ottaa oppia siitä, että miten oikeat poliisit toimivat jos joku lyö heitä. Vinkki: he eivät siinä tilanteessa sanoita tunteita vaan reaktio on jotain aivan muuta.
No onhan se nyt ihan eri asia kohdata aikuisen lyöminen kuin kasvunsa alkutaipaleella olevan lyöminen. Lapselle pitää opettaa, mitä muita keinoja on ja opettaa säätelemään tunteitaan eli pitämään malttinsa. Silloin hän ei lyö aikuisenakaan. Tiukka tietenkin saa olla, sanoittaminen ei takoita lässytystä ja "pään silitystä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää keksiä, millä muulla tavoin kiukun voi kesyttää. Kuunnelkaa aluksi vaikka Hertan maailma. Hyvä tilaisuus puhua tunteista.
Taistelu siitä kuka on perheessä herra ja hidalgo on meneillään. Lapsi lyö äitiä turpaan ja äiti taas reagoi siihen lässyttämällä tunteista. Kumpi voittaa taistelun, hmm.
Koska et osaa pitää hirviökakaraasi kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämäkin tarkoittaa? Otan siitä kädestä kiinni, estän ja kiellän. Eipä se ole auttanut. Ap
Vi tun nössö. Miksi lisäännyit, jollet osaa pitää kuria?
Lyö takaisin. Sulje komeroon. Piiskaa ja remmiä. Puhelin ja lelut pois. Jo on kumma, jos ei tokene.
Vanhempien pitää kasvattaa lapsensa kotona 7 vuotiaiksi. Sitten kouluun. Äiti joka ei hoida lastaan kotona tai on häpeällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain se lapsi kuitenkin vaistoaa ettet täysin estä häntä lyömästä sinua. Tiukempi kuri käyttöön ja suutut lapselle kunnolla huonosta käytöksestä. Ei mitään mahdollisuutta tulla heti syliin niin kuin joku tuolla kirjoitti, sehän on kuin palkinto väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat lapsiperheen "poliiseja". Kannattaa ottaa oppia siitä, että miten oikeat poliisit toimivat jos joku lyö heitä. Vinkki: he eivät siinä tilanteessa sanoita tunteita vaan reaktio on jotain aivan muuta.
No onhan se nyt ihan eri asia kohdata aikuisen lyöminen kuin kasvunsa alkutaipaleella olevan lyöminen. Lapselle pitää opettaa, mitä muita keinoja on ja opettaa säätelemään tunteitaan eli pitämään malttinsa. Silloin hän ei lyö aikuisenakaan. Tiukka tietenkin saa olla, sanoittaminen ei takoita lässytystä ja "pään silitystä".
Nyt ei puhuta mistään syyntakeettomasta vauvasta vaan isommasta lapsesta joka jo ymmärtää mitä tekee ja osaa manipuloida ja painostaa tietoisesti. Lyöminen on lapselle vallankäyttökeino. Noista tunnepuheista lapsi sen sijaan ei juuri piittaa, ja enimmäkseen ne myös menevät häneltä yli hilseen. Et saa tunnepuheella lasta lopettamaan lyömistä yhtään sen enempää kuin mitä saat sen syömään parsakaalia sillä että puhut sen kanssa vitamiineista.
Mitä enemmän tunteista on alettu puhua niin sitä enemmän lapset lyövät. Ennen ei tarvittu tarhojen työntekijöille panssaritakkeja lapsilta suojautumiseen eivätkä oppilaat kouluissa hakanneet opettajiaan, mutta nyt siitäkin on tullut arkea.
Ihan outojakin vastauksia. Lapsi lyö varmaan siksi, että impulssikontrolli ei suuren kiukun hetkellä riitä, vaan toimii sen impulssin mukaan. Lapsen kanssa voisi rauhallisella hetkellä miettiä, mikä "korvaisi" lyömisen jatkossa. Oma lapsi on itse halunnut esim silputa paperia ja puristella jotain käsissään. En enää muista milloin näitäkään tarvi tehdä. Lapsi nyt pikkukoululainen, ja on aina käyttäytynyt kodin ulkopuolella tosi mallikkaasti. Kotona sitten välillä raivareita.
Tämä mun kolmas lapsi on kiihkeä ja tunteva, ja kontrolli on vaan kehittynyt vähän myöhemmin kuin jollain toisella. Hän on ihan normaali, ja niin on uskoakseni myös aloittajan lapsi. Mielestäni olet jo toiminut tosi hyvin, ja hyvä että mietit vielä lisää keinoja. Tsempit.
Lyhyesti:
Älä koske/ ota kädestä.
Sano täysin rauhallisesti, huutamatta, tiukasti " Sinä et lyö minua ja minä en lyö sinua. Me emme lyö ketään."
" Pyydä anteeksi, että löit äitiä."
Tämän jälkeen olet omillasi, tee miten parhaiten näet. Itse olen omille lapsille halannut anteeksipyynnön yhteydessä ja ottanut syliin. Sanonut kuinka voi tulla paha ja kiukkuinen mieli, mutta silloin voi tulla syliin, ei lyödä tms. Vieraammille lapsille olen puhunut vaikka "kiitos kun pyysit anteeksi, nyt kuule mennään tästä eteenpäin ja tehdään kivoja asioita. On kivempi tehdä mukavia ja iloisia juttuja kuin lyödä ja olla itsekin huonolla tuulella". Tms.
Tärkeää on olla ihan rauhallinen kuin viilipytty, silti vakava.
Lopeta se nyrkkeilysäkiksi aleneminen. Otat tiukasti kiinni molemmista käsistä, tuijota hyvin vihaisesti silmiin ja karjaise EI!! Sinä et lyö!! Kyllä lopettaa ja kerrasta kun teet tuon uskottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaatko sinä miestäsi? Ehkä lapsesi puolustaa isäänsä kun kukaan muu ei sitä tunnu tekevän.
voijjumalauta
Kyllä minun lapsi ainakin oppi lyömään ihan ilman vaikutteita mistään, aloitti nimittäin jo ennen kuin meni päiväkotiin eikä todellakaan ollut mitään ohjelmia katsonut siihen ikään mennessä. Esikoisemme oli ihan toista maata, ei satuttaisi kärpästäkään, mutta kuopuksella on aina ollut nyrkit herkästi esillä eikä häntä kiinnosta jos toiseen sattuu (se on kai tavoitekin, kun on itsellä paha mieli niin toisellakin pitäisi olla). Suosikki mukilointikohde on toki ollut se sisko, joka ei lyö takaisin vaan alkaa huutaa, mutta vanhempia myös muksii. Välillä on ollut tosi neuvoton olo lapsen kanssa todellakin. On tietenkin aina kielletty tiukasti ja estetty lyönnit, mutta parhaiten on toiminut kun on luettu paljon esim Fanni-kirjoja ja käyty tämmöisiä tunnetaitojuttuja läpi, että mitkä on ne oikeat tavat purkaa kiukkua ja että lyödä ei saa ja mitä siitä voi seurata jos lyö (nyt isompana kun jo ymmärtää enemmän).
koska hänelle on tullut tunne ettei tule kuulluksi ja/tai nähdyksi ollenkaan ja/tai olennaisilta osin. Ei osaa sanoittaa sitä, joten näyttää sen toiminnalla
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se nyrkkeilysäkiksi aleneminen. Otat tiukasti kiinni molemmista käsistä, tuijota hyvin vihaisesti silmiin ja karjaise EI!! Sinä et lyö!! Kyllä lopettaa ja kerrasta kun teet tuon uskottavasti.
Ei tuo toimi. Tai korkeintaan hetken.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Älä koske/ ota kädestä.
Sano täysin rauhallisesti, huutamatta, tiukasti " Sinä et lyö minua ja minä en lyö sinua. Me emme lyö ketään."
" Pyydä anteeksi, että löit äitiä."
Tämän jälkeen olet omillasi, tee miten parhaiten näet. Itse olen omille lapsille halannut anteeksipyynnön yhteydessä ja ottanut syliin. Sanonut kuinka voi tulla paha ja kiukkuinen mieli, mutta silloin voi tulla syliin, ei lyödä tms. Vieraammille lapsille olen puhunut vaikka "kiitos kun pyysit anteeksi, nyt kuule mennään tästä eteenpäin ja tehdään kivoja asioita. On kivempi tehdä mukavia ja iloisia juttuja kuin lyödä ja olla itsekin huonolla tuulella". Tms.
Tärkeää on olla ihan rauhallinen kuin viilipytty, silti vakava.
Otan kädestä kiinni siksi että sillä estän lyömisen. Ei siinä tilanteessa mikään pelkkä puhuminen vaikuta, ei lapsi edes kuule mitä sanon kun on niin kiukkuinen. On pakko fyysisesti pysäyttää se käsi. Ap
Piiskaa!