Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella paino tippunut alkuraskauden aikana/toisella kolmanneksella?

24.02.2007 |

Niin itseäni nyt mietityttää, että missä vaiheessa tämä painonlasku lakkaa?

BMI 28 Ja hitunen ylipainoa.

Tähän mennessä paino on tippunut yli 6 kiloa lähtöpainosta. Alkuraskauden painontipituksen ymmärrän, kun mitään ei juuri tehnyt mieli syödä yökötysfiiliksen takia.

Mutta nyt rv 16, edelleen paino laskee, tosin viimeisin tiputus oli vain 200g.

Viimeisimmät viikot olen syönyt, muutenkaan en syömisiäni ole tarkkaillut, vaan on tullut vedettyä niin namuja kuin ehtaa ruokaakin.

Stressiä oli myöskin havaittavissa, mutta painonlasku alkoi jo kauan ennen sitä.

Voiko yksinkertaisesti ruokatapojen muuttuminen vaikuttaa näin paljon? Meinnan ennen raskautta maistui pitsa yms. rasvainen ruoka, jota tuli syötyä kerran viikossa.

Ja nyt raskaana ollessa en voi sietää rasvaisia ruokia!

Neuvolatädin mukaan ei ole vielä syytä huoleen, mutta missä vaiheessa kannattaa huolestua?

Mulla on historiaa maha ongelmien kanssa, ja asian tutkiminen on kesken. ( Niitä jatketaan sitten kun en ole raskaana enää.)

Laktoosikko olen jo ja viime vuonna verestä tehtiin " arvioiva" keliakia testi, joka näytti negatiivistä.

Onko muita samasta ongelmasta kärsiviä? Minä ainakin jo ottaisin pikku hiljaa muutaman kilon plussaa näitten ainaisten miinusten tilaan..

Terkuin Helga & Maris rv15+5 taikka 16+5 tai jotain.... =/

Kommentit (4)

1/4 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kerran neuvolakaan ole, ja silti syöt ihan kunnolla. Minulla paino putosi n. 2-3 kg alkuraskaudessa (joka kerta sama juttu, ei johdu pahoinvoinnista, koska ei ole ollut), mutta se on tullut vähitellen takaisin,nyt viikkoja kohta 29 ja paino lähtöpainoon verrattuna +3kg. Vasta rv 21+ olin saavuttanut lähtöpainoni, vaikka pudotukseni ei ollut tuon suurempi.

Olen kyllä kuullut tutultani, jolla oli hieman enemmän ylipainoa (BMI yli 30), että paino oli raskauden opussa vähemmän kuin alussa. Ja synnytyksen jälkeen vieläkin alempana, eli oli tavallaan laihdutuskuuri. Ja vaikka sinulla ei ylipainoa paljon ollut alussakaan, eivät lääkäritkään suosittele painonnousuksi montaa kiloa, joten itse olisin vain tyytyväinen. :)

Kyllä vauva omansa ottaa, siitä ei tarvitse huolehtia. Ja koska ruokavaliosikin on muuttunut ainakin hieman terveellisemmäksi, on selvää, että vaikutukset näkyvät jossakin. Ja kun paino ei liikaa laske kerralla, en huolehtisi tässä vaiheessa. Suurin painonnousu tapahtuu neuvolan mukaan rv 20-28, yksilöllistähän sekin tietenkin on.

Turvallista odotusta toivoopi Äippä

Vierailija
2/4 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen raskauden alkaessa ylipainoa oli 30kg.

Tämä oli tullut vuosien mittaan iltasyöpöttelyllä ja liikuntaa en harrasta ollenkaan. Kun tulin raskaaksi silloin päätin että shipsit, limpat ja karkit saa jäädä ja roskaruuat vähemmälle. Painoni putosi aina jonkin verran neuvolakäyntien välillä mutta neuvolatäti ei ollut siitä moksiskaan, kannusti vaan syömään terveellisesti mikä oli vähän hankalaa koska olen kasviksille ja hedelmille allerginen.

Jouduin ylipainon takia sokerirasituskokeeseen josta sain loistavat arvot (toinen lääkäri ihmetteli miksi minut sinne oli laitettu!).

Raskauteni meni hyvin ja söin kyllä pullan jos niitä oli kylässä tarjolla mutta itse en ostanut herkkuja.

Synnytyskin meni hyvin ja sain terveen tyttölapsen.

Synnytyksen jälkeisessä lääkärintarkastuksessa punnituksen jälkeen lääkäri totesi että minulta on pudonnut raskauden aikana 15kg, sanoi että harvemmin silloin paino näin paljoa tippuu mutta ei tämä ole hänen lääkäri-uran ennätys.

Sanoi asian olevan sitten pahempi jos olisin päättänyt raskauden aikana laihduttaa mutta kun paino tippui vain katsomalla mitä suuhun laittaa niin se on ok.

Että älä huoli asiasta!!!

Kyllä ne neuvolassa sitten puuttuvat asiaan jos se vahingottaisi vauvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tietenkin ylipainoisena jännitin miten minun käy verenpaineeni kanssa joka oli hiukan koholla ennen raskautta, no se laski sitten kun painokin laski ja loppuraskauden ajan se oli normaali luvuissa.

Että siitä painonlaskussa oli jotain positiivistäkin!

Vierailija
4/4 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä neuvola on näissä asioissa luotettava. ja alkuraskauden ajan painon tippuminen on ok ja ymmärrettävää varsinkin kun ruokavaliokin on muuttunu. täs puolenvälin jälkeen se sit yleensä nousee... mulla eka painonlisäys kirjattiin rv 20 (+2kg lähtöpainoon) ja siitä sitten nousi jo reippaamminkin. saas nähdä miten ens viikolla. varmasti ollaan jo seuraavalla kymmenluvulla :)

en niin pitäis niillä lukemilla väliä kunhan masu kasvaa ja kaikki muuten hyvin! onnea vaan ja turhat huolet pois :)

Tiina ja muksis rv 28