Taas meni puolikas liian isosta kaalista roskiin. Miksi kaupasta ei saa enää puolikasta kaalia?
Päätin tehdä kaalilaatikkoa kun kaali oli tarjouksessa. Ostin pienimmän kaalin minkä löysin ja se painoi 2.4kg. Mitä sinkku tekee noin isolla kaalilla? Kieltääkö Eu vai ruokavirasto kauppaa puolittamasta kaalia? Onko paree sitten vain heittää hyvää ruokaa jätteeseen?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo juustohöylä on oikeasti ihan loistokeksintö kaalille. Tulee riittävän pientä silppua coleslawiin ja kevätrulliin.
Mikset tee tavallista kaalisalaattia tai kaali-majoneesisalaattia? Meinaatko, että salaatti muuttuu jollakin tavalla hienomman kuuloiseksi jenkkinimellä?
Varmaan siksi, koska googlailen reseptit kv sivustoilta ja inhoan majoneesia, joten teen välillä myös kirkkaan version. Ota kaalin lisäksi rautakanki pois takapuolesta niin päivä näyttää paremmalta.
Tuo sun reseptisi ei ole siis coleslawia nähnytkään. Kaalisalaatti mikä kaalisalaatti, halusit tai et:)
Mä joudun yhdistelemään aika paljon eri ohjeita meidän ruoka-aineallergioiden vuoksi. Ihan löytyy kirkas coleslaw myös Googlella, jos haluat lopun päivää nillittää. Meillä on myös lipesola, ajattele. Sitä en kerro, miksi sanon kimchiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo juustohöylä on oikeasti ihan loistokeksintö kaalille. Tulee riittävän pientä silppua coleslawiin ja kevätrulliin.
Mikset tee tavallista kaalisalaattia tai kaali-majoneesisalaattia? Meinaatko, että salaatti muuttuu jollakin tavalla hienomman kuuloiseksi jenkkinimellä?
Miksi-miksi-eemi menee nyt sinne pirtin puolelle hörppäämään äireen keittämät nisukaffeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marketissamme kaalisalaatti on myyty vuosikaudet coleslaw nimisenä. Oletus on, että porukka tajuaa mitä se tarkoittaa. Nimi on jo arkikielessä käytetty pitkään.
Kuis sulle kasvoi tatti otsaan maalaismoukka? Löysää lippistä. Syö kaalisalaattia.
Sinä se juntti olet, juuri se juntti joka mölyää finglishistä,
Eikös sun pitäis mennä jo sinne navettahan hoitelemaan lypsykarjaa. Löytyiskö junttilassa työväenopiston kursseja esmes englanninkielen alkeet tahi vihanhallintakursseja vihasille pöndepaukuille?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käyttämätön puolikas säilyy pari päivää jääkaapissa. Itse tein viimeksi kaalimaatikon ylijäämäkaalista okonomiyakia.
Säilyy viikkoja! Puhtaalla veitsellä halki ja tuorekelmu tiukasti ympärille ja jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käyttämätön puolikas säilyy pari päivää jääkaapissa. Itse tein viimeksi kaalimaatikon ylijäämäkaalista okonomiyakia.
Mikä ihme on okonomiyaki?
Näköjään japanilainen kaalipannukakku. Piti munkin googlettaa, en ole ikinä kuullut aiemmin.
Kaikkia muita kasviksia työnnetään kyllä muoviin niin miksi ei voisi laittaa muutamaa kaalinpalaa tarjolle niille jotka ei kokonaista tarvitse. Muutenkin kauppojen hyllyt notkuu muoviin pakattuja elintarvikkeita niin se kaaliko on nyt sitten ehdoton ei ja suistaa maailman muoviongelmiin.
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin. Tottakai sen loppukaalin voi pakastaa mutta en nyt ihan ymmärrä miksi sitä kaalia ei voisi myydä pienemmissä annoksissa kun kaikkea muutakin myydään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia muita kasviksia työnnetään kyllä muoviin niin miksi ei voisi laittaa muutamaa kaalinpalaa tarjolle niille jotka ei kokonaista tarvitse. Muutenkin kauppojen hyllyt notkuu muoviin pakattuja elintarvikkeita niin se kaaliko on nyt sitten ehdoton ei ja suistaa maailman muoviongelmiin.
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin. Tottakai sen loppukaalin voi pakastaa mutta en nyt ihan ymmärrä miksi sitä kaalia ei voisi myydä pienemmissä annoksissa kun kaikkea muutakin myydään.
Minä kyllä olen nähnyt kaalia paloiteltuna ja pakattuna, mutta ei tainnut olla kotimaista... Mutta siis kirjoitin jo tuonne ylemmäs, että sen kaalin voi kotonakin halkaista ja pakata kelmuun. Itse olen säilyttänyt ihan siinä kaupan hedelmäpussissakin, mihin olen kaupassa laittanut. Ei ihan niin kauan säily, kuin tiukassa kelmussa.
Anteeksi nyt, mutta monella tuntuu olevan sellainen maalaisjärki ihan hukassa... Puuttuu sellainen "kekseliäisyys", mikä nyt olisikaan oikea sana. Mutta just tämä esimerkkinä, että kun kaupassa ei ole valmiiksi pilkottuja ja pakattuja kaaleja, niin ei tule mieleen, että sen voi tehdä itsekin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen? Naisena en pysty leikkaamaan kaaleja, koska kovia ja isoja, pyöreitä. Ehkä ruusukaali tuoreena puhtaana pakkasesta olisi sellainen jonka pystyn kypsentämään, jos joku laittaa kaupan pakkaseen.
Naisilla on vain se Y-kromosmi ja miehillä X ja Y
Taas meni pöndepaukulla väärin.
Naisella on XX kromosomit ja miehellä XY
Voi mikä sivistymätön maalaismoukka taas linjoilla
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen? Naisena en pysty leikkaamaan kaaleja, koska kovia ja isoja, pyöreitä. Ehkä ruusukaali tuoreena puhtaana pakkasesta olisi sellainen jonka pystyn kypsentämään, jos joku laittaa kaupan pakkaseen.
Mitä minä just luin??? NAISENA?? Mistä lähtien kaalin leikkaamiseen on tarvinnut olla mies? 😂
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää ???
Pari-kolme viikkoa ihan hyvin
Tai jos on pakastin, kiehauttaa palasina kaalin ja pakastaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on vain se Y-kromosmi ja miehillä X ja Y
Ei siinä kromosomeja tarvita, terävä, tukeva veitsi riittää. Helpommin se menee puoliksi kuin suuri lanttu
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä jysäys, et pysty puolittamaan ? ? 🙄😂
Pitäisikö sinun harrastaa jotain liikuntaa tai kuntoilua
Kaalihan säilyy jääkaapissa pitkään, ei sitä tarvitse pois heittää vaikka ei kaikkea heti käyttäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan annatte kivoja vinkkejä ja hyviä ideoita. Ap on päättänyt olla kaltoinkohdeltu sinkku jolle ei mikään idea kelpaa.
En ole päättänyt olla tuollainen. Hyviä vinkkejä olette laittaneet, kiitos niistä. En vain ehdi koko ajan lukea ja vastailla. Suivaannuin vaan aamulla raahatessani kaupasta isoa kaalia kun ennen niitä sai puolikkaanakin. -ap
No mutta nyt sinä käytät sen toisen puolikkaan ruuanlaitossa. Vai heititkö samantien sen toisen puoliskan roskiin? Mikä oli kilohinta?
Ei aina ole kyse hinnasta. Jumbossa kaali oli 1€/kg mutta esim minulta jäi ostamatta koska en tartte 2-4kg kaalia. Kannatan kaalien puolittamista koska ne ovat terveellisiä mutta tähän vuodenaikaan järkyttävän suuria.
Vierailija kirjoitti:
Se säilyy pari viikkoa jääkaapissa,kauemminkin. Tee siihen kantaan veitsellä ristiin viillot niin ei lähde "kasvamaan" ja kelmutat sen.
Kysyin kaupassa, että miksi ei voisi olla puolitettuja kaalinpaloja myynnissä niin vastasivat, että menee äkkiä pilalle, tummuu se leikkauspinta.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit pyytää kaupan henkilökuntaa puolittamaan ja pakkaamaan kaalin sua varten. Siitä voi mennä pieni palvelumaksu, koska se toinen puolisko pitää myös leikkauksen jälkeen paketoida.
Kaupoissa ei nykyään saa puolittaa kaalia eikö muitakaan esim. lanttua. Siihen on joku säännös elintarvike jostain mistä lie. Mutta siellä hyllyssä on myytävänä pilkottu ja kaaleja . Tosin ovat kalliimmalla hinnalla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä olen nähnyt kaalia paloiteltuna ja pakattuna, mutta ei tainnut olla kotimaista... Mutta siis kirjoitin jo tuonne ylemmäs, että sen kaalin voi kotonakin halkaista ja pakata kelmuun. Itse olen säilyttänyt ihan siinä kaupan hedelmäpussissakin, mihin olen kaupassa laittanut. Ei ihan niin kauan säily, kuin tiukassa kelmussa.
Anteeksi nyt, mutta monella tuntuu
olevan sell
Todellakin maalaisjärki kadonnut,tai puuttuu kokonaan . Hyvin kyllä kirjoitit. Ihmiset ajattelee suunnilleen metrin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä just luin??? NAISENA?? Mistä lähtien kaalin leikkaamiseen on tarvinnut olla mies? 😂
Peniksellähän se leikataan.
Mee kinaamaan äippäsi kanssa. Se on keittiössä. Hopi hopi.