Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa nollatuntityösopimus?

Vierailija
10.12.2024 |

Voisiko joku vääntää rautalangasta?

Kiitos.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Sitä, että on tälleen koko ajan valmiina ku partiopoika, että jos satutaan töis tarttemaan 😅 Ei näköjään tänäänkään 

Ei tarvitse olla koko ajan valmiina. 

Jos työssä vaaditaan varallaoloa, niin siitä maksetaan palkkaa.

Esim KV TES:n mukaan näin: "Kultakin varallaolotunnilta, jona viranhaltija/työntekijä on velvoitettu olemaan varalla, maksetaan rahakorvauksena 2030 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava vapaa-aika."

Kyllähän se juuri sitä aina valmiina oloa tarkoittaa, jos työvuoroja ja palkkaa haluaa! Ei siinä paljon muuta elämää ja muuta tekemistä suunnitella pitkällä jänteellä, ei lähdetä minnekään, mistä ei ehdi työvuoroon tai luvata kellekään mitään, jonka joutuu yllättäen työvuoron takia perumaan. Se on sitä, että nopeet syö hitaat, kun työvuoroja kilahtaa varattavaksi.

Vierailija
62/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten eräässä siivousfirmassa kerroshoitajien piti olla joka aamu valmiudessa klo.9 asti. Eli saattoi olla varmoja työpäiviä vaikkapa 2-3 jolloin menit sovitusti töihin. Muina päivinä piti odotella klo.9 asti että onko töitä vai ei. Eli vaikka näytästi että on vapaata niin heräilit aamulla odottelemaan että tuleeko soittoa vai ei. Aivan älytön systeemi ja ei puhettakaan että mitään varallaololisiä ois saanut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
64/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa käyttää systeemiä hyväksi. Voi olla vaikkapa kaverin firmassa 0-tuntisopparilla töissä eli ihan vaan kirjoilla, mutta töitä ei tarvitse tehdä. Saa täydet tuet ja samalla tekee pimeitä töitä. Tiedän yhden tällaisen, ei herraa kiinnosta verokortilla töitä tehdä, kaikki tuet kyllä ottaa vastaan ja pimeästi sitten huoltaa autoja. 

Ei nollasoppari tukiin vaikuta. "Täydet tuet" saa vaikka ei olisi tehnyt nollasopparia.

Eikö tuolla voimassaolevalla 0-sopparilla vapaudu siitä työnhakuvelvoitteesta?

Pitää hakea yhtä (1) työpaikkaa 3:ssa kuukaudessa.

Aloitin nollarilla lokakuun alussa ja viimeistään tammikuun alkuun pitää olla haettuna väh.1 työpaikka.

Vierailija
65/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että on tälleen koko ajan valmiina ku partiopoika, että jos satutaan töis tarttemaan 😅 Ei näköjään tänäänkään 

Ei tarvitse olla koko ajan valmiina. 

Jos työssä vaaditaan varallaoloa, niin siitä maksetaan palkkaa.

Esim KV TES:n mukaan näin: "Kultakin varallaolotunnilta, jona viranhaltija/työntekijä on velvoitettu olemaan varalla, maksetaan rahakorvauksena 2030 % korottamattomasta tuntipalkasta tai annetaan vastaava vapaa-aika."

Tämä ei koske 0-sopimuslaisia 

Vierailija
66/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän firmassa listat suunnitellaan 3 viikkoa eteenpäin ja ennen listojen julkaisua  pitää ilmoittaa että miten on käytettävissä tuona 3 viikon aikana joten työvuorot on tiedossa aina sen 3 viikkoa kerrallaan eikä tarvi kotona päivystää. Tunteja tulee ainakin mulle aina melkein joka päivälle. 0 soppari mullakin. 

Vierailija
67/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän firmassa listat suunnitellaan 3 viikkoa eteenpäin ja ennen listojen julkaisua  pitää ilmoittaa että miten on käytettävissä tuona 3 viikon aikana joten työvuorot on tiedossa aina sen 3 viikkoa kerrallaan eikä tarvi kotona päivystää. Tunteja tulee ainakin mulle aina melkein joka päivälle. 0 soppari mullakin. 

Ja meillä makasetaan myös varalla olosta 0 sopparilaisille korvaus. En ole itse ollut koskaan varalla koska en halua päivystää vaikka siitä saa korvauksen.

Vierailija
68/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja meillä makasetaan myös varalla olosta 0 sopparilaisille korvaus. En ole itse ollut koskaan varalla koska en halua päivystää vaikka siitä saa korvauksen.

Mutta pomo aina kysyy että haluaako olla varalla. Ei ole montaa pyyntöä nähnyt näinä 7 vuoden aikana mitä olen tässä firmassa töissä ollut. 

Vierailija
69/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikut löyhässä hirressä.

Vierailija
70/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pomo aina kysyy että haluaako olla varalla. Ei ole montaa pyyntöä nähnyt näinä 7 vuoden aikan

Nyt viimeisen vuoden aikana tiedän vain  yhden varallaolo tapauksen ja sekin oli viime jouluna.

Vierailija
71/71 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aikoinani vuokrafirman kautta tuurauksia ruokakaupoissa (0-sopparilla). Vuoroja oli todella hyvin tarjolla (netistä klikattiin) ja kiireisimmät tuli kännykkään. Mitään ei toki ollut pakko varata, jos paikka ja aika ei sopinut. Hyvin pystyi työskentelemään myös esim. vain arkisin (mikä on kaupan alalla tosi harvinaista, jos olet vakituisessa työssä).

Hyvin pystyin suunnittelemaan omat menot (otti sellaisia vuoroja mitkä itselle sopi). Mulle tämä oli hyvä vaihtoehto pikkulapsiarjen elämäntilanteeseen (olin juuri lopettanut oman yrityksen) ja mies oli edelleen yrittäjä. Keikkatyöntekijänä oli helppo sumplia omat vuorot perheen muiden menojen, päivähoidon jne. mukaan. 

Välillä kysyttiin kaupasta suoraan tuuraamaan pidempää putkea esim. loman ajaksi ja joskus tarjottiin ihan kokoaikaistakin työtä jolloin olisi pystynyt tekemään vuorot joko vuokrafirman kautta tai siirtymällä kaupan omille listoille. Tapauskohtaisesti näistä pystyi sopimaan yhdessä kaupan ja vuokrafirman kanssa. 

Ei huono työllistymistapa ollenkaan, jos tällainen sopimus sopii omaan elämäntilanteeseen (esim. juurikin opiskelijoille, "kotiäideille", toisen työn ohelle jne.) eli sellaiselle, joka haluaa valita vuoronsa eikä halua sitoutua vakituisiin vuoroihin. Toki edellyttää, että vuoroja on myös tarjolla.

Oma lukiolainen tekee 0-sopimuksella valmennusvuoroja urheiluseuralle. Tekee siis sijaisuuksia, kun ei ole omia vakituisia tunteja (ei ole niitä halunnut). Kokee, että näin pystyy rytmittämään töitä esim. koulun (koeviikkojen ja kirjoitusten) mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan