Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 60-vuotiaat luulee olevansa niin viisaita

Vierailija
09.12.2024 |

Aina ne puhuu siitä elämän tuomasta kokemuksesta, ja nauraa kun nuoret on hölmöjä

Oikeasti tuon ikäisen aistit ha reagointinopeus heikkenee, he eivät opi enää niin kuin nuoret, tiedot ovat auttamattomasti vähintään kymmenen, usein jopa 20 tai 30 vuotta jäljessä. Aika harva 6-kymppinen pystyisi enää esimerkiksi kasvattamaan lapsen, opiskelemaan vaativan uuden ammatin ja tekemään uutta työtä. Mitä tämä elämän viisaus siis on? Ei ainakaan ystävällisyyttä muita ihmisiä kohtaan, sen voi huomata avaamalla Facebookin tai Ilta-Sanomien kommenttiosion 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hämmästynyt, kuinka heikosti nuoret ovat etsiä tietoa, olla mediakriittisiä ja tehdä päättelyä vaativia tehtäviä. Heikko lukutaito/luetun sisäistäminen sekä keskittymiskyvyn puute ja ymmärtäminen alkaa näkyä jo työelämään siirtyneessä nuoressa sukupolvessa.

Vierailija
42/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitiko elämänviisaus vai elämän viisaus, kaksi eri asiaa.

60v täyttäneet osaavat edelleen yhdyssanat, vaikka viimeiseen 10 vuoteen he eivät ole lukeneet lehtiä tai oppineet yhtään mitään!

Lisäksi moni 60v täyttänyt kasvattaa lapsia, kun näiden omista vanhemmista ei siihen ole. Harva 60v ikäinen selittää itkuntuhruisin silmin, että tarvitsee omaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ikäluokassa on tyhmiä ja viisaita. Ei se ikää katso 

Niinpä,60-vuotias jo tietää,mitä nuoremmat vasta yrittävät opetella.

Vierailija
44/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sillä kuuskymppisellä sitä viisautta on kuin jollakin kymmenvuotiaalla pullistelijalla.

Näitä alaikäisiä "fiksujahan" nykyään riittää!

Vierailija
45/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60 vuotias, ja paljon viisaampi kun nuorenpana, enää en tekisi samoja virheitä kun nuorempana tein. 

Niin aika vaikea tehdä virheitä

kukaan ei halua panna sua

kukaan ei halua palkata sua

exkaunotar56v

Vierailija
46/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-65 vuotiaiden "Pisatutkimus" suomalaiset kärjessä,koko Euroopassa .1 polven tulija vs Suomalainen,ero Euroopan suurin,kuka yllättyi.

Vierailija
47/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60 vuotias, ja paljon viisaampi kun nuorenpana, enää en tekisi samoja virheitä kun nuorempana tein. 

KIrjoitusvirheitä teet.

Kirjoitusvirhe hullu , on joku entinen äidinkielen opettaja. Dementia hiipii, tarkastaa täällä mielipiteitä, kuin kouluaineita. 

Asiasisällöstä viis , jos on pilkku väärin , kirjoitusvirhehullu huomauttaa ja haukkuu sinut ty.hymäksi.

Vierailija
48/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuskymppiset ei vielä tiedä mistään mitään, ihan lapsia ne on! Me seitsenkymppiset sentään ollaan viksuja ja osataan neuvoa niitäkin. Mun poika kysyi kerran, että olitteko te tosiaan niin tyhmiä joskus ennen? Mistä me oltais tietoa saatu, telkassa kaksi kanavaa, sanomalehti tuli, mutta en muista luinko sitä edes. Suosikki oli kyllä paras opettaja siihen aikaan, maalla kun asui, onneksi kylässä oli pieni kioski, josta sain joskus ostaa Suosikin, kera äidin ostosten eli Nyyrikin tai Perjantain sekä tietenkin pilli-Klubiaskin :)

Meillä oli mummolassa paljon kirjoja. Pappa oli maanviljelijä, mutta luki silti paljon.

Vierailija
49/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska 60-vuotiaat ovat viisaita. 

Viisaat 60-vuotiaat ovat viisaita. Tyhmät 60-vuotiaat ovat tyhmiä. Ei se ikä tuo mitään lisää viisauteen. Jos on ollut tyhmä koko ikänsä niin ei sitä kuusikymppisenä viisaaksi muutu kuin taikaiskusta.

Olen vakaasti sitä mieltä että ihminen voi viisastua ja kasvaa elämänkokemuksen karttuessa. Olin nuorena melkoisen sietämätön, itsekeskeinen ja huomiohakuinen.  Luulen oppineeni viisaammaksi vuosien mittaan. 

Vierailija
50/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen todella paljon kaikkea ja olen viisas. Mies valmistuu ylemmäksi insinööriksi ja on myös FM. Reagointinopeus ei kerro mitään viisaudesta. Elämänkokemus nyt vaan tuo sitä viisautta. Oman tyhmyytesi juuri paljastat kun luulet että jossain vanhassa tiedossa roikutaan. Lapsen kasvatus ei ole mitään tähtitiedettä. 

Ylemmäksi insinööriksi. 🤣

Vierailija
51/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne mitään luule, ne on

Vierailija
52/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta jotkut vanhemmat ihmiset ovat viisaita elämänkokemuksen takia, mutta ärsyttää suunnattomasti sellaiset vanhemmat ihmiset jotka ovat katkeroituneita ja nälvivät nuorempia "äh ei se nyt osaa mitään koska on niin nuori". Ihmetyttää tuollaiset tyypit, että eivätkö tajua, että ovat itse olleet myös nuoria ja tietämättömiä?

Mutta ihania sellaiset vanhemmat ihmiset jotka neuvoo ja auttaa asioissa esim työpaikoilla jos en ole itse osannut tai tajunnut jotain juttuja.

Onhan vanhemmissakin sitten näitä kamalia ihmisiä joilla ei ole mitään käytöstapoja. Yksi kamala asia on sellainen vanhus joka elää niin että "ei tartte välittää enää mistään" eli huutaa kovaan ääneen marketeissa on ikäänkuin menettänyt käytöstapansa.

Vierailija
53/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan tosissasi? Tietysti koska ovat nähneet elämää enemmän. Mutta joo, minun 17-vuotias lapseni on sitä mieltä että ymmärtää elämästä enemmän kuin minä. Katsomalla tiktokkia sitä näköjään oppii yhtä sun toista.

Vierailija
54/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi tuon ikäiset luulee, että meidän nuorten pitäisi muka oppia vielä päässälasku yms. Koska niin oli heidän aikanaan. Pitäisi ymmärtää että maailma muuttuu ja nykyään kaikki tehdään älylaitteille. Jos pitää laskea 55-17 niin nopeasti lasken älylaitteellani enkä ala laskea päässä. 

Vierailija
55/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ovat nähneet enemmän elämää mutta kyllä se riippuu vähän miten niihin kokemuksiinkin on suhtautunut. Esim jos on ollut yksi pitkä parisuhde ja se on loppunut niin voi myrkyttää väärällä informaatiolla muita nuorempia, että kaikki parisuhteet ovat kamalia. Tälläkin palstalla niitä näkyy.

Vierailija
56/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ltä terävä avaus. Pystysyöttö ränniin.

On ylisukupolvinen ominaisuus, että nuoret ajattelevat kuten ap. Nuoret ovat ylivertaisia, fyysisesti ja kognitiivisilta kyvyiltään hakkaavat vanhemmat polvet mennen tullen. Se on juuri se Dunnhoff-Kruger ilmiö. Toisin sanottuna, Tieto lisää tuskaa. Eli mitä vähemmän asioista tietää, sitä helpommalta ne tuntuvat, ja sitä helpompaa on tehdä päätöksiä.

Se mikä tässä ap:ltä unohtuu, on että ne vanhemmat sukupolvet ovat rakentaneet kaiken sen, jota tänä päivänä meillä on käytössämme. Se AI on niiden rakentamaa, se hardware on niiden rakentamaa, se yhteiskunta puutteineenkin on niiden rakentama....

Viisaus ei ole pelkästään se tieto, mikä ihmisellä on. Todellinen viisaus on tietää se raja, missä oma tietämys loppuu, ja jonka jälkeen tarvitaan lisää ulkopuolista tietoa.

Vierailija
57/57 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne on. Nuoremmat sukupolvet voivat vain kadehtia ... tai ottaa opiksi.

En ole lähelläkään kuuttakymmentä, mutta koulumaailmassa olen huomannut, että lukiolaiset peruskouluikäiset ovat tietämättömämpiä kuin koskaan ennen. Luotetaan, että tieto löytyy netistä, mutta sitäkään ei osata käyttää. Alle kolmikymppiset ovat avuttomampaa kuin koskaan aiemmin.

Olin nuori 1960-luvulla. Silloin julkaistiin uutta tietosanakirjaa ja Fokusta. Aina kun uusi ilmestyi, niin kahlasin sen innolla läpi.

Nyt ei ole nykynuorilla kuin wikiä, josta katsotaan vain tarpeessa, jos siinäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän