Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 60-vuotiaat luulee olevansa niin viisaita

Vierailija
09.12.2024 |

Aina ne puhuu siitä elämän tuomasta kokemuksesta, ja nauraa kun nuoret on hölmöjä

Oikeasti tuon ikäisen aistit ha reagointinopeus heikkenee, he eivät opi enää niin kuin nuoret, tiedot ovat auttamattomasti vähintään kymmenen, usein jopa 20 tai 30 vuotta jäljessä. Aika harva 6-kymppinen pystyisi enää esimerkiksi kasvattamaan lapsen, opiskelemaan vaativan uuden ammatin ja tekemään uutta työtä. Mitä tämä elämän viisaus siis on? Ei ainakaan ystävällisyyttä muita ihmisiä kohtaan, sen voi huomata avaamalla Facebookin tai Ilta-Sanomien kommenttiosion 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska 60-vuotiaat ovat viisaita. 

Vierailija
2/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämän päivän kuuskymppiset ole kasvattaneet lapsistansa täyspäisempiä kuin tuoreemmat vanhemmat. Ihan jos näitä nepsytilastoja vaikka seuraa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikäluokassa on tyhmiä ja viisaita. Ei se ikää katso 

Vierailija
4/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on jo elämänkokemusta.

Vierailija
5/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa ikäluokassa on ihmisiä, joilla on suuret luulot itsestään. Vanhemmat uskottelevat itselleen, että pelkkä vanhaksi eläminen tuo mukanaan viisautta ja nuoret ovat varmoja, että heidän tuoreilla aivoillaan tuotetut tuoreet ajatuset ovat edellisiä parempia.

Vierailija
6/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 vuotias, ja paljon viisaampi kun nuorenpana, enää en tekisi samoja virheitä kun nuorempana tein. 

Vierailija
7/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap on katkeroitunut? Älä yleistä, nyt on kyllä aika sumuista ajattelua.

Vierailija
8/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen todella paljon kaikkea ja olen viisas. Mies valmistuu ylemmäksi insinööriksi ja on myös FM. Reagointinopeus ei kerro mitään viisaudesta. Elämänkokemus nyt vaan tuo sitä viisautta. Oman tyhmyytesi juuri paljastat kun luulet että jossain vanhassa tiedossa roikutaan. Lapsen kasvatus ei ole mitään tähtitiedettä. 

Vierailija
9/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siitä syystä, että elämä opettaa.

Nuorilla on niin kova hinku tehdä samat virheet kuin vanhemmatkin ovat tehneet. Tähän ei vain vanhempien neuvot auta.

Toivottavaa on toki, että nuoret (lapset) tekevät virheensä vielä siinä vaiheessa kun vanhemmalla ikäpolvella on mahdollisuus heidät vielä pelastaa. raja menee yleensä n. 30 v ikään asti. Siihen mennessä pitäisi järkiintyä.

Vierailija
10/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on. Nuoremmat sukupolvet voivat vain kadehtia ... tai ottaa opiksi.

Vierailija
11/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihanaa kun lapset ovat jo 35- ja 31-vuotiaita. Olen jo eläkkeellä ja elämä taas hymyilee. Saa mennä ihan omalla vauhdilla ja omilla ehdoilla, aviomies vierellä. Tässä iässä tuntuu, että jotain on jo saatu aikaiseksi ja hirveet suorituspaineet ei hierrä pipoa. T. 60v

Vierailija
12/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen todella paljon kaikkea ja olen viisas. Mies valmistuu ylemmäksi insinööriksi ja on myös FM. Reagointinopeus ei kerro mitään viisaudesta. Elämänkokemus nyt vaan tuo sitä viisautta. Oman tyhmyytesi juuri paljastat kun luulet että jossain vanhassa tiedossa roikutaan. Lapsen kasvatus ei ole mitään tähtitiedettä. 

Lue kuule sinäkin jotain muuta kun Iltiksen kommenttiosiota. Voisit vaikka viisastua.

Vierailija
13/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 ja kyllä tunnen itseni koko ajan viisaammaksi. Osaan yhdistellä asioita paljon paremmin kuin nuorena, hallitsen laajoja kokonaisuuksia ja osaan tehdä niistä päätelmiä. Olen elämän varrella opetellut useita kieliä ja käytän niitä työssäni, sekin on avartanut ajattelua.

Toisaalta fyysisestä kunnosta joutuu kyllä tosissaan pitämään huolta ja huomaan väsyvän herkemmin kuin nuorena.  Aloittajan mainitsema reaktiokyky ei kyllä myöskään ole enää niin hyvä kuin nuorena, se pitää paikkaansa.

Vierailija
14/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisautta on se, että ymmärtää, että eri ikäiset voivat oppia toisiltaan.

Vierailija
15/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne on. Nuoremmat sukupolvet voivat vain kadehtia ... tai ottaa opiksi.

En ole lähelläkään kuuttakymmentä, mutta koulumaailmassa olen huomannut, että lukiolaiset peruskouluikäiset ovat tietämättömämpiä kuin koskaan ennen. Luotetaan, että tieto löytyy netistä, mutta sitäkään ei osata käyttää. Alle kolmikymppiset ovat avuttomampaa kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
16/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verrataan samaa ihmistä vaikka 20-vuotiaana ja 60-vuotiaana, hän on todennäköisesti viisaampi kun ikää on enemmän. Elämänkokemus kehittää useimpia. Tämä ei tietenkään tarkoita, että jokainen iäkkäämpi olisi viisas tai jokainen nuorempi tyhmä. Ihmiset vertaavat näissä tapauksissa usein itseensä nuorempana ja toteavat olevansa nyt viisaampia ja osaavansa toimia paremmin eri tilanteissa. Tämä yleensä on totta.

Vierailija
17/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä on oppimista. Kokemuksen tuoma oppi on syvällisempää, ja tehdyt virheet ne vasta opettavatkin. Onhan meissä toki puupäitäkin mutta se ei ole ikääntymistä vaan synnynnäistä. 

Vierailija
18/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli sellaista älynpaloa, että eipä tuohon vanhemmalta ole enää mitään lisättävää. 🤣🤣🤣

Vierailija
19/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan siitä syystä, että elämä opettaa.

Nuorilla on niin kova hinku tehdä samat virheet kuin vanhemmatkin ovat tehneet. Tähän ei vain vanhempien neuvot auta.

Toivottavaa on toki, että nuoret (lapset) tekevät virheensä vielä siinä vaiheessa kun vanhemmalla ikäpolvella on mahdollisuus heidät vielä pelastaa. raja menee yleensä n. 30 v ikään asti. Siihen mennessä pitäisi järkiintyä.

Tietysti on. Harvassa on ihmiset, jotka jättävät monta normaaliin nuoruuteen kuuluvaa asiaa kokeilematta vain siksi, että joku asiasta varoittaa. Oma kokemus kun on paljon parempi opettaja kuin jonkun muun sana. Enkä minä ainakaan kadu nuoruuden virheitäni. Muutenhan olisi riski, että tekisin ne vasta nyt keski-ikäisenä.

Vierailija
20/57 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60 ja oikeastaan elän elämäni parasta aikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi