Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jättäisitkö 2 v lapsen yksin sisälle kotiin tässä tilanteessa

Vierailija
23.02.2007 |

Eli asumme kerrostalon 4 kerroksessa. Lapsi näkee ikkunasta pihalle.

Mies tulee kerrostalon pihalle autolla jätti-ison paketin kanssa. Ei jaksa kantaa sitä yksin sisälle.

Jätän lapsen ikkunan eteen katselemaan isiä ja autoa pihalla. Ja sanon että katso kohta äiti kantaa isin kanssa siellä pakettia.

Juoksen ulkovaatteet päällä 4 kerroksesta pihalle ( noin 30 sek.) ja 20 metriä auton luo (10 sek). Näen pihalle että lapsi katsoo yhä ikkunasta ulos.

Raahaamme miehen kanssa paketin tuon 20 m autolta talon alakertaan (2 min 30 sek). Tilaan hissin. Nousemme hissillä 4 kerrokseen (30 sek), juoksen käytävää pitkin kotiin katsomaan lasta. Lapsi tulee juosten vastaan ikkunan edestä.

Raahaamme paketin käytävästä sisälle.

Lapsi 2 v ihan yksin asunnossa noin 4 minuuttia.

Enkä ole Porvoosta. ; )

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin asunnon oven auki rappukäytävään ja katsoisin että lapsi on tekemässä jotain minkä parissa viihtyy hetken turvallisesti itsekseen. Vaikka katsomassa videota tai rakentamassa legoilla tms. Kertoisin että menen autolle auttamaan isää ja tulemme heti takaisin. Eihän tuo nyt ole sen pahempi kuin vaikka suihkussa käyminen, sitäkin monet kuuluvat harrastavan lapsen ollessa hereillä (itse käyn vasta kun ne ovat nukkumassa).

Vierailija
2/14 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpötölläkin istun niin että kutsun jo yli 2 v istumaan sinne luokseni p.skana hajuun.

Tuon saman ajanhan lapsi voi olla asunnossa yksinään jos äiskä menee kakalle.

Että käytännössä 4 min josta suurimmanosan aikaa vielä näette lapsen ikkunassa, niin eikö hän ollut valvomatta käytännössä vain sen ajan kun nousitte hissillä ylös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käy suihkussa lastenhuoneen viressä olevassa kylppärissä ovia auki ja koko ajan juttelen lapsille (2v ja 4kk), hyvin onnistuu.

Vierailija:

Jättäisin asunnon oven auki rappukäytävään ja katsoisin että lapsi on tekemässä jotain minkä parissa viihtyy hetken turvallisesti itsekseen. Vaikka katsomassa videota tai rakentamassa legoilla tms. Kertoisin että menen autolle auttamaan isää ja tulemme heti takaisin. Eihän tuo nyt ole sen pahempi kuin vaikka suihkussa käyminen, sitäkin monet kuuluvat harrastavan lapsen ollessa hereillä (itse käyn vasta kun ne ovat nukkumassa).

Vierailija
4/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kamalaa. Mieleeni ei tullut jättää todellakaan rappukäytävään ovea auki, että lapsi juoksisi ulos rappuihin ja putoaisi portaita alas tai katoaisi tai litistyisi hissiin ja ovien väliin. Tai että naapuri nappaisi lapsen avonaiselta ovelta ja soittaisi sen parin minuutin aikana poliisit kun lapsi on yksin tyhjässä aukiovisessa kerrostaloasunnossa....

Joten ovi oli kyllä kiinni ja lukossa.

T. AP

No kyllä jättäisin.

Vierailija
5/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan automaattisesti putoaa ne alas?

Vierailija
6/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mitäpä, jos hissi jumittaa kerrosten väliin? Ei todennäköistä, mutta mahdollista..."

Vierailija
7/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ihmiset IKINÄ käy vessassa/suihkussa/postia hakemassa ihan itsekseen?

Vierailija
8/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysille: noin neuroottinen en ole. Asutaan kuitenkin uudessa talossa jossa on hälyytyslaite. Ja kännykät meillä molemmilla mukana. Oltaisiin välittömästi soitettu apua.

Mutta olis tietty ollut viisaampaa toisen juosta ne portaat ylös. (Alashan juoksin, mutta siksi että pääsin nopeammin alas pihalle kun menemällä hissillä.)

Mitäpä, jos hissi jumittaa kerrosten väliin? Ei todennäköistä, mutta mahdollista...

Vierailija
9/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kympille: voi osatakin, mutta jos näkee avonaisen oven, niin voi hihkaista ja lähtä juoksemaan ja juosta suoraan portaisiin. Riski se avonainen ovi on. Enhän avaa ulko-ovea lapselle silloinkaan kun menen pissalle.

Vierailija:

Vaan automaattisesti putoaa ne alas?

Vierailija
10/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin niin, että rimpauttaisin jonkun tutun naapurin ovikelloa ja pyytäisin, että katsoisi lasta hetken tai että voisko mennä auttamaan paketin kanssa. Tiedän, että saattaa olla liioittelua, mutta näin itse tekisin.

Mutta siinä sinä olet tehnyt fiksusti, että ohjasit lapsen katsomaan ikkunasta paketin kantoa. Eipähän tullut hätä vanhempien perään, kun huomio kohdistui pakettiin. Avattavaa ikkunaa ei siinä ollut?

Vierailija
11/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudetkin hissit menevät joskus epäkuntoon ja sitä voi miettiä, kuinka hyvin omat hermot tilanteen kestää, jos apujoukot ei ole naapurissa.. Ei hätääntynyt lapsi toivottavasti kuole puolenkaan tunnin odotteluun, jos on turvassa sisällä, mutta kuoleeko hätääntynyt äiti. Ja jäikö se kotiovi auki..

Vierailija:

Ysille: noin neuroottinen en ole. Asutaan kuitenkin uudessa talossa jossa on hälyytyslaite. Ja kännykät meillä molemmilla mukana. Oltaisiin välittömästi soitettu apua.

Mutta olis tietty ollut viisaampaa toisen juosta ne portaat ylös. (Alashan juoksin, mutta siksi että pääsin nopeammin alas pihalle kun menemällä hissillä.)

Mitäpä, jos hissi jumittaa kerrosten väliin? Ei todennäköistä, mutta mahdollista...

Vierailija
12/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä olen jättänyt lapseni jo n. 1,5-vuotiaana moooonta kertaa yksin kotiin sillä aikaa kun olen käyttänyt koiran ulkona. Jäänyt joko leikkimään tai katsomaan videota ja ihan mielellään jopa. Voi olla että tein niin jo lapsen ollessa nuorempi kun nukkui. Kamalaa!

Vierailija
13/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on turvassa ja paketti kotona.

Tee samoin seuraavalla kerralla. Mutta: sammuta hella, laita lapsi tapittamaan suljetusta ikkunasta, varmista, että kotiavain tulee mukaan, laita ovi kiinni, juokse portaat (saat samalla liikuntaa), tai sitten ota lapsi mukaan auttamaan perheen hommissa, niin kuin lapsen hommiin kuuluu. Näin siis itse toimisin.

Siis poista pahimmat riskitekijät ja turha stressi pois. Aina voi sattua ja tapahtua, tai sitten ei.

T: Hissillä pelottelija

Vierailija
14/14 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tekisin niin, että rimpauttaisin jonkun tutun naapurin ovikelloa ja pyytäisin, että katsoisi lasta hetken tai että voisko mennä auttamaan paketin kanssa. Tiedän, että saattaa olla liioittelua, mutta näin itse tekisin.

Mutta siinä sinä olet tehnyt fiksusti, että ohjasit lapsen katsomaan ikkunasta paketin kantoa. Eipähän tullut hätä vanhempien perään, kun huomio kohdistui pakettiin. Avattavaa ikkunaa ei siinä ollut?