Kumpa joku vaientaisi sairaanhoitajien palkkavalituksen...
Meitä on koulutetumpiakin ihmisiä terveydnehuoltoalalla vastuullisissa hommissa ja melkein sh:n palkalla. Kuitenkaan samanlaista itkuvirttä eivät muut pidä. Okei, on epäreilua että palkka ei ole tarpeeksi suuri mutta älkää sh:t aina korostako vain omaa kurjuuttanne. Olen korvia myöten kyllästynyt koko ammattikuntaan, kun töissäkin kuulee niiden valitusta vaikka melkein samalla palkalla ollaan ja olen opiskellut kauemmin.
Kommentit (32)
Ihan jatkuvasti valittavat että " palkka on 2000 euroa ja on ihan liian vähän" . Voi hitto sanon minä, kokeilkaas muuta alaa. Täällä itärajan tuntumassa kun tienaa 1500e niin sillä pitää elää, sh:t tienaa samalla alueella 2000 ja on ihan hirmu huono palkka... Joo... Herätkää!!!!!
Lopettakaa se ruikuttaminen, teette itsenne naurettaviksi! Siis onhan se vaikeaa kun joutuu ihmisiä hoitamaan ja tekemään iltaa ja yötä, mutta niin joutuu muissakin hommissa ja kukaan muu ei valita. Onhan se tietty rankkaa kääntää mummoja ja katella hakattuja ihmisiä, mutta so??? Omapahan on valintanne, ei tuollaista säälittävää ruikutusta jaksa kuunnella!
Ainakin HUS maksaa Helsingissä hoitsuille jo 1985e lähtöpalkkaa ja siihen lisät päälle. On noussut reilusta 1800 eurosta ihan selkeesti.
Eipä ole perus-tai lähihoitajien liksat samassa suhteessa kohonneet, yhtä raskasta ja kiireistä työtä nekin tekevät.
yksi syy palkoista valittamiseen kai on sekin, että lääkäripulan vuoksi hoitajille niin kuin muillekin th:n ammattilaisille sälytetään lääkäreiden töitä. Lääkärit saavat kaikista näistä tehtävistä erikseen liksan, mutta kun sama homma siirretään muille, se on tehtävä ilmaiseksi entisten töiden lisäksi. Tokihan te pitäisitte sitä omalla kohdallanne oikeudenmukaisena?
Ei pelkästään hoitsut niitä joudu tekemään, siis muiden hommia. Kyllä tämä koko ajan kiristyy myös esim. kunnallisissa työpaikoissa. Vali vali.. Muut vaan ei tee itsestää niin naurettavia!
isäni 70 v oli vanhoissa vapoissa toista päivää sairaalassa- se työmotivaatiosta...
T. tytär
Naiset jaksavat nälviä toisiansa, oli sitten kyse äitiydestä, ammatista tai mistä tahansa.
Jos olisin halunnut saada isomman palkan (1750e)kuin nyt olisin voinut lukea esim. sairaanhoitajaksi. Mutta kun ei se ole rahasta kiinni ja en todellakaan ole kateellinen isommasta palkasta. Jos olisin niin lähtisin opiskelemaan ja hankkisin paremman työn ja enemmän palkkaa. Hehän voivat lukea itsensä lääkäreiksi ja sitten valittaa kun lääkäreillä on pieni palkka, sen he ainakin osaavat.
Miksi annat olla vaipoissa toista päivää? Minä pakottaisin vaihtamaan vaikka minun nähden jos ei muu auta, hitto jos eivät osaa hommiaan niin valitusta pomolle vaan. Joo, ja kyllä vaihtaisivat varmasti, sen takaisin! Katsotaan miten pitkään tätit töissä pysyy!!
Ehkäpä isäsi on sanonut että ei ole edes vaippaa vaihdettu kahteen päivään -ja heti uskot. Toinen vaihtoehto on, että isäsi on lirauttanut pöksyynsä ja laitettu vaippa varalle. Sen jälkeen hän on hoitanut wc-asiansa ja peunsa niin että hänen housuihinsa ei ole tarvinnut puuttua, mutta hän ei ole ottanut vaippaansa pois. Keskustelua siellä paikan päällä hyvät ihmiset, ei niintä IHAN VARMASTI tahallaan sinne housuun jätetä.
Meillä usein kysyttyjä kysymyksiä:
" Eikö äiti todellakaan ole saanut ruokaa kahteen päivään..."
" Eikö isä ole päässyt vessaan koko päivänä"
" Mummo ei ole juonut koko päivänä, vaadimme tippaa ettei kuivu"
" 93v äitini pitää lähettää polille tutkimuksiin, kun vastaamaton, osittain tajuton" --> yritämme selittää että kyseessä tia-kohtaus ja sille ei polikaan voi mitään. Ikä huomioiden mitään suurempia tutkimuksia tuskin tehdään tai ne ainakaan aiheuttavat toimenpiteitä.
" Saisiko äidille vitamiineja kun teidän ruoka täällä tuskin on kovin monipuolista"
jne.
ja tuohon voi aina vedota: " sekava vanhus hourii" , vaikka itsekin tietäisi, että vanhus puhuu täyttä totta. Häntä vaan voi hoitaa miten sattuu joutumatta siitä vastuuseen.
Mutta emme myöskään syötä väkisin, houkuttelemme kyllä. tarjoamme sitä mistä pitää ym.
Jos emme jotain ole ennättäneet tehdä esim. se vessatus olen sen reilusti omaiselle sanonut.
Vierailija:
ja tuohon voi aina vedota: " sekava vanhus hourii" , vaikka itsekin tietäisi, että vanhus puhuu täyttä totta. Häntä vaan voi hoitaa miten sattuu joutumatta siitä vastuuseen.
Kuinka kehtaat tulla väittämään jotain tuollaista!!?? vaikka olisi kuinka kiire/ vähän henkilökuntaa, ihmisen perustarpeista ei voi tinkiä! en usko jutustasi pätkääkään!
vaippoja isällesi vaihtamaan. Vai pitääkö juosta rahan perässä että tienais enemmän kuin 2000e?
Meill on 33 potilasta, viikonloppu aamussa 4 hoitajaa.
26 pestään vuoteeseen (pselapuilla kasvot, kädet, kainalot, selkä, alapesu)
7 kävelee vessaan, kaikki tarvisevat apua alapesuissa ainakin. Näille puetaan " päivävaatteet" . Lisäksi osalle ns. vuodepotilaistakin, jos nostetaan pyörätuoliin istumaan.
Pesut, pukemiset, nostot pitää tehdä 7-11 aikana (oikeastaan 8-11 koska aamupalaa syötellään eka tunti)
11 on lounas jonka jaamme kaikille kärrystä, syötämme 10:lle+ muille jos eivät itse jaksa.
Oma ruokatauko
osa ulkoilee, puemme heille ulkovaatteet. Osa haluaa takaisin lepäämään.
Lisäksi kaikki ylimääräiset mm. haavahoidot, omaisten kanssa juttelu, kirjaaminen, lääketilaus, varastotilaus, jne...
Olen puhki.
Missäs se tytär on isänsä luota, jos tämä on sairaalassa? Kovinpa esim. vanhukset omaiset ovat kärkkäästi valittamassa, mutta käyvät itse katsomassa omaistaan vain kerran vuodessa.
ei viitsi huolehtia omaisistaan. Omaatuntoa puhdistaakseen pitää sitten haukkua omaisia.
Naiset on sitten taitavia omaan pesään kusemisessa.
Ei kannata raataa tuolla palkalla! T. myöskin ex-sh, joka ei ole alan vaihtoa katunut päivääkään :-)