Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela lähetti 32 200 kotitaloudelle muuttokehotuksen :(

Vierailija
08.12.2024 |

Järkyttävää :(

Kommentit (438)

Vierailija
261/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta saiko moni seuraavanlaisen. Ensin tulee se kehoitusta litania etsiä halvempaa. Kieli oli muuten sellaista noissa kirjeissä, että jotenkin tuli fiilis, että onko joku vale Kela kyseessä. Jotenkin ei niin virallista ja ihan kun jonkun naapurin Elvin kirjoittama.

No siinä luki, et on siis etsittävä halvempaa. Ei mitään ukaaseja, että mihin mennessä löydettävä tai kopio todisteita halvemman hausta. 

Nooh, n. 3 kk myöhemmin tulee toinen ukaasi, jossa pyydetään lähettämään todisteet siitä, että hakee halvempaa asuntoa ja päivämääräkin annettu mihin mennessä toimitettava.  

No, asiakas toimitti päivämäärään mennessä kopiot hakemuksista.

Tuli vastaus, että todistuksia ei hyväksytä, koska kehoite on ollut alunperin hakea jo silloin yli 3 kk sitten. Tukia leikattiin usealla satasella.

Kai vastasit että olit laittanut kopiot hakemuksista kun pyydettiin päivämäärään mennessä ja aikaisemmin ei oltu pyydetty näitä?

Eikö pitäisi olla aikaa vähintään vuosi ennenkuin alennetaan tukia?

Kyllä, kyselin samoja. Ei tullut vastauksia. 

Vierailija
262/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan voi joutua tukien varaan. Elämä voi yllättää karulla tavalla. 

Monet eivät viitsi lähteä sijoittamiseen mukaan siksi, että laskevat häviävänsä asumis- tai toimeentulotuessa. Sitten näissä taas näkee, että ei tukienkaan varaan voi laskea enää mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42 v ja hakenut töitä siivouksesta kaupoista jne en saa edes vastauksia. Olen työskennellyt ulkomaillakin 10 v ja puhun 3 kieltä suomen lisäksi. Työkokemusta monelta alalta ja haen vain niitä töitä mihin ei vaadita tutkintoja. En tiedä enää mistä voisin saada töitä. 

Vierailija
264/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42 v ja hakenut töitä siivouksesta kaupoista jne en saa edes vastauksia. Olen työskennellyt ulkomaillakin 10 v ja puhun 3 kieltä suomen lisäksi. Työkokemusta monelta alalta ja haen vain niitä töitä mihin ei vaadita tutkintoja. En tiedä enää mistä voisin saada töitä. 

Ei nyt meinaa kukaan saada töitä. Ihan sama miten pitkä työkokemuskaan on. Ekonomistit ovat tarkkaan kertoneet hallitukselle missä mättää vaan kun eivät kuuntele.

Vierailija
265/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio voisi vuokrata työttömille metsäpalstoja. Työtön rakentaisi hirsistä omin kätösin mökin itselleen, ja loppuosan palstasta raivaisi pelloksi jolla sitten viljelisi ruuan itselleen.

Löytyykö sulta vielä muita älyvapaita ideoita?

Asutuspalstat ovat vanha ja toimiva konsepti. Ei niissä ole mitään älytöntä. Vaivaa työtön toki joutuu näkemään, mutta siihen hän joutuu totuttelemaan jatkossa muutenkin.

Ennen oli suo, kuokka ja Jussi. Nyt on pleikkari, kaupan valmisruuat ja Jussi. Siinä Jussilla turahtaa itku jos toinenkin ennen kuin kuokka alkaa pysyä käsissä.

Nykyajan Jussi saattaa olla monenlaisen tuen ja avun tarpeessa, jota ei todennäköisesti saa. Jossain kerrottiin, että monet omanmaalaisista vangeista ovat jääneet kasvuiässä vaille diagnoosia ja erityistä tukea On iImpulssikontrollin puutetta, heikko keskittymiskyky. Osa olisi voinut pärjätä elämässä kohtalaisesti, jos oli saanut alaikäisenä apua ongelmiin. Samoin työttömät Jussit voivat olla heikossa kunnossa, koska heitä ei juuri priorisoida terveydenhoidossa. Työssökäyvät terveethän pääsevät nopeasti lääkäriin.

Tätä nykyajan diagnoosikulttuuria missä hankintaan diagnoosi aina, kun on jotain puutteita elämässä. Diagnoosia sitten käytetään sen selittämiseen, että yksilöllä ei muka ole vastuuta omasta toiminnastaan koska "aivokemia" estää häntä käyttäytymästä järkevästi.

Vierailija
266/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tämän uudistuksen.

Osalle se voi olla rankkaakin. Muuttaminen on aika työlästä ja kallista. Tarvitsee siihen ainakin kantoapua ja auton. Uusi vakuus pitää todennäköisesti maksaa seuraavan kuun vuokran kanssa ennenkun entistä vakuutta on saanut takaisin. Osalla tukia saavasta ihmisistä voi olla muutenkin hankaluuksia asioidensa hoitamisessa.

Varmaan joutuu miettimään työttömäksi jäädessä että kannattaako lähteä heti muuttamaan perhettä uuteen edullisempaan kotiin vai toivoa että uusi työpaikka löytyisi nopeasti.

Vierailija
267/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaako tuo massa nyt Kelan tukemana? Eikö ne maksa jotain muuttoavustuksia.

Vierailija
268/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytyy 32000 vuokra-asuntoa alle 450 euron  kuukausivuokralla?

Monesta muuttotappiopaikkakunnasta löytyy. Itsekin olisin tyytyväinen jos saisin 450 euroa kuukaudessa tyhjillään olevasta 150-neliöisestä omakotitalosta vuokraa, nyt siitä ei ole kuin kuluja kun sijainti on hieman syrjässä vain 30 km lähimmästä taajamasta.

Niin mutta missä päin Suomea tuollainen aarre löytyy?

Vierailija
269/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todellisuudesta erkaantunut oli se mamma, joka oli muuttanut 26 euron kk-korotuksen takia. Muutti siis pienempään asuntoon siksi, ettei halunnut maksaa kohonnutta omavastuuta vaikka tulot on 2200e erilaisten tukien muodossa. Muuttaminenkin maksaa jo satoja euroja.

Piheys huipussaan. Selvästikään senttiäkään ei olla itse valmiita maksamaan, kun kaikki on totuttu saamaan muiden varoilla kustannettuna.

Vierailija
270/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kela käskee muuttamaan vaikka maksaisi vuokran kokonaan itse. Ja vieläpä johonkin korpeen pitäisi Kelan mukaan muuttaa. Ilmeisesti halutaan kaikki keskeisillä paikoilla olevat asunnot m-muuttajille. Ja kantikset pois, johonkin syrjäseuduille.

Me asutaan vuokralla ja olemme aina maksaneet vuokramme itse. 

Ja sinä väität että Kela käskee meidän muuttaa pois. Oletko todella noin sekaisin?

Vierailija
271/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta muuttotappiopaikkakunnasta löytyy. Itsekin olisin tyytyväinen jos saisin 450 euroa kuukaudessa tyhjillään olevasta 150-neliöisestä omakotitalosta vuokraa, nyt siitä ei ole kuin kuluja kun sijainti on hieman syrjässä vain 30 km lähimmästä taajamasta.

Jos haluat halvan vuokra-asunnon niin muuta Varkauteen. Vuokrayksiöt keskusta-alueella maksavat alkaen 200 euroa kuussa.

Vierailija
272/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kela käskee muuttamaan vaikka maksaisi vuokran kokonaan itse. Ja vieläpä johonkin korpeen pitäisi Kelan mukaan muuttaa. Ilmeisesti halutaan kaikki keskeisillä paikoilla olevat asunnot m-muuttajille. Ja kantikset pois, johonkin syrjäseuduille.

Me asutaan vuokralla ja olemme aina maksaneet vuokramme itse. 

Ja sinä väität että Kela käskee meidän muuttaa pois. Oletko todella noin sekaisin?

Tuskin Kelalla on edes tietoa ihmisistä, jotka maksavat vuokransa itse.

Tein itsekin noin joitain vuosia ja en kyllä ilmoitellut Kelalle tai kenellekään muullekaan mitään.

Vierailija
273/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todellisuudesta erkaantunut oli se mamma, joka oli muuttanut 26 euron kk-korotuksen takia. Muutti siis pienempään asuntoon siksi, ettei halunnut maksaa kohonnutta omavastuuta vaikka tulot on 2200e erilaisten tukien muodossa. Muuttaminenkin maksaa jo satoja euroja.

Ajattelin ensin ihan samaa, mutta ei tainnut mennä noin. Ilmeisesti tuo summa meni yli jonkun rajan, ettei olisi saanut lainkaan jotain tukimuotoa, siksi joutui muuttamaan.

Vierailija
274/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat halvan vuokra-asunnon niin muuta Varkauteen. Vuokrayksiöt keskusta-alueella maksavat alkaen 200 euroa kuussa.

Siellä on varmaan paljon avoimia työpaikkoja, hyvät palvelut yms.?

Vierailija
275/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hallitus lupasi että vuokrat laskevat 🤔😬🤣

Hallitus ei ole pystynyt puhumaan totta vielä koko kautensa aikana. Varmaan maailma loppuisi jos vahingossa pienikin totuus karkaisi Suomen tuhoajien huulilta.

Vierailija
276/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä kannattaa asua kaksiossa niin siivouspalvelun ostaminen ei ole niin kallista. 

Mistä ihmeen siivouspalvelusta puhut?  Pienituloisilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen.

Kaupungilla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja.

Eli eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen, jos omaiset ei siivoa. 

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta. 

Vierailija
277/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä kannattaa asua kaksiossa niin siivouspalvelun ostaminen ei ole niin kallista. 

Mistä ihmeen siivouspalvelusta puhut?  Pienituloisilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen.

Kaupungilla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja.

Eli eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen, jos omaiset ei siivoa. 

Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia siivouksesta. 

Tiedän eläkeläisiä, joilla lapsenlapsi käy siivoamassa. 

Vierailija
278/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain veteraanit ovat saaneet ilmaisen kodin siivouksen. 

Muut eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen sitten kun eivät enää itse pysty siivoamaan. 

Vierailija
279/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eläkeläinen asuu isossa omakotitalossa. Olen miettinyt, että mitä siivouksen osto sellaiseen maksaa tai pihan hoidon ostaminen. 

Kaupungilla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja, sellaisia ei ole palkkalistoilla. 

Vierailija
280/438 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eläkeläinen asuu isossa omakotitalossa. Olen miettinyt, että mitä siivouksen osto sellaiseen maksaa tai pihan hoidon ostaminen. 

Kaupungilla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat eläkeläisten koteja, sellaisia ei ole palkkalistoilla. 

Minun sukulainen on yli 80-vuotta ja siivoaa itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan