Miksi kukaan asuisi isossa kaupungissa kun siellä vuokrat ja kodit on niin kalliita?
Säästää paljon rahaa kun asuu maalla, täällä vuokratkin on puolet halvempia, ja ei tarvii asua narkkien ja muiden hörhöjen joukossa mitä siellä helsingeissä ja tampereissa hilluu
Kommentit (130)
Niin, Kainuussa voi asua ilman että näkee ketään viikkoon.
Kai se on se sivistyneen ilmapiirin tarve. Itsellä ei suomessa etutöölön lisäksi kovin montaa mahdollista asuinseutua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan luonto kiva ja halvat asunnot, mutta siihen se jää pienillä paikkakunnilla. Nyt on entisellä pienellä paikakunnalla terveyskeskus lakkauttamisuhan alla. Jos se lähtee, niin on monen kymmenen kilometrin matka päivystykseen ja terveyskeskukseen. Kohta ei ole kuin ruokakaupat jäljellä. Auton pidollekin tulee hintaa, sitä kun ei tarvtse isommalla paikkakunnalla. Voi kulkea pyörällä ja kävelten joka paikkaan.
Miten usein käytät terveyskeskuksia, siihen kun aina vedotaan kaupungin eduksi? En ole tuota pointtia oikein koskaan ymmärtänyt kun itse olen tainnut käydä sellaisessa viimeksi joskus 90-luvulla. Ja kaupungissakin aika monella on auto, sen parkkeeraamiseen saattaa vielä tarvita kymmenien tuhansien eurojen osakepaikan.
No jos on vanhus niin voi jotua käymään joka viikko lääkärillä.
Ja täällä maalaispaikkakunnalla on kävelymatkan päässä terveyskeskus,apteekki,useampi päiväkoti,koulut,lukio,2 kauppaa,kirjasto,baari.Kauppakeskus 15 min.ajomatkan päässä.Auto pitää olla mutta minä en ainakaan tautisena aikana yleiseen kulkuneuvoon menisi jos kaupungissa asuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan luonto kiva ja halvat asunnot, mutta siihen se jää pienillä paikkakunnilla. Nyt on entisellä pienellä paikakunnalla terveyskeskus lakkauttamisuhan alla. Jos se lähtee, niin on monen kymmenen kilometrin matka päivystykseen ja terveyskeskukseen. Kohta ei ole kuin ruokakaupat jäljellä. Auton pidollekin tulee hintaa, sitä kun ei tarvtse isommalla paikkakunnalla. Voi kulkea pyörällä ja kävelten joka paikkaan.
Miten usein käytät terveyskeskuksia, siihen kun aina vedotaan kaupungin eduksi? En ole tuota pointtia oikein koskaan ymmärtänyt kun itse olen tainnut käydä sellaisessa viimeksi joskus 90-luvulla. Ja kaupungissakin aika monella on auto, sen parkkeeraamiseen saattaa vielä tarvita kymmenien tuhansien eurojen osakepaikan.
Kun tulee ikää niin tarvitsee. Yksityiset lääkäriasemat on k
minä käyn gynellä julkisella puolella. Haen lähetteen tk:sta ja sitten saan ajan sairaalasta. Sinne pääse jokainen nainen, joka tarvitsee erikoissairaanhoitoa naistentaudeissa ja jos ei tarvitse erikoislääkäriä, niin tk-lääkäri riittää.
-hammaslääkärissäkin käyn julkisella. Sinne oli aluksi vaikea päästä, taisin joutua odottamaan ensiaikaa noin 1,5 vuotta, mutta nyt kun jalan on saanut oven väliin, niin helppoa kuin heinänteko. Tällä hetkellä tarkastusvälini on kolme vuotta, koska hampaat hyvässä kunnossa ja suuhygienistille saan itse varata ajan vapaasti kerran vuodessa.
Koska olen tottunut täällä asumaan ja tämä on minun kotini, vaikka asuminen onkin kallista. Jos muuttaisin johonkin Kälviälle, niin tuntuisi, että osa elämääni olisi revitty minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Helsingeissä ja Tampereissa on huomattavasti enemmän töitä tarjolla kuin siellä Ap:n Perähieissä.
Siellä Ap:n perähikiässä Ap asuu yhteiskunnan tuilla. Hänelle se on hyvä valinta, koska töitä ei löydy sieltä ja tuet juoksee.
Olen leikitellyt ajatuksella, että muuttsisi Helsinkiin tai Tampereelle. Ehkä Hki kuitenkin koska on viihtysämpi kaupunkina. Mutta...asunnot sikakalliits.
minä käyn gynellä julkisella puolella. Haen lähetteen tk:sta ja sitten saan ajan sairaalasta. Sinne pääse jokainen nainen, joka tarvitsee erikoissairaanhoitoa naistentaudeissa ja jos ei tarvitse erikoislääkäriä, niin tk-lääkäri riittää.
-hammaslääkärissäkin käyn julkisella. Sinne oli aluksi vaikea päästä, taisin joutua odottamaan ensiaikaa noin 1,5 vuotta, mutta nyt kun jalan on saanut oven väliin, niin helppoa kuin heinänteko. Tällä hetkellä tarkastusvälini on kolme vuotta, koska hampaat hyvässä kunnossa ja suuhygienistille saan itse varata ajan vapaasti kerran vuodessa.
Eli kerran kolmessa vuodessa tapahtuvan aktiviteetin takia on tärkeää asua juuri tuon nimenomaisen palvelun lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla on ikävää kun siellä on ne tietyt nimekkäät suvut olleet vuosikymmeniä ja ovat "jotain". Sitten huomaa keskisuuressa kaupungissa ettei se meno eroa sen suhteen juurikaan :). Täälläkin on ne tietyt sukunimet vallassa. Onko Helsingissä ja Tampereella erilaista?
Ei ole, kyseessä on "maan tapa".
Alan uskoa tuohon. Jotenkin vaikuttaa siltä ettei aina pätevyydellä ole merkitystä vaan kuka sun isä tai äiti on.
Kaikkein pahinta tuo on juuri suurissa kaupungeissa, joissa hyvistä työpaikoista on kovempi kilpailu. Ideaalia on asua perähikiän ja suurkaupungin välimaastossa, molemmat ääripäät ovat pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"helsingeissä ja tampereissa". Ei riitä että puhuu monikossa asioista, joista pitää puhua yksikössä, vaan pitää vielä paikannimet kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. Ei siellä maalla ole sitten edes riittävän hyvää peruskoulutason opetusta.
Ai että sä oot fiksu ihminen. Aloituksen pointti tuli selväksi kaikille päättelykyvyn omaaville, mutta sun piti varmaan miettiä sata kertaa mitä Helsingit ja Tampereet meinaa.
P.S tiedän, että tässäkin kommentissa on kielioppi virheitä, toivottavasti et sekoa siitä.
Ai ai ku sattui taas harvinaisen arkaan paikkaan. Jos tässä nyt joku sekosi, niin sinä. Kun minä niin mieleni pahoitin. Mistä teitä helvetin herkkänahkaisia oikein sikiää? Ei kestetä toisen kommenttia, jos se ei ole just kuin omasta suusta. Se on silloin uliuli.
Maalla kerrostalot on jotenki usein tosi könysen näkösiä ja yhtiöt vaikuttaa pieniltä.
Täällä meillä on sukulaiset lähellä, kaikki lasten serkut, kummit ja isovanhemmat ihan vieressä. Lapset voi kävellä kouluun itse. Kaverit löytyy samasta pihapiiristä. Lapset matkustaa itse harrastuksiin.
Kauppa on ihan vieressä ja melkein aina auki. Vähän matkan päässä kauppa 24/7 auki.
Täällä en tarvitse autoa.
Terveisiä Helsingistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"helsingeissä ja tampereissa". Ei riitä että puhuu monikossa asioista, joista pitää puhua yksikössä, vaan pitää vielä paikannimet kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. Ei siellä maalla ole sitten edes riittävän hyvää peruskoulutason opetusta.
Ai että sä oot fiksu ihminen. Aloituksen pointti tuli selväksi kaikille päättelykyvyn omaaville, mutta sun piti varmaan miettiä sata kertaa mitä Helsingit ja Tampereet meinaa.
P.S tiedän, että tässäkin kommentissa on kielioppi virheitä, toivottavasti et sekoa siitä.
Ai ai ku sattui taas harvinaisen arkaan paikkaan. Jos tässä nyt joku sekosi, niin sinä. Kun minä niin mieleni pahoitin. Mistä teitä helvetin herkkänahkaisia oikein sikiää? Ei kestetä toisen kommenttia, jos se ei ole just kuin omasta suusta. Se on silloin uliuli.
Et sä kyllä terveeltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako leuhkia sillä että olet viimeksi ollut sairas 90-luvulla. Silloinko
Ei kai kukaan käy terveyskeskuksessa hammaslääkärissä?olen pienipalkkainen mutta aina käynyt yksityisellä,siellä saa sentään hoitoa kun tarvii.-eri-
Työt lienevät ne suurin syy. Itse olen ollut siinä määrin onnekkaassa asemassa, että teen töitä lähestulkoon kokonaan etänä joten olen voinut valita asuinpaikkani. Pikkukaupunki vajaan parin tunnin ajomatkan päässä Helsingistä, jossa on palvelut lähellä, maaseudun rauha ja asumiskustannukset paljon matalammat, eikä ole paha rasti pari kertaa kuussa matkustaa Helsinkiin työn merkeissä.
Mutta jos pitäisi valita tämän itselleni mieluisan (suht edullisen) asuinpaikan ja Helsingissä olevien työmahdollisuuksien välillä, kyllä sitä valitettavasti olisi pakko muuttaa lähemmäs Helsinkiä ja pulittaa asumisesta enemmän, jos päivittäin pitäisi siellä ravata joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kerran kolmessa vuodessa tapahtuvan aktiviteetin takia on tärkeää asua juuri tuon nimenomaisen palvelun lähellä?
en minä ole mitään tuollaista sanonut
Naurattaa nämä maalta isoon kaupunkiin muuttaneet, jotka hehkuttavat heti ensimmäisen viikon jälkeen kuinka kaikki on niin mahtavaa ja ihanaa uudella paikkakunnalla. Viikossako se selviää? Uutuudenviehätystä pikemmin,
Aikuinen nainen juotti lapselle alkoholia sekä oli yhdynnässä, Hovioikeus vapautti hänet täysin. Vihdoinkin #metoo on kuopattu. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14f87baf-c63e-4fde-8a36-9927f958f80d
Vierailija kirjoitti:
Olen leikitellyt ajatuksella, että muuttsisi Helsinkiin tai Tampereelle. Ehkä Hki kuitenkin koska on viihtysämpi kaupunkina. Mutta...asunnot sikakalliits.
yksiöt ja kaksiot lajiteltuna edullisimmasta kalliimpaan, niin helsingissä lähtee halvmmillaan 70k eurolla. Ei tuo ole paha. Jos on töissä, niin pankkikin varmaan myöntää lainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksiöt ja kaksiot lajiteltuna edullisimmasta kalliimpaan, niin helsingissä lähtee halvmmillaan 70k eurolla. Ei tuo ole paha. Jos on töissä, niin pankkikin varmaan myöntää lainan.
Tuskin 😆. Niihin on sitten tulossa isot taloyhtiörempat jos noin halvalla saa. Vai ihan on kaikki putkirempat, julkkarit, hissirempat ja ikkunarempat tehty tuohon hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin 😆. Niihin on sitten tulossa isot taloyhtiörempat jos noin halvalla saa. Vai ihan on kaikki putkirempat, julkkarit, hissirempat ja ikkunarempat tehty tuohon hintaan?
kuule en katsonut, että onko ihan kaikki rempat tehty, mutta kai sinä itsekin tajuat, että ei voi väittää, että asunnot helsingissä on hirveän kalliita, kun ne eivät ole. olisi ollut eriasia, jos olisit sanonut, että sellaista asuntoa ei halvalla saa, jossa ihan kaikki rempat on tehty.
Alan uskoa tuohon. Jotenkin vaikuttaa siltä ettei aina pätevyydellä ole merkitystä vaan kuka sun isä tai äiti on.