Miksi kukaan asuisi isossa kaupungissa kun siellä vuokrat ja kodit on niin kalliita?
Säästää paljon rahaa kun asuu maalla, täällä vuokratkin on puolet halvempia, ja ei tarvii asua narkkien ja muiden hörhöjen joukossa mitä siellä helsingeissä ja tampereissa hilluu
Kommentit (130)
Kaupungeistakin löytyy ihan kivoja nukkumalähiöitä luonnonläheisyydestä. Jos rauhaa kaipaa.
Ei kaupungissa asuminen tarkoita välttämättä, että asut jonkun vilkkaan päätien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingeissä ja Tampereissa on huomattavasti enemmän töitä tarjolla kuin siellä Ap:n Perähieissä.
No itse asiassa maalla voi olla paljon helpompi saada työpaikka, jokaiseen avoimeen paikkaan kun ei ole niitä satoja hakijoita kuten te helsinkiläiset aina valitatte. Eipä niitä töitä ihminen kuitenkaan yhtä enempää tarvitse.
Ja just tuon takia maaseutu on muuttotappioaluetta ja asunnot ei käy kaupaksi? Unelmissas, persu. Me kaikki ei olla lähäreitä eikä haluta sun maalaispersettäs pyyhkimään Kuusenkerkkä-hoivakotiin.
Helsingin keskustassa on paljon ekologisempaa asua kuin maalla. Kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. En tarvitse edes autoa.
En viihdy pienemmillä paikkakunnilla. Jos Suomessa olisi Helsinkiä isompi kaupunki niin muuttaisin luultavasti sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin aina muuttaa täältä Helsingin keskustasta sinne sinun pikkupitäjääsi, mutta sinun rahasi eivät riitä muuttaa tänne, vaikka haluaisitkin. Vaan enhän minä halua, kun ei siellä ole näin hyväpalkkaisia töitäkään tarjolla.
Sivusta, että miksiköhän ei riittäisi? Minä olen asunut muutaman vuoden maalla ja rahaa on jäänyt säästöön kymmeniä tuhansia kun täällä on niin paljon halvempi elää. Palkka on kuitenkin ihan sama mitä se minulla oli kaupungissa, lisäksi kaupungissa oleva vuokra-asuntoni tuo koko ajan tuloja samalla kun itse asun paljon halvemmalla.
Työt, sukulaiset ja parhaimmat ystävät. Monet ystävistä tosin asuvat ulkomailla, mutta heidänkin on helpompi tulla kylään Helsinki-Vantaalta tänne Helsinkiin kuin jonnekin tuntien ajomatkan päähän. Mietimme joskus Tamperetta tai Turkua (tai niiden kehyskuntia oikeastaan) mutta ei se ollut mitenkään realistista kuitenkaan. Meillä riittää onneksi rahat ihan ok-kokoiseen kämppään melko lähellä keskustaa. Työttöminä lähtisimme heti jonnekin kauemmas luonnon helmaan, mutta se olisikin sitten jo ihan eri elämä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin aina muuttaa täältä Helsingin keskustasta sinne sinun pikkupitäjääsi, mutta sinun rahasi eivät riitä muuttaa tänne, vaikka haluaisitkin. Vaan enhän minä halua, kun ei siellä ole näin hyväpalkkaisia töitäkään tarjolla.
Minä minä minä, minä olen parempi koska asun betoniviidakko helsingissä minä minä minä
Ensin haukkumisketju hesoissa asumisesta ja kun joku yrittää perustellen vastata niin minäminä ja leuhkaleuhka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingeissä ja Tampereissa on huomattavasti enemmän töitä tarjolla kuin siellä Ap:n Perähieissä.
Suurinosa niistä Helsinkien ja tampereiden töistä on matalapalkka aspaa, joidenka palkalla ei helsinkien ja tampereiden vuokria makseta. Ellei sitten asusta Neuvostoliiton tyyliin kommuunissa.
Itseasiassa Helsingin palkkataso on maan korkein. Ja mulla on asuntovelat maksettu kauan sitten, eli asuminen on edullista. Pänniikö sua nyt se, että katto vuotaa vai se, että viina ja rööki on vähissä ja taksi ei vastaa että pääsisit kaljakauppaan 40 km päähän.
Mulla on lähin ruokakauppa sadan metrin, lähin ruokaravintola 30 metrin ja lähin anniskelupaikkakin 30 metrin päässä. Samoin apteekki. Hissillä alas ja kadun yli. Bussi kulkee talon edestä ja lähijuna talon takaa. On mulla kyllä oma autoki
Et vaikuta vakaalta. Tainnut kaupunki tehdä tehtävänsä.
Minä asun eräässä tampereen kehyskunnassa mutta työt keskittyvät tampereelle. Täällä syrjemmässä vuokrat ovat edullisempia, vaatii tosin oman auton omistamista asua täällä.
kävin tänään katsomassa ison kaupungin kaksiota, hintapyyntö oli jotain 50k euroa. Keskustassa saisi maksaa yli 100k euroa. Tämä oli noin 5 kilometriä keskustasta, lähellä metsää. En pitänyt sitä niin kauhean kalliina. Tosin ei se tuntunut minusta kodilta, niin en tee tarjousta. TOki pinnat kaipasivat vähän maalia ja kittiä, laminaattilattia uusiksi, mutta muuten ihan ok kunnossa. kylppäriremppakin oli tehty.
isoistakin kaupungeista siis löytyy monenhintaista asuntoa. Se on lähinnä itsestä kiinni, että onko pakko löytää asunto kalleimmalta alueelta vai voisiko itselle sopia kuitenkin paremmin joku syrjemmässä oleva kohde. Itselleni sopii koiran vuoksi syrjemmässä oleva kohde paremmin ja kun on oma autokin, niin ei ole niin hirveää, jos keskusta on 5 kilsan päässä.
Tasaisin väliajoin täällä kysytään miten voit asua maalla tai miten voit asua kaupungissa. Ja sitten alkaa haukkuminen puoleen ja toiseen. Antakaa ihmisten asua siellä missä asuvat. Sekä positiivista että negatiivista on molemmissa.
En ikinä muuttaisi maalle, siellä ei ole mitään, mitä kaipaan.
Haluan, että kaupat, kahvilat, julkinen liikenne (metro, spora, lähijuna), meri, tapahtumat ovat lähellä.
Helsinki on pienin kaupunki, jossa suostun asumaan. Pohdin muuttoa Tukholmaan, Kööpenhaminaan.
Makukysymyksiä.
Kaupungeissa on hyviä työpaikkoja, mullakin on kiva työ jossa on hyvä palkka ja näin on rahaa asua missä huvittaa. Tykkään kulttuurista ja käyn usein elokuvissa ja teatterissa.
Lisäksi pidän kauniista vanhoista keskustoista jossa 100 vuotta vanhoja jugend-kerrostaloja. Ovat kauniita. Lähellä on kivoja kauppoja, kahviloita ja hauskoja baareja.
Lasten koulu on vieressä ja se on hyvä. En tarvitse autoa, säästän siinä. Kaikkialle pääsee kävelemällä. Elämä on helppoa, mukavaa ja ympäristö on kaunis ja miellyttävä.
En tykkää asua maalla koska pimeys, tylsyys ja rumuus. Pikkukaupungit on kaikki rakennettu 70-90-luvuilla ja ovat tosi rumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa maalla voi olla paljon helpompi saada työpaikka, jokaiseen avoimeen paikkaan kun ei ole niitä satoja hakijoita kuten te helsinkiläiset aina valitatte. Eipä niitä töitä ihminen kuitenkaan yhtä enempää tarvitse.
Ja just tuon takia maaseutu on muuttotappioaluetta ja asunnot ei käy kaupaksi? Unelmissas, persu. Me kaikki ei olla lähäreitä eikä haluta sun maalaispersettäs pyyhkimään Kuusenkerkkä-hoivakotiin.
Mikä sua vaivaa? Ei maalla persuja äänestetä, vaan kepua ja demareita. Persut on lähiöiden puolue. Sekoat ihan täysin täällä, kun porukat ei diggaa stadista. Ei normaalilla itsetunnolla varustettu vedä kilareita kuten sinä, jos ei tykkää kaupunki elämästä. Hyvää yötä sinne kommuuniin.
Onhan luonto kiva ja halvat asunnot, mutta siihen se jää pienillä paikkakunnilla. Nyt on entisellä pienellä paikakunnalla terveyskeskus lakkauttamisuhan alla. Jos se lähtee, niin on monen kymmenen kilometrin matka päivystykseen ja terveyskeskukseen. Kohta ei ole kuin ruokakaupat jäljellä. Auton pidollekin tulee hintaa, sitä kun ei tarvtse isommalla paikkakunnalla. Voi kulkea pyörällä ja kävelten joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaadun ja hyväpalkkaisen ja inspiroivan työn vuoksi. Hyvät palvelut, kulttuuria, ravintoloita jne. Ei ole mitään iloa asua jossain hevonvittulan rytöperällä halvalla junttien ja rahvaanomaisen kulttuurin ympäröimänä. Maksan asumisen ja elämisen laadusta enemmäin kuin mielelläni. Landella en asuisi edes ilmaiseksi. Ehkä en edes maksusta.
Vaikutat juntilta ja ennakkoluuloiselta. Et taida olla sinut itsesi kanssa, kun noin paljon tarvitset kaupungin kulisseja viemään huomiota pois elämän hiljaisuudesta.
Kateellisen ulinaa.
Luonto on ainoa argumentti, miksi joku haluaisi maalle. Mutta ei maalla ole lähempänä sitä oikeaa luontoa, peltoa ja talousmetsää.
Kaupungista pääsee lähes helpommin sitten vaeltamaan junalla Lappiin.
"helsingeissä ja tampereissa". Ei riitä että puhuu monikossa asioista, joista pitää puhua yksikössä, vaan pitää vielä paikannimet kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. Ei siellä maalla ole sitten edes riittävän hyvää peruskoulutason opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa niistä Helsinkien ja tampereiden töistä on matalapalkka aspaa, joidenka palkalla ei helsinkien ja tampereiden vuokria makseta. Ellei sitten asusta Neuvostoliiton tyyliin kommuunissa.
Ja kaikki maan parhaiten palkatut työt (ne kuuluisat asiantuntijatehtävät!) ovat myös kaupungeissa.
Minä en saa asumistukea ja silti asun stadissa.