G-mail-katastrofi - osaisiko joku auttaa?
Otin Avastin kokeiluversion, joka nollaili tietokoneeltani kaikenlaista. Pahin ongelma on se, että en pääse tärkeimpään sähköpostiini. Puhelimessani se toimii normaalisti, mutta tietokoneeltani se on kadonnut, ja vain toinen, vähäpätöinen, Gmail toimii.
Mitä tarkoittaa tämä: "Tarkista puhelimesi. Vedä ilmoituspalkki alas ja napauta sisäänkirjautumisilmoitusta. Todenna henkilöllisyytesi valitsemalla Kyllä ja valitsemalla sitten puhelimesta numero XX."
Mikä ilmoituspalkki? Mikä sisäänkirjoitusilmoitus? En löydä mitään tällaista.
Ohjesivuilta ei löydy apua. Tähän on varmasti jokin yksinkertainen ratkaisu, mutta mikä? :(
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No, kirjaudu tietokoneella sähköpostiisi, olet vain onnistunut kirjautumaan ulos tietokoneella. Jos sähköposti on kadonnut tietokoneelta, mutta toimii puhelimessa niin eipä noita puhelimen ilmoituksia kannata huomioida, vaan kirjaudut tietokoneella sähköpostiin.
Gmail toimii verkossa. Kaikilla laitteilla.
Gmail sovellus ei ole kovin turvallinen.
Oletko kokeillut eri selaimilla? Ja kuten joku jo kysyi, onko tietokone-g-mail selainpohjainen versio vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kirjaudu tietokoneella sähköpostiisi, olet vain onnistunut kirjautumaan ulos tietokoneella. Jos sähköposti on kadonnut tietokoneelta, mutta toimii puhelimessa niin eipä noita puhelimen ilmoituksia kannata huomioida, vaan kirjaudut tietokoneella sähköpostiin.
Hyvä neuvo, ja olenkin yrittänyt aika monta kertaa. Salasanani eivät kelpaa, ja ainoa tarjolla oleva keino on tuo mystinen ilmoituspalkki, jota ei näy.
Sain hetkeksi kyllä tietokoneella näkyviin kehotuksen "kirjoita seuraavat kirjaimet alla olevaan tilaan", mutta en saa kirjaimista mitään selvää. Tarjolla oli myös sama ääneen luettuna, mutta se oli vielä pahempaa mössöä: ainakin kolme tietokoneääntä luki numeroita ja kirjaimia päällekkäin. Yksi niistä vaikutti suomenkieliseltä, mutta ei siitä saanut selvää. Nyt tuota kohtaa ei enää näy.
Tämä sirkus naurattaisi jo, jollei pelottaisi, mitä a
Noissa numero-kirjain -todennuksissa pystyy yleensä painikkeesta pyytämään seuraavan vaihtoehdon. Joskus olen joutunut pyytämään useita ennen kuin on ollut jollain lailla lukukelpoinen vinkurateksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ilmoituspalkki tarkoittaa puhelimen ilmoituksia? Eli se sivu tai lista, jonka saat näkyviin vetämällä näytön yläreunasta alaspäin (silloin kun näyttö on auki).
Niitähän se tarkoittaa, mutta siitä aukeavat vain ne tavalliset sijainnit ja värinät ja taskulamput. Ei ole tullut ilmoituksia mitään muutakaan kautta.
ap
iPhonessa on 2 valikkoa, toinen tulee kulmasta viistoon pyyhkäisemällä ja toinen alas pyyhkäisten. Androidissa yleensä 1 valikko, jossa tyypillisesti kuvakkeiden alla on ilmoitukset, jos olet sallinut ne. Vahvistusviesti kyllä on ainakin joskus tullut tekstarina.
Androidin kuvakkeiden alla on tuo ilmoituspaikka toiminnassa, ja Googlenkin ilmoitukset on sallittu. Tekstarina tuli muita viestejä, mutta tätä
Ne varmistusviestit menee todnäk suoraan ns. roskapostikansioon! Ihan kuten esim. silloin kun yritin ottaa OP:n pankkipalvelut käytöön. Tää on sitä digidigihiki- shaibaa! 😁
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut eri selaimilla? Ja kuten joku jo kysyi, onko tietokone-g-mail selainpohjainen versio vai ei?
Selainversio. Kokeilen nyt muita selaimia. Toivottavasti tämä tepsii. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo, ja olenkin yrittänyt aika monta kertaa. Salasanani eivät kelpaa, ja ainoa tarjolla oleva keino on tuo mystinen ilmoituspalkki, jota ei näy.
Sain hetkeksi kyllä tietokoneella näkyviin kehotuksen "kirjoita seuraavat kirjaimet alla olevaan tilaan", mutta en saa kirjaimista mitään selvää. Tarjolla oli myös sama ääneen luettuna, mutta se oli vielä pahempaa mössöä: ainakin kolme tietokoneääntä luki numeroita ja kirjaimia päällekkäin. Yksi niistä vaikutti suomenkieliseltä, mutta ei siitä saanut selvää. Nyt tuota kohtaa ei enää näy.
Täm
Juu, minäkin etsin sitä kohtaa, josta voi pyytää uuden rimpsun, mutta sellaista ei ollut. En ole ennen tätäkään nähnyt. Koko hässäkkä ilmestyi pyytämättä ja katosi yhtä pyytämättä.
ap
"Ne varmistusviestit menee todnäk suoraan ns. roskapostikansioon! Ihan kuten esim. silloin kun yritin ottaa OP:n pankkipalvelut käytöön. Tää on sitä digidigihiki- shaibaa! "
Ne spammikansioon menneet viestit löytyvät tekstiviestisovelluksen yläkulman kuvakkeen alta kohdan "spam and blocked" alta. (En tiedä mitä se "spam and blocked" on suomenkielisessä versiossa, kun itselläni on enkkuvalikot. Ehkä roskaposti ja estetyt tjsp.)
Hurraa! :D
En yhtään tiedä, miten tämä tapahtui, mutta sain sähköpostini takaisin, ja sen asetuksetkin ovat entiset.
Kokeilin muita selaimia, mutta siitä ei ollut apua. Palasin samaan kohtaan, jossa olin tarjonnut salasanaa toisensa jälkeen, eikä mikään edelleenkään kelvannut. Mitään uutta en käsittääkseni tehnyt, mutta yhtäkkiä puhelimeni heräsi eloon ja näytti ilmoituspalkissa pikkuruista avaimenreiän kuvaa. Siitä sain koodin, jota olin heti aluksi pyydellyt monta kertaa, ja pääsin vaihtamaan Gmailin salasanan. Ja nyt toimii taas.
Kiitos kaikille, jotka yrititte auttaa. Joku teistä kai siinä onnistui, mutta se jää nyt meille arvoitukseksi.
ap :)
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tiedä, miten tämä tapahtui, mutta sain sähköpostini takaisin, ja sen asetuksetkin ovat entiset.
Kokeilin muita selaimia, mutta siitä ei ollut apua. Palasin samaan kohtaan, jossa olin tarjonnut salasanaa toisensa jälkeen, eikä mikään edelleenkään kelvannut. Mitään uutta en käsittääkseni tehnyt, mutta yhtäkkiä puhelimeni heräsi eloon ja näytti ilmoituspalkissa pikkuruista avaimenreiän kuvaa. Siitä sain koodin, jota olin heti aluksi pyydellyt monta kertaa, ja pääsin vaihtamaan Gmailin salasanan. Ja nyt toimii taas.
Kiitos kaikille, jotka yrititte auttaa. Joku teistä kai siinä onnistui, mutta se jää nyt meille arvoitukseksi.
Mulla on Avast mutta aina olen päässyt sähköpostiin mistä tahansa nettiselaimesta. Ei voi olla totta että sinne pääsy vaatii älykännykän, eihän kaikilla ole sellaista.
Todennäköisesti vahvistuskoodin tulossa oli viivettä. Hienoa kuulla, että toimii!
Vierailija kirjoitti:
TIetokoneella kirjautumisikkuna auki ja omilla tunnuksilla sisäänkirjautuminen. Tion pystyy tekemään millä laitteella tahansa, tosin tulee ilmoitus ja varoitus sisäänkirjautumisesta uudesta laitteesta miltä kirjaudut jos et ennen ole kirjautunut siltä
eikä sitten googlen kautta edes kirjautumissivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Avast mutta aina olen päässyt sähköpostiin mistä tahansa nettiselaimesta. Ei voi olla totta että sinne pääsy vaatii älykännykän, eihän kaikilla ole sellaista.
Ei tarvita älypuhelinta. Minulla vain oli puhelinnumero varmistuksena sähköpostin sijasta. Avast liittyi tähän katastrofiin lähinnä siivoamalla tietokoneen liian perusteellisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Avast mutta aina olen päässyt sähköpostiin mistä tahansa nettiselaimesta. Ei voi olla totta että sinne pääsy vaatii älykän
Ei tarvita älypuhelinta. Minulla vain oli puhelinnumero varmistuksena sähköpostin sijasta. Avast liittyi tähän katastrofiin lähinnä siivoamalla tietokoneen liian perusteellisesti.
ap
Tarkoitin kännykkää yleensä. Sähköpostiin pääsee millä tahansa laitteella syöttämällä salasanan, ei tarvita mitään puhelimen salasanoja. Lisäämällä Avastin koneelle ei muutu vanhat salasanat.
Vielä viimeisenä ohjeena: Poista PC:ltä se Avast. Siitä ei ole kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Ilmaisversio teki työnsä oletettavasti kohtuullisesti, mutta tämä maksullisen version ilmainen kokeilujakso oli katastrofi. Poistan sen, kunhan vakuutun siitä, että koneessani kaikki on ennallaan.
Tämänhetkinen ongelma on se, että Avast kehottaa päivittämään Windows Defenderin omin käsin, mutta Windowsin siihen antama linkki johtaa ei-enää-olemassa-olevalle sivulle. Tässä saa maallikkona ihmetellä hetken, ennen kuin uskaltaa koskea mihinkään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Avast mutta aina olen päässyt sähköpostiin mistä tahansa nettiselaimesta. E
Totta. Tilanne vain muuttuu siinä vaiheessa, kun se salasana ei syystä tai toisesta kelpaa, vaan tarvitaan tuplavarmennuksen toista osaa, joka minulla on puhelinnumero.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Ilmaisversio teki työnsä oletettavasti kohtuullisesti, mutta tämä maksullisen version ilmainen kokeilujakso oli katastrofi. Poistan sen, kunhan vakuutun siitä, että koneessani kaikki on ennallaan.
Tämänhetkinen ongelma on se, että Avast kehottaa päivittämään Windows Defenderin omin käsin, mutta Windowsin siihen antama linkki johtaa ei-enää-olemassa-olevalle sivulle. Tässä saa maallikkona ihmetellä hetken, ennen kuin uskaltaa koskea mihinkään.
ap
Mitähän olet ladannut? Minulla on maksullinen Avast eikä se ole koskaan kehottanut päivittämään Windowsia tai mitään muutakaan ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitähän olet ladannut? Minulla on maksullinen Avast eikä se ole koskaan kehottanut päivittämään Windowsia tai mitään muutakaan ohjelmaa.
Avast Cleanup Premium. Otin sen kokeiluun päästäkseni eroon viidestä vanhentuneesta ajurista ja kaikenlaisesta muusta pienestä sälästä. Se ilmoitti neljästä päivitystä kaipaavasta sovelluksesta ja päivitti niistä kolme. Tuo yksi jäi omaksi riesaksi.
ap
Käytätkö tietokoneellasi gmailia nettiselaimen vai sovelluksen kautta?