Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G-mail-katastrofi - osaisiko joku auttaa?

Vierailija
08.12.2024 |

Otin Avastin kokeiluversion, joka nollaili tietokoneeltani kaikenlaista. Pahin ongelma on se, että en pääse tärkeimpään sähköpostiini. Puhelimessani se toimii normaalisti, mutta tietokoneeltani se on kadonnut, ja vain toinen, vähäpätöinen, Gmail toimii.

Mitä tarkoittaa tämä: "Tarkista puhelimesi. Vedä ilmoituspalkki alas ja napauta sisäänkirjautumisilmoitusta. Todenna henkilöllisyytesi valitsemalla Kyllä ja valitsemalla sitten puhelimesta numero XX."

Mikä ilmoituspalkki? Mikä sisäänkirjoitusilmoitus? En löydä mitään tällaista.

Ohjesivuilta ei löydy apua. Tähän on varmasti jokin yksinkertainen ratkaisu, mutta mikä? :(

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla M365 outlook sähköposti? Voisiko tarkoittaa autenthicator-sovellukseen tulevaa vahvistusta, johon pitää tuo numero syöttää? 

Vierailija
2/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin siitä tulee ilmoituspalkki myös ylös puhelimen näyttöön, mutta näytön lukitus pitää olla valmiiksi auki, tai muuten se ilmoituspalkki katoaa sillä välin kun näytön avaa. En ole mikään ICT-ammattilainen, enkä osaa oikein tämän paremmin selittää, mutta toivottavasti tästä olisi apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tarkalleen mutta mitä se puhelimen gmail sanoo? Oletko katsonut jokaisesta kohdasta puhelimesi asetuksista?

Kysyisin joltakulta henkilökohtaisesti jos en muuten keksisi. 

Tarkistaisin salasanoja ja vaihtelisin kaikkea manuaalisesti, jos tuo tulisi mulle uudelleen. 

Vierailija
4/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakin siitä tulee ilmoituspalkki myös ylös puhelimen näyttöön, mutta näytön lukitus pitää olla valmiiksi auki, tai muuten se ilmoituspalkki katoaa sillä välin kun näytön avaa. En ole mikään ICT-ammattilainen, enkä osaa oikein tämän paremmin selittää, mutta toivottavasti tästä olisi apua.

Kiitos kummallekin vastaajalle!

Kokeilin tuota lukitus auki, mutta en edelleenkään näe mitään tuon kaltaistakaan. En muista koskaan edes nähneeni.

On helpottava tunne, että puhelimessa Gmail toimii. Pitäisi kai pystyä käden käänteessä avata se myös tietokoneelle, mutta paniikinpoikanen on vienyt ajattelukyvyn.

ap

Vierailija
5/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda salasana puhelimesi kautta, vai onko tämä kokeiltu jo?

Vierailija
6/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ylläpidä Google-tiliäsi" -osasto kertoo, että olen kirjautuneena Google-tililleni tällä hetkellä kolmella eri laitteella: kaksi puhelinta ja tietokone.  Luulisi, että "ulkopuolisella" laitteella pystyisi kirjautumaan helposti - selvästi olen siinä onnistunut ennenkin - mutta en taida uskaltaa näpelöidä vielä mitään. En varmaan uskalla sulkea tietokonetta yöksi, kun en tiedä, mikä hätätila aamulla on vastassa.

ap

Vierailija
7/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla M365 outlook sähköposti? Voisiko tarkoittaa autenthicator-sovellukseen tulevaa vahvistusta, johon pitää tuo numero syöttää? 

Sitä ei ole, enkä muista tuollaista sovellustakaan nähneeni.

ap

Vierailija
8/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ilmoituspalkki tarkoittaa puhelimen ilmoituksia? Eli se sivu tai lista, jonka saat näkyviin vetämällä näytön yläreunasta alaspäin (silloin kun näyttö on auki).

Vierailija
9/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ylläpidä Google-tiliäsi" -osasto kertoo, että olen kirjautuneena Google-tililleni tällä hetkellä kolmella eri laitteella: kaksi puhelinta ja tietokone.  Luulisi, että "ulkopuolisella" laitteella pystyisi kirjautumaan helposti - selvästi olen siinä onnistunut ennenkin - mutta en taida uskaltaa näpelöidä vielä mitään. En varmaan uskalla sulkea tietokonetta yöksi, kun en tiedä, mikä hätätila aamulla on vastassa.

ap

Onko sinulla kaksi puhelinnumeroa? Viesti on mahdollisesti tullut siihen toiseen numeroon.

Vierailija
10/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kirjaudu tietokoneella sähköpostiisi, olet vain onnistunut kirjautumaan ulos tietokoneella. Jos sähköposti on kadonnut tietokoneelta, mutta toimii puhelimessa niin eipä noita puhelimen ilmoituksia kannata huomioida, vaan kirjaudut tietokoneella sähköpostiin.

Vierailija
11/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ilmoituspalkki tarkoittaa puhelimen ilmoituksia? Eli se sivu tai lista, jonka saat näkyviin vetämällä näytön yläreunasta alaspäin (silloin kun näyttö on auki).

Niitähän se tarkoittaa, mutta siitä aukeavat vain ne tavalliset sijainnit ja värinät ja taskulamput. Ei ole tullut ilmoituksia mitään muutakaan kautta.

ap

Vierailija
12/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Salasanan vaihtamisella pääsisit mahdollisesti käyttämään tiliäsi tietokoneelta. Joka tapauksessa puhelimesi gmail toimisi siitä huolimatta, joten mitään et todennäköisesti menetä kunhan tiedät salasanan ja laite on sama. 

Olen itse aina lopulta päässyt tärkeimpään sähköpostiini, vaikka jokin on herjannut tällä tavalla. 

Avast saattanut kirjata sinut ulos tietokoneelta ja vaikka tämä näyttäisi aktiiviselta puhelimessa, ilman tätä lisävahvistusta et nyt ilmeisesti pääse sinne. Se Avast on gmailin näkökulmasta ns. ylimääräinen osapuoli, jonka on oltava sinut googlen kanssa. 

Vierailija
13/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitähän se tarkoittaa, mutta siitä aukeavat vain ne tavalliset sijainnit ja värinät ja taskulamput. Ei ole tullut ilmoituksia mitään muutakaan kautta.

ap

iPhonessa on 2 valikkoa, toinen tulee kulmasta viistoon pyyhkäisemällä ja toinen alas pyyhkäisten. Androidissa yleensä 1 valikko, jossa tyypillisesti kuvakkeiden alla on ilmoitukset, jos olet sallinut ne. Vahvistusviesti kyllä on ainakin joskus tullut tekstarina.

Vierailija
14/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös Gmail "katastrofi". Tyhjensin läppäriltä historian, enkä pääse enää kirjautumaan gmailiin. Ilmeisesti olen laittanut entisen työkännykkäni numeron varmenteeksi. 

Puhelimesta näen sähköpostit. En keksi muuta, kuin avata uusi sähköposti ja siirtää puhelimella tärkeimmät viestit uuteen sähköpostiin.

Vierailija
15/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kirjaudu tietokoneella sähköpostiisi, olet vain onnistunut kirjautumaan ulos tietokoneella. Jos sähköposti on kadonnut tietokoneelta, mutta toimii puhelimessa niin eipä noita puhelimen ilmoituksia kannata huomioida, vaan kirjaudut tietokoneella sähköpostiin.

Hyvä neuvo, ja olenkin yrittänyt aika monta kertaa. Salasanani eivät kelpaa, ja ainoa tarjolla oleva keino on tuo mystinen ilmoituspalkki, jota ei näy.

Sain hetkeksi kyllä tietokoneella näkyviin kehotuksen "kirjoita seuraavat kirjaimet alla olevaan tilaan", mutta en saa kirjaimista mitään selvää. Tarjolla oli myös sama ääneen luettuna, mutta se oli vielä pahempaa mössöä: ainakin kolme tietokoneääntä luki numeroita ja kirjaimia päällekkäin. Yksi niistä vaikutti suomenkieliseltä, mutta ei siitä saanut selvää. Nyt tuota kohtaa ei enää näy.

Tämä sirkus naurattaisi jo, jollei pelottaisi, mitä aamulla on vastassa, jos nyt suljen koneen.

ap

Vierailija
16/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia pitää ottaa joku Avast, joka on vakoiluohjelma, kun Windowsissa on itsessään aivan riittävä virustorjunta?

Vierailija
17/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenna Arch Linux.

Vierailija
18/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

iPhonessa on 2 valikkoa, toinen tulee kulmasta viistoon pyyhkäisemällä ja toinen alas pyyhkäisten. Androidissa yleensä 1 valikko, jossa tyypillisesti kuvakkeiden alla on ilmoitukset, jos olet sallinut ne. Vahvistusviesti kyllä on ainakin joskus tullut tekstarina.

Androidin kuvakkeiden alla on tuo ilmoituspaikka toiminnassa, ja Googlenkin ilmoitukset on sallittu. Tekstarina tuli muita viestejä, mutta tätä ei.

ap

Vierailija
19/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Salasanan vaihtamisella pääsisit mahdollisesti käyttämään tiliäsi tietokoneelta. Joka tapauksessa puhelimesi gmail toimisi siitä huolimatta, joten mitään et todennäköisesti menetä kunhan tiedät salasanan ja laite on sama. 

Olen itse aina lopulta päässyt tärkeimpään sähköpostiini, vaikka jo

Hitsi. Viaton yritykseni siivota kone Avastilla johti tällaiseen soppaan. Auttaisikohan Avastin peruuttaminen ja poistaminen asiaa? Sen aion joka tapauksessa tehdä ennen pitkää.

ap

Vierailija
20/40 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia pitää ottaa joku Avast, joka on vakoiluohjelma, kun Windowsissa on itsessään aivan riittävä virustorjunta?

Sanopa muuta. Minulla on ollut Avastin ilmaisversio kauemmin kuin muistan. En siis muista syytäkään, miksi se on. Kyllästyin siihen, että Avast muistuttelee vanhentuneista ajureista kuin lähestyvästä maailmanlopusta, ja ajattelin, että putsatkoon ne pois sitten. Iso virhehän tuo oli, ja nyt pitää yrittää siivota seuraukset.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi