Helsingissä toiminnan on vapaaehtoisesti lopettanut 2024 aikana 149 ravintolaa, konkurssiin hakeutui 49 ja neljännes menetti luottokelpoisuu
... alan ahdingon syyksi arveltiin asiakkaiden säästämistä. Ravintolaan suunnataan harvemmin ja silloinkin iltaan käytetään vähemmän rahaa.
Miksi sinä et (enää) käy ravintolassa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kannattamaton yritys menee konkurssiin. Luonnon laki.
Tässä verottajien ja riistäjien maassa on tuska saada tavallisia kuluttajille suunnattuja palveluyrityksiä kannattavaksi. Monta kättä ojossa kun jotain kilahtaa kassaan. Yrittäjien keskipalkka on 2000€/kk. Siitä vaan kokeilemaan. Minä en tahdo, kun olen näitä seurannut vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon kaudella ei enää rahat riitä. Isoissakin tuloluokissa säästetään.
Tämä! Itse kävin ennen paljonkin ravintoloissa ja kävisin vieläkin, mutta uskoni omaan talouteen on mennyt. Ennen saattoi mennä yli satanen ruokaravintolaan, nykyisin jos menee kolmekymppiä se kaduttaa jälkikäteen, että miksi en laittanut sitäkin säästöön.
Ensi vuonna tulovero nousee, useat uudet alvit nousee, työmatkakuluvähennys vähenee, kiinteistövero nousee, työttömyyden uhka kasvaa, ansiosidonnainen on leikattu yms., mutta palkka ei nouse kuin hyvin pienen prosentin joten ei ole näkyvissä mitään parannusta omaan talouteeni, joten pakko säästää.Paras on myös, että siirtyy käteismaksuihin, että pienyrittäjillä on vara valita.
Kaikenmaailman digimuurit, missä udellaan ihm
Maksan pienyrittäjille aina käteisellä ja sanon etten tahdo kuittia. Heidän asia mitä tekevät. Toivottavasti laittavat taskuunsa. Jos voin tukea yrityksiä pysymään pystyssä, teen sen. He pitävät tämän maan rattaat pyörimässä. Orpo ei uskalla leikata sieltä mistä on pakko. Ylipaisuneesta julkisesta ja kolmannesta sektorista joihin meillä ei ole enää varaa. Ei uskoisi että on oikeistohallitus, kun verot nousee.
Ei ole elämässä ihmisiä joiden kanssa haluaisin viettää aikaa joten on aivan sama syödä itse laitettua ruokaa. Väittäisin että sama juttu aika monella muullakin nykyään kun lukee tätäkin palstaa.
2020 loppuvuodesta eräässäkin lounaskahvilassa lounaan sai 8,90 €:lla ja keittolounaan 7,90 €:lla. Nyt hinnat ovat 12,50€ ja 9,90 €. Syön enää pelkkää keittoa tuossa paikassa, ehkä pari krt. viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon kaudella ei enää rahat riitä. Isoissakin tuloluokissa säästetään.
Tämä! Itse kävin ennen paljonkin ravintoloissa ja kävisin vieläkin, mutta uskoni omaan talouteen on mennyt. Ennen saattoi mennä yli satanen ruokaravintolaan, nykyisin jos menee kolmekymppiä se kaduttaa jälkikäteen, että miksi en laittanut sitäkin säästöön.
Ensi vuonna tulovero nousee, useat uudet alvit nousee, työmatkakuluvähennys vähenee, kiinteistövero nousee, työttömyyden uhka kasvaa, ansiosidonnainen on leikattu yms., mutta palkka ei nouse kuin hyvin pienen prosentin joten ei ole näkyvissä mitään parannusta omaan talouteeni, joten pakko säästää.Paras on myös, että siirtyy käteismaksuihin, että pienyrittäjillä on vara valita.
Täytyypä itsekin harkita, jos alkaisi pienyrittäjille maksamaan käteisellä ja etukäteen jo sanoisi, ei kuittia.
Paikkoja aukeaa kuin sieniä sateella ja kyllä se niin on, että asiakas valitsee. Jos minulle tarjoillaan huonoa ruokaa, en mene toista kertaa. Monesti se kertoo laatuongelmista, jos ei ole asiakkaita.
Lounasravintolat on usein Ok, mutta sitä en ymmärrä kun kello tulee 15, niin samanlaista ruokaa tarjoillaan kalliimmalla hinnalla. Sushipaikat on tästä hyvä esimerkki. Tai kebab-pitseriat. Kebabiin kyllästyy, kun joka kadunkulmassa tarjotaan sitä samaa. Sama maku, lähes sama hintakin. Sitten on erikseen ne olevinaan hienot ravintolat, joissa tarjoilu kestää ja kestää. Mieheni kanssa oltiin vuosipäivää juhlimassa marraskuussa. Meillä oli pöytävaraus. Otettiin alkupalat, pääruoka ja jälkiruoka. Kesti 1,5 tuntia. Tuli jonkin verran kiire, koska oltiin menossa konserttiin suoraan ravintolasta. Itse asiassa laskuakin piti odottaa 10 minuuttia. Suomessa osataan kyllä kysyä: maistuiko ja saisiko olla lisää juotavaa, mutta kun yrität viittoa, että saisit laskun, se on etanavauhtia. Ei kovin usein viitsi käydä, jos ruokailuun pitää varata 2 tuntia. Tukholmassa tänä syksynä parina iltana syötiin illallista, ja siellä ilahdutti, että ei tarvinnut turhaan odotella. Siellä ymmärretään, että ihmisillä voi olla muutakin tekemistä kuin istua ravintolassa,
Ei ole varaa. Kaikki menee pakollisiin kuluihin ja loput säästöön. Sinkkuna ei voi luottaa, että joku pelastaa, kun paha päivä koittaa. Leikattu anssi ja asumistuen poistuminen on tehnyt yltiövarovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa käydä ravintolassa. Suomessa kaikki on liian kallista. Suomi on menossa konkurssiin. Muistan vielä 90-luvun laman, koska olin silloin nuori aikuinen. Suomessa kaikki tapetaan verotuksella. Suomi on liian sosialistinen maa. Kaikille kaikkea kivaa, myös rikkaille lapsilisät. Näissä päätöksissä ei ole mitään tolkkua, ei mitään. Olen sitä mieltä, että köyhistä täytyy pitää huolta, mutta rikkaat eivät ole köyhiä, eivätkä tarvitse lapsilisiä.
5-10€ saa ravintolasta annoksen, kaikilla on tuohon varaa jos ei tuhlaa rahojaan viinaan ja tupakkaan.
Nykyään tuolla ei saa edes mäkkiateriaa... Palvelu Suomen ravintoloissa on kyllä yleensä mäkkitasoa kalliissakin paikoissa.
Helsingissä on monta paikkaa mistä saa p
Joo, on monta paikkaa, mistä saa rasvaisen, ylisuolaisen lätyn 6-7 eurolla, mutta jostain syystä niitä paikkoja menee nurin. Pakastekebab mikrossa lämmitettynä maistuu samalta joka paikassa. Harva viitsii sellaista sontaa syödä monta kertaa kuukaudessa, ja se on se syy, ettei käy kaupaksi, vaikka olisi miten halpaa.
Ap. Ja sen säästämisen sukanvarteen aiheutti purra orpon hallitus. Ei tavis uskalla rahojaan mihinkään käyttää, vaan säästää ne pahanpäivän varalle. Minäkin voisin hummata joka kuukausi tilistäni tonnin, mutta pidän mieluummin säästötilillä jotten tue hallituksen talouspolitiikkaa.
Kebab-pitserioiden lisäksi tulee mieleen lopettaneista ravintoloista se, että joissain oli hinnat pilvissä, mutta annoksilla ei nälkä ole lähtenyt. Kun menen syömään illallista, haluan, että maha on täynnä. Jälkiruokia en harrasta, niissä olevan sokerin takia. On myös outoja makuja, joihin tottuminen veisi aikaa. Kuka syö kuusen käpyjä (vai mitä ne nyt oli). Pihka maistui suussa tunnin ruuan jälkeen. Kerran söin jäkälää, ja se riitti, koska ei se ihmisravinnoksi sovi, oli sitten miten gourmet tahansa,
Orpon ja purran talouspolitiikka tukee harmaata taloutta.
Käyn. En ole ikinä käynyt kovin tiuhaan mutta nykyäänkin käyn. Tuskin on vallassani yhtään ravintolaa pitää pystyssä yksinäni.
Nykyisenkaltainen konkurssiaalto oli viimeksi pankkikriisin vuosina ysärillä. Tuolloin lopetti esimerkiksi suomalaista ruokaperinnettä ylläpitänyt ravintola Piekka Töölössä. Siellä kävin aika usein, koska se oli kotinurkilla.
Kannattaisikin miettiä, miksi tämä konkurssiaalto ajoittuu Petteri Orpon ja Riikka Purran hallituskauteen. Marinin hallituksen lopetellessa Suomen kansantalous kasvoi pandemian jälkeen ja työllisyys oli historian korkein. Nyt työttömiä tulee rapiat 50000 lisää per kalenterivuosi kun Purra leikkaa ja Satonen tekee työllisyystoimia ja Orpo juoksee sammuttelemassa natsitulipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä edelleen käyn ravintoloissa. Se vaan että en pidä kebabista enkä huonosta pitsasta, niin ne paikat jää käymättä. Pitsa 8,90 ja sitten kun olet palan maistanut, toteat, että ihan hirveää, pelkkää suolaa ja rasvaa ja kaikissa sama, mauton pohja. Syön pitsaakin, mutta valitsen paikan huolellisesti. Nepalilaista syön kerran vuodessa, koska niissäkin on heikennystä. Matkivat toisiaan ja sen takia kaikki alkaa maistua samalta.
Minä taas pidän huonoista pitsoista. Ne on parhaita ne.
Vierailija kirjoitti:
On myös outoja makuja, joihin tottuminen veisi aikaa. Kuka syö kuusen käpyjä (vai mitä ne nyt oli). Pihka maistui suussa tunnin ruuan jälkeen. Kerran söin jäkälää, ja se riitti, koska ei se ihmisravinnoksi sovi, oli sitten miten gourmet tahansa,
Jäkälää kerman kanssa ja punajuuripölyä? 😅
https://www.apu.fi/artikkelit/anna-leena-harkonen-olen-todella-kyllasty…
No, purrahan sanoi että suomalaiset on tottuneet liian hyvään elintasoon. Koska leikkaukset pahentaa taloutta entisestäänkin niin on pakko uskoa että purraa ajaa eteenpäin pelkkä ihmisviha.
Hinta-laatusuhde ei kohtaa.