Helsingissä toiminnan on vapaaehtoisesti lopettanut 2024 aikana 149 ravintolaa, konkurssiin hakeutui 49 ja neljännes menetti luottokelpoisuu
... alan ahdingon syyksi arveltiin asiakkaiden säästämistä. Ravintolaan suunnataan harvemmin ja silloinkin iltaan käytetään vähemmän rahaa.
Miksi sinä et (enää) käy ravintolassa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa käydä ravintolassa. Suomessa kaikki on liian kallista. Suomi on menossa konkurssiin. Muistan vielä 90-luvun laman, koska olin silloin nuori aikuinen. Suomessa kaikki tapetaan verotuksella. Suomi on liian sosialistinen maa. Kaikille kaikkea kivaa, myös rikkaille lapsilisät. Näissä päätöksissä ei ole mitään tolkkua, ei mitään. Olen sitä mieltä, että köyhistä täytyy pitää huolta, mutta rikkaat eivät ole köyhiä, eivätkä tarvitse lapsilisiä.
5-10€ saa ravintolasta annoksen, kaikilla on tuohon varaa jos ei tuhlaa rahojaan viinaan ja tupakkaan.
Nykyään tuolla ei saa edes mäkkiateriaa... Palvelu Suomen ravintoloissa on kyllä yleensä mäkkitasoa kalliissakin paikoissa.
Helsingissä on monta paikkaa mistä saa pizzan tai kebabin 6-7€ annos.
Ei siitä niin pitkä aika ole kun lounas maksoin 6 euroa ja nyt pyydetään 12 euroa. Samaan tapaan entiseen aikaan sai jonkun ruoan iltaravintolassa 12 eurolla ja nyt halutaan 24 euroa. Mikä lie syynä että pyydetään paljon enemmän. Ei tarvitse ihmetellä että ei tule lähdettyä ulos syömään.
Alkoholin osalta esimerkiksi Hartwall Originanl 5,5% Long Drink 33 senttilitran tölkki maksaa laivassa 1,2 euroa, Suomessa kaupassa 2,9 euroa ja ravintolassa 10 euroa. Ravintolan kate yhden annoksen myynnistä on siis 7,6 euroa kun otetaan 1,2 euron arvonlisävero pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa käydä ravintolassa. Suomessa kaikki on liian kallista. Suomi on menossa konkurssiin. Muistan vielä 90-luvun laman, koska olin silloin nuori aikuinen. Suomessa kaikki tapetaan verotuksella. Suomi on liian sosialistinen maa. Kaikille kaikkea kivaa, myös rikkaille lapsilisät. Näissä päätöksissä ei ole mitään tolkkua, ei mitään. Olen sitä mieltä, että köyhistä täytyy pitää huolta, mutta rikkaat eivät ole köyhiä, eivätkä tarvitse lapsilisiä.
5-10€ saa ravintolasta annoksen, kaikilla on tuohon varaa jos ei tuhlaa rahojaan viinaan ja tupakkaan.
Joku kebab-ravintola ei ole hyvää ruokaa.
Lapanen ja Natseri tuhosivat kotimaisen kulutuksen. +Marttisen alv-raippa ja Satusen työttömyystoimet. On selvää, että tällä politiikalla lisätään konkursseja ja työttömyyttä.
Mä oon käynyt viimeksi jossain paremmassa ravintolassa 6 v sitten. Ei ole rahaa ja toiseksi annosten taso ei ole korkea. Teen itse tosi hyvää ruokaa ja halvalla, joten ravintolalle ei ole tarvetta. Nuorten kanssa tilaillaan joskus pizzaa tai hMpurilaisia, mutta sitäkin enää harvoin.
Kaikkialla missä yksityisautoilua on tarkoituksellisesti vähennetty on liikkeitä suljettu koska ei ole asiakkaita. Sama trendi on kaikkialla ja kaupungin reunamille on rakennettu ostoskeskuksia jossa on kaikki ja isot yleensä ilmaiset parkkipaikat nin ihmiset on siirtyneet sinne. Vaikka kaupunkien parkkeerausta helpotettaisiin asiakkaat tuskin enää palaa, eikä heitä näytetä haluttavankaan.
No ihan ensimmäiseksi tulee mieleen että jos haluaa ruokajuomaksi vaikka viiniä niin hinta on 10x mitä sen viinin tuotantomaassa. Siis aivan käsittämätöntä verotusta ja rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapanen ja Natseri tuhosivat kotimaisen kulutuksen. +Marttisen alv-raippa ja Satusen työttömyystoimet. On selvää, että tällä politiikalla lisätään konkursseja ja työttömyyttä.
No on se harmi ettei sossun tuilla elävillä ole enää entiseen tapaan varaa istua Helsingin ravintoloissa. Ihan kyynel tuli nyt silmään!
Kannattamaton yritys menee konkurssiin. Luonnon laki.
Ihan mielelläni kävisin eikä korkea hintakaan ole este jos tekevät parempaa ruokaa mitä syödään kotona. Ongelma on se että täällä Helsingin reunalähiöissä on tarjolla vain sitä halpaa huonoa pizzaa, kebabia, pihvilihaa ja hampurilaisia. Keskustassa on hyviä paikkoja ja niissä tuli ennen käytyä useammin, mutta nyt busiilinjojen uudistuttua sinnekin kestää yli tupla-aika matkustaa, eikä perheellisenä semmoisia koko illan kestäviä vapaita helposti järjestetä.
Se on ihan oikein että pummit sossutuella elävät vihervassarit ei kulje ravintoloissa niin mahtuu meitsin isompi takapuoli pöydän ääreen.Yks Artsi vaan
Ravintoloiden hinnat. Rahan puute ei ole este.
Mitä ihmettä, ei kaupungeissa kuulu shoppailla, käydä ravintoloissa syömässä saati härregyyd töitä tehdä. Olette ihan pihalla.
Kaupungeissa kuuluu tsygäillä jopolla hakemaan huumeita, istua entisillä ajoväylillä, ihailla kesäisin palmuja jotka viedään syksyllä kaatopaikalle, jengiytyä ja maksaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon kaudella ei enää rahat riitä. Isoissakin tuloluokissa säästetään.
Tämä! Itse kävin ennen paljonkin ravintoloissa ja kävisin vieläkin, mutta uskoni omaan talouteen on mennyt. Ennen saattoi mennä yli satanen ruokaravintolaan, nykyisin jos menee kolmekymppiä se kaduttaa jälkikäteen, että miksi en laittanut sitäkin säästöön.
Ensi vuonna tulovero nousee, useat uudet alvit nousee, työmatkakuluvähennys vähenee, kiinteistövero nousee, työttömyyden uhka kasvaa, ansiosidonnainen on leikattu yms., mutta palkka ei nouse kuin hyvin pienen prosentin joten ei ole näkyvissä mitään parannusta omaan talouteeni, joten pakko säästää.
Paras on myös, että siirtyy käteismaksuihin, että pienyrittäjillä on vara valita.
Kaikenmaailman digimuurit, missä udellaan ihmisten tulotietoja tms ovat yksilön oikeuksia kaventavia.
Jo nyt tällä byrokratialla ja järjettömällä veroasteella tuhoutuu satoja yksityisen sektorin työpaikkoja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuolla ei saa edes mäkkiateriaa... Palvelu Suomen ravintoloissa on kyllä yleensä mäkkitasoa kalliissakin paikoissa.
Helsingissä on monta paikkaa mistä saa p
Sen se on makuistakin...
En ole kovin kummoinen kokki,mutta teen ihan yhtä hyvää ellen parempaa ruokaa kuin keskiverto ravintoloissa. Kalliimpiin ravintoloihin ei ole varaa.
Kiitos kuuluu Marinin hallitukselle ja heidän hienoille rajoituksilla. Täällä yks tuttu sanoi, kun korona rajoitukset loppui, että neljä ihmistä yhteensä kiertää koko Oulun ravintoloita. Ihmiset huomasivat ettei kannata lähteä edes, säästyy rahat. Mitä tekee ravintolat kun asiakkaat vähenee koko ajan, nostavat hintojaan
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden hinnat. Rahan puute ei ole este.
Näin juuri. Just yks kertoi itsenäisyyspäivän jälkeen kun noin 10 asiakasta perui varauksen ja heti menetti yli 2000 euroa, eli yhdellä asiakkaalla olisi mennyt yli 200 siellä syömiseen
Kävin aiemmin joka päivä lounasravintolassa. Lisäksi silloin tällöin kavereiden kanssa illanvietoissa ja kerran kuussa perheenä. Kymppi lounaasta oli mun kipuraja. Lopetin siihen, ja siirryin eväisiin ja aloin säästämään kaikessa. Onneksi. Kovat ajat tulivat ja säästöt oli tarpeen.
Toinen syy on nykyisin, että harvasta ravintolasta saa todella hyvää ruokaa. En viitsi maksaa, jos samaa saa Saarioiselta parilla eurolla. Mikä saisi mut palaamaan ulkona syömiseen? Tuskin mikään.
En syytä yrittäjiä vaan kommunismimaatamme. Tiedän, että yrittäjälle jää rahasta murusia ja ala on tosi kova.
Minulla olisi varaa käydä ravintolassa syömässä vaikka joka päivä, mutta harvemmin käyn kun useimmiten joutuu pettymään, ei saa vastinetta rahalle. Itse teen parempaa ruokaa. En halua fine diningin minimaalisia annoksia enkä mättölöiden huonoista aineksista tehtyjä mega-aterioita.