Vantaalainen perheenisä julkaisi videon kodistaan somekansa kauhistui (kauhistuitko?)
Minä kauhistuin lähinnä tuota olohuonekeittiö-comboa, miten epäkäytännöllinen se on ja valitettavan yleinen nykyään. En voi ymmärtää että joku oikeasti tuollaiseen ratkaisuun on tyytyväinen, ainakaan jos perheessä on yhtään enempää jäseniä kuin 2 aikuista. Joo, jos tilaa on joku kolme kertaa enemmän kuin tuossa tilassa niin sitten ehkä, mutta muuten ei kiitos.
Kommentit (172)
Kyllä hiukan kauhistuin. Meillä välillä eteinen hujan hajan, mutta nopeasti saa laitettua reput, kengät ja takit kaappiin. Keittiö ja olohuone pidetään aina siistinä. Lasten huoneet ovat välillä kuin pommin jäljiltä, mutta itsepähän kaaoksessaan elävät ja oven saa aina kiinni. Toki jos tulee vieraita, jokainen siivoaa oman huoneensa. Sotkua voi olla, muttei likaista. En kestäisi elää kuitenkaan videon kaltaisessa kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jumankauta että on törkyistä!
Meillä on neljä pientä lasta, eikä koskaan noin sotkuista. Minkälaisen mallin se antaa lapsille, kun eletään tolleen? Paskat vaan jätetään lojumaan, kai ne joku siitä siivoo...
M42
Siivoiskäsityksiä on erilaisia, en itsekään ole mikään tiptop todellakaan eikä se ole mahdollistakaan vanhassa rintamamiestalossa, mutta minusta tuon kämpän teki sotkuisen näköiseksi se, että asiat/leikit on jätetty kesken kun on aloitettu jo uusi ja selkeästi puute on myös säilytystilasta. Esim. eteinen - kengät voi jättää seinän reunustaa vasten, takit menisi ehkä naulakkoon jos sellainen olisi? Kylppäri, pinnoiltaan puhdas, mutta tuon lipaston tms. ovi jätetty auki - miksei se mene samalla vaivalla kiinni kuin avataan? Olkkarissa rummut ja nukkeleikit voi siirtää seinää vasten keskeltä lattiaa odottamaan ennen kuin mennään ruokapöytään. Sama koskee kameranjalkaa. Syönnin jälkeen voi kasata astiat yhteen läjään odottamaan pesukoneeseen menoa, jos ei siellä heti ole tilaa likaisille. Makkari oli ihan ok, mutta kun verhot on päivälläkin kiinni, antaa se epäsiistin vaikutelman. Lastenhuoneet ja työhuone oli ehkä vähiten pahat, mutta miksi ei voi kaapin ovia laittaa kiinni? Eli ihan pieniä asioita, mutta toki jos perheelle näky ei aiheuta harmaita hiuksia niin ei siinä mitää, mut kyllä meitä neljän sisaruksen pesuetta opastettiin jo lapsena, että ennen kuin alkaa uusi leikki tai lähdetään minnekään, niin omat leikit siivottava ja vaatekaappi ei sijaitse huoneen lattialla.
Tuon asunnon sotkut näytti minusta lähinnä pintasotkulta? Eli tavarat levällään, mutta ne takaisin laittamalla koti olisi melko nopeasti siisti? Meillä näyttää välillä parissa huoneessa tuolta. 3 v kippaa lelut lattialle ja levittää ne pitkin kotia, vaikka ne keräisi 10 kertaa päivässä takaisin laatikoihin Jossain vaiheessa on vain pakko tehdä ruokaa, siivota, laittaa tiskit, hoitaa asioita jne ja sitten vain tyydytään loikkimaan lelujen yli ja laittamaan ne jälleen kerran paikoilleen kun lapset ovat nukkumassa. Leluille on paikat, mutta 3v ja 8v aika vaihtelevasti keräävät niitä takaisin paikoilleen. Olen iloinen jo siitä, että ulkovaatteet menevät paikoilleen ja likapyykit koriin. Lapset vielä harjoittelevat tällaisia juttuja. Olen käynyt työni puolesta miljoona kertaa pahemmissa asunnoissa kuin tuolla videolla - saman tyyppisissä kuin Auri siivoaa. Semmoisia koteja on ihan oikeasti, missä vuosikausien liat ja ruokasotkut siivoamatta ja sukat tarttuu lattiaan kiinni. Tavaraa voi olla niin paljon, että menee vain käytävä mitkä pitkin asunnossa voi kulkea - muualla on tavaraa lattiasta kattoon pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti 3 sekuntia.
4 lasta eikä ikinä ole ollut tuon näköistä!? En pystyisi asumaan hetkeäkään tuollaisessa sotkussa. Einä kenelläkään tutullakaan ole ollut tuollaista
no ne varmaan siivoo ennen kuin tuut kylään. Yllättävää
Tuolla on tahallaan auottu ovia, laatikoita yms sotkua tehty. Ei kukaan normaali voi tossa sotkussa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti 3 sekuntia.
4 lasta eikä ikinä ole ollut tuon näköistä!? En pystyisi asumaan hetkeäkään tuollaisessa sotkussa. Einä kenelläkään tutullakaan ole ollut tuollaista
no ne varmaan siivoo ennen kuin tuut kylään. Yllättävää
Ei meillä ole tarvetta siivota extraa vaikka kaverit tulisi kylään. Ihan on kuule piipahdettu yllättäin puolin ja toisin kuluneiden 40v aikana.
Tää sama kaveri valitteli Ylellä, kun ei saanut tota uudiskohdetta myytyä.
Tässä ketjussa pätijöitä näemmä riittää. Kyllä minä minä vaan. Toisissa ketjuissa itketään sitten, kun aika ei riitä muuhun kuin siivoukseen ja töissäkäyntiin. Tuon kokoisen luukun ylläpitoon siistinä ei ihan riitä se vartti töiden jälkeen. Ihan näin kokemuksella ja useamman lapsen äitinä. Minulla kotiäitinä oli hyvin aikaa pitää koti siistinä, mutta tilanne muuttui samantien kun työpäivät matkoineen muuttuivat 10 tuntisiksi ja mies poistui kuvioista. Ei ollut enää kiiltokuvakotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu nauraa jos tollasesta tehdään lasu 🤣 tuolla perusteella joka toinen suomalainen perhe olisi lastensuojelun asiakas. Resurssit eivät riitä siihen, että sossut käyvät vahtimassa laittavatko vanhemmat astiat milloin koneeseen. Työni puolesta näen paljon suomalaisten koteja ja tuo on kyllä ihan normisettiä lapsiperheissä.
Näet niitä joista on jo tehty se lasu. Et näe normaaleja perheitä. Normaaleilla ihmisillä voi olla sotkussa joku yksittäinen nurkka, ei koko asuntoa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Näen ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa. Todella siistejä asuntoja on todella vähän. Todella likaisia asuntoja on todella vähän. Välimuotoja on paljon. Varsinkin lapsiperheissä on usein sotkua. Vanhemmat myös usein uupuvat siihen, että asettavat pikkulapsiperheissä sellaisia siivousnormeja, joiden noudattaminen vie paljon resursseja. Tämä tietysti johtaa uupumiseen jolloin käytettävissä on entistä vähemmän resursseja.
Kieltämättä sanattomaksi vetää. Lähinnä siis tuo tavaran määrä.
Hyvä kämppä, mutta en itse kestäisi asua noin epäsiistissä, vaikka ei meilläkään supersiistiä ole. Tasot ja pinnat tyhjiksi, niin tulee siistiä.