Miten menee, jos 12-vuotias vuoroviikkolapsi haluaa asua vain toisella vanhemmalla?
Ja kaikki sanoo, että.12-vuotias saa itse päättää, mutta ei kai vanhempien voi olla pakko tähän suostua vai onko?
Siis että 12-vuotias vain päättää, että asuu jatkossa vain äidillään ja äiti ja isä molemmat mukisematta että okei.
Eihän tuon ikäinen mistään muustakaan perheen asumisesta voi päättää. Siis että ei halua asua Hämeenlinnassa vaan Tampereella ja vanhemmat vaan että okei, ei voi pakottaa.
Tää on se, mitä en tajua. Meillä lapsi alkanut puhua, että haluaisi asua vain minun luonani, mutta itse halua kokoaikavastuuta, vaan sen, että mies hoitaa oman osansa eli puolet.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat katkeralta ex:älle. Lapsi on tässä täysin syytön!
Järkyttävää että aikuiset käyttävät lasta pelinappuloina tällaisissa tilanteissa.
Oletpas ap typerä, kun purkaat pahaa oloasi lapseen.
Enkä aloittajan olisi pitänyt huolehtia ehkäisystä paremmin noin 12v sitten, niin ei tarvitsisi nyt valittaa lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12v ei yksin päätä tuosta jos vanhemmat ovat yhdessä sopineet vuoroviikoista ja kumpikin vanhempi haluaa että lapsi asuu vuorotellen. Etävanhemman tapaamiset ovat eri asia, jos toista vanhempaa nähdään harvemmin niin tapaamisiin ei ole pakko mennä mutta sovittua vuoroviikkoasumista ei pysty lapsi lopettamaan.
Lapsella ei ole kuin yksi osoite. Se, jonka luona lapsi virallisesti asuu, on lähivanhempi ja toinen vuoroviikkovanhempi on etävanhempi. Näitä koskevat ihan samat periaatteet kuin muitakin tapaamissopimuksia; etävanhemman luokse ei voi lasta väkisin viedä.
Lapsi ei voi päättää ettei hän mene toiseen kotiinsa mikäli kumpikin vanhempi haluaa jatkaa vuoroasumista. Näin tämä vain käytännössä menee. Kuka sen mahdollistaisi ja sopisi toisin? Lapsi sanoo että haluaa asua kokonaan toisella vanhemmalla, aikuiset ovat molemmat sitä mieltä että vuoroasuminen on oikea ratkaisu. Oikeus ei voi vahvistaa sopimusta jossa sovitaan jotain mitä kumpikaan vanhempi ei halua eikä vaadi. Jos vanhemmat näkevät että vuoroviikot ovat molemmille ok ratkaisu, miten lapsi voisi itse muuttaa tilannetta?
12v täyttänyt ei päätä asumisesta, mutta tapaamissopimusta ei panna täytäntöön, jos lapsi vastustaa. Eli 12v täyttänyttä ei voi väkisin siirtää toiselle vanhemmalle. Nuoremman voi, mutta on todella harvinaista, että näin tehdään. Tosin joitain tapauksia on näitäkin ollut, t. Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Siis haluan, että ex mies eli lapsen isä hoitaa tasan puolet.
🤬 Olet valmis tuhoamaan lapsesi elämän vuoroviikottamalla häntä kahdessa paikassa. Mietipä vähän miltä semmoinen kulkeminen tuntuu.osaatko asettua lapsen asemaan?
Ajatteletko vain,että pääset itse helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapsen isällä asumista vähentää? Lapsi menisi vaikka joka toinen viikonloppu ja osalla koulujen lomista koko lomaksi isän luokse? Näin lapsen läheinen yhteys isään ja puolisisarukseen säilyisi ja sinä saisit välillä huolettoman/rauhallisen viikonlopun/loman.
Ei voi, koska minä haluan että ex mies hoitaa puolet.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ja Minä haluan.
Ajatteletko yhtään mitä lapsi haluaa??
Vierailija kirjoitti:
Asunto on aika pieni ja käsittääkseninöisin herää vauvan itkuun, isä ja puoliso väsyneitä ja ehkä vauvakuplassa, pitää olla hiljaa kun vauva nukkuu jne.
Ei mitään sen vakavampaa, tyttö vaan ei halua asua siellä vaikka vauvasta pitääkin.
Ja sinä äitinä haluat pakottaa oman lapsesi tällaisiin olosuhteisiin, jotta saisit varmasti puolet vastuusta sälytettyä exälle? Onneksi lain mukaan 12 v päättää itse ja siihen on sinun sopeutuminen, kun lapsen olet hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
12v täyttänyt ei päätä asumisesta, mutta tapaamissopimusta ei panna täytäntöön, jos lapsi vastustaa. Eli 12v täyttänyttä ei voi väkisin siirtää toiselle vanhemmalle. Nuoremman voi, mutta on todella harvinaista, että näin tehdään. Tosin joitain tapauksia on näitäkin ollut, t. Sosiaalityöntekijä
Miten tuo tapahtuu kun lapsi on ainoa joka ei halua jatkaa vuoroasumista? Tiedän että kirjat ovat aina vain toisella vanhemmalla, mutta jos vanhemmat tahtovat että vuoroasumista jatketaan, ei kyseessä ole tapaaminen vaan vuoroasuminen. Esimerkiksi yhdellä kaverilla on kaksi lasta ja toisen kirjat toisella, toisen kirjat toisella vanhemmalla jotta lapsilisät menevät tasan. Lapset asuvat vuoroviikoin. Jos se lapsi jonka kirjat ovat isällä haluaisi muuttaa asumaan äidille, mutta kumpikin vanhempi vastustaa tätä, miten tuo tapahtuisi tuota lapsen vääjäämätöntä oikeutta olla menemättä toiselle vanhemmalle rikkomatta? Ymmärrän ja tunnen tapaamisasioiden yleisen logiikan, mutta tähän en ole saanut vastausta että jos molemmat vanhemmat ovat yksimielisiä niin miten lapsi käytännössä saa tahtonsa läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ja Minä haluan.
Ajatteletko yhtään mitä lapsi haluaa??
Ei tässä nyt sitä murehdita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko lapsen isällä asumista vähentää? Lapsi menisi vaikka joka toinen viikonloppu ja osalla koulujen lomista koko lomaksi isän luokse? Näin lapsen läheinen yhteys isään ja puolisisarukseen säilyisi ja sinä saisit välillä huolettoman/rauhallisen viikonlopun/loman.
Syystä, että koet oman lapsesi niin rasittavaksi, että tarvitset hänestä lepoa välillä? Valitettavasti saat tämän kuulostamaan ihan siltä, että ajattelet vain omasta etuasi.
12v täyttänyttä ei voi väkisin viedä toiselle vanhemmalle, jos lapsi vastustaa, vaikka se olisi kummankin vanhemman toive. Näin se lain mukaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Isä asuu lähellä. Isän perheeseen on syntynyt vauva ja heidän arki ja aikataulut pyörii vauvan ympärillä. Luulen, että lapsi kokee olonsa ulkopuoliseksi siellä.
No eikö tuo ole aika luonnollista. Vauvan takia joutuu valvomaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eronneet eivät hevillä luovu siitä luksuksesta että omia lapsia pitää hoitaa vain joka toinen viikko. Mihin ne saisi näin ydinperheessä tuupattua että saisi välillä pitää vapaata?
Kohta se lapsi on jossain jengissä ja karkaa, kun ei ole vanhemmilleen tervetullut.
Lähtee ovesta ulos, menee kavereille, ostareille, huonoille teille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eronneet eivät hevillä luovu siitä luksuksesta että omia lapsia pitää hoitaa vain joka toinen viikko. Mihin ne saisi näin ydinperheessä tuupattua että saisi välillä pitää vapaata?
Ydinperheet ovat onnellisia, eronneet etsivät taas onneaan. Ei sitä löydä jos lapset on koko ajan jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, ellei kuvioon liittyisi vauva, olisin luullut että kyse on mieheni ex-vaimosta. Hän jankuttaa tuota samaa, sillä erotuksella ettei hän tajua että meidän perheessä teini-ikäisiä ei koeta rasitteeksi ja saavat olla kotona (meillä) niin paljon kuin haluavat. Siellä toisessa kodissa ei saa olla kuin sen viikon.
Lapsella ei ole kuin yksi osoite. Se, jonka luona lapsi virallisesti asuu, on lähivanhempi ja toinen vuoroviikkovanhempi on etävanhempi. Näitä koskevat ihan samat periaatteet kuin muitakin tapaamissopimuksia; etävanhemman luokse ei voi lasta väkisin viedä.