Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhat naiset eivät ymmärrä sarkasmia, onko niin ja miksi?

Vierailija
08.12.2024 |

Otsikon väite toistuvasti esiintyy keskustelupalstoilla ja olen sen huomannut myös itse, siis kun kirjoitan lauseen joka on polttavaa sarkasmia, niin se menee lähes kaikilta vanhoilta naisilta ohi, he ymmärtävät sen siten että kirjoittamani olisi vakaa mielipiteeni, samoin käy sukulaispiirissä ~60+ naisilta. Toki on harvoja poikkeuksia kuten ikivanha mummoni joka leikkaa terävästi ja joka myös tämän tästä tuikkaa terävää huumoria.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sarkasmin mestari. N65

Vierailija
2/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinä et osaa sarkasmia. Se on vaikea huumorin laji.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki! 

Vierailija
4/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole näin. Sarkasmin ymmärtäminen riippuu yksilöstä, ei iän ja sukupuolen kombinaatiosta. Mutta muista myös se, että sarkasmi on tulkintakysymys, ja se, että ihmiset eivät ymmärrä, voi johtua myös tuottajasta, ei aina vastaanottajasta. Anonyymikeskustelupalstalla se vaatii erityisen paljon taitoa, koska kontekstia ei ole (ja sarkasmi/ironia tulkitaan aina kontekstissa). Mistä muuten tiedät, minkä ikäinen ja mitä sukupuolta edustaa sarkasmiasi ymmärtämätön henkilö täällä?

Vierailija
5/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin näytteen tästä ap:n polttavasta sarkasmista. 

t. Vanha nainen

Vierailija
6/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi valita olla ymmärtämättä. Trollikoulun ABC.

Vierailija
7/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeriä. Liikaa piik. Ehkä osa ei ymmärrä että keskustelunaihe vaihtui yhtäkkiä, jankkaavat samaa. Osa on eri mieltä.

Vierailija
8/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että naiset niputetaan aina sekä iän että sukupuolen mukaan. Miehet saavat vapaasti olla yksilöitä koko elämänsä. 

Vierailija
9/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä luulet tietäväsi täällä kunkin kirjoittajan iän? Tai edes sukupuolta?

Vierailija
10/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhat naiset kuulevat puheen mielipiteenäsi? Heille ei tule mieleen että yrität muuta.

Vierailija
11/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että naiset niputetaan aina sekä iän että sukupuolen mukaan. Miehet saavat vapaasti olla yksilöitä koko elämänsä. 

Mihis yksilönippuun ilmaisu "setämiehet" kuuluu?

Vierailija
12/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas antoisa keskustelu, kun aloittaja tarjosi punniskeltuja vastauksia hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Vierailija
13/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on ettei se sarkasmin ymmärtämättömyys liity mitenkään ikään eikä sukupuoleen, ne vanhat naiset jotka eivät ymmärrä sarkasmia eivät ymmärtäneet sitä nuorenakaan, ymmärtämättömiä miehiä löytyy ihan samoin kuin naisia, ikään katsomatta.

Yhdessä harrastusryhmässä, jos sanoin jonkun sarkastisen kommentin, kaikki ovat räjähtäneet nauramaan. Monissa muissa paikoissa kukaan ei ymmärrä, suurimmalla osalla menee täysin ohi ja muutamat alkaa vääntämään sitä miten tyhmä olenkaan kun olen asiasta mieltä x, vaikka toteamukseni oli sarkasmia. Sarkasmi on todellakin vaikea huumorin laji, koska suurin osa ei sitä erota. Musta huumorikin on vaikea, moni ottaa humoristiset kommentit tosissaan. Onneksi ne muutamat kerrat mitä olen mustaa huumoria laukonut vaivastani lääkärille, on sattunut sellainen lääkäri joka on vain alkanut nauramaan. Suurin osa lääkäreistäkin on sellaisia että saa tosissaan miettiä mitä heille sanoo jotta tutkimukset ei mene täysin väärille raiteille.

Jotkut sanoo että sarkasmi vaatii älykkyyttä. Itse en näkisi sitä vain älykkäiden juttuna, mutta kyllä siihen tarvitaan tietynlainen tapa hahmottaa asioita ja huomiokykyä. Vähän kuten (en nyt parempaakaan esimerkkiä keksi) absoluuttiseen sävelkorvaan tarvitaan vain se että on absoluuttinen sävelkorva, muuten voi olla tyhmä kuin saapas, muuten älykkäät eivät välttämättä erota säveliä toisistaan kuin korkeintaan keskitasoisesti.

Vierailija
14/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi ei ole vittuilua.

Vierailija
15/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ylipäätään eivät ymmärrä sarkasmia ja minusta iäkkäiden naisten jakauma on tämän suhteen melko normi. Miettiessäni omia kuusikymppisiä työkavereitani, on melko tyypillistä, että he ylipäätään tunnistavat toinen toistensa jutut vitseiksi. Samoin tunnistavat sarkastiset kommentit. Osaavat siis tulkita kommentteja, kun kuulevat ne tutuilta ja turvallisilta ihmisiltä, joiden kanssa ovat työskennelleet jopa vuosikymmeniä. Joskus he hyväksyvät myös nuorempien miesten vitsit, mutta harvemmin itseään nuorempien naisten ellei alla satu olemaan pitkää tuttavuutta.

Vierailija
16/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sarkasmi on pakenemista. Paetaan itsensä kohtaamista.

Vierailija
17/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes joku asia pitää kertoa eri tavalla kuin tarkoittaa ja ilmeistä ja äänenpainoista tulisi kuulijan ymmärtää ettei sitä tarkoita.

Sitten ihmetellään kun joku ottaakin asian kirjaimellisesti.

Vierailija
18/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloittaja tietää kirjoittajien iän? Toinen kysymys on miten määritellään " vanha nainen"?

Tietysti jos haluaa välttämättä saada turpiinsa, niin tuota kannattaa toki viljellä kaikkien naisten keskuudessa. Sarkasmilla tässä kohdin varmaan viitataan johonkin ontuneeseen huumoriin, joka on loukkaavaa ja tökeröä. 

Ehkäpä syy aloittaja on itse hölmö mäntti, jonka kannattasi olla vain hiljaa?

Vierailija
19/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytät sarkasmia jos huomaat ettei sarkasmiasi ymmärretä? Ihmiset pahoittavat mielen ja loukkaantuvat, ja jatkat silti?

Vierailija
20/50 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietävät, että huumori alalajaineen, se on pois suljettu aihepiiri 45-60v naisilta.

Tämän huomaatte vaikka työpaikkanne kahviossa jos heitätte jotain vitsiä jostain vähemmistöryhmästä, hetki alkaa kaakatus "ei heitä saa haukkua, tuohan on syjintää/röööösismiä....", näin se vaan menee, valitettavasti.

ps uutena ilmiönä on naiset 35+, jotka ovat ottaneet elämäntavakseen huumorintajuttomuuden, varokaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme