Uusi asumistukilaki on onnistunut ratkaisu.
Uuden asumistukilain voimaantulo on tuonut valtiolle tuntuvat säästöt sosiaalikuluihin ja hyvin harva on päätynyt vaihtamaan asuntoaan tukimuutoksen myötä. Kertoo Helsingin Sanomat.
Itseäni hämmensi ihmisten turhaksi osoittautunut "pakko muuttamisen", ja asunnottomaksi jäämosen pelko.
Tämän vuoden aikana on tilastojen mukaan kuitenkin asunnoistaan häädettyjen ihmisten määrä vain 42789. Asumistuen saajien määrään nähden vain muutaman hassun prosentin verran.
Panikoitko sinä? Tunnetko itsesi nyt hölmöksi?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
No sitten se on ihan hetki sitten muuttunut, sillä tästä ei ole kauaa kun kertoi asiasta. Voi toki siis pitää paikkaansa, mutta sinä tartut nyt lillukanvarsiin kun pointti ja totuus on se, että kuluissa säästettäisiin paljonkin, jos ei olisi tällaisia "rohmuajia", jotka eivät viitsi edes sähkössä säästää kun eivät itse joudu siitäkään maksamaan.
Samainen henkilö myy apteekista ilmaiseksi saatuja lääkkeitä eteenpäin. Tämäkö on mielestäsi oikein? Älkää sitten yhtään ihmetelkö miksi kaikissa kuluissa joudutaan kokoajan säästämään ja jotkut tukia tarvitsevat jätetään surutta ilman.
Sähkölaskua ei ole koskaan maksettu kokonaan. Ainoastaan "kohtuullinen" osa. Opiskelijana sain toimeentulotukea ja kohtuullinen oli noin 40 euroa kuussa, kunnes tuli sähkönhinnankorotukset. Silloin nostettiin rajaa, koska oli pakko. Eivät toimeentulotuella olevat voi yhtäkkiä saada mystisiä tuloja, joilla maksaa nousseita kustannuksia.
Eiköhän tuo tuttusi ole niin köyhä, että tarvitsee apteekkitavarasta saamansa rahat. Jos ei saa töitä, niin etsii epätoivoisesti kaikki pennoset, mitä vaan voi saada. Olen itse saanut opiskeluni päätökseen ja nykyisin onnellisesti töissä. En kyllä koe mitään kateutta tai katkeruutta heitä kohtaan, jotka yrittävät tuilla sinnitellä. Se on hirveää elämää. Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että jostain sähköstä "leveily" on todellakin ainoa mitä tuolla ihmisellä on? Tai ne pari kymppiä, jotka hän saa kun myy tuubit eteen päin. Miksi kadehtia jotain noin vähäpätöistä?
Asumistuki on turha tuki. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole kustantaa asumista. Jokaisen on kyettävä itse hankkimaan elantonsa työtä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
"Yli 16000 suomalaiselta loppuu asumistuki tammikuussa omistusasuntoon."
Asun omistusasunnossa jota lyhennän 300e kuussa. Ymmärrän, että meiltä otetaan tuo tuki pois. On kuitenkin omistusasunto. Mutta en voi kieltää etteikö sitä näin pienituloisena yhna huomaa lompakossa, koska ei olla oikeutettu esim toimeentulotukeen, koska asumismenot katsotaan vähän eri tavalla omistusasunnossa... Mulla nettotulot 1400e ja sillä maksan kaikki, asumisen, työssäkäynnin ja kulkemisen, lapsen ja minun syömiset, lääkkeet, puhelimet, yms. Mun ois kaikista järkevintä muuttaa vuokralle valtion piikkiin, mikä on sinänsä nurinkurista, kun sieltä on tosi vaikea päästä pois. Tuet ei silti ole mielestäni paljon, mutta on se vähän naurettavaa ettei itse saa yhteiskunnalta mitään apua heikkoon hetkeen, eli vaikka työttömyyteen tai lääkkeisiin vain siksi, että asuu halvassa omistusasunnossa muuttotappiokunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En panikoi. Nyt 3kk vuokrat maksamatta ja odottelen häätöä lasten kanssa. Kämppä täynnä tavaraa ja odotan tavallaan mielenkiinnolla mihin Kela ne aikoo sijoittaa. Itse en pysty voinnin takia tekemään mitään.
Miksi itket omia päätöksiäsi? Itse olet itsesi tuohon tilanteeseen omilla valinnoillasi saattanut. Ja edelleen yrität kaataa vastuuttomuuttasi muiden kannettavaksi? Kaikki häpeää sua..sun äitikin häpeää sua...naapurin koirakin häpee!
Ei se hänen vikansa ole. Kela on vaan vetänyt maton jalkojen alta. Jokainen ihminen tarvitsee asunnon tässä kylmässä maassa. Tiedän useita vastaavia tapauksia varsinkin pk-seudulla. Vauhti tulee vaan kiihtymään. Tulee yhteiskunnallekin pitemmän päälle kalliimmaksi tämä nykyinen politiikka.
Kyllä se on juuri hänen vikansa kun ei ole huolehtinut omasta ja lastensa elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En panikoi. Nyt 3kk vuokrat maksamatta ja odottelen häätöä lasten kanssa. Kämppä täynnä tavaraa ja odotan tavallaan mielenkiinnolla mihin Kela ne aikoo sijoittaa. Itse en pysty voinnin takia tekemään mitään.
Ei kela niitä ala mihinkään sijoittelemaan.
Vuokranantajasi vuokraa varastokopin, jonne tavarat sijoitetaan noin vuodeksi. Vuokra peritään sinulta. Sen jälkeen tavarat voi kärrätä kaatikselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt toimeentulo saajilla ei saa olla tilille mitään.
Saa olla. 50e/per. kuukausi.
Älämölö, älämölö.,, ei saa olla!! V'yy väyy! Epäreilua liikaa!
T. Suomen itkupotkuraivariset katkerat palkansaajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.
Paitsi että kiinteistöjen hoitovastikkeet eivät laske mihinkään ja kuka ne sitten maksaa?
Vastikkeet sen kun nousee. Taloyhtiöissä on paljon remontteja. Ei kustannukset laske mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Voimia Sinulle! Paistaa se aurinko vielä risukasaankin! Jaxuhali!
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla tuottavaa omaisuutta enää tammikuussa.
Löytyy juttuja netistä, etsikää itse.
Jumalaton nippu 50€ seteleitä kenkälaatikossa. Kannattaa toki muutama eri kätkö tehdä esim. mökille. Ei mene kaikkea jos esim. tulipalo iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä tulee potkulaki voimaan ja siis omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa ja jos myy asunnon niin tilillä saa olla 10000 yksin asuvalla ja pariskunnalla 20000, jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea.
Mielestäni puhutaan kuitenkin aika suurista summista kun miettii kuinka kauan tuollaisella kuitenkin pärjää.
Ei tuet olekaan tarkoitettu niille, joilla on omasta takaa rahaa.
Mielestäni aivan yhtä tarkoitettu heille. Ei yhteiskunnan aina pidä tukea ja palkita niitä, jotka ovat hoitaneet raha-asiansa päin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että asumistuki ja moni muu tuki pitäisi täysin lopettaa koska valtaosa käyttää niitä väärin ja lähtökohtaisesti pitäisi elää niin kuin pärjää omilla hankkimillaan rahoilla. Esim mulla on kolme kaveria jotka nostaa asumistukea asuntoon jossa ei edes asu. Asuvat jossain puolison luona ja samalla vuokraavat kämppäänsä kolmannelle joka todennäköisesti maksaa jollain tuella sen.
Miksi yksinäistä työtöntä pitäisi rangaista sinun kavereittesi teoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi itket omia päätöksiäsi? Itse olet itsesi tuohon tilanteeseen omilla valinnoillasi saattanut. Ja edelleen yrität kaataa vastuuttomuuttasi muiden kannettavaksi? Kaikki häpeää sua..sun äitikin häpeää sua...naapurin koirakin häpee!
Ei se hänen vikansa ole. Kela on vaan vetänyt maton jalkojen alta. Jokainen ihminen tarvitsee asunnon tässä kylmässä maassa. Tiedän useita vastaavia tapauksia varsinkin pk-seudulla. Vauhti tulee vaan kiihtymään. Tulee yhteiskunnallekin pitemmän päälle kalliimmaksi tämä nykyinen politiikka.
En puhu nyt tästä kyseisestä ihmisestä, mutta joskus ihmisen elämässä tulee lunta tupaan ihan kunnolla! Mies lähtee, työpaikka menee, läheinen kuolee ja itse vielä sairastuu! Miksi potkitte vielä tällaista elämän murjomaa ihmistä vielä lisää? Hävetkää jos osaatte!
Vierailija kirjoitti:
Ne menevät tietenkin kaatopaikalle sinun kustannuksellasi. Samanaikaisesti lapset menevät huostaan. Miten onnistui tuo aikuisen elämä niinkuin omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.
5-10% on ihan liian vähän! Pitäisi lasketa useita satoja että ois ilman asumistukea maksella vuokrat.
Jos vuokraisin sinulle minun kaksion pk -seudulta ilmaiseksi, eli velottaisin pelkät vastikkeet+korkokulut, niin vuokra olisi silti 750e. Tuon alle jos menisi vuokra, niin minä maksaisin sinun asumista omasta pussistani. Kai ymmärrät, ettei se ole realistista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja löytyy asuntoloista jos todella on niin avuton ettei muuta kykene järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa tulee varallisuusraja asumistukeen eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Jos opiskelija ei työllisty heti valmistumisen jälkeen niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eli pitää käyttää säästöt ruokaan.
Tosi hyvä.
Minkälainen opiskelija ei työllisty valmistuttuaan? Mikä niiden opintojen vitsi sitten oli ylipäätään? Voiko niin vajaata ihmistä olla olemassa, siis laitoshoidon ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on turha tuki. Yhteiskunnan velvollisuus ei ole kustantaa asumista. Jokaisen on kyettävä itse hankkimaan elantonsa työtä tekemällä.
Te-palveluissa on tänään auki 9 706 kpl työpaikkoja, joista 5191 kpl on yli vuoden kestäviä kokopäiväisiä työpaikkoja. Työttömiä oli lokakussa 285 200. Kerro koko Suomen kansalle miten nuo 285 200 henkilöä saadaan ängättyä 5191 avoimeen paikkaan? Kerro nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa tulee varallisuusraja asumistukeen eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Jos opiskelija ei työllisty heti valmistumisen jälkeen niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa eli pitää käyttää säästöt ruokaan.
Tosi hyvä.
Minkälainen opiskelija ei työllisty valmistuttuaan? Mikä niiden opintojen vitsi sitten oli ylipäätään? Voiko niin vajaata ihmistä olla olemassa, siis laitoshoidon ulkopuolella?
Oletko vilkaissut valmistuneiden määrää ja verrannut sitä avoimien työpaikkojen määrään?
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen sairaspäivärahaa leikataan ensi vuonna 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Sittenhän ei kannata jäädä sairaspäivärahan varaan vaan kannattaa mennä ihan töihin.