Uusi asumistukilaki on onnistunut ratkaisu.
Uuden asumistukilain voimaantulo on tuonut valtiolle tuntuvat säästöt sosiaalikuluihin ja hyvin harva on päätynyt vaihtamaan asuntoaan tukimuutoksen myötä. Kertoo Helsingin Sanomat.
Itseäni hämmensi ihmisten turhaksi osoittautunut "pakko muuttamisen", ja asunnottomaksi jäämosen pelko.
Tämän vuoden aikana on tilastojen mukaan kuitenkin asunnoistaan häädettyjen ihmisten määrä vain 42789. Asumistuen saajien määrään nähden vain muutaman hassun prosentin verran.
Panikoitko sinä? Tunnetko itsesi nyt hölmöksi?
Kommentit (173)
Uusi asumistukilaki on yhtä onnistunut kuin Putinin erikoisoperaatio.
Hyvä vaan, että asumistukiin puututaan. Tosin siinä pitäisi katsoa jokaisen ihmisen tilanne henkilökohtaisemmin, niin kuin oikeestaan kaikissa muissakin tuissa. Eniten paapotaan niitä, joilla on selviä ongelmia ja sitten ihmetellään kun tuhlaavat vuokra- ja ruokarahat aivan muuhun kuten päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, että asumistukiin puututaan. Tosin siinä pitäisi katsoa jokaisen ihmisen tilanne henkilökohtaisemmin, niin kuin oikeestaan kaikissa muissakin tuissa. Eniten paapotaan niitä, joilla on selviä ongelmia ja sitten ihmetellään kun tuhlaavat vuokra- ja ruokarahat aivan muuhun kuten päihteisiin.
Päihteiden rahoittaminen tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi kuin tukien leikkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.
Miksi vuokran antaja haluaisi vähemmän vuokrarahaa vain siitä syystä että asumistuki on lakkauttettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on säästöjä tilillä 10000 yksin asuvalla niin ei saa asumistukea.
Se selitettiin telkkari ohjelmassa. Sinä et nyt ymmärrä noita tekstejä.
Yhä edelleen saisi.
"
Esimerkki
Pekka asuu yksin vuokra-asunnossa. Pekka omistaa osakkeita, joiden yhteenlaskettu arvo on 15 000 euroa. Koska kyseessä on yhden henkilön ruokakunta, Pekalle laskettaisiin tuloa omaisuudesta, joka ylittää 10 000 euroa (15 000 e 10 000 e), eli 5 000 eurosta.
Pekalle laskettava tulo omaisuudesta olisi 20 % näin saadusta 5 000 eurosta eli 1 000 euroa. Pekan omaisuudesta vaikuttaisi yleiseen asumistukeen siis 1 000 euroa vuodessa eli 83,33 euroa kuukaudessa. Lisäksi tulona otettaisiin huomioon Pekan ansio- ja pääomatulot.
"
Asumistukeen tulee muitakin uusia juttuja. Ei saa olla tuottavaa omaisuutta. Eli ei saa olla sijoitusasuntoja tai osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.
Ei laskisi. Asuntojen vuokrat nousevat kulujen nousun myötä. Äitini asuu yksityisellä ja minä kaupungin "halvassa" vuokra-asunnossa. Äitini vuokra ei ole noussut yhtään 2 vuoteen mutta omani on noussut lähes 50 €/kk ja alkaa olla yksityisen tasoa. Kumpikaan meistä ei asumistukea saa eikä tarvitse.
OP Ryhmän tuoreen asuntomarkkinakatsauksen mukaan Suomen asuntokannasta 11,4 prosenttia on vailla vakituista asukasta. Tilastokeskuksen mukaan vailla vakituista asukasta oli yli 357 000 asuntoa vuonna 2020.
https://www.kiinteistolehti.fi/tyhjia-asuntoja-on-yha-enemman
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen tulee muitakin uusia juttuja. Ei saa olla tuottavaa omaisuutta. Eli ei saa olla sijoitusasuntoja tai osakkeita
No lue nyt saatana edes se KELAN esimerkki. Kyllä saa olla osakkeita. Sijoitusasunnolla helposti mennään tuon 50 000 euron yli, mutta teoriassa saisi olla sekin kunhan jää alle tuon 50 000 €.
Vierailija kirjoitti:
Ei laske vuokrat, kukaan ei osta sijoitusasuntoja ja vuokraa niitä puoli ilmaiseksi. Ihme harhakuvitelma jota uskotellaan teille.
Ei saa olla tuottavaa omaisuutta enää tammikuussa.
Löytyy juttuja netistä, etsikää itse.
Kesämökki saa olla, mutta jos on kesämökki niin sitten ei saa taas toimeentulotukea ja asumistuki ei iso ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa olla. Se vain pienentää sitä asumistukea JOS sitä on yli 10 000 € arvosta, ja leikkaa kokonaan jos yli 50 000 € arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa olla. Se vain pienentää sitä asumistukea JOS sitä on yli 10 000 € arvosta, ja leikkaa kokonaan jos yli 50 000 € arvosta.
Ei saa olla tuottavaa omaisuutta, se oli erikseen mainittu samassa missä luki, että kesämökki saa olla.
Hesarissa ei ole mitään tuollaista juttua ja häätöjen määrä on täysin keksitty. Oikeasti häätöjä on ollut tänä vuonna alle 4000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla tuottavaa omaisuutta, se oli erikseen mainittu samassa missä luki, että kesämökki saa olla.
MINKÄ lähteen mukaan ei saisi olla.
KELAN mukaan saa olla.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/hallitus-esittaa-leikkauksia-yleiseen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei laske vuokrat, kukaan ei osta sijoitusasuntoja ja vuokraa niitä puoli ilmaiseksi. Ihme harhakuvitelma jota uskotellaan teille.
Airbnb vuokrauksella saa sijoitusasunnosta parempaa tuottoa kuin vaikituisella vuokraamisella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi elää tukien varassa kun voi mennä ihan vaan töihin ja ansaita omaa rahaa juuri niin paljon kuin itse haluaa?
Mihin töihin voi ihan vaan mennä, oi valopää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi elää tukien varassa kun voi mennä ihan vaan töihin ja ansaita omaa rahaa juuri niin paljon kuin itse haluaa?
Ja palkankin saa näköjään päättä ihan itse! Oikeasti, missä hattaramaailmassa sä oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että kiinteistöjen hoitovastikkeet eivät laske mihinkään ja kuka ne sitten maksaa?
Otan osaa. Erityisesti siitä millaisia törkykommentteja saat :(