Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi asumistukilaki on onnistunut ratkaisu.

Vierailija
07.12.2024 |

Uuden asumistukilain voimaantulo on tuonut valtiolle tuntuvat säästöt sosiaalikuluihin ja hyvin harva on päätynyt vaihtamaan asuntoaan tukimuutoksen myötä. Kertoo Helsingin Sanomat.

Itseäni hämmensi ihmisten turhaksi osoittautunut "pakko muuttamisen", ja asunnottomaksi jäämosen pelko.

Tämän vuoden aikana on tilastojen mukaan kuitenkin asunnoistaan häädettyjen ihmisten määrä vain 42789. Asumistuen saajien määrään nähden vain muutaman hassun prosentin verran.

Panikoitko sinä? Tunnetko itsesi nyt hölmöksi? 

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuostakaan määrästä kovin moni asunnottomaksi ole jäänyt koska virallisesti asunnottomia on alle 10 000 henkilöä ja kansaa on kuitenkin lähes 6 miljoonan ihmisen verran.

Vierailija
2/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on löysää rahaa selvästikin. Pitäisi rohkeammin leikata tai poistaa koko asumistuki. Vuokrat tulevat alas, tai jos eivät tule niin hinta on oikealla tasolla ja asukkaat muuttavat oman tulotasonsa mukaisiin asuntoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi ihmisillä kuitenkin oli sitä löysää rahaa maksaa itse sen asumistuen laskun verran omista rahoistaan. Osa ehkä joutui jättämään alkoholin parilta päivältä pois. Mikä on hyvä asia sekin.

Vierailija
4/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En panikoi. Nyt 3kk vuokrat maksamatta ja odottelen häätöä lasten kanssa. Kämppä täynnä tavaraa ja odotan tavallaan mielenkiinnolla mihin Kela ne aikoo sijoittaa. Itse en pysty voinnin takia tekemään mitään.

Vierailija
5/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En panikoi. Nyt 3kk vuokrat maksamatta ja odottelen häätöä lasten kanssa. Kämppä täynnä tavaraa ja odotan tavallaan mielenkiinnolla mihin Kela ne aikoo sijoittaa. Itse en pysty voinnin takia tekemään mitään.

Ei kela niitä ala mihinkään sijoittelemaan.

Vierailija
6/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on löysää rahaa selvästikin. Pitäisi rohkeammin leikata tai poistaa koko asumistuki. Vuokrat tulevat alas, tai jos eivät tule niin hinta on oikealla tasolla ja asukkaat muuttavat oman tulotasonsa mukaisiin asuntoihin.

Öyhöti öyhöti kun ei niitä oman tulotason asuntoja ole saatavilla kaikille, eikä ainakaan ilman asumistukia. Ei ne hinnat ikinä satasia alaspäin menisi vuokrissa kuitenkaan... No, sitten nousisi varmaan toimeentulotuet, että se siitä asumistukien lakkauttamisessa 'säästetystä' rahasta. :D

Vierailija
7/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs ollutkaan! 

Vierailija
8/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.

5-10% on ihan liian vähän! Pitäisi lasketa useita satoja että ois ilman asumistukea maksella vuokrat.

Vierailija
9/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtio ottaa lapsesi huostaan koska sinä et ole kykeneväinen heistä huolta pitämään joten heidän osaltaan asiat kääntyvät parempaan suuntaan. Asioita kannattaa aina katsoa myös positiivisessa valossa. Tavaroitasi kela ei sijoita yhtään mihinkään, mutta saattaa antaa sinulle rahaa 2-3kk väliaikaisen varastotilan vuokraan. Muistaakseni tuo 3kk on maksimi aika.

Vierailija
10/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki lakkautettaisiin kokonaan, laskisi asuntojen vuokrat helposti 5-10% verran ja kaikki hyötyisivät.

5-10% on ihan liian vähän! Pitäisi lasketa useita satoja että ois ilman asumistukea maksella vuokrat.

Itseasiassa vuokrien hinnat tulevat nousemaan välittömästi kun päästökauppasopimuksen mukaisesti korotetaan energian hintaa. Eli viimeistään vuoden päästä. Tästä kiitos SDP:lle sekä Vihreille. Energian hinnan nousun myötä nousevat niin vuokrat kuin ruuankin hinta. Tällä hetkellä kaikki on vielä hyvin.

Vierailija
11/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi itket omia päätöksiäsi? Itse olet itsesi tuohon tilanteeseen omilla valinnoillasi saattanut. Ja edelleen yrität kaataa vastuuttomuuttasi muiden kannettavaksi? Kaikki häpeää sua..sun äitikin häpeää sua...naapurin koirakin häpee!

Vierailija
12/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että asumistuki ja moni muu tuki pitäisi täysin lopettaa koska  valtaosa käyttää niitä väärin ja lähtökohtaisesti pitäisi elää niin kuin pärjää omilla hankkimillaan rahoilla. Esim mulla on kolme kaveria jotka nostaa asumistukea asuntoon jossa ei edes asu. Asuvat jossain puolison luona ja samalla vuokraavat kämppäänsä kolmannelle joka todennäköisesti maksaa jollain tuella sen. 

Vierailija
13/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laskisi. Ihan höpönpöppöä. 

Vierailija
14/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elää tukien varassa kun voi mennä ihan vaan töihin ja ansaita omaa rahaa juuri niin paljon kuin itse haluaa?

Vierailija
15/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuo 5-10 % on jonkun märkä uni.

Vierailija
16/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa omistusasuntoon. 

"Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia."

https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki

Vierailija
17/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että asumistuki ja moni muu tuki pitäisi täysin lopettaa koska  valtaosa käyttää niitä väärin ja lähtökohtaisesti pitäisi elää niin kuin pärjää omilla hankkimillaan rahoilla. Esim mulla on kolme kaveria jotka nostaa asumistukea asuntoon jossa ei edes asu. Asuvat jossain puolison luona ja samalla vuokraavat kämppäänsä kolmannelle joka todennäköisesti maksaa jollain tuella sen. 

On sinulla sitten kaverit. Mä en tunne ketään, joka tekee noin. Mikset käräytä kavereitasi?

Vierailija
18/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli 16000 suomalaiselta loppuu asumistuki tammikuussa omistusasuntoon."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010787008.html

Vierailija
19/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Vierailija
20/173 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laskisi. Ihan höpönpöppöä. 

Jos ei laske, niin tarkoittaa, että tilalle on tulossa ihmisiä, joilla on varaa maksaa vuokra ilman asumistukea. Tällöin aiemmin asumistukea saaneet asuvat aivan liian kalliisti. Ei vuokranantaja pidä asuntoaan tyhjillään.