Voiko ihminen vaatia puolisoa osallistumaan joulukoristeluun, jos tämä ei halua?
Kommentit (178)
Siis miksi yrittää väkisin vääntää toista niitä jouluhommia laittamaan? Ei se tuo kellekään mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että minä haluaisin panostaa jouluun ja mies ei. (Meillä tilanne ei ole tämä.) Miettisin, että minkä verran haluan joka tapauksessa laittaa joulua, osallistui mies tai ei. Sitten kysyisin ehkä haluaako auttaa asiassa X ja Y koska se olisi minulle tärkeää.
Tämä siis jos kahden aikuisen joulu. Jos mukana passattavia aikuisia tai omia lapsia niin tilanne muuttuu aivan toiseksi. Omille lapsille tietysti laitetaan joulu, oli itse jouluihminen tai ei.
Entä jos lapset eivät ole jouluihmisiä?
Heiltä voi varmaan kysyä sen jälkeen, kun ovat muutaman joulun viettäneet ja muodostaneet asiasta mielipiteen.
Vierailija kirjoitti:
Annan ne ulkovalot olla paikoillaan vuoden ympäri. Marraskuussa laitan töpselin seinään ja tammikuulla otan töpselin seinästä. Ei vaadi koko perheen osallistumista
Mulla on kolmet valot parvekkeella, toki tässä kymmenen vuoden aikana on palaneimmat vaihdettu uusiin. Värikkäät himmeät voi laittaa jo loppusyksystä, lämpimät roikkuvat pallot marraskuussa ja kirkkaat jouluksi (tosin ne pitää vielä uusia).
Oma osuus on ostaa, kietoa ne kaiteiden ympärille, pistää jesaria jos tarvii ja valittaa kun käsiä palelee ja kuunnella kuinka yläkerran naapuri miettii että tuleekohan näyttävämmät kuin omat.
Miehen osuus on laittaa johdot siististi nippusiteellä yhteen ja kieltää kaikki välkkymiset. Niin ja kuunnella päivittelyä talon vanhemmilta herroilta, että miten se sinun vaimo joutuu/saa/osaa asennella tuolla lailla.
Saksassa asutaan ja katu on valaistu lähinnä parvekkeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä suuret ongelmat. Etenkin sillä, joka ei periaatteestakaan kykene toisen mieliksi pikkuisen olemaan mukana joulutunnelman luomisessa, joka toiselle olisi tärkeää, älä ihmettele, jos tulevina jouluina saat olla ihan rauhassa ja yksin. Ongelma ei ole parin joulupallon ripustelu, vaan se, että te ette rakasta toisianne ja teette siksi pienistä käytännön asioista isoja periaatteellisia ongelmia. Ongelma ei ole joulukoristeissa, vaan rakkauden puutteessa.
Parin joulupallon takia tarvitsee apua? Siis mitä iloa on toista patistaa laittamaan pari joulupalloa ja molemmille tulee siitä paha mieli? Eikö nyt vain olisi paljon helpompaa laittaa ihan yksin ne pari joulupalloa ja molemmilla olisi suht hyvä mieli?
Pointti ei ole avun saannissa vaan
Moniko nainen lähtee pilkille mukaan, vaikka inhoaa kalojen irrottamista koukusta, inhoaa palelemista ja inhoaa sitä, miten joutuu kävelemään kilometrejä vesipintaisella jäällä? Ihan vain siksi, että miehelle pilkkiminen ja 3 tuntia hipihiljaa avannon ääressä istuminen on tärkeää?
Kolme tuntia pilkkiessä jäätyminen ei oikein ole verrattavissa siistiin sisähommaan, mitä joulukoristelu on.
Rauhallinen ja mukava joulu menee ihan pieleen kaikella pakkolaittamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän joulusta. Ostan lahjoja, paketoin, koristelen, leivon ja laitan. Miesystävä ei pidä joulusta, vaan kaikki on "turhaa hössöttömistä". Itse en pystyisi elämään elämääni ilman juhlaa, niin että kaikki olisi pelkkää arkea, samaa vuodesta toiseen. Niinpä asumme erillämme. Omassa kodissani saan "hössöttää" ihan niin paljon kuin haluan. Kummasti miehelle kuitenkin kelpaa jouluruoat ja viihtyy luonani joulunaikaan. Ne viihtyvyystekijät eivät vain synny ilman jonkinlaista panostusta, valitettavasti.
Asutte erillään yhden joulun takia, mutta vietätte kuitenkin joulun yhdessä?
Ei ainoastaan joulun takia, vaan muidenkin elämäntapa-asioiden. Joulu nyt yhtenä asiana. En halua kuulla ivallisia kommentteja laittaessani joulua ja kuulla koko ajan hössöttäväni, myös muissa asioissa. Niinpä laittelen itsekseni joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi ja joku voi myös erota tästä syystä tai mistä tahansa muustakin syystä. Ihmiset Suomessa ovat täysin vapaita valitsemaan puolisonsa ja sen jatkuuko parisuhde vai ei.
Mutta onko tämä kohtuullinen vaatimus puolisolle? Useimpien ihmisten mielestä?
No ei ole. En kertakaikkaan ymmärrä, miksi tuosta tehtäisiin jokin vaatimusasia. Hauskaahan sen koristelun tulisi olla, eli ne tekee jotka tykkää. En kertakaikkkiaan ymmärrä, miksi tuosta tehtäisiin jokin vaatimusasia. On niitä oikeitakin ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ei halua?
Ei ole suuri vaiva osallistua.
Tämä. Miten jonkun mielestä kodin viihtyvyyden parantaminen on ikävää puuhaa...joulukoristeista ja valoistahan tulee hyvä mieli.
Miten jonkun mielestä voi olla vaikka viikon kalareissu pohjosen joilla laavussa yöpyen ikävää puuhaa. Luonnossa olemisesta ja arjen ollessa vapaa kaikista pikku askareista rentoutuu täysin ja jaksaa taas pitkään painaa. Tai vaikka tykkää sen veteraanimoottoripyörän osien rakentamisesta uudenveroiseksi alkeellisin välinein. Ei ole suuri vaiva osallistua silloin tällöin osien puhdistamiseen ruosteesta ja kiillottamiseen. Kun saa tehtyä, niin näkee kättensä työn jäljen.
No, v. kaikki ei todellakaan nauti samanlaisista asioista, kuten vaikka koe viihtyvyydeksi samoja asioita tai heille tule samista asioista hyvä mieli. Ärsytää ja veetuttaa, kun joka pyhät pitää tehdä sirkukseksi ja pipertää joidenkin muovikoristeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän joulusta. Ostan lahjoja, paketoin, koristelen, leivon ja laitan. Miesystävä ei pidä joulusta, vaan kaikki on "turhaa hössöttömistä". Itse en pystyisi elämään elämääni ilman juhlaa, niin että kaikki olisi pelkkää arkea, samaa vuodesta toiseen. Niinpä asumme erillämme. Omassa kodissani saan "hössöttää" ihan niin paljon kuin haluan. Kummasti miehelle kuitenkin kelpaa jouluruoat ja viihtyy luonani joulunaikaan. Ne viihtyvyystekijät eivät vain synny ilman jonkinlaista panostusta, valitettavasti.
Asutte erillään yhden joulun takia, mutta vietätte kuitenkin joulun yhdessä?
Ei ainoastaan joulun takia, vaan muidenkin elämäntapa-asioiden. Joulu nyt yhtenä asiana. En halua kuulla ivallisia kommentteja laittaessani joulua ja kuulla koko ajan hössöttäväni, myös muissa asioissa. Niinpä lait
Sulla on samanlainen ajatusmaailma kuin mulla :) Ei kiitos todellakaan kenenkään naljailua enkä halua ketään pakottaa. eri
Valoasentaja vielä toteaa, että minusta ei ole mitään järkeä vaatia tai päättää että puoliso osallistuu koristeluun, jäälyhtyjen tai joulusillin tekoon jos se ei kiinnosta. Toki jos on sovittu että laitetaan joulua niin molemmilla on oma osuus. Ja vaikka kuusenvalot on homma joka hoituu helpommin kun on kaksi.
Meillä kotona äidin kanssa silitettiin pöytäliinat ja kuunneltiin tippa silmässä surullisia joululauluja. Teen itse edelleenkin niin ja mieluiten mies voi sillä aikaa pyyhkiä pöydät ja katsoa Die Hardla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ei halua?
Tämä. Miten jonkun mielestä kodin viihtyvyyden parantaminen on ikävää puuhaa...joulukoristeista ja valoistahan tulee hyvä mieli.
Miten jonkun mielestä voi olla vaikka viikon kalareissu pohjosen joilla laavussa yöpyen ikävää puuhaa. Luonnossa olemisesta ja arjen ollessa vapaa kaikista pikku askareista rentoutuu täysin ja jaksaa taas pitkään painaa. Tai vaikka tykkää sen veteraanimoottoripyörän osien rakentamisesta uudenveroiseksi alkeellisin välinein. Ei ole suuri vaiva osallistua silloin tällöin osien puhdistamiseen ruosteesta ja kiillottamiseen. Kun saa tehtyä, niin näkee kättensä työn jäljen.
No, v. kaikki ei todellakaan nauti samanlaisista asioista, kuten vaikka koe viihtyvyydeksi samoja asioita tai heille tule samist
Kalastamisesta en osaa sanoa, mutta Lapissa vaeltaminen on ihanaa ja todella pääsee irti kaikesta. Työkalutkin pysyy käpälissä kyllä, kokemusta isommista härveleistä kuin moottoripyörät, mutta opastuksella varmaan onnistuisi.
Joulukoristelun ei tarvitse olla sirkusta.
-se jota lainasit
Toki voi vaatia, mutta täällä lähtisin välittömästi ulko-ovesta mökille, enkä palaisi ennen uuttavuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat haluavat että koti on koristeltu jouluiseksi niin tottakai molemmat osallistuvat koristeluun. Mutta jos puolisolle on ihan sama onko jouluvaloja, hiutaleita ikkunassa tms niin ei oo kyllä pakko osallistua koristeluun. Eikä voi kyllä vaatia.
Mun miehelle on aivan sama minkä olkipukin laitan ja missä on kuusi tai kynttilät, joten mä hoidan meillä koristelut. Vain yhden köynnöksen hän laittaa oven yläpuolelle, koska mä en yllä sitä. Senkin pyydän kauniisti enkä pakottamalla.
Entä lapset?
No ei kai lapsiakaan pakoteta, jos eivät halua?
Siis onko teillä lapsia ja jos on: miksi et laita heille joulua?
Siis piti lukea mi
Meidän esikoinen on liian pieni vielä koristelemaan, mutta kunhan kasvaa niin laitetaan varmaan pojan kanssa yhdessä. En usko, että mies osallistuu silloinkaan enkä sitä vaadikaan. Kyllä joulu tulee ilman koristeitakin eikä koko koristelu ole niin iso homma etteikö siitä selviäisi yksinkin. Alle tunnin homma. Muuten tottakai jaetaan muita hommia arjessa ja ennen joulua, kuten siivous, ruuanlaitto yms.
Mies ei ole ollenkaan jouluihmisiä, joten on tehty kompromisseja: ne oikeesti tärkeät asiat mulle on jouluna joulupäivällinen suvun kesken sekä lahjojen vaihto. Mies osallistuu niihin ja jättäytyy pois vähemmän tärkeistä asioista, kuten koristelusta tai monen päivän sukuloinnista, haudalla käymisestä yms. Kun on meidän vuoro olla isäntänä joulupäivälliselle, mä laitan ruokaa ja hän siivoaa, käy lakaisemassa/kolaamassa pihan vieraita varten ja laittaa ulkotulet yms. Jouluruuan laiton hoidan minä, koska olen siitä aika tarkka eikä hän tykkää laittaa ruokaa (omalla vuorolla laittaa arkiruokaa). Toki sukulaiset tuovat mukanaan osan ruuista.
Näistä asioista on meinannut tulla riitaa seurustelun alkuaikoina, mutta istuttiin alas ja keskusteltiin. Mikä on hänelle tärkeää, mikä minulle ja mitkä asiat on ns. omia juttuja ja mitkä yhteisellä vastuulla.
Minunkaan mielestäni ei voi vaatia.
Meillä mies tykkää että on jouluvalot ulkona ja parissa ikkunassa ja hän myös ne laittaa. Muutoin pidetään sisustus minimaalisena mutta jouluksi halutaan keittiöön punainen verho ja tähän mies osallistuu myös, minä silitän ja hän ripustaa. Sitten on 3 kpl koriste-esineitä ja led-kynttilöitä jotka minä ihan mielelläni laitan tasojen päälle.
Joulun tunnelma tulee ihan muusta kuin ylettömästä määrästä koristeita!
Vaimot tekevät tänä päivänä ongelman ihan mistä asiasta tahansa. Näin olen huomannut. Valitettavaa, mutta tosiaan, niin tätä päivää. (Olen itsekin vaimo mutta en tee tekemällä ongelmia, niitä elämässä tulee muutenkin. Ja hyvin meillä mennyt.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä suuret ongelmat. Etenkin sillä, joka ei periaatteestakaan kykene toisen mieliksi pikkuisen olemaan mukana joulutunnelman luomisessa, joka toiselle olisi tärkeää, älä ihmettele, jos tulevina jouluina saat olla ihan rauhassa ja yksin. Ongelma ei ole parin joulupallon ripustelu, vaan se, että te ette rakasta toisianne ja teette siksi pienistä käytännön asioista isoja periaatteellisia ongelmia. Ongelma ei ole joulukoristeissa, vaan rakkauden puutteessa.
Parin joulupallon takia tarvitsee apua? Siis mitä iloa on toista patistaa laittamaan pari joulupalloa ja molemmille tulee siitä paha mieli? Eikö nyt vain olisi paljon helpompaa laittaa ihan yksin ne pari joulupalloa ja molemmilla olisi suht hyvä mieli?
Miksi ei? Kysehän on siitä, että parisuhteessa pitää tehdä toiselle mieliksi - paitsi jos on nainen, silloin ei näköjään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Toki voi vaatia, mutta täällä lähtisin välittömästi ulko-ovesta mökille, enkä palaisi ennen uuttavuotta.
Kiitos! Teepä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi se ei halua?
Jouluvalot ja -koristeet tekee kodin levottoman näköiseksi.
Joillakin on ikkunoissa vielä ihan hirveitä vilkkuvaloja. Siis niin karmean näköistä, että hulluksi tulisi niitä katsellessa.
Koittakaapa asua ulkomailla, vaikkapa eteläisessä Euroopassa, siellä on vielä enemmän värikkäitä valoja.
Siksi onkin aika kysyä, tarvitaanko meillä ihan oikeasti kaikki tämä kiinakrääsä, jonka vuoksi ilmastonmuutos etenee hurjaa vauhtia. Suomalaiset kohkaavat lehmien pieruista, joiden metaanipäästöt ovat verrattavissa hyttysenpissaan suhteessa Kiinan kivihiilivoimaloiden päästöihin. Jokainen jouluvalo on merkki siitä, että tämä perhe ei halua tehdä osaansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi!
Ei voi vaatia. Jos mies ei halua osallistua koristeluun, niin ei voi mitään. Toki itse harkitsisin kovasti haluanko sitten tuhlata aikaa ihmiseen, joka ei osallistu normaaleihin kodin asioihin tai itselleni mielekkäisiin asioihin.
Ei munkaan mies koristeista välitä, mutta hakee kyllä laatikot kellarista ja auttaa tarvittaessa, koska asia on mulle tärkeä.
Ohis, ehkä ap laskee koristeluun niiden koristeiden hakemisen. Jos ne ovat jossain täpötäydessä verkkokomerossa talonyhtiön vintillä tai kellarissa ja ne pitää kaivaa sieltä ja kantaa kotiin. No ei siinäkään kyllä kauaa nokka tuhise.