Tulin kiusatuksi työssäoppimisen aikana
Enpä olisi uskonut, että tällaistakin vielä joutuu kokemaan. Olin erittäin innoissani alkavasta uudesta työssäoppimisjaksosta. Ensimmäinen viikko oli kaaos. En saanut ohjausta, ilmapiiri huono. Ohjaajani alkoi sanoa minulle päin naamaa todella henkilökohtaisia asioita ja lähdin kesken päivän pois, koska pidättelin vain itkua. Koulun kanta oli, että minun vain pitäisi jatkaa. Kerroin, että minä en jää muiden kiusattavaksi. Ohjaaja oli saanut puhuttua opettajan kanssa asian niin, että en ota ohjausta vastaan. Todella huono fiilis ja jotenkin myös häpeän tilannetta.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Juu, näin se asenne ravintola-alalla näytti olevan. Haluttiin karsia hiirulaiset pois heti kättelyssä
Kova ala vaatii paksunahkaiset tekijät, niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat löysivät ketjun. Painukaa vttuun, teidän alaikäiset loukkauksenne eivät järkytä ketään :D
Ap ei takuulla ole paljon 16-vuotiasta vanhempi.
Kuulostaa autistivajkìlta. Käyttäytyvät juuri noin kuin ap.
Onko sulla läksyt tehtynä huomista maanantaita varten? Pian teilläkin muksuilla alkaa joululoma, et ei enää kauaa tarvitse odotella <3
Lyötkö hoitajiasi jos ne vievät sinulta animet pois?
Sosiaali- tai hoitoala?
Tuota tekevät vastaavat sairaanhoitajat esihenkilön hyväksymänä tai ohjaaja.
Huvittavaa koulussa lukea hoitoalan eettisiäohjeita mm; kollegiaalisuutta kun nämä kiusaa jo potilaita niin entäs työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutalesukupolven edustaja ensimmäistä kertaa työelämässä: kaikki muka kiusaa ja itkulla tästä kauheasta tilanteesta päästään mutta voih kun äiti ei ole tuomassa kaakaota ja sanomassa ettå sinä kulta olet aina oikeassa. HUOH!
Olen 48v ja jouduin kiusatuksi hoitolalalla. Ja paikka on kaikkien tiedossa, että älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa peiliin näkyykö siellä itse kiusaaja. Aina syyttelemässä toisia kun itse kiusaat.
Tämä alkaa olla tuttua. Olet ihan niin kuin yksi tosi kauhea nainen vuosia sitten. Kiusasi yhtä nuorta ujoa tyttöä ja yhtä aikuista. Vaikeutti työntekoa, panttasi tietoa ja valehteli esimiehelle. Muun muassa. Sitten kun asiaan yritettiin puuttua, käänsi sen niin että häntä kiusataan.
Niinhän nämä opiskelijat joita ei ole näkyvästi kiusattu, luulevat olevansa parempia.
Kyllä teidät on jälkeenpäin haukuttu näiden ohjaajien toimesta.
Ap:n kaltaisille pillittäjille näytetään kyllä ihan syystä se paikka. Luuleeko joku amisteini olevansa mestari??
Voiko AP sanoa minkälaisista tilanteista on kyse? Itse huomasin kun menin vanhemmalla iällä amikseen, että nyky nuoriso on todella herkkää. Yksi kutsui opettajaa kiusaajaksi kun tämä oli tunnilla kysynyt oppilaalta että onko hän tehnyt kotiläksyt. Ei ollut, johon opettaja oli ystävällisellä äänellä jatkanut, että milloin saisit tehtyä osuutesi? Ryhmätyö siis ollut kyseessä. Tästä tämä oppilas avautui lounastauolla meille miten väärin opettaja oli toiminut kun oli kesken tunnin ja muiden oppilaiden kuullen kysynyt tälläistä ja hänen mielestään opettaja oli toiminut väärin.
Toinen esimerkki oli tytöistä, jotka eivät millään halunneet mennä työharjoitteluun, ilmeisesti siksi, että eivät uskaltaneet. Viimein suostuivat tekemään työharjoittelun koululle, jos saavat toimia parina.
Yhteistä molemmissa kuvaamissa tapahtumissa oli se, että nuoria vaan ymmärrettiin ja kuunneltiin, mutta heiltä ei käytännössä vaadita yhtään mitään. En ihmettele yhtään jos tälläisillä nuorilla tulee haasteita työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko mies- vai naisvaltainen työpaikka? Aika törkeää kuitenkin. Työssäoppimisjaksolla nuorelle tulee antaa riittävästi ohjausta ja neuvontaa. Tämä pitäis nyt kaikkien tietää. Mutta totuushan on ettei jukaan muukaan nykyään saa kunnollista perehdytystä työhönsä. No työnantajahan siitä loppupeleissä kärsii ja sitten sen työpaikan maine kun tieto leviää ettei kannata mennä sinne töihin. Tuohan kertoo paljon jo siitä työpaikan ilmapiiristä myös jos siellä kiusaamista säännöllisesti. Näitä paikkojahan riittää.
Tämä toimii myös toisinpäin. Jos on oikein huonoja, raskaita ja paljon resursseja vieviä työssäoppijoita, niin yritykset eivät enää ota tietyiltä kouluilta työharjoittelijoita. Kyllä kaikki on varmaan kuullut että myös työharjoittelupaikkaa voi olla nykyään vaikeaa saada ja syy on tämä.
Esim sairaalassa on kyse elämästä ja kuolemasta, viimeinen mitä siellä tarvitaan on joku pillittämään alkava riippakivikakara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumihiutalesukupolven edustaja ensimmäistä kertaa työelämässä: kaikki muka kiusaa ja itkulla tästä kauheasta tilanteesta päästään mutta voih kun äiti ei ole tuomassa kaakaota ja sanomassa ettå sinä kulta olet aina oikeassa. HUOH!
Olen 48v ja jouduin kiusatuksi hoitolalalla. Ja paikka on kaikkien tiedossa, että älä yleistä.
Autisti?
Vierailija kirjoitti:
Voiko AP sanoa minkälaisista tilanteista on kyse? Itse huomasin kun menin vanhemmalla iällä amikseen, että nyky nuoriso on todella herkkää. Yksi kutsui opettajaa kiusaajaksi kun tämä oli tunnilla kysynyt oppilaalta että onko hän tehnyt kotiläksyt. Ei ollut, johon opettaja oli ystävällisellä äänellä jatkanut, että milloin saisit tehtyä osuutesi? Ryhmätyö siis ollut kyseessä. Tästä tämä oppilas avautui lounastauolla meille miten väärin opettaja oli toiminut kun oli kesken tunnin ja muiden oppilaiden kuullen kysynyt tälläistä ja hänen mielestään opettaja oli toiminut väärin.
Toinen esimerkki oli tytöistä, jotka eivät millään halunneet mennä työharjoitteluun, ilmeisesti siksi, että eivät uskaltaneet. Viimein suostuivat tekemään työharjoittelun koululle, jos saavat toimia parina.
Yhteistä molemmissa kuvaamissa tapahtumissa oli se, että nuoria vaan ymmärrettiin ja kuunneltiin, mutta heiltä ei käytännössä vaadita yhtää
Lopultakin asiaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen tapauksen tiedän, että pitkään kasvatus-alalla ollut henkilö halusi sinetöidä virallisesti pätevyyden (lähihoitaja, lapset) ja aloitti opiskelut ja sitten tuli työssäoppimijakso.
Hän sai työssäopimispaikan päiväkodista ja oli tosi fiksu ja teki työnsä hyvin. Kun työssäoppimisjakson viimeinen päivä koitti, ohjaaja kertoikin tylysti ettei tämä ole tehnyt/osannut muka tarpeeksi ja sen vuoksi tämän työssäoppimisjakso jatkuu vielä ainakin 2 viikkoa.
Siis oikeasti! Tuossa päiväkodissa ei ollut tarpeeksi työntekijöitä ja tarvitsivat lisäkäsiä niin keksivät tuollaisen. Onneksi siihen puuttui paikan toinen työntekijä joka oikeasti huusi sille ohjaajalle vihaisesti, että mitä helevettiä sä yrität sössöttää, hänhän on asiallinen ja hyvä ja nyt se työssäoppimisarviointi hänelle ja heti! Esihenkilö ei
Olen eri ja kysyit että miksi et puuttunut. Epäilen että monikaan ei näin tee, koska on itse suht hyvissä väleissä kiusaajan kanssa eikä halua konfliktia yms. Ihmiset on vaan niin pelokkaita ja ikäviä tällaisten suhteen. Minuakin on kiusattu monessa varhaiskasvatuksen työpaikassa ja myös kouluissa, eivät kaikki vaan aina joku tai jotkut. Todettakoot että mulla on ihan hyvät sosiaaliset taidot ja olen aina kohdannut myös työkavereita, jotka pitävät minusta ja juttu luistaa. En sitten tiedä mikä minussa on ärsyttänyt näitä sekopäisiä kiusaajia. Mutta kiitos heidän, nykyään on kovempi kuori ja parempi itsetunto enkä anna kenenkään hyppiä varpaille tai alistaa työelämässä tai muuallakaan. Enkä anna heidän tehdä niin muillekaan, vaan puutun aina. Sama se vaikka miten kyräilisivät ja vihaisivat, laitetaan sitten kova kovaa vastaan. Ksipäitä on aina ja heidät sadistiset ja narsistiset piirteensä rehottaa työpaikoissa. Olen päättänyt olla kiva kivoille ja mulukku mulukuille. :D
Työpaikkakiusaajat koolla perustelemassa miksi saa kiusata.
Ravintola-ala on täynnä wanna-be-gordonramsaytä. Ja meno sen mukaista. Ihme touhua toisiaan kohtaan. Varmaan kivoja duunipaikkoja....
Tässäkin ketjussa saatu yht äkkiä ap käännettyä niin, että kyseessä olisi joku tumpelo joka ei ota ohjausta vastaan
Joku oli kertonut tulleensa kiusatuksi myös kouluissa. Itsekin koin vielä 16 vuotiaana ammattikoulussa. Vanha rinnakkaisluokkalainen jutteli mun kanssa välitunnilla mukavia. Lähdin tunnille ja tämän jälkeen tämä samainen henkilö oli laittanut mulle viestin messengerissä "oot aasi"
Vierailija kirjoitti:
Esim sairaalassa on kyse elämästä ja kuolemasta, viimeinen mitä siellä tarvitaan on joku pillittämään alkava riippakivikakara.
Siksi "ronskisti vaan kun ruma sana raikaa, härskisti hei tätä ruokotonta aikaa, kun ruma sana sanotaan niinkun se on"?
Onko sulla läksyt tehtynä huomista maanantaita varten? Pian teilläkin muksuilla alkaa joululoma, et ei enää kauaa tarvitse odotella <3