Tulin kiusatuksi työssäoppimisen aikana
Enpä olisi uskonut, että tällaistakin vielä joutuu kokemaan. Olin erittäin innoissani alkavasta uudesta työssäoppimisjaksosta. Ensimmäinen viikko oli kaaos. En saanut ohjausta, ilmapiiri huono. Ohjaajani alkoi sanoa minulle päin naamaa todella henkilökohtaisia asioita ja lähdin kesken päivän pois, koska pidättelin vain itkua. Koulun kanta oli, että minun vain pitäisi jatkaa. Kerroin, että minä en jää muiden kiusattavaksi. Ohjaaja oli saanut puhuttua opettajan kanssa asian niin, että en ota ohjausta vastaan. Todella huono fiilis ja jotenkin myös häpeän tilannetta.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Ja enään enään enään enään. Huoh. Nyt joku varmaan keksii "nokkelana", että minä olen työpaikkakiusaaja. Ihan olen ollut itse kohteena lähes kaikissa työssäoppimispaikoissani.
no sen hyvin ymmärtää miksi olet ollut kohteena.
Eräässä paikassa yks nauta kysyi henkisen väkivallan jälkeen, että miksi en märissyt. Häntä ärsytti kun ei päässyt ihoni alle.
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri noin, että menee päiväkodilta maine ja sitten on turha odotella päteviä työntekijöitä saavansa, kun maine opiskelijoiden keskuudessa kiirii.
Ei ole päiväkoti mutta muu työpaikka jossa on tiedossa että opiskelijat saa paskaa niskaansa ja heillä on aina ongelma sijaisista. Todennäköisesti sijaiset saa samaa paskaa eikä kukaan viihdy kauempaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen tapauksen tiedän, että pitkään kasvatus-alalla ollut henkilö halusi sinetöidä virallisesti pätevyyden (lähihoitaja, lapset) ja aloitti opiskelut ja sitten tuli työssäoppimijakso.
Hän sai työssäopimispaikan päiväkodista ja oli tosi fiksu ja teki työnsä hyvin. Kun työssäoppimisjakson viimeinen päivä koitti, ohjaaja kertoikin tylysti ettei tämä ole tehnyt/osannut muka tarpeeksi ja sen vuoksi tämän työssäoppimisjakso jatkuu vielä ainakin 2 viikkoa.
Siis oikeasti! Tuossa päiväkodissa ei ollut tarpeeksi työntekijöitä ja tarvitsivat lisäkäsiä niin keksivät tuollaisen. Onneksi siihen puuttui paikan toinen työntekijä joka oikeasti huusi sille ohjaajalle vihaisesti, että mitä helevettiä sä yrität sössöttää, hänhän on asiallinen ja hyvä ja nyt se työssäoppimisarviointi hänelle ja heti! Esihenkilö ei puuttunut mitenkään, luimi vain toimistossaan kuul
Olen itse katsonut vierestä samanlaista tilannetta. Jossa siis halusi lähihoitaja käydä tuon uuden osaamisalan ja oli meillä päiväkodissa. Hänen ohjaaja/työpari alkoi näyttöjen aikana aivan hirveäksi...
Miksi vain katsoit vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut kymmeniä opiskelijoita ja sitten joukossa pari tällaista jotka eivät ota vastaan opetusta. On työ ja tuska saada heidän tutkintonsa läpi kuten tässä ap:nkin tapauksessa huomaa. Kaikki saavat saman opetuksen ja useimmat ovat päätyneet meille töihinkin ja samoin yleensä opiskelijoiden palaute meistä on ollut kiitettävää. Paitsi nämä pari jotka eivät suostu kuuntelemaan ohjeita tai noudattamaan niitä. Minkäs sitten teet 🤷🏻
Ja mistä sinä tiedät että AP olisi tällainen? Hän ainakin kertoo, että on ollut innoissaan ja pettynyt kohteluun.
Eihän meistä tiedä kukaan muuta kuin ap:n kertoman. Hänen kertomanaan kouluun oli viestitty että ap ei ota opetusta vastaan.
Hoitajat ovat niin stressaantuneita opiskelijoista. Niitä tulee keskytymättömänä ja jatkuvana virtana. Hoitajalla voi olla omia ongelmia elämässään ja ohjaaminen lyö vielä pökköä pesään vaativaan raskaaseen työhön. Eikö tähän oppilaan ohjaukseen voisi saada jotain korjausta tänä Digi aikana.
Ei naiset kiusaa toisiaan. Varmaan joku limainen äijä ahdisteli?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat niin stressaantuneita opiskelijoista. Niitä tulee keskytymättömänä ja jatkuvana virtana. Hoitajalla voi olla omia ongelmia elämässään ja ohjaaminen lyö vielä pökköä pesään vaativaan raskaaseen työhön. Eikö tähän oppilaan ohjaukseen voisi saada jotain korjausta tänä Digi aikana.
Miksei hakeudu tasolleen sopivaan työhön, joka ei olisi niin vaativaa ja raskasta itselle?
Vierailija kirjoitti:
Outoa että otetaan työssäoppimisjaksolle ja siellä paikassa ei sitten ohjaajaa kiinnosta ohjaaminen ensinkään. Olen kokenut samaa kuin ap. Oli pikkukaupungin hoivakoti. Siellä vaihdevuosissa kärvistelevät eukot keskittyi lähinnä vikojen etsimiseen. Ohjaajan kanssa kerkesin olla vain kahdessa vuorossa yhtäaikaa. Veetumaisempaa ak kaa saa hakea. Hölisi opettajalle ihan outoja. Nostin kytkintä viikon kuluttua.
Johtajat tahtoo opiskelijoita, nehän on ilmaista työvoimaa, työntekijöiltä ei välttämättä edes kysytä haluatko opiskelijan ohjattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene työelämään jos et kestä sitä että voit joutua ohjeistamaan opiskelijaa
Vierailija kirjoitti:
Olen myös nukkunut huonosti tuon tapahtuneen jälkeen. Ohjaajani alkoi tosiaan ladella asioita, jotka meni jo henkilökohtaisuuksiin. Sitten toinen työkaveri hänen rinnallaan puolusteli tätä kiusaajaa. He alkoivat lisäksi minulle sanomaan, että työ on kiireistä ja täällä ei ole aikaa ohjata. En enää tiennyt mitä tekisin. Ensin ajattelin että vedän päivän kunnialla loppuun. En pystynyt. Kerroin, että lähden nyt kesken päivän pois ja soitan opettajalle mitä tämän jatkon kanssa tehdään. Ohjaaja nauroi.
Sitten hankit sellaisen paikan, jossa on aikaa ohjata. Ja kerro tuo opettajallesi, jotta kukaan muu ei sinne joudu.
Kiusaaja ohjaajan on helppo kiistää kaikki. "Ei ota ohjausta vastaan, meillä on todella kiire muutenkin" ... Helppo lakaista asia maton alle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen tapauksen tiedän, että pitkään kasvatus-alalla ollut henkilö halusi sinetöidä virallisesti pätevyyden (lähihoitaja, lapset) ja aloitti opiskelut ja sitten tuli työssäoppimijakso.
Hän sai työssäopimispaikan päiväkodista ja oli tosi fiksu ja teki työnsä hyvin. Kun työssäoppimisjakson viimeinen päivä koitti, ohjaaja kertoikin tylysti ettei tämä ole tehnyt/osannut muka tarpeeksi ja sen vuoksi tämän työssäoppimisjakso jatkuu vielä ainakin 2 viikkoa.
Siis oikeasti! Tuossa päiväkodissa ei ollut tarpeeksi työntekijöitä ja tarvitsivat lisäkäsiä niin keksivät tuollaisen. Onneksi siihen puuttui paikan toinen työntekijä joka oikeasti huusi sille ohjaajalle vihaisesti, että mitä helevettiä sä yrität sössöttää, hänhän on asiallinen ja hyvä ja nyt se työssäoppimisarviointi hänelle ja heti! Esihenkilö ei
Tilanteessa sanoin kyllä ohjaajalle, että sun työpari on ollu meillä töissä jo pitkään, että miten se nyt tällaiseksi pitää vetää joku näyttö. Hänen mielestään mentävä kriteerien mukaisesti tarkasti
Lähihoitaja? :D ihan BASIC.. meidän entinen sh-opiskelija kertoi samaa... Osa luokasta joutui keskeyttämään oman perushoidon harjoittelun, kun lähihoitajat kiusasivat heitä ja puhuivat Pas kaa 🤣 esim. kävelee kanslian ohi, kuulee oman nimensä ja siellä 2 vanhaa lähihoitajaa haukkuvat häntä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat niin stressaantuneita opiskelijoista. Niitä tulee keskytymättömänä ja jatkuvana virtana. Hoitajalla voi olla omia ongelmia elämässään ja ohjaaminen lyö vielä pökköä pesään vaativaan raskaaseen työhön. Eikö tähän oppilaan ohjaukseen voisi saada jotain korjausta tänä Digi aikana. --
Anteeksi kuinka? Opiskelija on hyvällä säkällä tuleva kollegasi. Osaava ja motivoitunut sellainen.
Esimerkiksi vaka-alan mätäpaiseita ovat juurikin nämä työhönsä leipääntyneet ikiväsyneet juntit, jotka ei vaan muka jaksa yhtään mitään saati ehdi. Inhottavia ja ilkeitä kyllä aina jaksetaan olla ja kampittamaan kyykyttäen toisia naisia välittömästi kun paikka vain löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja ohjaajan on helppo kiistää kaikki. "Ei ota ohjausta vastaan, meillä on todella kiire muutenkin" ... Helppo lakaista asia maton alle
Enpä minäkään olisi uskonut että tällaisia opiskelijoita on ennen kuin osui omalle kohdalle. Ei mulla ole mitään syytä hoitaa omaa opetustonttiani huonosti koska niitä opiskelijoita aina vaan tulee ja tulee yksi toisensa jälkeen. Rutiini on jo siihen asiaan. Ja toisaalta tosiaan isosta osasta on saatu kelpo työntekijöitä sitten myöhemmin. Näistä tietyistä ei.
Se on juuri noin, että menee päiväkodilta maine ja sitten on turha odotella päteviä työntekijöitä saavansa, kun maine opiskelijoiden keskuudessa kiirii.