Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7368)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlaista itsekritiikkiä ei löydy esim. opillisiin kysymyksiin liittyen.
Olen opillisia asioita kysyttäessä linkannut vastaukseen useita Raamatunkohtia ja kertonut miten tulkitsen niitä.
Loppujen lopuksihan meidän kaikkien kristittyjen usko on juuri sitä omaa tulkintaa Raamatusta.Millaista vastausta olisit toivonut opillisiin kysymyksiin? Millä tavalla esim. itse perustelet, jos sinulta kysytään uskoosi liittyviä opillisia asioita?
Ongelma on tämä. Jos esitän vasta-argumentin vl-tulkintaan, joihinkin kohtiin liittyen, niin ei olla valmiita pohtimaan mikä on _totuus_. Vaan automaattisesti pidetään kiinni siitä omasta tulkinnasta totuutena, lisäksi etsitään vielä 1
Ei tosiaan ole, minun viaton kysymys, jolla halusin herätellä ajattelemaan asioita myös toiselta kantilta leimattiin ilkeydeksi.
No perusteltumpaan viestiin en saanut ainakaan yhtä pikavauhtia vastausta, mitä siihen ensimmäiseen.
No kai siihen kuitenkin jokin vastaus tulee, ja toivottavasti myös tutustutaan eronneiden kokemuksiin.
Ikävät asiat ohitetaan aina, ja käännetään keskustelu toisaalle.
Tämä kyseinen keskustelija on siitä tunnettu, ja tosin paljon muustakin😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuten tiedämme, joillekin on annettu huomattavasti raskaampi taakka kannettavaksi kuin toisille. Silloin olisi hyvä, ettei ainakaan toiset ihmiset tai yhteisöt lisäisi sitä taakkaa vaan pikemmin auttaisi kantamisessa."
Kuka on antanut sen raskaan taakan? Entä jos se vastaus tähän on "vanhoillislestadiolainen liike ja ennen kaikkea SRK ja sen johtokunta"?
Nyt vähättelet ihmisten kokemuksia. Uskon, että raskas taakka johtuu omassa elämässä väistämättä tapahtuneista asioista, kuten minulla. Läheisen ihmisen syöpä, pitkät sairaalajaksot, toivottomuutta, kuolemaa. Enpä laittaisi SRK:ta vastuuseen näistä.
SRK ei siis ole vastuussa esim. ehkäisykiellon tai muiden sääntöjen aiheuttamasta taakasta?
{Ikävät asiat ohitetaan aina, ja käännetään keskustelu toisaalle.
Tämä kyseinen keskustelija on siitä tunnettu, ja tosin paljon muustakin😉}
Taidat olla oikeassa, muihin viesteihin vastasi, omaani ei.
Oli ensimmäinen kerta täällä, ja varmaan tähän jää.
Seuraavassa ote uudesta blogikirjoituksesta Päivämiehessä. Suurperheen äiti kertoo, millaista se lastenhoito suurperheessä voi olla.
"Pojat olivat härvänneet putkien ja ammusten kanssa siten, että lopputuloksena oli poikamme silmässä törröttävä nuppineula. Poika nyppäisi neulan irti ja tuli kertomaan tapauksesta. En ymmärtänyt siinä vaiheessa tutkia asiaa sen tarkemmin, vaan totesin vain, että käskinhän jo lopettaa ne touhut. Kuvittelin epä-äitimäisesti, että varmaan johonkin silmän liepeille, ei se voi olla kovin vakavaa. Niinpä pojat painelivat jatkamaan leikkejään.
Sukulaisnainen tuli hakemaan jälkikasvuaan alkuillasta ja meillä oli tarkoitus tavan mukaan juoda rauhankahvit ja päivittää kuulumiset. Kahvit jäivät juomatta, kun tokaluokkalainen tuli pihalta nyrkkiä silmässään pitäen ja vesi nyrkin takaa roiskuen. Katsottuani silmiä tarkemmin, totesin, että pupillit olivat erikokoiset ja lisäksi vettä roiskuttavan silmän pupilli ei reagoinut valon vaihteluun. "
Sanonpa vain että... no, itse asiassa en osaa edes sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näytätkö kohdan jossa sanotaan jotain absoluuttisesti _totuudeksi_?
Tottakai kaikki eri tavalla uskovat tulkitsevat Raamattua ja olettavat oman tulkintansa olevan totta.
Eihän muuten tarvitsisi _uskoa_ jos olisi varma tieto (totuus). Jokainen _uskoo_ omaan tulkintaansa.
https://srk.fi/fi/nain-me-uskomme/
Siis väitätkö ihan oikeasti, että liike ei opeta, että sillä on hallussaan totuus ja että kaikki on yhdenlaista tulkintaa ja muitakin tulkintoja voi olla?
Jonkinlaista rehellisyyttä toivoisin.
"Onko se ilkeää, miten meitä eronneita kohdellaan kuin ilmaa, tai syrjitään ja panetellaan sinusta ilkeää?
Ja varmaan ymmärrät, mistä tämä syrjintä ja kohtelu saa alkunsa? Olisiko ihan opetettu/aivopesty tähän?
No ei varmasti sinun mielestäsi, mitään mielen manipulaatiota ei tapahdu liikkeessä.
Ota silmä käteen, ja käy lukemassa kommentteja videoiden alta, joissa entiset lestadiolaiset kertovat kuinka heitä on kohdeltu eron jälkeen. Omat lapset on hylätty jne.
Toki aika on monesti lieventänyt suhtautumista, mutta jopa jää.
Tämä jos joku on ilkeää."
Kurjaa kuultavaa. Olen pahoillani. Haluan kuitenkin kertoa, että ainakaan omassa perheessäni ei ole noin menetelty vaan kaikki lapset ovat olleet vanhemmilleen yhtä tärkeitä ja rakkaita. Heistä siis osa irtautunut liikkeestä, osa jäänyt. Tunnen muitakin lähteneitä, joihin siis itsekin kuulun, ja oma käsitykseni on, että tuollainen "hylkääminen" on harvinaista. Tosin tietysti yksikin tapaus on liikaa.
Ihan 24/7 en pysty päivystämään, pahoittelut siitä.
Kiitos selkeästä kysymyksestä:
Siis väitätkö ihan oikeasti, että liike ei opeta, että sillä on hallussaan totuus ja että kaikki on yhdenlaista tulkintaa ja muitakin tulkintoja voi olla?
Kyllä, väitän että kuka tahansa vl (ja muutkin uskonn. ryhmät) allekirjoittaa näkemyksen, että oma usko perustuu raamatun tulkintaan. Omaa tulkintaa pidetään oikeana, mutta totta kai ymmärretään että muilla tavalla uskovilla on omat tulkintansa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko se ilkeää, miten meitä eronneita kohdellaan kuin ilmaa, tai syrjitään ja panetellaan sinusta ilkeää?
Ja varmaan ymmärrät, mistä tämä syrjintä ja kohtelu saa alkunsa? Olisiko ihan opetettu/aivopesty tähän?
No ei varmasti sinun mielestäsi, mitään mielen manipulaatiota ei tapahdu liikkeessä.
Ota silmä käteen, ja käy lukemassa kommentteja videoiden alta, joissa entiset lestadiolaiset kertovat kuinka heitä on kohdeltu eron jälkeen. Omat lapset on hylätty jne.
Kurjaa kuultavaa. Olen pahoillani. Haluan kuitenkin kertoa, että ainakaan omassa perheessäni ei ole noin menetelty vaan kaikki lapset ovat olleet vanhemmilleen yhtä tärkeitä ja rakkaita. Heistä siis osa irtautunut liikkeestä, osa jäänyt. Tunnen muitakin lähteneitä, joihin siis itsekin kuulun, ja oma käsitykseni on, ett
Mikä näkemyksesi mukaan on SRK:n opetuksen vaikutus näihin yleisiin kokemuksiin, mitä eronneilla on?
Mikä näkemyksesi mukaan on SRK:n opetuksen vaikutus näihin yleisiin kokemuksiin, mitä eronneilla on?
En ole se jolta kysyit, mutta olisiko tästä yhtään apua:
https://www.paivamies.fi/puhutaan-maasta-ja-taivaasta/rakkaus-ja-rukous…
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä se, joka kysyi.
Löytyykö tuolta samalta sivustolta vastaus kaikkiin elämän kysymyksiin, kun siihen linkataan niin usein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö tuolta samalta sivustolta vastaus kaikkiin elämän kysymyksiin, kun siihen linkataan niin usein?
Ei sentään! :D
On vain helpompaa linkata valmis kirjoitus, jonka takana itse seisoo, kuin kirjoittaa itse pitkät tarinat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain helpompaa linkata valmis kirjoitus, jonka takana itse seisoo, kuin kirjoittaa itse pitkät tarinat :)
Ja se totuus, mikä tuolta löytyy ei varmaan ole minkään ideologian värittämä?
Ja kai ymmärrät, että tämä on keskustelupalsta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se totuus, mikä tuolta löytyy ei varmaan ole minkään ideologian värittämä?
Ja kai ymmärrät, että tämä on keskustelupalsta?
Sorry, en tajunnut ettei tuo ole kaikille tuttu:
Päivämies on meidän vl oma julkaisu, ilmestyy paperisena ja verkkolehtenä viikottain.
Ei siis mikään tieteellinen tutkimus tmv.
"Miten se tekee ihmisestä ilkeän, jos tietää asioista, ja kertoo omaan kokemukseen perustuen?
Onko se ilkeää, miten meitä eronneita kohdellaan kuin ilmaa, tai syrjitään ja panetellaan sinusta ilkeää?
No tähän voin kommentoida sen verran, että tuo yllä oleva lainaus ei liity mitenkään VL-oppiin.
En yritä väittää, etteikö sellaista tapahdu, mutta se ei varsinaisesti ole VL-opin mukaista toimintaa. Väitän lisäksi, että varmasti on paljon enemmän niitä, joita ei ole kohdeltu väärin, kuin niitä joille näin on tehty.
Ja tottakai kaikki väärinkohdellut pitävät enemmän meteliä kohtelustaan, kuin ne, jotka vastaavaa eivät ole kokeneet.
Minä "tiedän omaan kokemukseen perustuen" että lainaamaasi väärinkohtelua ei tapahdu. En kuitenkaan ole niin naiivi, että kuvittelisin pelkän oman kokemuksen olevan joku absoluuttinen totuus. Mutta sen minä tiedän, että eronneen syrjintä, kuin ilmaa kohtelu tai panettelu ei ole mikään liikkeen opetus.
Vierailija kirjoitti:
"Miten se tekee ihmisestä ilkeän, jos tietää asioista, ja kertoo omaan kokemukseen perustuen?
Onko se ilkeää, miten meitä eronneita kohdellaan kuin ilmaa, tai syrjitään ja panetellaan sinusta ilkeää?
No tähän voin kommentoida sen verran, että tuo yllä oleva lainaus ei liity mitenkään VL-oppiin.
En yritä väittää, etteikö sellaista tapahdu, mutta se ei varsinaisesti ole VL-opin mukaista toimi
Minä en ole koskaan ollut VL, ja silti kokemus on samanlainen kuin eronneilla.
Monesti olen saanut kuulla olevani matkalla kadotukseen. Sitä olen kuullut sekä aikuisilta, että ihan pieniltä lapsilta.
Lapsilta enemmän, nämä plkkulapset jostain syystä osasivat huutaa, "että tepä ette pääse taivaaseen, lällällää!". Mistä luulet tämän lasten käytöksen olevan lähtöisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yritä väittää, etteikö sellaista tapahdu,
Toisaalta, pikkulapset voivat sanoa muutakin sopimatonta josta herkempi voi pahoittaa mielensä. Vaikka: "äiti, miksi tädillä on noin iso maha?" Yleensä ne ohitetaan lapsen hölmöilynä.
Vierailija kirjoitti:
En yritä väittää, etteikö sellaista tapahdu, mutta se ei varsinaisesti ole VL-opin mukaista toimi
Et sinä voi erottaa sitä opetusta tuosta käytöksestä, sillä on aivan VARMASTI vaikutusta.
Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin juuri äsken sinun viestiin vastauksen kirjoittaneella, jopa lapsia syrjittiin aikuisten toimesta, jos lapset ei olleet VL.
"Toisaalta, pikkulapset voivat sanoa muutakin sopimatonta josta herkempi voi pahoittaa mielensä. Vaikka: "äiti, miksi tädillä on noin iso maha?" Yleensä ne ohitetaan lapsen hölmöilynä."
🤣
Joku lapsi ihmetteli kerran, että onpa iso pää, sen voi kuitata tuolla mitä sanoit.
Kyse on täysin eri asiasta, ja tarkoituksella unohdit ottaa kantaa näiden vanhempien ja muiden aikuisten toimintaan😉
Vierailija kirjoitti:
"Toisaalta, pikkulapset voivat sanoa muutakin sopimatonta josta herkempi voi pahoittaa mielensä. Vaikka: "äiti, miksi tädillä on noin iso maha?" Yleensä ne ohitetaan lapsen hölmöilynä."
🤣
Joku lapsi ihmetteli kerran, että onpa iso pää, sen voi kuitata tuolla mitä sanoit.
Kyse on täysin eri asiasta, ja tarkoituksella unohdit ottaa kantaa näiden vanhempien ja muiden aikuisten toimintaan😉
En tunne yhtään lestadiolaista aikuista joka käskee lapsiaan toimimaan noin. Pikemminkin helvettiin toivottamista pidetään huonona käytöksenä.
"Tässä ainoassa oikeassa uskossa." "Ei sitä rauhaa muualta löydy, se on nähty." Lauseita seurapuheista.