Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7164)

Vierailija
1201/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette erään vl-tytön videosta, jossa hän kertoi olleensa rasisti VL kasvatuksen vuoksi?

Nyt liputtu jopa sateenkaarilippua🏳🌈

Ei VL hyväksy tuollaista toimintaa mitä sateenkaariväki edustaa, en voi edes sanoa mitä mieltä olen...

Vierailija
1202/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette erään vl-tytön videosta, jossa hän kertoi olleensa rasisti VL kasvatuksen vuoksi?

Ei VL hyväksy tuollaista toimintaa mitä sateenkaariväki edustaa, en voi edes sanoa mitä mieltä olen...

Entä rasismi, hyväksyttekö sen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä rasismi, hyväksyttekö sen?

Oliko tuo alapeukku vastaus tähän?

Vierailija
1204/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epäkohteliasta kysyä toiselta hyväksytkö rikoksen. Kun sitä kysyy näin vl:lle kohdistettuna, on siinä ja siinä ettei itse syyllisty rasismiin. 

Tässäkin ketjussa on nähty rasistisia viestejä useita. 

Rasismi on ajattelutapa, uskomus tai toiminta, jossa ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti heidän ihonvärinsä, etnisen taustansa, kansallisuutensa tai uskontonsa perusteella, ja jossa toista ryhmää pidetään alempiarvoisena tai vähemmän arvokkaana.

Vierailija
1205/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasismi ei kyllä leimallisesti kuulu vl-kasvatukseen, kristillisesti kaikki ihmiset pitäisi nähdä samanarvoisina. Ongelmallisesti kun on joku ryhmä, joka ajattelee olevansa se valittu joukko, niin siinä helposti käy niin, että alkaa pitää itseään vähän muita parempina ja ylpistyy. Sitten kaikki ei olekaan ihan samalla viivalla kuin itse. Tähän kun lisätään vl-liikkeessä tapahtunut materialismin korostuminen ja muu maallinen menestyksen tavoittelu niin tosiaan helposti nostaa itsensä ja ryhmänsä jalustalle. 

Vierailija
1206/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epäkohteliasta kysyä toiselta hyväksytkö rikoksen. Kun sitä kysyy näin vl:lle kohdistettuna, on siinä ja siinä ettei itse syyllisty rasismiin. 

Rasismi on ajattelutapa, uskomus tai toiminta, jossa ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti heidän ihonvärinsä, etnisen taustansa, kansallisuutensa tai uskontonsa perusteella, ja jossa toista ryhmää pidetään alempiarvoisena tai vähemmän arvokkaana.

Olin aistivani rasistisia asenteita hänen vastauksesta, eikä se kyllä tee kysymystä rasistiseksi, vaikka se olisi osoitettu paaville.

Vierailija
1207/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aistivani rasistisia asenteita hänen vastauksesta, eikä se kyllä tee kysymystä rasistiseksi, vaikka se olisi osoitettu paaville.

Ihan selvää rasismia siinä oli, mutta se ei silti ollut se ongelma, vaan se että asiasta kysyttiin VL-henkilöltä😁

Vierailija
1208/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sukupuolisen suuntauksen?

Vierailija
1209/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herra ei katso siihen, mihin ihminen katsoo. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra katsoo sydämeen."

1. Samuelin kirja 16:7

Vierailija
1210/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Herra ei katso siihen, mihin ihminen katsoo. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra katsoo sydämeen."

1. Samuelin kirja 16:7

Oli on ok syrjiä sateenkaariväkeä, koska se ei rajoitu pelkkään ulkokuoreen?

Vai miten tämä liittyy asiaan?

Vierailija
1211/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kyseistä lippua heiluttaa suviseuroissa, ja sallitaanko omien jäsenien elävän tämän aatteen mukaisesti?

Vierailija
1212/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kyseistä lippua heiluttaa suviseuroissa, ja sallitaanko omien jäsenien elävän tämän aatteen mukaisesti?

Ei ja ei. Suviseuroissa oli kyllä käsittääkseni kokoontuminen (vl)sateenkaariväelle. Mietin vaan eikö tuo ole vähän riskaabelia, voi tapahtua rakastumisia ja muuta.

Vierailija
1213/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei. Suviseuroissa oli kyllä käsittääkseni kokoontuminen (vl)sateenkaariväelle. Mietin vaan eikö tuo ole vähän riskaabelia, voi tapahtua rakastumisia ja muuta.

Eikö tuo ole rasismia, tai jos ei, niin ainakin syrjintää? 

Vierailija
1214/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole rasismia, tai jos ei, niin ainakin syrjintää? 

No onhan se. Toisaalta kun siinä on tämä synti-näkemys. Eli kun sitä pidetään syntinä, niin ei hyväksytä. Samalla tavalla kun ei hyväksytä avoliitossa asumista, onko sekin sitten syrjintää? 

Vierailija
1215/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuetenkään hyväksy rasismia. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia Raamatunkin mukaan. Voin vakuuttaa, että lestadiolaisena ei kyllä pääse ylpistymään. Koko lukioajan äidinkielenopettaja kiusasi minua vakaumukseni vuoksi, sama jatkui myöhemmin työpaikalla ja naapurustossa. Useimmat naapurit ovat olleet todella mukavia mutta yksi mätämuna saattaa pilata koko jutun.

Vierailija
1216/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuetenkään hyväksy rasismia. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia Raamatunkin mukaan. Voin vakuuttaa, että lestadiolaisena ei kyllä pääse ylpistymään. Koko lukioajan äidinkielenopettaja kiusasi minua vakaumukseni vuoksi, sama jatkui myöhemmin työpaikalla ja naapurustossa. Useimmat naapurit ovat olleet todella mukavia mutta yksi mätämuna saattaa pilata koko jutun.

100 000 ihmisen joukkoon mahtuu kaikenlaista väkeä. Kun tulee taloudellista menestystä ja muutenkin menee hyvin niin voi hyvinkin ylpistyä, jos ei ole sisäistänyt kristinuskon syvintä sanomaa omalle kohdalleen. Yleistyminen on hyvin inhimillistä, siis helppoa ja tyypillistä ihmiselle. Pedokohu kyllä nöyryytti koko yhteisön aika tehokkaasti, sanoisin. Raamattu kuitenkin sanoo, että Jumala on ylpeitä vastaan.

Vierailija
1217/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Yleistyminen =ylpistyminen 

Vierailija
1218/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet noin hyvin perillä asiasta, ja kuitenkin annat ymmärtää ettet oikein varmasti tiedä?

Asia on kuitenkin niin uusi, että tänä vuonna ensimmäistä kertaa on tällainen paikka! Ja sattumalta Kaleva on näköjään asiasta eilen uutisoinut. Ilmeisesti jos olisin Googlannut ennen eilistä, en olisi asiasta löytänyt tietoa.

"-ihmiset saavat oman lepopaikan Suviseuroissa ensimmäistä kertaa

Miia Torro/Kaleva

02.06.2025  12:36

Suviseuroissa järjestetään tänä kesänä ensimmäistä kertaa lepopaikka seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville.

Lepopaikkana toimii tavallinen asuntovaunu, jossa voi käydä huomaamattomasti. Asuntovaunulla voi tavata muita sateenkaari-ihmisiä.

Lepopaikan tarkoitus on toimia vertaistuen mahdollistajana heille, jotka ovat eläneet tai yhä elävät vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä ja kokevat tarvitsevansa turvallisen tilan hengähtää, kohdata muita ja tulla nähdyksi omana itsenään.

Lepopaikan toteutusta on ollut suunnittelemassa 13 hengen joukko entisiä ja nykyisiä vanhoillislestadiolaisia.

Lepopaikan taustalla on Sateenkaariyhdistys Malkus ja sen Voimavaraksi-hanke. Malkus on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten hengellistä ja henkistä hyvinvointia edistävä yhdistys.

Ajatus lepopaikasta syntyi Voimavaraksi-hankkeen hankekoordinaattori Riku Karppisen pohdinnasta.

Ehdotus sai nopeasti innostuneen vastaanoton Malkuksen toimijoilta sekä lestadiolaistaustaisilta sateenkaari-ihmisiltä.

Suviseuroissa on vanhusten lepopaikka, niin siitä tuli mieleeni, että pitäisikö meidän järjestää sinne myös sateenkaari-ihmisten lepopaikka, Karppinen kertoo tiedotteessa.

Tiedotteen mukaan osa kävijöistä haluaa yhä kuulua vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön, osa on jättänyt sen taakseen, ja lepopaikka tukee jokaista kulkemaan omaa polkuaan.

Lepopaikan suunnitteluun osallistuneen Jere Pärkän mielestä lepopaikka nostaa näkyviin sen, että moni on joutunut sopeutumaan yhteisön rakkauden ehtoihin piilottamalla osan itsestään.

Pärkkä itse on kokenut vanhoillislestadiolaiseen muottiin kuulumisen mahdottomana seksuaalisen suuntautumisensa takia.

Hän toivoo, että lepopaikka tarjoaa hetken hengähdystä ja kohtaamista niille, jotka käyvät läpi omaa kasvuaan ja etsivät paikkaansa rakkaassa, mutta ristiriitaisessa yhteisössä.

Toivon, että näen Suviseuroissa lepopaikalla niitä ihmisiä, jotka elävät erilaisuuttaan hiljaa ja kaipaavat tulla kohdatuksi, Pärkkä sanoo tiedotteessa.

Suviseurat järjestetään Lopella Räyskälän lentokenttäalueella 27.-30. kesäkuuta."

Vierailija
1219/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet noin hyvin perillä asiasta, ja kuitenkin annat ymmärtää ettet oikein varmasti tiedä?

Asia on kuitenkin nii

Koska muistelin lukeneeni jostain, että siellä oli tollanen kokoontuminen tms. En halua väittää varmuudella jotain jos en ole tarkistanut asiaa enkä nyt jaksanut tarkistaa. 

Vierailija
1220/7164 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin liput liehuen sateenkaariväki mukaan😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi