Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7055)
Vierailija kirjoitti:
-Tiedän, et ovat suositut/muotikengät yleisestikin nuorilla, mutta en usko, et jos menee jonnekin perus ev.lut riparille, niin tyyliin kaikilla on valkoiset Air forcet
Minä taas uskon, kun juurikin työssäni joka päivä näen tuon ilmiön omin silmin. Nyt muuten on muoti pikkasen muuttunut kenkien osalta, ei ole pakko olla valkoset air forcet.
t. toinen nuoria työkseen opettava
Et kylläkään osaa kirjoittaa kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Tiedän, et ovat suositut/muotikengät yleisestikin nuorilla, mutta en usko, et jos menee jonnekin perus ev.lut riparille, niin tyyliin kaikilla on valkoiset Air forcet
Minä taas uskon, kun juurikin työssäni joka päivä näen tuon ilmiön omin silmin. Nyt muuten on muoti pikkasen muuttunut kenkien osalta, ei ole pakko olla valkoset air forcet.
t. toinen nuoria työkseen opettava
MInä taas mitä olen ev.lut ripareilta kuvia nähnyt ihan netistä, niin siellä on kyllä heterogeenisempää porukkaa mitä vaikka poikani riparilla oli. Ei vain kengistä ole kyse. Vl-porukassa et törmää "wt-ihmisiin", jos nyt käytetään vaikka tuota ilmaisua. Ja ihan isoset, pappi ym henkilökunta mukaanlukien, ei vain nuoriso.
Miten niin vl-porukassa et törmää wt-ihmisiin? Mitä ihmettä selität?
Vanhoillislestadiolaiset uskovat olevansa ainoa oikea usko (poislukien mahdollinen myyttinen heille tuntematon pieni joukko jossain toisessa maassa, joka uskoo ihan samoin). Mikä siinä on niin järkyttävää? Näin he opettavat. Tavallinen riviluterilainen ei ole oikeassa uskossa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset uskovat olevansa ainoa oikea usko (poislukien mahdollinen myyttinen heille tuntematon pieni joukko jossain toisessa maassa, joka uskoo ihan samoin). Mikä siinä on niin järkyttävää? Näin he opettavat. Tavallinen riviluterilainen ei ole oikeassa uskossa heistä.
No onhan se nyt järkyttävää ja aivan kaiken järjen vastaista, että joku opettaa jotain Lähi-Idässä yli 2000 vuotta sitten ja yli 2000 vuotta sen jälkeen Suomessa, kaikista maailman paikoista, olisi vain noin 100 000 ihmistä (paljon vähemmän, jos vain aikuiset lasketaan), jotka tulkitsevat tuota opetusta oikein. Ja muita sitten maailmassa ei olisikaan.
Jos tuohon uskoo, niin sitten varmaan uskoo myös, että maapallo on litteä.
"Miksi tuollainen ohjelma on aikanaan edes tehty?"
Sitä kai pitäisi kysyä dokumentin tekijältä. Mistä syystä dokumentteja tehdään? Että halutaan kertoa jostain asiasta tai ilmiöstä.
Minulla on pitkähkö historia uskonnon piirissä jonka jätin jokin aika sitten. Luulen tietäväni aiheesta hyvin. Usko toi lapsuudessa turvaa, mutta myös pelkoa. 90-luvulla isot perheet oli normijuttu, harvassa on nykyään 10-14 lapsen perheet. Seuroissa käynti oli melko pakollista. Myös tulimeri puhe oli arkea. Tämä on jäänyt pois, pelottelupuhe saarnoissa muutenkin keventyi ja jotkin ns säännöt on lieventynyt, hyvä niin.
Paljon hyvää, mutta liian paljon asioita joista ei puhuta oikeilla nimillä. Äitinä en voinut lapsia kasvattaa näiden normien mukaan. Perus kristilliset arvot riittää. On hyvä että perheet käyttävät järkeä lapsiluvuissa, mutta tästä ei kukaan ääneen puhu. Miksi? Perustarve joka ihmisellä josta myös nuorille täytyy antaa valistusta.
Kaikkea hyvää vl kuuluville, oikeasti. Pyrkikää muuttamaan läpinäkyväksi touhu niin voin palata takaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon "Ainoa oikea Jumala" -dokkarin. Tosin katsominen meinasi tyssätä jo alkumetreille, kun näytettiin Suviseurojen saarnaa, jossa joku mies julisti, miten tämä on "ainoa oikea usko". Että rättiä naamaan tuli heti. Jatkoin kuitenkin.
Pari minuuttia eteenpäin, niin kolme suloista lasta, iältään ehkä 5, 7 ja 10, kertoivat vuoronperään kysyjälle, että "epäuskoiset" ihmiset (siis kaikki muut kuin vanhoillislestadiolaiset, niin heille on opetettu) joutuvat kuolemansa jälkeen "tulimereen" tai "siihen paikkaan, missä on liekkejä".
Siihen oli pakko lopettaa, en pystynyt enempää katsomaan. Tuli tyrmistys, tuli suru ja tuli kiukku. Lähdin kävelylle ja hengittelin.
Suosittelen jokaista kuitenkin katsomaan itse. Löytyy youtubesta tuolla nimellä.
Siis sinulle tuli dokkaria katsoess
Kyllä se oli perheen aikuinen joka niin sanoi. Kertoi, ettei itse ole opettanut kuten lapset puhui ohjelmassa. Teinit puolestaan toisteli ohjelmassa samoja asioita kuin liikkeen puhujat.
Lapset kuitenkin yhteisössä tyypillisesti kuulee muiltakin uskonasioista kuin vanhemmiltaan ja toistaa niitä. Tulimerijuttuja on kuullut moni, joka on liikkeeseen kuuluvien kanssa ollut tekemisissä.
"Siis sinulle tuli dokkaria katsoessa rättiä naamaan, tyrmistys, suru ja kiukku? Ja silti suosittelet muita katsomaan kyseistä ohjelmaa?"
Tämä kysymys oli kai minulle osoitettu. Tarkoitin vain sitä, että jokaisen kai pitää itse muodostaa mielipiteensä ohjelmasta jos asia ylipäätään kiinnostaa, eikä uskoa muiden - minunkaan - vaikutelmia.
Sitä ihmettelee itsekin ainakin osa silloisista lapsista, jotka nyt ovat jo aikuisia. He ovat kokeneet, että heitä painostettiin antamaan tietynlaisia vastauksia. Muistan erityisesti yhden kohdan, jossa toimittaja tinkasi ja tinkasi yhdeltä pojalta niin kauan, että tämä sanoi tulimeri-sanan, vaikka ei olisi halunnut sitä sanoa. Dokumentti on aikansa tuote ja minun mielestäni täysi fiasko.
Olivatko myös otteet saarnoista ja johtokunnan jäsenten haastattelu fiaskoja?
Ja jostainhan lapset aina sanat ja sanonnat oppivat, eivät ne niitä itse keksi. Ei toimittaja kysynyt, että "joutuvatko ihmiset tulimereen" vaan, että "mihin muut ihmiset joutuvat?". Ja kaikki erikseen haastatellut lapset vastasivat samalla tavalla. Voi toki olla, että aikuisina moinen nolostuttaa, mutta silloin he vastasivat noin, selitykset sikseen.
Hyvä, jos asiat ovat muuttuneet ja yksikään lestadiolaiskulttuurissa elävä lapsi ei enää sanoisi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi tuollainen ohjelma on aikanaan edes tehty?"
Sitä kai pitäisi kysyä dokumentin tekijältä. Mistä syystä dokumentteja tehdään? Että halutaan kertoa jostain asiasta tai ilmiöstä.
Niin mutta miksi jostain yhdestä perheestä tehdään tuollainen vastenmielinen dokumentti?
Miksei mieluummin lestadiolaisuudesta laajemmin, jos nimenomaan sitä halutaan tuoda esiin?
Vierailija kirjoitti:
"Siis sinulle tuli dokkaria katsoessa rättiä naamaan, tyrmistys, suru ja kiukku? Ja silti suosittelet muita katsomaan kyseistä ohjelmaa?"
Tämä kysymys oli kai minulle osoitettu. Tarkoitin vain sitä, että jokaisen kai pitää itse muodostaa mielipiteensä ohjelmasta jos asia ylipäätään kiinnostaa, eikä uskoa muiden - minunkaan - vaikutelmia.
Miksi ohjelmasta pitää muodostaa mielipide? Miksi se sinun mielestäsi pitäisi katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuon "Ainoa oikea Jumala" -dokkarin. Tosin katsominen meinasi tyssätä jo alkumetreille, kun näytettiin Suviseurojen saarnaa, jossa joku mies julisti, miten tämä on "ainoa oikea usko". Että rättiä naamaan tuli heti. Jatkoin kuitenkin.
Pari minuuttia eteenpäin, niin kolme suloista lasta, iältään ehkä 5, 7 ja 10, kertoivat vuoronperään kysyjälle, että "epäuskoiset" ihmiset (siis kaikki muut kuin vanhoillislestadiolaiset, niin heille on opetettu) joutuvat kuolemansa jälkeen "tulimereen" tai "siihen paikkaan, missä on liekkejä".
Siihen oli pakko lopettaa, en pystynyt enempää katsomaan. Tuli tyrmistys, tuli suru ja tuli kiukku. Lähdin kävelylle ja hengittelin.
Suosittelen jokaista kuitenkin katsomaan itse. Löytyy youtubesta tuolla nimellä.
Siis sinulle tuli dokkaria katsoess
Dokumentti on aikansa tuote ja minun mielestäni täysi fiasko.
Eikä anna kyseisestä perheestä kovin älykästä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ohjelmasta pitää muodostaa mielipide? Miksi se sinun mielestäsi pitäisi katsoa?
Sanoin, että "jos asia kiinnostaa".
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, mutta suoraan raamatusta:
Ilmestyskirjasta
Ja paholainen, heidän eksyttäjänsä, heitettiin tuliseen ja tulikiviseen järveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat. Heitä vaivataan yötä päivää aina ja iankaikkisesti.
(Ilm. 20:10)
Ja jos jonkun nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hänet heitettiin tuliseen järveen.
(Ilm. 20:15)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt järkyttävää ja aivan kaiken järjen vastaista, että joku opettaa jotain Lähi-Idässä yli 2000 vuotta sitten ja yli 2000 vuotta sen jälkeen Suomessa, kaikista maailman paikoista, olisi vain noin 100 000 ihmistä (paljon vähemmän, jos vain aikuiset lasketaan), jotka tulkitsevat tuota opetusta oikein. Ja muita sitten maailmassa ei olisikaan.
Jos tuohon uskoo, niin sitten varmaan uskoo myös, että maapallo on litteä.
Tuon uskon mukaan samanlaista opetusta on ollut eri paikoissa eri aikoina. Jeesuksesta se lähti liikkeelle ja opetus olisi kulkenut suullisesti Lappiin, mistä Lars Levi Laestadius sen löysi.
Kiinnostavaa kyllä, keskiajalla oli Euroopassa valdolaisiksi kutsuttu ryhmä, joka ei uskonut katolisten pappien synninpäästöön, vaan pelkästään omien saarnaajiensa.
Vaikka aika on nyt eri dokumentin aikaan lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneet eli monet sitä noin. Meillekkin opetettiin tulimeri ja ikuinen kärsimys pyhäkoulussa ja nuortenillassa. Puhuja sanoi että ikuisuus on niin pitkä aika että kuvitelkaa lintu lentämässä maaapallon kokoisen timantin ympäri. Se hipaisee siivellään samasta kohtaa kierroksen käytyä. Kun koko timantti on kulunut loppuu ikuisuus eli ei koskaan. Sen ajan joutuu epäuskoinen kitumaan helvetin tulessa.
Samoin opetettiin näitä sääntöjä ihan kodinilloissa ja nuortenilloissa. Uskovainen ei omaa televisiota. Hän ei kuuntele maallista musiikkia. Hän ei meikkaa ja värjää hiuksia. Hän ei ota korakoruja. Hän ei osallistu urheiluseura toimintaan. Ei käy konserteissa tai teatterissa tai elokuvissa. Hän ei pidä ystävänä epäuskoisia. Hän ei kasvata partaa ja pitkiä hiuksia (miehet). Ei laita kynsilakkaa. jne.jne.jne.
Oli monia sääntöjä ja lapsi oppi että uskominen on sääntöjen nodattamista ja niistä poikkeaminen aiheutti epäuskoiseksi nimittämisen. Saattoi joutua puhutteluun jos lipesi säännöistä.
Tuntuu hullulta kun raamatussa kaikki ihmissäännöt kielletään ja kielletään myös tuomitsemasta toiset. Ja että uskossa on vain armoa ei mitään ihmisestä lähtöisin olevaa. Silti.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aika on nyt eri dokumentin aikaan lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneet eli monet sitä noin. Meillekkin opetettiin tulimeri ja ikuinen kärsimys pyhäkoulussa ja nuortenillassa. Puhuja sanoi että ikuisuus on niin pitkä aika että kuvitelkaa lintu lentämässä maaapallon kokoisen timantin ympäri. Se hipaisee siivellään samasta kohtaa kierroksen käytyä. Kun koko timantti on kulunut loppuu ikuisuus eli ei koskaan. Sen ajan joutuu epäuskoinen kitumaan helvetin tulessa.
Samoin opetettiin näitä sääntöjä ihan kodinilloissa ja nuortenilloissa. Uskovainen ei omaa televisiota. Hän ei kuuntele maallista musiikkia. Hän ei meikkaa ja värjää hiuksia. Hän ei ota korakoruja. Hän ei osallistu urheiluseura toimintaan. Ei käy konserteissa tai teatterissa tai elokuvissa. Hän ei pidä ystävänä epäuskoisia. Hän ei kasvata partaa ja pitkiä hiuksia (miehet). Ei laita kynsilakkaa. jne.jne.jne.
Oli monia sääntöjä ja lapsi oppi että uskominen
On teillä siellä ollut oudot pyhäkoulut! Minä en muista että siellä olisi koskaan puhuttu mitään tulimerestä. Opetettiin kyllä että uskovaiset pääsee taivaaseen, mutta se vaihtoehto jäi hämäräksi ja hyvä niin. Ei lasten tarvitse tietää tuollaisista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O
Samoin meillä. Pyhäkoulussa puhuttiin mm. Hyvästä Paimenesta ja suojelusenkeleistä. Ei kyllä ollut mitään pelottavaa, ei myöskään nuortenilloissa tai raamattuluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, mutta suoraan raamatusta:
Ilmestyskirjasta
Ja paholainen, heidän eksyttäjänsä, heitettiin tuliseen ja tulikiviseen järveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat. Heitä vaivataan yötä päivää aina ja iankaikkisesti.
(Ilm. 20:10)
Ja jos jonkun nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hänet heitettiin tuliseen järveen.
(Ilm. 20:15)
Joku näkee painajaista ja kirjaa sen muistiin.
Mistä sinä tiedät, keitä näitä viestejä lukee? Sitä paitsi saat vapaasti nimittää itseäsi keski-ikäiseksi tantaksi, mutta ole ystävällinen äläkä hauku muita sellaiseksi.