Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
4901/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain tuppivyöstä kun olin katsonut koulukaverilla luonto-ohjelmaa. Sen jälkeen piti pyytää anteeksi ja halata. Nöyryyttävää.

Saarnat oli voimallisia ja pelkäsin tulimerta ja siihen joutumista. Ikuinen, hirveä tuli. Siitä puhuttiin yleisesti vielä 80-luvulla ja sinne saattoi joutua jos oli epäuskoinen. Epäuskoisen merkki oli lapsen silmissä korvakorut ja televisio. Kuten oma kaveri ja omat tädit. Kauhea myötäpelko. Pelkäsin öisin nukkua jos olin kuullut linkussa sopimatonta musiikkia tai kokeillut kaverin klipsikorvakoruja. Jos joutuukin yöllä helvettiin. Lauluissa ja virsissä puhuttiin tästä. Puhuttiin myös verikaritsasra, ristin kuolemasta,maailman ilot alkaa huvilla hauskalla vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema jne.

Traumatisoivaa, kun lapsi ei voi ymmärtää mutta tuntea hän osaa. 

Järkyttävää, että ihmiset peukuttavat. 

Totta tuo, että vaikea tietää, miten tuollaiseen pitäisi reagoida. Kai peukku ylös on= hyvä kun kerroit, kamalaa kuulla, voimia sulle. 

Vierailija
4902/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ikäni uskovainen. Vanhempani samoin. Koskaan en muista kuulleeni seuroissa mitään pelottavaa, päin vastoin just tuollanen Taivaan Isä rakastaa lapsia -olo.

Meillä on aina katsottu opettavia ohjelmia (erityisesti luonto-ohjelmia) ja korostettu että sisältö on se, jonka perusteella arvioidaan mitä katsotaan. 

Olen tullut kotiin naapurista kynnet lakattuina ja äitiä hymyilytti. Koskaan en ole saanut selkään, ei puhettakaan mistään tuppivöistä.

Täytyy sanoa että kasvattajissa on eroa, lucky me. Myötätuntoni on teidän kamalia kokeneiden puolella.

Indeed. Lucky you.

Mutta ehkä on ollut eroa myös vaikka saarnoissa ja opetuksessa? Ois mielenkiintoista tietää. 

Kyllä opetus on varmaan ollut samanlaista kautta Suomen, kun on aina ollut systeemi että käydään ristiin rastiin puhumassa muuallakin (vieraat puhujat). 

Mutta voihan olla, että jollain paikkakunnalla on ollut joku puhuja, joka on oikein tulikivenkatkuisia saarnoja pitänyt ja lapset sitä pelänneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4903/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan nyt puolin ja toisin ihan reiluja ja asiallisia. Halusin esitellä, millaista lapsi- ja nuorisotyötä SRK:n piirissä tehdään. Sinulle nousi heti sarvi otsaan. Iso virhe on siinä, että te ette edes halua saada objektiivista tietoa tai edes mitään tietoa, kun äkäinen vastaus on heti valmiina."

Ymmärrän tavallaan turhautumisesi. Ymmärrän kuitenkin myös heitä, jotka kertovat esim traumoistaan ja tämän tyyppisen vastauksen saatuaan (mitä sinä annoit) kokevat, että heidät ja heidän näkemyksensä on sivuutettu ja pyyhitty syrjään. Jos on takana kurjia kokemuksia, joista ei ole kunnolla toipunut, voi olla kiukku herkässä myös sen vuoksi.

sivusta, eri, kunhan mietin

Vierailija
4904/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut ikäni uskovainen. Vanhempani samoin. Koskaan en muista kuulleeni seuroissa mitään pelottavaa, päin vastoin just tuollanen Taivaan Isä rakastaa lapsia -olo.

Meillä on aina katsottu opettavia ohjelmia (erityisesti luonto-ohjelmia) ja korostettu että sisältö on se, jonka perusteella arvioidaan mitä katsotaan. 

Olen tullut kotiin naapurista kynnet lakattuina ja äitiä hymyilytti. Koskaan en ole saanut selkään, ei puhettakaan mistään tuppivöistä.

Täytyy sanoa että kasvattajissa on eroa, lucky me. Myötätuntoni on teidän kamalia kokeneiden puolella.

Indeed. Lucky you.

Mutta ehkä on ollut eroa myös vaikka saarnoissa ja opetuksessa? Ois mielenkiintoista tietää. 

Kyllä opetus on varmaan ollut samanlaista kautta Suomen, ku

On näissä eroja. Oon vuosikausia kuunnellut tietyn paikkakunnan puheita, tottunut jotenkin siihen. Sitten oli yksi kerta eri paikkakunnalta puhuja ja jotenkin oli ihan eri sävy puheessa. Sattumaa tai ei. 

Vierailija
4905/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan siksi puhujat kiertää ettei jollekin paikkakunnalle pesiydy väärää opetusta. Mutta totta kai sitä eniten kuulee oman siionin puhujia, ja jos siellä on joku lapsille pelottava, niin se on ikävää.

Vierailija
4906/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan siksi puhujat kiertää ettei jollekin paikkakunnalle pesiydy väärää opetusta. Mutta totta kai sitä eniten kuulee oman siionin puhujia, ja jos siellä on joku lapsille pelottava, niin se on ikävää.

Mutta oon havainnut merkittäviä paikkakuntakohtaisia eroja. Se ilmapiiri vaan syntyy ja jää tietynlaiseksi, muokkautuu siis. Kevyellä mutulla sanoisin, mitä pohjoisemmaksi mennään sitä "lakihenkisempää" ja tiukempaa. Toisaalta esim. Turussa ja Helsingissäkin tuntuu olevan aivan eri meininki. Sitten jossain pienellä paikkakunnalla voi olla ihan kamalaa jos syntyy klikkejä tai todella sydämmellistä kun kaikki auttaa kaikkia. Mutta niin, puhujien määrällä ja puhetyylillä on väliä. Lisäksi onko pappeja vai maallikoita.  

Vierailija
4907/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhujia on tällä hetkellä montako? 300 vai 400? 80- luvulta lähtien? Eikö liikuta jo tuhansissa? Kaikilla eri ammatti, eri koulutus  eri tausta, eri perhetilanne. 

Ei kai kukaan voi vakavalla naamalla väittää, että saarnat ovat ja ovat olleet aina samansisältöisiä? 

Vierailija
4908/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä nyt on peloista puhetta niin tulipa mieleen, että Raamatussa on kaksi eri heprean sanaa pelolle (alkuperäisteksteissä). Toinen on pachad, jonka voisi kääntää tosiaan peloksi, niin kuin pelätään jotain negatiivista, siis kauhu/pelko. Toinen yirah, se taas tarkoittaa oikeastaan enemmän syvän kunnioituksen herättäkää positiivista tunnetta. Niin kuin olisi vaikka valtameren äärellä ihailemassa kaunista auringonlaskua ja tajuaa sen suuruuden ja kauneuden ja se herättää kunnioituksen ja ihmetyksen ja vetää puoleensa.

"Herran pelko on viisauden alku", tässä käytetään nimenomaan sanaa yirah, yirah Hashem (Jumala). Tarkoitus ei ole siis pelätä(pachad), kuten pelätään rangaistusta tai jotain pahaa tapahtuvan. Yirah, se yhdistyy viisauteen, että ymmärtää kunnioittaa Jumalaa, Jumalan suuruutta, mutta myös, että se syvä kunnioitus vetää puoleensa hyvällä tavalla.  

Vierailija
4909/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla täällä kommentoivilla on lestadiolaisista saarnoista vain se tieto, mitä on joltakin keskustelupalstoilta lukenut. Itse kuuntelin eilen nettiseurat Oulusta ja puhujat olivat Pyhännältä. Molemmissa puheissa kuului rakkauden ääni. Kuunnellessa korostui itsellä entistä voimakkaampana halu pysyä näin uskomassa.

En kuitenkaan tällä kommentillani vähättele traumatisoitumista.

Vierailija
4910/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla täällä kommentoivilla on lestadiolaisista saarnoista vain se tieto, mitä on joltakin keskustelupalstoilta lukenut. Itse kuuntelin eilen nettiseurat Oulusta ja puhujat olivat Pyhännältä. Molemmissa puheissa kuului rakkauden ääni. Kuunnellessa korostui itsellä entistä voimakkaampana halu pysyä näin uskomassa.

Miksi sanot noin? Ethän voi tietää ovatko he itse kuunnelleet seuroja, jos he eivät sitä kerro. Kokonaisuudessaan varmaan nykyaikana saarnat ovat "siistiytyneet". Luulenpa, että moni nyky-vl-hätkähtäisi jos aikakoneella tuotaisiin yhtäkkiä vaikka 70-luvun puhujat seuroihin puhumaan. Taitaisi olla eroa niin sävyssä kuin sisällössä.

Vierailija
4911/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhujia on tällä hetkellä montako? 300 vai 400? 80- luvulta lähtien? Eikö liikuta jo tuhansissa? Kaikilla eri ammatti, eri koulutus  eri tausta, eri perhetilanne. 

Ei kai kukaan voi vakavalla naamalla väittää, että saarnat ovat ja ovat olleet aina samansisältöisiä? 

No minä voin. En tiedä onko täällä paljon opettajia, mutta jos kuuntelet 10 esitelmää ilmastonmuutoksesta, niin aika lailla toisiaan ne toistavat, vaikka eri esittävät pitävät.

Sama on saarnoissa. Kun aina on aiheena Raamattu ja erityisesti se kuinka Jumala vanhurskauttaa syntisen ihmisen, niin aika lailla samankaltaisia ne saarnat ovat. vl-puhujathan eivät koskaan kirjoita puheitaan etukäteen, valitsevat vain tekstin ja tutkivat sitä kotona, mutta puhuvat ilman papereita sen, mitä kulloinkin puhetta annetaan.

Saarna-arkistosta olen kuunnellut kymmeniä vuosia vanhoja saarnoja, ja kyllä ne samanlaisilta kuulostavat kuin tänäkin päivänä. Ilman muuta voi olla jotenkin kuhunkin ajanhetkeen liittyvää erityisyyttä, mutta suuret linjat on samaa. Toki puheen nuotti on yleisesti muuttunut, sen huomaan. Jos kuuntelee vaikka Yleltä jotain vanhoja kuunnelmia, sen huomaa niissäkin.

Vierailija
4912/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden ääni. Onpas muodikasta. Sitähän uskonto nykyään on, ja näköjään uskomassa oleminenkin. Rakkaus, rakkaus, rakkaus.

Vierailija
4913/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkauden ääni. Onpas muodikasta. Sitähän uskonto nykyään on, ja näköjään uskomassa oleminenkin. Rakkaus, rakkaus, rakkaus.

Se on ollut vl-puheessa eli kaanaan kielessä muotia aina :) Et kuule varmaan yhtään puhetta, jossa ei puhuttaisi Jumalan rakkaudesta.

Vierailija
4914/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko, millä tyylillä kommentoit? Ei voi puhua keskustelusta.

Vierailija
4915/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotan kyllä hyvin erilaisia puhetapoja keskenään puhujilla. Jos nyt joku haluaa kumota tän kokemuksen jälleen niin ei kannata, kirjoitan vuosikymmenien kokemuksen pohjalta. 

Esim. eräs pappi keskittyy aina kristinuskon sanomaan, puhuen todella lempeästi. Sitten eräs maallikko, aina löytää jonkun "pelottelu-elementin puheeseen", kolmas korostaa useaan otteeseen puheen aikana parannuksen teon tärkeydestä, neljäs (pappi) tuo aina jonkun uuden näkökulman ja tieto raamatun teksteihin, viides puhuu selvästi inhimillisen viisauden kehystäessä puhetta jne. On näissä ihan oikeasti eroja. Ainoa takuuvarma yhteinen tekijä on synninpäästö puheen lopussa.

Vierailija
4916/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusyhtiöiden eläkkeet on liian pienet markka ajan ihmisille . Tämä on väärin. 

Vierailija
4917/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYYLLISTĂ„MĂ„LLĂ„ KERĂ„TÄÄN JĂ„TTI MILJOONAT . JOKA USKONNOSSA.  

Vierailija
4918/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttämällä pidetään myös eläkkeet pieninä. 

Vierailija
4919/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä muut muuten ruokaa mitä et itsekään voi syödä niin huonoa.  Tee toisille mitä itsellesi...

Vierailija
4920/5312 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmestyskirja 2 : 9