Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (5312)
Vierailija kirjoitti:
https://www.srk.fi/fi/work-areas/lapsi-ja-perhetyo/lapset-ja-nuoret/
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.
Just, just. Ja koska srk: n sivuilla näin, niin kukaan lapsi ei koskaan missään ole vlopetuksesta traumatisoitunut.
Ja jos on, niin miksipä on lapsi itse käsittänyt asiat väärin, oma syyhän se on, tyhmä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.
Syvä huokaus. Tarkoitus on varmadti hyvä, mutta yhteisön tiukka jako epäuskoisiin ja uskovaisiin ja säännöllinen helvetti-puhe on omiaan aiheuttamaan pahoja traumoja. Mun vl-riparilla nuori kysyi kuoleeko uskovaisena jos ajaa kolarin ja kuuntelee samalla väärää musiikkia. Niin, voit ehkä tästä päätellä millaista omantunnon puhtautta vl-oppi taivaspaikan suhteen vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan joltain muinaisen Neuvostoliiton propagandalta. "Kaikki hyvin täällä, hajaantukaa, ei ole mitään nähtävää."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.Syvä huokaus. Tarkoitus on varmadti hyvä, mutta yhteisön tiukka jako epäuskoisiin ja uskovaisiin ja säännöllinen helvetti-puhe on omiaan aiheuttamaan pahoja traumoja. Mun vl-riparilla nuori kysyi kuoleeko uskovaisena jos ajaa kolarin ja kuuntelee samalla väärää musiikkia. Niin, voit ehkä tästä päätellä millaista omantunnon puhtautta vl-oppi taivaspaikan suhteen vaatii.
Vaikka reiluuden nimissä lisättävä tähän, että ei vl-liikkeessä ajatella, että ei olisi taivaskelpoinen jos on kuunnellut väärää musiikkia, riittää että usko on "elossa". Mutta joku ongelma tuossa opetuksessa on kun moni lapsi ja nuori kasvaa ajatellen, ettei saisi olla yhtään väärää asiaa tunnolla, pitäisi jatkuvasti puhdistautua. Tämä on sikäli epäloogista kristinuskonkin näkökulmasta, että ihminen pysyy syntisenä koko elämänsä ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.Kuulostaa ihan joltain muinaisen Neuvostoliiton propagandalta. "Kaikki hyvin täällä, hajaantukaa, ei ole mitään nähtävää."
Kerrotko tarkemmin, mitä yhteistä tällä on NL:n propagandan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.Just, just. Ja koska srk: n sivuilla näin, niin kukaan lapsi ei koskaan missään ole vlopetuksesta traumatisoitunut.
Ja jos on, niin miksipä on lapsi itse käsittänyt asiat väärin, oma syyhän se on, tyhmä lapsi.
Ollaan nyt puolin ja toisin ihan reiluja ja asiallisia. Halusin esitellä, millaista lapsi- ja nuorisotyötä SRK:n piirissä tehdään. Sinulle nousi heti sarvi otsaan. Iso virhe on siinä, että te ette edes halua saada objektiivista tietoa tai edes mitään tietoa, kun äkäinen vastaus on heti valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.Just, just. Ja koska srk: n sivuilla näin, niin kukaan lapsi ei koskaan missään ole vlopetuksesta traumatisoitunut.
Ollaan nyt puolin ja toisin ihan reiluja ja asiallisia. Halusin esitellä, millaista lapsi- ja nuorisotyötä SRK:n piirissä tehdään. Sinulle nousi heti sarvi otsaan. Iso virhe on siinä, että
Näytä mulle yksi viesti, jossa vl osoittaa ymmärrystä siihen, että itse oppi ja opetus on traumatisoinut ihmisiä. Ei niin, että vanhemmat tehneet väärin, lapsi käsittänyt väärin. Vaan oppi ja opetus. Kirjoita itse sellainen, jos osaat ja pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista on SRK:n lapsi-ja nuorisotyö pääpiirteissään. Ihan ikätason mukaisesti opetetaan. Lisäksi on paljon erilaisia lasten- ja nuorisoleirejä, jotka ovat hyvin suosittuja. Kyllä lapsista ja nuorista pidetään hyvää huolta ja vanhempia tuetaan näilläkin työmuodoilla tärkeässä kasvatustehtävässä.Kuulostaa ihan joltain muinaisen Neuvostoliiton propagandalta. "Kaikki hyvin täällä, hajaantukaa, ei ole mitään nähtävää."
Kerrotko tarkemmin, mitä yhteistä tällä on NL:n propagandan kanssa?
Mietipä ihan itse. Vois tehdä sulle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan nyt puolin ja toisin ihan reiluja ja asiallisia. Halusin esitellä, millaista lapsi- ja nuorisotyötä SRK:n piirissä tehdään. Sinulle nousi heti sarvi otsaan. Iso virhe on siinä, että
Ymmärrän sun pyrkimyksen, mutta mulle noi jutut on niin ristiriitaisia, että se kuulostaa melkein samalta kuin vanhemmat olisi ensin väkivaltaisia lapsiaan kohtaan ja sitten veisi ne huvipuistoon. Että näettekö mitä me tehdään lasten eteen, kaikkea hauskaa. Tai vaihtoehtoisesti, kerron sulle nyt vuosia asioita, niin että traumatisoidut mutta eikö ole ihana asia kun jäät tähän yhteisöön niin me pidetään susta huolta ja voit sittwn elää niiden traumojesi kanssa, ulkomaailma on vaarallinen ja tämä meidän yhteisö turvasatama. Tai, tekee haavan ja tarjoaa sitten laastaria.
Seuroissa ei kiinnitetä huomiota siihen, että kuulolla on lapsia. Täysin puhujavuorossa olevasta puhujasta kiinni, että miten tottunut asioita esittämään ja puhumaan. Osa puhujista puhuu todella kulmia nostattavasti (ns vanhaan tapaan) ja jotkut harvat jo omaavat enemmän maallistuneen tavan, mutta toki se on ko. Liikkeen oppien mukaista silti.. esim siis synti sanaa käytetään, ja mistään kiusauksista tai muista uskon sanan levittämisestä puhumattakaan.
Omalla paikkakunnalla keski-suomessa on lasten seuroja sillon tällöin, mielestäni ko. Seurat eivät sisällöltäänkään eroa normiseuroista, lapset vain saavat toimia kuuluttajana, esilaulajana jne. Aputehtävissä.
Me kuulumme löyhästi enää ko. Liikkeeseen ja käymme seuroissa kolme kertaa vuodessa, kaksissa kesäseuroissa ja ehkä kerran vuodessa paikallisella rauhanyhdistyksellä.en halua viedä lapsiani tuonne sillä osa puheesta on heitä vahingoittavaa ja lapseni ovat sellaisia tarkkoja pohdiskelijoita.
En tiedä johtuuko amerikkalaisuudesta vai uskonnollisuuden eroista, mutta monissa jenkkikristityissä perheissä kerrotaan lapsille vaippaikäisestä asti, että Jeesus rakastaa sua ja niillä on laulujakin tähän liittyen. Kerrotaan siis positiivisen kautta. Painopiste on tavallaan eri. Vaikka on sielläkin varmasti kaikkea synkkää mutta kuitenkin.
Analogisesti. Minä kerron synnytystraumastani.
Vastaus: Suomessa on tällainen organisaatio synnytyssairaaloissa. Synnyttäjistä pidetään hyvää huolta.
Itse sain tuppivyöstä kun olin katsonut koulukaverilla luonto-ohjelmaa. Sen jälkeen piti pyytää anteeksi ja halata. Nöyryyttävää.
Saarnat oli voimallisia ja pelkäsin tulimerta ja siihen joutumista. Ikuinen, hirveä tuli. Siitä puhuttiin yleisesti vielä 80-luvulla ja sinne saattoi joutua jos oli epäuskoinen. Epäuskoisen merkki oli lapsen silmissä korvakorut ja televisio. Kuten oma kaveri ja omat tädit. Kauhea myötäpelko. Pelkäsin öisin nukkua jos olin kuullut linkussa sopimatonta musiikkia tai kokeillut kaverin klipsikorvakoruja. Jos joutuukin yöllä helvettiin. Lauluissa ja virsissä puhuttiin tästä. Puhuttiin myös verikaritsasra, ristin kuolemasta,maailman ilot alkaa huvilla hauskalla vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema jne.
Traumatisoivaa, kun lapsi ei voi ymmärtää mutta tuntea hän osaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tuppivyöstä kun olin katsonut koulukaverilla luonto-ohjelmaa. Sen jälkeen piti pyytää anteeksi ja halata. Nöyryyttävää.
Saarnat oli voimallisia ja pelkäsin tulimerta ja siihen joutumista. Ikuinen, hirveä tuli. Siitä puhuttiin yleisesti vielä 80-luvulla ja sinne saattoi joutua jos oli epäuskoinen. Epäuskoisen merkki oli lapsen silmissä korvakorut ja televisio. Kuten oma kaveri ja omat tädit. Kauhea myötäpelko. Pelkäsin öisin nukkua jos olin kuullut linkussa sopimatonta musiikkia tai kokeillut kaverin klipsikorvakoruja. Jos joutuukin yöllä helvettiin. Lauluissa ja virsissä puhuttiin tästä. Puhuttiin myös verikaritsasra, ristin kuolemasta,maailman ilot alkaa huvilla hauskalla vaan niistä kerran palkka on tuska kuolema jne.
Ihan hirveää luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Seuroissa ei kiinnitetä huomiota siihen, että kuulolla on lapsia. Täysin puhujavuorossa olevasta puhujasta kiinni, että miten tottunut asioita esittämään ja puhumaan. Osa puhujista puhuu todella kulmia nostattavasti (ns vanhaan tapaan) ja jotkut harvat jo omaavat enemmän maallistuneen tavan, mutta toki se on ko. Liikkeen oppien mukaista silti.. esim siis synti sanaa käytetään, ja mistään kiusauksista tai muista uskon sanan levittämisestä puhumattakaan.
Omalla paikkakunnalla keski-suomessa on lasten seuroja sillon tällöin, mielestäni ko. Seurat eivät sisällöltäänkään eroa normiseuroista, lapset vain saavat toimia kuuluttajana, esilaulajana jne. Aputehtävissä.
Me kuulumme löyhästi enää ko. Liikkeeseen ja käymme seuroissa kolme kertaa vuodessa, kaksissa kesäseuroissa ja ehkä kerran vuodessa paikallisella rauhanyhdistyksellä.en halua viedä lapsiani tuonne sillä osa puheesta on heitä vahingoittavaa ja lapseni ovat sell
On sentään fiksujakin vanhempia, ihana kuulla!
Minä olen ollut ikäni uskovainen. Vanhempani samoin. Koskaan en muista kuulleeni seuroissa mitään pelottavaa, päin vastoin just tuollanen Taivaan Isä rakastaa lapsia -olo.
Meillä on aina katsottu opettavia ohjelmia (erityisesti luonto-ohjelmia) ja korostettu että sisältö on se, jonka perusteella arvioidaan mitä katsotaan.
Olen tullut kotiin naapurista kynnet lakattuina ja äitiä hymyilytti. Koskaan en ole saanut selkään, ei puhettakaan mistään tuppivöistä.
Täytyy sanoa että kasvattajissa on eroa, lucky me. Myötätuntoni on teidän kamalia kokeneiden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, että ihmiset peukuttavat tuon ihmisen kokemuksia, eikö alapeukutus olisi oikeampi tapa reagoida? Vai peukutetaanko tässä sitä, että taas yksi kamala juttu lestadiolaisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut ikäni uskovainen. Vanhempani samoin. Koskaan en muista kuulleeni seuroissa mitään pelottavaa, päin vastoin just tuollanen Taivaan Isä rakastaa lapsia -olo.
Meillä on aina katsottu opettavia ohjelmia (erityisesti luonto-ohjelmia) ja korostettu että sisältö on se, jonka perusteella arvioidaan mitä katsotaan.
Olen tullut kotiin naapurista kynnet lakattuina ja äitiä hymyilytti. Koskaan en ole saanut selkään, ei puhettakaan mistään tuppivöistä.Täytyy sanoa että kasvattajissa on eroa, lucky me. Myötätuntoni on teidän kamalia kokeneiden puolella.
Indeed. Lucky you.
Mutta ehkä on ollut eroa myös vaikka saarnoissa ja opetuksessa? Ois mielenkiintoista tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei lapsen eikä aikuisen tarvitse koko ajan olla pyytelemässä anteeksi. Jos asian noin käsittää, on käsittänyt väärin. Aikuinen tyttärentyttäreni muisteli jokin aika sitten, että oli lapsena aina niin turvallista mennä nukkumaan, kun vanhemmat siunasivat iltaisin kaikki synnit anteeksi. Anteeksi-sana oli tärkeämpi kuin synti-sana"
Tässähän se taas tuli, että "lopullinen vika" on viime kädessä aina hänessä, joka on "käsittänyt väärin". Vaikka hän olisi pieni, viaton lapsi. Taitaa olla vaikea hahmottaa, että ihmiset on keskenään niin äärettömän erilaisia.
Joku lapsi ei kenties ole moksiskaan syntien saarnaamisesta yms. Toinen, herkempi ja pohdiskelevampi, voi taas olla sellaisista puheista hyvinkin ahdistunut. Eikä sitä voi kuitata sillä, että lapsi "ymmärtää väärin". Vanhemmilla on iso vastuu tuntea lapsensa ja olla altistamatta lasta päivästä toise
Ei vaan luettiin päälle Rakas Jeesus, siunaa meitä, anna meille enkeleitä jne.
Täytyypä korjata, että raamattu on tässäkin asiassa ristiriitainen. Toisessa kohdassa sanotaan, ettei Jumala rankaisen lasta vanhempien teoista. Joten miten nyt sitten haluaa raamattua lukea, jokainen aikuinen tekee valintoja vaikka olisi huonot lähtökohdat. Itse asiassa tämän Hesekielin kohta voidaan jopa katsovan kumoavan tuo "kostaa kolmanteen ja neljänteen polveen". Hesekielin kirja on noin 1000 vuotta sen jälkeen kirjoitettu kuin tuo kohta kostamisesta seuraaviin polviin.
"1Minulle tuli tämä Herran sana: 2Mikä teidän on, israelilaiset? Teidän maassanne hoetaan sananpartta: Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo. 3Niin totta kuin elän, sanoo Herra Jumala, tätä sananpartta ei yhdenkään israelilaisen enää pidä lausua. 4Kaikki ihmiset, niin isät kuin pojat, ovat minun vallassani, minun määrättävissäni, ja kuolema on vain sen osana, joka on syntiä tehnyt.
- -
Mutta tämä mies taas voi saada pojan, joka näkee isänsä tekemät synnit ja ottaa opikseen eikä tee itse samoin. Hän ei käy kukkuloilla uhrilihaa syömässä eikä palvo Israelin kansan epäjumalia. Hän ei viettele toisen vaimoa, ei sorra toista, ei ota panttia eikä riistä ketään, vaan antaa leivästään nälkäiselle ja vaatettaa alastoman. Hän pysyy loitolla vääryydestä eikä ota korkoa, ei ahnehdi voittoa, vaan noudattaa minun määräyksiäni ja elää minun säädösteni mukaisesti. Ei hänen pidä kuolla isänsä syntien tähden ei, hän saa elää! Mutta isä on kohdellut toisia raaasti, riistänyt lähimmäisiään ja tehnyt heille sellaista mikä ei ole oikein, ja niinpä hänen on kuoltava syyllisyytensä tähden.
Te kysytte: Miksi poikaa ei panna vastaamaan isänsä synneistä? Siksi, että poika on tehnyt niin kuin oikein ja hyvin on! Hän on noudattanut kaikkia säädöksiäni, hän on ne pitänyt, ja siksi hän saa elää. Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan."