Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
4821/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta jos sinä vl olet silti mennyt julistamaan hänen synnit anteeksi vaikka et tiedäkään (etkä voisi mitenkään edes tietää), ettei hän aidosti kadu, niin hän on nyt saanut pelastukseen tarvittavan vl synninpäästön ja sille ei Jumalakaan mahda mitään vaan tämä tyyppi livahtaa taivaaseen. Sinun logiikan mukaan.

Ei, olet käsittänyt väärin. Ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Ei Jumalaa voi huijata. Jos minä saarnaan hyväuskoisena synnit anteeksi, niin Jumala kyllä näkee oikean sydämen tilan.

Aivan. Mitä merkitystä niillä sinun sanoillasi silloin on? 

En sanoisi minun sanoikseni. Raamatusta tulee selvästi ilmi että Jumala välittää evankeliumin nimenomaan uskovaisten ihmisten kautta. Miksi niin, en tiedä, mutta luotan Raamatun sanomaan.

Vierailija
4822/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta jos sinä vl olet silti mennyt julistamaan hänen synnit anteeksi vaikka et tiedäkään (etkä voisi mitenkään edes tietää), ettei hän aidosti kadu, niin hän on nyt saanut pelastukseen tarvittavan vl synninpäästön ja sille ei Jumalakaan mahda mitään vaan tämä tyyppi livahtaa taivaaseen. Sinun logiikan mukaan.

Ei, olet käsittänyt väärin. Ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Ei Jumalaa voi huijata. Jos minä saarnaan hyväuskoisena synnit anteeksi, niin Jumala kyllä näkee oikean sydämen tilan.

En sanoisi minun sanoikseni. Raamatusta tulee selvästi ilmi että Jumala välittää evankeliumin nimenomaan uskovaisten ihmisten kautta. Miksi niin, en tiedä, mutta luotan Raamatun san

Taas unohtui sinulta. Sanot, että " Raamatusta tulee selvästi ilmi". 

Ei noin. Vaan " Me uskomme, että...".  Tai  " Minä.uskon, että..."  Tai  "Tulkintamme mukaan tämä Raamatussa tarkoittaa, että..". Tms. 

Teillä ei ole tottuutta hallussanne. Onko se niin vaikea myöntää? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4823/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi minun sanoikseni. Raamatusta tulee selvästi ilmi että Jumala välittää evankeliumin nimenomaan uskovaisten ihmisten kautta. Miksi niin, en tiedä, mutta luotan Raamatun sanaan.

Tästä päästään taas siihen, että mikään muu ei vl mielestä kelpaa "uskovaisen kautta tulleeksi saarnaksi" kuin puheen kuuleminen. Mitä virkaa on siten esim Paavalin kirjeillä? Paavali ei puhunut niitä sanoja kenellekään vaan kirjoitti ne. Miksi vedota mihinkään, mitä Paavali kirjoitti? Hänen olisi pitänyt saarnata puhuen, jotta sanoilla olisi (ollut) mitään merkitystä.

Vierailija
4824/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi minun sanoikseni. Raamatusta tulee selvästi ilmi että Jumala välittää evankeliumin nimenomaan uskovaisten ihmisten kaut

Laitoin juuri (onko edellisellä sivulla?) pitkän listan Raamatunkohtia, joista se tulee ilmi. En koskaan väitä sellaista, mitä en itse löydä Raamatusta.

Vierailija
4825/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Room. 10:1415 Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä lähetetä?

Jumalan valtakunta toimii ihmisten välityksellä: joku julistaa, toinen kuulee, ja Henki vaikuttaa uskon.

Vierailija
4826/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikimaailmassa jättäisi vauvaa muiden hoitoon jos lähtisin lomalle, vauvalle ei voi edes järjellisesti selittää missä äiti ja isä on, toisin kuin vaikka 4v lapselle. Ihan kamala jo ajatuksena. Katsoisin, että sillon mulla on liikaa lapsia jos en jaksa vauvaa edes itse hoitaa. Sairastumiset jne on eri asia, niille ei voi mitään.

Etkö sinä vanhempana tarvitse koskaan kahdenkeskistä aikaa puolisosi kanssa? Kyse ei ole siitä etteikö "jaksaisi hoitaa edes vauvaa itse" vaan siitä että parisuhde voi paremmin kun joskus pääsee ihan kahdestaan ottamaan pienen irtioton arjesta. 

Kahdenkeskistä aikaa voi pitää muutenkin kuin lähtemällä matkalle ilman vauvaa. Psykologit katsovat, että vauvaikäisen ei pitäisi olla erossa äidistään tai muusta ensisijaisesta hoitajastaan useita päiviä.

Yksi yö/lapsen ikävuosi on sopiva aika hoidossa.

Vierailija
4827/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis anteeksi mitä ihmettä mä taas luen, täällä syyllistetään siitä kun vanhemmat ottavat kahdenkeskistä aikaa. Voi hyvänenaika. 1v pärjää kyllä ihan hyvin muutaman yön ilman vanhempia, varsinkin jos on tuttu hoitaja.

O&E on tietääkseni aika harvoin käynyt missään reissuilla kahdestaan. Kyllä pieni loma arjesta ilman lapsia tekee varmasti hyvää ja auttaa jaksamaan taas ihan eri tavalla arjessa.

Pärjätä on eri asia ja onko sillä haittaa on eri asia. Voit kysyä psykologeilla näistä. 1v on vielä voimakkaasti leimautunut yleensä äitiinsä. Kyllä, näistä omista lomista voi olla lapselle haittaa vaikka kuinka selität asiaa.

Vierailija
4828/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Room. 10:1415 Kuinka he voivat uskoa häneen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä lähetetä?

Jumalan valtakunta toimii ihmisten välityksellä: joku julistaa, toinen kuulee, ja Henki vaikuttaa uskon.

Nykyään jokainen voi kuulla Jeesuksesta raamatusta, toisin kuin kirjeen kirjoittamisen aikaan. Älyät varmaan näin yksinkertaisen asian.

Vierailija
4829/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi noin pienestä lapsesta erossa lomamatkan aikaa. Aivan liian pitkä ero lapsen kannalta. 

Vierailija
4830/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos tämä nainen on oikeassa?

Vierailija
4831/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi kun itsekkyys iskee nyky ajan kristittyihinki tällä tavalla salakavalasti, olen törmännyt muillakin tuohon, että lähdetään lomille nauttimaan kahden kesken. 

Vierailija
4832/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vl-oppi opettaa alle kymmenvuotiaita lapsia ajattelemaan, että ne naapurin lapset joiden kanssa leikkii ei ole uskovaisia

Tässä olet väärässä. Nimenomaan opetetaan että kaikki lapset ovat uskovaisia. 

Hyvä kun laitatte näitä käsityksiänne, niin on mahdollisuus korjata ne oikeiksi <3

Vl-oppi opettaa, että kaikki lapset ovat uskovaisia. Mutta se ikäraja onkin kinkkisempi juttu. Vl-silmin pieni lapsi (vauva/taapero) on uskovainen aina. Mutta isompi lapsi ei, koska ei ole tehnyt ratkaisua kääntymisestä. 

Miten absurdia edes miettiä, että minkä ikäinen lapsi on vielä "uskovainen". Absurdi usko johtaa absurdeihin mietteisiin. 

Vierailija
4833/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon aikaan, eikä pitkään aikaan, ollut olemassa 1. Raamattua 2. Lukutaitoisia ihmisiä!

Vierailija
4834/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitoin juuri (onko edellisellä sivulla?) pitkän listan Raamatunkohtia, joista se tulee ilmi. En koskaan väitä sellaista, mitä en itse löydä Raamatusta."

Ymmärrän tämän. Kuitenkin "henki" tässä lainaamistouhussa on aika usein se, että jos Raamatussa lukee "musta kissa", niin väitetään sen perusteella, että kaikki kissat ovat mustia. Eikä edes huomata/myönnetä/tajuta että kyseessä on tällöin tulkinta. Ei siis haluta myöntää, että voisi olla olemassa myös muun värisiä kissoja kuin mustia, koska "niin lukee Raamatussa".

Mielestäni Raamatun jakeet ovat suurelta osin sellaisia että niiden "edes-jollain- tavalla- ymmärtämisen" konteksti on koko Raamattu. Siksi nämä yksittäiset irtojakeet ovat jokseenkin ongelmallisia.

Vierailija
4835/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon perusteita kannattaa youtuben sijaan etsiä Raamatusta <3

Minäpä etsin. Kas, löytyi tämä.

"Hän sanoi: Esivanhempiemme Jumala on valinnut sinut opettaakseen sinulle tahtonsa. Sinä sait nähdä Oikeamielisen ja kuulla hänen äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, ja kerrot kaikille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Mitä siis seuraavaksi? Nouse ja huuda häntä avuksesi. Ota kaste ja anna sen pestä syntisi pois."

Vierailija
4836/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon perusteita kannattaa seurapuheiden sijaan etsiä Raamatusta <3

Muutin ihan vähän viestiäsi, ei kai se haittaa ;)

Vierailija
4837/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun itsekkyys iskee nyky ajan kristittyihinki tällä tavalla salakavalasti, olen törmännyt muillakin tuohon, että lähdetään lomille nauttimaan kahden kesken. 

Aika monet ratkaisevat asian esim ottamalla mukaan mummon, tädin, enon tms hoitajaksi lapselle, jotta erossaolosta ei tule niin pitkää, mutta toisaalta vanhemmat saavat parisuhdeaikaa. Ymmärrän, että ei ole kaikille mahdollista. 

Vierailija
4838/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Laitoin juuri (onko edellisellä sivulla?) pitkän listan Raamatunkohtia, joista se tulee ilmi. En koskaan väitä sellaista, mitä en itse löydä Raamatusta."

Ymmärrän tämän. Kuitenkin "henki" tässä lainaamistouhussa on aika usein se, että jos Raamatussa lukee "musta kissa", niin väitetään sen perusteella, että kaikki kissat ovat mustia. Eikä edes huomata/myönnetä/tajuta että kyseessä on tällöin tulkinta. Ei siis haluta myöntää, että voisi olla olemassa myös muun värisiä kissoja kuin mustia, koska "niin lukee Raamatussa".

Mielestäni Raamatun jakeet ovat suurelta osin sellaisia että niiden "edes-jollain- tavalla- ymmärtämisen" konteksti on koko Raamattu. Siksi nämä yksittäiset irtojakeet ovat jokseenkin ongelmallisia.

Juuri olin kirjoittamassa samaa!!

Vierailija
4839/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet ratkaisevat asian esim ottamalla mukaan mummon, tädin, enon tms hoitajaksi lapselle, jotta erossaolosta ei tule niin pitkää, mutta toisaalta vanhemmat saavat parisuhdeaikaa. Ymmärrän, että ei ole kaikille mahdollista. 

Eli on liikaa lapsia jos ei jaksa/pysty ottamaan lomalle mukaan, näin tulkitsen. 

Vierailija
4840/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon perusteita kannattaa youtuben sijaan etsiä Raamatusta <3

Minäpä etsin. Kas, löytyi tämä.

"Hän sanoi: Esivanhempiemme Jumala on valinnut sinut opettaakseen sinulle tahtonsa. Sinä sait nähdä Oikeamielisen ja kuulla hänen äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, ja kerrot kaikille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Mitä siis seuraavaksi? Nouse ja huuda häntä avuksesi. Ota kaste ja anna sen pestä syntisi pois."

Käsi ylös kuinka moni täällä on "huutanut" häntä avukseen?? Raamatussa käsketään aika montakin kertaa huutamaan apua.