Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (5312)

Vierailija
4781/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpa jokainen vl lukisi tämän Laestadiuksen saarnan, kuvaa hyvin miten eri tavalla hän ajatteli asioista kun vertaa nykyiseen srk-lestadiolaisuuteen.

https://www.laestadiusarkivet.se/1844-01_Visitationspredikan_Sorsele_LL…

Vierailija
4782/5312 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaakobin kirje: Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4783/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhlaajapoikavertauksesta:

Mutta isä sanoi palvelijoilleen: Hakekaa joutuin parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, pankaa hänelle sormus sormeen ja kengät jalkaan. Tuokaa syöttövasikka ja teurastakaa se. Nyt syödään ja vietetään ilojuhlaa! Minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt. Niin alkoi iloinen juhla.

Vertauksen isä eli Jumala ei itse pukenut poikaa vaan pyysi palvelijoitaan tekemään sen. Jumala käyttää palvelijoitaan eli uskovaisia ihmisiä päästämään katuvia synneistä. 

Edelleenkin haluaisin selvennyksen. Kun ihminen kuolee, niin viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä hän kysyy ihmiseltä:

Jaahas, mitäs vl sulle sanoi maan päällä? Saitko vl synninpäästön? Ai et edes tuntenut ketään vl? No se on sitten voivoi, minä en mahda nyt tässä mitään vaan sinun osoite on tuo kuuma paikka. Heippa!

Tai näin:

Jaahas, ai sait maan päällä vl synninpäästön, mutta sen jälkeen teit vielä uusia syntejä, joita et ehtinyt pyydellä anteeksi, kun kuolema korjasi niin yllättäen eli nyt nämä synnit ei olekaan vl-anteeksiannetut? Hyi, en huoli sinua tänne. H*lvettiin siitä!

Näinkö todella tapahtuu? Haluaisin teologisesti kestävän ja autistiaivoillakin ymmärrettävän selityksen.

Eli siis mitä nämä opetukset käytännössä tarkoittavat?

Vierailija
4784/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että alla oleva siteeraamani raamatunkohta oli poistatettu yön aikana:

Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat. (Joh. 13:14-17).

Nytkö siis jalkojen pesu= synninpäästö? 

Jeesus selittää jalkojenpesun esikuvallisen merkityksen hyvästijättöpuheessaan (Joh. 13:3114:31). Esimerkillään hän antaa seuraajilleen käskyn rakastaa ja palvella toinen toistaan. Paras palvelus ja rakkaudenosoitus lähimmäistä kohtaan on antaa katuvalle synnit anteeksi.

Vierailija
4785/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun rakkaat ihmiset ymmärtäisitte että teidän huoli ja hämmennys johtuu siitä että ei ole rauhaa tunnolla. Tehkää parannus ja saatte sielunrauhan ja Pyhän Hengen opettajaksi.

Jumala vaikuttaa kaikkialla maailmassa. Minkä Jumala avaa, sitä ei voi yksikään ihminen sulkea. Ei edes yksikään vl.

Vierailija
4786/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun rakkaat ihmiset ymmärtäisitte että teidän huoli ja hämmennys johtuu siitä että ei ole rauhaa tunnolla. Tehkää parannus ja saatte sielunrauhan ja Pyhän Hengen opettajaksi.

Jumala vaikuttaa kaikkialla maailmassa. Minkä Jumala avaa, sitä ei voi yksikään ihminen sulkea. Ei edes yksikään vl.

Niin tietenkin <3 Ei kukaan uskovainen haluakaan sulkea Jumalan avaamia ovia vaan rukoilee niitä lisää.

Vierailija
4787/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on löytämiäni Raamatunkohtia, joista hyvin selviää että Jumala käyttää uskovaisia ihmisiä työssään. Miksi hän ei toimi suoraan itse, sitä emme tiedä.

Raamatun mukaan Jumala itse antaa uskon ja armon, mutta toisten uskovaisten kautta.

Tuhlaajapoika palvelijat pukivat ja varustivat pojan isän käskystä (Luuk. 15:22).

Laupias samarialainen Jumalan apu tuli lähimmäisen kautta (Luuk. 10:3037).

Jalkojen pesu uskovaiset pesevät toistensa jalat, Kristuksen esimerkin mukaan (Joh. 13:1415).

Ananias ja Saulus Ananias rukoili Sauluksen puolesta, tämä sai näkönsä ja Pyhän Hengen (Apt. 9:1718).

Filippus ja etiopialainen hoviherra Filippus selitti kirjoituksia ja kastoi hänet (Apt. 8:3035).

Pietari ja Kornelius enkeli ohjasi Korneliuksen Pietarin luo, Henki tuli Pietarin puhuessa (Apt. 10:3033, 4448).

Kristuksen ruumis jäsenet palvelevat toisiaan, Jumalan vaikutus välittyy ruumiin kautta (1. Kor. 12:1227).

Usko syntyy kuulemisesta evankeliumi välittyy julistajan kautta (Room. 10:1415).

Palvelutehtävät seurakunnassa Kristus antaa paimenet ja opettajat rakentamaan ruumista (Ef. 4:1112).

Vierailija
4788/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on löytämiäni Raamatunkohtia, joista hyvin selviää että Jumala käyttää uskovaisia ihmisiä työssään. Miksi hän ei toimi suoraan itse, sitä emme tiedä.

Raamatun mukaan Jumala itse antaa uskon ja armon, mutta toisten uskovaisten kautta.

Tuhlaajapoika palvelijat pukivat ja varustivat pojan isän käskystä (Luuk. 15:22).

Jalkojen pesu uskovaiset pesevät toistensa jalat, Kristuksen esimerkin mukaan (Joh. 13:1415).

Ananias ja Saulus Ananias rukoili Sauluksen puolesta, tämä sai näkönsä ja Pyhän Hengen (Apt. 9:1718).

Filippus ja etiopialainen hoviherra Filippus selitti kirjoituksia ja kastoi hänet (Apt. 8:3035).

Pietari ja Kornelius enkeli ohjasi Korneliuksen Pietarin luo, Henki tuli Pietarin

Totta kai käyttää. Se on sitten toinen kysymys ketä ne uskovaiset on. Kai ymmärrät ettei raamattu puhu mitään lestadiolaisuudesta.

Vierailija
4789/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tietenkin <3 Ei kukaan uskovainen haluakaan sulkea Jumalan avaamia ovia vaan rukoilee niitä lisää.

Mun korviin vl-oppi kuulostaa usein tältä: seuratkaa meitä. Eikä tältä: seuratkaa Jeesusta.

Vierailija
4790/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Jumalan valtakunta näytä koskaan hyvältä maailman silmissä. Sitähän kuvataankin Raamatussa hakomajaksi yrttitarhassa.

Se koostuu syntisistä ihmisistä, jotka joutuvat monessa ja monesti vikaan. Mutta kuitenkin halutaan kilvoitella Jumalan tahdon mukaan ja panna synti pois. Evankeliumi on ainoa voima syntiä vastaan.

Vierailija
4791/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Jumalan valtakunta näytä koskaan hyvältä maailman silmissä. Sitähän kuvataankin Raamatussa hakomajaksi yrttitarhassa.

Se koostuu syntisistä ihmisistä, jotka joutuvat monessa ja monesti vikaan. Mutta kuitenkin halutaan kilvoitella Jumalan tahdon mukaan ja panna synti pois. Evankeliumi on ainoa voima syntiä vastaan.

Koskee kaikkia muitakin kristittyjä. Miten et huomaa hirttä omassa silmässäsi mutta kuitenkin roskan muiden silmässä. Älä ole narsisti. "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän on armollinen."

Vierailija
4792/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pietari ja Kornelius enkeli ohjasi Korneliuksen Pietarin luo, Henki tuli Pietarin

"Raamatun mukaan Jumala itse antaa uskon ja armon, mutta toisten uskovaisten kautta."

Tässä mennään metsään. Jumala antaa armon ja Pyhän Hengen kautta uskon, siinä ei ole kyse toisista uskovaisista. Usko ja armo ovat Jumalan lahjaa, joiden saamiseen ei tarvita mitään välikäsiä. Jos joku ihminen itsekseen rukoilee mielessään hiljaa Jumalaa elämäänsä, niin kyllä Jumala tuohon pyyntöön vastaa. 

Toki seurakuntayhteys ja yhteys toisiin kristittyihin tukee oman hengellisen elämän hoitamista ja rohkaisee, mutta ei se autuaaksi tee. Uskon ja armon antaa yksin Jumala, ihan ilman mitään välikäsiä.

Vierailija
4793/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikki meidät on kutsuttu olemaan toistemme palvelijoita täällä maan päällä. Iankaikkisuus on kuitenkin "hieman" eri asia kuin maanpäällinen elämä. Meinaat ilmeisesti silti, että Jumala on syystä x ulkoistanut itsensä niin täysin ihmisen iankaikkisuuskohtalosta, että käytännössä nyt vl päättää siitä eikä Jumala itse? Ei enää "etsikää Jumalaa" vaan "etsikää vl" koska nyt käytännössä vl= Jumala, jonka käsissä pelastus on? En vaan käsitä tätä alkuunkaan.

Vierailija
4794/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei halua kilvoitella kuin vl?

Vierailija
4795/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, mutta pedofiili, joka pyytää uhrilta anteeksi ja jatkaa tekojaan ei missään nimessä ole kilvoittelija.

Jos pyytää anteeksi vain siksi että voisi jatkaa, ei olekasn. Jos oikeasti katuu ja pyytää anteeksi, niin Jumala antaa voimia taistella tuota syntiä vastaan.

Niin mutta jos sinä vl olet silti mennyt julistamaan hänen synnit anteeksi vaikka et tiedäkään (etkä voisi mitenkään edes tietää), ettei hän aidosti kadu, niin hän on nyt saanut pelastukseen tarvittavan vl synninpäästön ja sille ei Jumalakaan mahda mitään vaan tämä tyyppi livahtaa taivaaseen. Sinun logiikan mukaan.

Vierailija
4796/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ihminen itsekseen rukoilee mielessään hiljaa Jumalaa elämäänsä, niin kyllä Jumala tuohon pyyntöön vastaa. 

Kyllä. Raamatun mukaan vastaus on se, että hän johtaa Jumalan lasten luo.

Etsikää ensin Jumalan valtakunta, niin sen jälkeen teille kaikki muu annetaan.

Ei, kyllä moni on kokenut sen vapautuksen saman tien, vaikkapa lukemalla raamattua.

Vierailija
4797/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, mutta pedofiili, joka pyytää uhrilta anteeksi ja jatkaa tekojaan ei missään nimessä ole kilvoittelija.

Jos pyytää anteeksi vain siksi että voisi jatkaa, ei olekasn. Jos oikeasti katuu ja pyytää anteeksi, niin Jumala antaa voimia taistella tuota syntiä vastaan.

Niin mutta jos sinä vl olet silti mennyt julistamaan hänen synnit anteeksi vaikka et tiedäkään (etkä voisi mitenkään edes tietä

On monenlaista kylvömaata (kylväjävertaus) eivätkä kaikki kylvöt lähde kasvuun. 

Vierailija
4798/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta jos sinä vl olet silti mennyt julistamaan hänen synnit anteeksi vaikka et tiedäkään (etkä voisi mitenkään edes tietää), ettei hän aidosti kadu, niin hän on nyt saanut pelastukseen tarvittavan vl synninpäästön ja sille ei Jumalakaan mahda mitään vaan tämä tyyppi livahtaa taivaaseen. Sinun logiikan mukaan.

Ei, olet käsittänyt väärin. Ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Ei Jumalaa voi huijata. Jos minä saarnaan hyväuskoisena synnit anteeksi, niin Jumala kyllä näkee oikean sydämen tilan.

Vierailija
4799/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, olet käsittänyt väärin. Ihminen on vain Jumalan välikappaleena. Ei Jumalaa voi huijata. Jos minä saarnaan hyväuskoisena synnit anteeksi, niin Jumala kyllä näkee oikean sydämen tilan.

Kerrankin samaa mieltä. Jotkut oikeasti luulee, että synninpäästö on kuin joku taikasauva, joka toimii ihmisten mielentilasta ja aikomuksista riippumatta. Ei se niin ole. Silloin puhutaan halvan armon teologiasta. Jos ei edes ajattele tehneensä väärin ja menee ripille niin on huonosti asiat. 

Vierailija
4800/5312 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnellaanpa Jumalanpalvelus välillä :)

https://www.nettiseurat.info/