Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4668)

Vierailija
4521/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoppi. Halu erottautua ulkonäöllä maallisista niinkuin fariseukset. Itse rakennettu ulkonäköoppi armo-opin rinnalla.

Vierailija
4522/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan kaunis ajatus se että ei kaunistauduta koska ajatellaan olevan Jumalan kuvia. Ymmärrän sen hyvin. 

Mutta miksi se on viety äärimmäisyyteen, niin että ihmisen korvia vilkaisemalla tuomitaan tämä ajatuksissa helvettiin? Sama joku kynsilakka kynsissä,  ihmisten keksimiä ulkonäkösääntöjä joille ei löydy Raamatusta selitystä. Tämä on ollut minulle aina suurin ristiriita lestadiolaisuudessa, vaikka ymmärrän muuten monia heidän arvojaan.

Kävin kesällä Suviksilla. En laittanut meikkiä (en käytä paljon muutenkaan) koska koitin sulautua ja halusin kokea hetkeni lestadiolaisena. Yhdet tuttujen tutut sanoivat minulle Jumalan terve, ja se tuntui ihanalta <3

Suurin osa ei katsonut päinkään, muutama ehkä vähän oudoksuen. Sitten tajusin: minulla on vaalennusraitoja päässä. Hitsit, en onnistunut täysin...

Mutta oli oikein hyviä keskusteluja muutamien tuttujen ihmisten kanssa, olivat todella ystävällisiä minulle eikä tullut ollenkaan tuomittu olo.

Kuuntelin seurapuheitakin, olivat linjassa Raamatun kanssa, oikein hyvä. Tosin olisi pientä terästystä kaivannut sisältöön. Sellainen värisevä nuotti äänessä on ihmiskeksintöä, että muka niin pitää puhua. Omassa srk puhutaan napakammin ja selkeämpää lakia ja evankeliumia, ja liikututaan omasta puheesta vähemmän. Yhdellä sanalla: opetus muuten ok mutta turhan lepsua ja jäsentymätöntä + paremmalla ulosannilla pisteet nousisi huomattavasti korkeammalle.

Jeesuksen oma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4523/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esimerkiksi se, että uusi raskaus johtaa ennenaikaiseen syntymään ja keskosuuteen ole yleensä mitenkään etukäteen kenenkään tiedossa. Joten ehkäiseekö kukaan sen riskin vuoksi? Vaikea on sitä kuvitella. Oikaiskaa jos olen väärässä. 

Sitä paitsi tuossa tutkimuksessa puhuttiin lasten ongelmista myös myöhemmin kuin ihan syntymän jälkeen. Osaako joku oikeasti niin pitkälle ajatella? 

Miksi ei voi vain myöntää myös vl- ihminen, ihan vain näin, kun kerran painotatte, että lääketieteeseen uskotte. 

"Tätä asiaa on lääketieteessä  tutkittu. Tutkimuksen tulos on, että tiheät raskaudet ja synnytykset vaarantavat paitsi naisen, myös lasten terveyden." Piste. 

Älä valehtele, oli yksi jossa sanottiin että ei voi sanoa seuroissa.

Vierailija
4524/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl-usko vei mielenterveyteni.

Kerro toki tarkemmin, mitä tarkoitat. 

En tiedä viitsinkö. Luultavasti saisin vain vastaukseksi, että olen ymmärtänyt koko uskon väärin ja on ihan oma vikani, että mieleni ei kestänyt. Mutta jatkuva pelko siitä, että uskon voi menettää siitä tai tästä tai tuosta syystä ei tehnyt hyvää.

Olen pahoillani puolestasi. On yksi, ja hän on Jeesus joka voi sinut parantaa noista hengellisen väkivallan seurauksista <3

Tarvitset terveen seurakunnan jossa saarnataan puhdasta oppia, ei ihmistekojen/tekemättä jättämisten kautta pelastumista.

Vierailija
4525/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä viitsinkö. Luultavasti saisin vain vastaukseksi, että olen ymmärtänyt koko uskon väärin ja on ihan oma vikani, että mieleni ei kestänyt. Mutta jatkuva pelko siitä, että uskon voi menettää siitä tai tästä tai tuosta syystä ei tehnyt hyvää.

Olen pahoillani puolestasi. On yksi, ja hän on Jeesus joka voi sinut parantaa noista hengellisen väkivallan seurauksista <3

Tarvitset terveen seurakunnan jossa saarnataan puhdasta oppia, ei ihmistekojen/tekemättä jättämisten kautta pelastumista.

Mieluummin menisin terapiaan, jos löytyisi terapeutti, joka oikeasti ymmärtää. Sellaista maailmankuvaa en enää voi hyväksyä, johon sisältyy helvetti, joten ehdotuksesi ei oikein käy vaikka varmasti tarkoitatkin hyvää. Ja olen suoraan sanottuna allerginen ilmaisulle "puhdas oppi". 

Vierailija
4526/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin menisin terapiaan, jos löytyisi terapeutti, joka oike

Pahoittelut, tarkoitin tervettä oppia.

Joka uskoo Jeesukseen omana Vapahtajana, ei näe helvettiä. Mitään muuta ei tarvita, sitä ei siis tarvitse pelätä <3

Vierailija
4527/4668 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes 14:6 

Jeesus vastasi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani.

Vierailija
4528/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin menisin terapiaan, jos löytyisi terapeutti, joka oike

Ymmärrän, onnea matkaan, kyllä sellainen terapeutti varmasti löytyy. Vertaistukea tarjoaa Uskontojen uhrit ry, joka voisi myös olla sulle hyvä kanava. 

Vierailija
4529/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä valehtele, oli yksi jossa sanottiin että ei voi sanoa seuroissa."

Onpa sulla tyly tyyli. Anteeksi, jos yksi viesti on mennyt silmieni ohi. Tosin en sitä edes etsimällä löytänyt, missä lienee ollut. 

Uskon toki  sinänsä, että joku vl on noin vastannut. Niin arvelinkin asian olevan ja sehän tässä  juuri on niin huolestuttavaa: jotkut asiat ovat edelleen niin tabuja, että edes lääketieteen tutkimustuloksesta ei voi ääneen puhua, jos sen koetaan jollain lailla "vaarantavan" oppia, saamaan jonkun epäilemään tms. Tai ihminen joutuu ilmeisesti  ajattelemaan, että hänestä ajateltaisiin jotain huonoa ihan vain puheensa takia ja sen takia ilmeisesti olisi turvallisempaa itseään sensuroida.

Tähän liittyy myös se, että varmaan  tämä vlyhteisöön liittyvä  "älä näe, älä kuule, älä puhu"- piirteen tajuaminen saa itselle epämukavan olon ja sen vuoksi kysymykseen on niin niukasti vastattu. Kiitos siis sille yhdelle vastaajalle!

Siis kaiken kaikkiaan. Todella huolestuttavaa ja epäterveen yhteisön merkki. 

Vierailija
4530/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla tyly tyyli. Anteeksi, jos yksi viesti on mennyt silmieni ohi. Tosin en sitä edes etsimällä löytänyt, missä lienee ollut. 

Uskon toki  sinänsä, että joku vl on noin vastannut. Niin arvelinkin asian olevan ja sehän tässä  juuri on niin huolestuttavaa: jotkut asiat ovat edelleen niin tabuja, että edes lääketieteen tutkimustuloksesta ei voi ääneen puhua, jos sen koetaan jollain lailla "vaarantavan" oppia, saamaan jonkun epäilemään tms. Tai ihminen joutuu ilmeisesti  ajattelemaan, että hänestä ajateltaisiin jotain huonoa ihan vain puheensa takia ja sen takia ilmeisesti olisi turvallisempaa itseään sensuroida.

Tähän liittyy myös se, että varmaan  tämä vlyhteisöön liittyvä  "älä näe, älä kuule, älä puhu"- piirteen tajuaminen saa itselle epämukavan olon ja sen vuoksi kysymykseen on niin niukasti vastattu. K

Nyt täytyy kyllä sanoa, että en ymmärtänyt yhtään tätä kommenttia enkä sitä, mihin se mahdollisesti liittyy. Johtopäätöksiä pystyit kuitenkin tekemään.  Sait sen perusteella pääteltyä, että edes lääketieteen tutkimustuloksista ei voi puhua, että itseään joutuu sensuroimaan, että varmaan (huom. varmaan) vl- yhteisöön liitetty (!) piirre tekee epämukavan olon ja että kyseessä on kaiken kaikkiaan epäterve yhteisö.

Päätä huimaavaa logiikkaa, täytyy sanoa. Ei täyttäisi tieteellisen tutkimuksen perusteita.

Vierailija
4531/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy myös se, että varmaan  tämä vlyhteisöön liittyvä  "älä näe, älä kuule, älä puhu"- piirteen tajuaminen saa itselle epämukavan olon ja

Joskus on toki ketjua vaikea seurata ja lainauksetkaan ei toimi. 

Alkuperäinen kysymys siis oli, että voisiko  vl seuroissa ihan ääneen todeta, että lääketieteen uusimman  tutkimuksen mukaan tiheät raskaudet vaarantavat paitsi äitien myös lasten terveyden. Nuo vaikutukset lapsiin ovat siis se uusi, hätkähdyttävä tutkimustulos. Ja vaikutukset eivät rajoitu elämään heti syntymän jälkeen vaan pitkälle eteenpäin. 

Yksi siis vastasi, että ei voisi. 

Vierailija
4532/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sait sen perusteella pääteltyä, että edes lääketieteen tutkimustuloksista ei voi puhua". 

Oli päättely paikkansapitävä vai ei, niin sen sisältö oli, että mistään _sellaisista_ lääketieteen tutkimustuloksista ei voi puhua, joiden katsotaan viittaavan siihen, että ehkäisemättömyysoppia tulisi lestadiolaisliikkeessä tarkastella uudestaan myös syntyvien lasten terveyden kannalta, ei pelkästään naisten terveyden kannalta. 

Ei siis lääketieteen tutkimustuloksista yleensä. 

Vierailija
4533/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan taas kerran, arvon kommentoijat, että kuka tahansa voi täällä nimettömänä sanoa olevansa kuka tahansa, yksi ihminen voi käydä dialogia itsensä kanssa ja saa sen näyttämään siltä kuin olisi kaksi keskustelijaa, ei-lestadiolainen voi vastata lestadiolaisille esitettyihin kysymyksiin ja saa asiat näyttämään kummallisilta jne., jne., mahdollisuuksia on loputtomiin. Ei se, että lisää kommenttinsa loppuun vl, tee ihmisestä lestadiolaista.

Toivon rehellisyyttä, hyvät keskustelijat! Jokaisella on omatunto, jonka pitäisi sanoa, mikä on oikein ja mikä on väärin. Toivottavasti myös valehteleminen ja perättömien juttujen keksiminen kolahtavat omaantuntoon.

Vierailija
4534/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutan taas kerran, arvon kommentoijat, että kuka tahansa voi täällä nimettömänä sanoa olevansa kuka tahansa, yksi ihminen voi käydä dialogia itsensä kanssa ja saa sen näyttämään siltä kuin olisi kaksi keskustelijaa, ei-lestadiolainen voi vastata lestadiolaisille esitettyihin kysymyksiin ja saa asiat näyttämään kummallisilta jne., jne., mahdollisuuksia on loputtomiin. Ei se, että lisää kommenttinsa loppuun vl, tee ihmisestä lestadiolaista.

Toivon rehellisyyttä, hyvät keskustelijat! Jokaisella on omatunto, jonka pitäisi sanoa, mikä on oikein ja mikä on väärin. Toivottavasti myös valehteleminen ja perättömien juttujen keksiminen kolahtavat omaantuntoon.

Toki näin on. Mutta samalla ihmetyttää, että onko niin, että aina jos joku vl kertoo jotain vähänkään negatiiviseksi tulkittavaa, niin heti perään tulee tämä varoitus: 

"jos joku sanoo, että on vl, niin ei välttämättä ole."

Hieman erikoista on tämäkin ja ajatuksia herättävää. 

Vierailija
4535/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki näin on. Mutta samalla ihmetyttää, että onko niin, että aina jos joku vl kertoo jotain vähänkään negatiiviseksi tulkittavaa, niin heti perään tulee tämä varoitus: 

"jos joku sanoo,

Älä näe mörköjä edellisessä kommentissani. Ei liittynyt mihinkään erityiseen kommenttiin. Olenpahan tätä asiaa monesti miettinyt ja nyt sen kirjoitin.

Vierailija
4536/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan ihmettelyäni, sillä jos olen lukenut palstalta kirjoituksen tyyliin "olen vl, kahdeksan lapsen äiti, korkeakoulutettu ja vaativassa asiantuntijatyössä ja elän myös onnellista perhe-elämää", niin ei minun mieleeni ole tullut epäillä, että kirjoittaja satuilee  tarkoitushakuisesti. Olisiko siis pitänyt epäillä? 

Jos niin on, että mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa, niin sittenhän voidaan lopettaa koko tämä palsta. 

Vierailija
4537/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä näe mörköjä edellisessä kommentissani. Ei liittynyt mihinkään erityiseen kommenttiin. Olenpahan tätä asiaa monesti miettinyt ja nyt sen kirjoitin."

Ok. Mutta samanlaisen kommentin on siinä tapauksessa kirjoittanut aikaisemmin moni muu. 

Vierailija
4538/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ihmettelyäni, sillä jos olen lukenut palstalta kirjoituksen tyyliin "olen vl, kahdeksan lapsen äiti, korkeakoulutettu ja vaativassa asiantuntijatyössä ja elän myös onnellista perhe-elämää", niin ei minun mieleeni ole tullut epäillä, että kirjoittaja satuilee  tarkoitushakuisesti. Olisiko siis pitänyt epäillä? 

Jos niin on, että mihinkään ja keneenkään ei voi luottaa, niin sittenhän voidaan lopettaa koko tämä palsta. 

Muistan, että hän sai mainitsemastaan vaativasta asiantuntijatyöstä melkoista irvailua osakseen. Että silleen.

Vierailija
4539/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä näe mörköjä edellisessä kommentissani. Ei liittynyt mihinkään erityiseen kommenttiin. Olenpahan tätä asiaa monesti miettinyt ja nyt sen kirjoitin."

Ok. Mutta samanlaisen kommentin on siinä tapauksessa kirjoittanut aikaisemmin moni muu. 

On voinutkin kirjoittaa. En seuraa tätä palstaa niin aktiivisesti. Ihmetyttää vain kaikki negatiivisuus, virheiden etsiminen, ei-totuuksien kirjoittaminen, huhujen keksiminen ja edelleen levittäminen yms., mikä täällä lestadiolaisuuteen kohdistuu. Siihen olen myös kiinnittänyt huomiota, että ne vl-äidit, jotka alkuun aktiivisesti vastailivat, ovat olleet hiljaa jo pitkän aikaa. Eihän kukaan jaksa koko ajan olla puolustusasemissa.

Vierailija
4540/4668 |
15.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vastaushan oli aivan itsestäänselvä! Ei seurapuheissa puhuta lääketieteen tutkimustuloksista. Seurapuheissa luetaan ja tulkitaan Raamattua. Tietenkään siellä ei kommentoida yhtään minkään tieteenalan tuloksia!