Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (4668)

Vierailija
4441/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun avaa joku, joka on hyväntahtoisella mielellä kiinnostunut vl-perheiden elämästä, laitanpa meidän lauantaista kuvauksen:

Aamupäivällä siivottiin yhdessä koti, ruuan jlkn isä lähti pienten kanssa uimahalliiin, minä kävin sillä aikaa ruokakaupassa ja kirppiksellä.  Nyt osa perheestä seuraa MM-kisoja, minä meinasin siivota kukkapenkin ja käydä kävelyllä. Illalla nuoriso viedään nuorteniltaan ja tehdään pienempin kanssa jotain herkkua iltapalaksi. Kaksi isompaa lasta ovat vklpn reissussa kavereiden luona.

Aika tavallista elämää :)

Hohhoijaa! Aamupäivällä pesin auton ja muija kodin, ruoan jälkeen eukko lähti kaverin kanssa konserttiin, minä kävin sillä aikaa motonetissä. Minä kaadoin pari puuta, ja tein niistä halkoja. Illalla katson eukon kanssa leffan suoratoistopalvelusta.

Eiku tää uno

Millä aikavyöhykkeellä sinä asut, kun sinulla tuli jo ilta? 

Vierailija
4442/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on nimenomaan yhteisön opetus ehkäisystä, että sitä ei ole uskaltanut käyttää. Omatunto voi vääristyä, herkistyä väärällä tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4443/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteellinen fakta on että iän myötä esim. riski saada down-lapsi ltai istukan irtoamiseen lisääntyy. Ei ole väärin jos tuon tutkittua faktaa esille.

Vierailija
4444/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiasioissa ajattelemme, että Jumala päättää elämästä ja kuolemasta.

Eihän tuo pidä paikkaansa kun ehkäisy otetaan käyttöön tarvittaessa.

Niin. Jos tuo olisi ehdotonta niin kai äidin sitten annettaisiin menehtyä jos vaikka syöpähoitoja ei voisi antaa raskauden takia. En oikein ymmärrä. 

Vierailija
4445/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ite kyssyy ja ite vastaa, niin eipähän oo kellään mittään sanomista. (Edesmennyt historianlehtori pohjoissuomalaisesta lukiosta)

Vierailija
4446/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjun avaa joku, joka on hyväntahtoisella mielellä kiinnostunut vl-perheiden elämästä, laitanpa meidän lauantaista kuvauksen:

Aamupäivällä siivottiin yhdessä koti, ruuan jlkn isä lähti pienten kanssa uimahalliiin, minä kävin sillä aikaa ruokakaupassa ja kirppiksellä.  Nyt osa perheestä seuraa MM-kisoja, minä meinasin siivota kukkapenkin ja käydä kävelyllä. Illalla nuoriso viedään nuorteniltaan ja tehdään pienempin kanssa jotain herkkua iltapalaksi. Kaksi isompaa lasta ovat vklpn reissussa kavereiden luona.

Hohhoijaa! Aamupäivällä pesin auton ja muija kodin, ruoan jälkeen eukko lähti kaverin kanssa konserttiin, minä kävin sillä aikaa motonetissä. Minä kaadoin pari puuta, ja tein niistä halkoja. Illalla katson eukon kanssa leffan suoratoistopalvelusta.

A

Millä aikavyöhykkeellä sinä asut, kun sinulla tuli jo ilta? 

Hohhoijaa jälleen. Et sitten tajunnut, että se loppuosa oli keksittyä tarinaa😉 

Mutta jos minulla olisi ongelmia alkoholin kanssa, silti se tarina mitä kertoisin olisi se sama mikä alussa oli. 

PS sinäkään et kertonut kaikkea, mikset?

Vierailija
4447/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan voi väittää, että koskaan olisi ollut kyse siitä, miten joku yksi yksittäinen ihminen on asiat käsittänyt!? Vaan opista, jota ovat levittäneet eniten maallikkosaarnaajamiehet 1800- luvulta lähtien. Ja jota opetusta toistavat kirjat, lehdet, kaikki. 

Kohtuuton vaatimus on yhdelle ihmiselle, että mieti sinä itse kuitenkin toisin. Varsinkin, kun on helvetillä peloteltu, ihmisraukka. 

Vierailija
4448/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa! Aamupäivällä pesin auton ja muija kodin, ruoan jälkeen eukko lähti kaverin kanssa konserttiin, minä kävin sillä aikaa motonetissä. Minä kaadoin pari puuta, ja tein niistä halkoja. Illalla katson eu

Hohhoijaa jälleen. Et sitten tajunnut, että se loppuosa oli keksittyä tarinaa😉 

Mutta jos minulla olisi ongelmia alkoholin kanssa, silti se tarina mitä kertoisin olisi se sama mikä alussa oli. 

PS sinäkään et kertonut kaikkea, mikset?

Totta, jopa se kissan elämää kuulosti aivan normaalilta ihmiselämältä. Kirjoititko sen myös?

Vierailija
4449/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa! Aamupäivällä pesin auton ja muija kodin, ruoan jälkeen eukko lähti kaverin kanssa konserttiin, minä kävin sillä aikaa motonetissä. Minä kaadoin pa

Totta, jopa se kissan elämää kuulosti aivan normaalilta ihmiselämältä. Kirjoititko sen myös?

En ollut aiemmin edes huomannut tuota viestiä, eli en. 

Vierailija
4450/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa! Aamupäivällä pesin auton ja muija kodin, ruoan jälkeen eukko lähti kaverin kanssa konserttiin, minä kävin sillä aikaa motonetissä. Minä kaadoin pari puuta, ja tein niistä halkoja. Illalla katson eu

Minä en ole kertonut täällä omasta elämästäni yhtään mitään. 

Vierailija
4451/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan muistuttaa, että lestadiolaiset ovat ihan tavallisia ihmisiä - naapureita, työkavereita, ystäviä. On surullista nähdä, miten paljon täällä jaetaan kauhisteluja ja sellaisiakin väitteitä, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Jokaisella on oikeus omaan uskoon ja elämään, myös meillä. Toivoisin, että antaisitte meille uskonrauhan. Maailmassa on paljon ihmisiä ja asioita, jotka tarvitsevat todella huomiotanne ja apua. Me emme sitä kaipaa.  Kauhistelun sijaan toivon sitä samaa kunnioitusta, jota toivon jokaiselle muullekin ihmisryhmälle.

Tämä. Tämä tulee aina. Ei haastaminen opillisista kysymyksistä ole epäkunnioittavaa. Sanoisin jopa, että päinvastoin! 

Seuraavaksi varmaan sitten se, että mitä enemmän kritisoidaan, sitä enemmän

Amen!

Nämä raamatunkohdat kolahtaa ihan jokaiseen uskovaiseen, asui sitten missä päin maailmaa tahansa ja kuului sitten minkänimiseen kirkkoon tahansa. Ahtaalla ollaan tässä maailmassa ja meitä vihataan, mutta suuri on palkka taivaassa <3

Vierailija
4452/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys lestadiolaisille: onko teille kiellettyä puhua uskonasioista muille kuin omille?

Täällä yksi uskovainen, joka haluaisi puhua näistäkin asioista kenen vain kanssa, teidänkin. Ei haastamalla tai riidellen vaan aidossa vuorovaikutuksessa.

Minulla on lessututtuja, mutta jotenkin tuntuvat välttelevän, kun yritän ottaa puheeksi..

Ei tietenkään. Varmaan kuitenkin ymmärrät näitä keskusteluja lukeneena, että ystävääsi voi pelottaa se millainen mielikuva sinulla heistä on. Meistä liikkuu niin paljon väärää tietoa.

Voi tietysti olla joku muukin syy, mutta tuo tuli ekana mieleen

Kiitos vastauksesta ja kiva tietää :)

Ennakkoluulon pelon ymmärrän. Joskus olen vain miettinyt, että vihaatteko meitä muita niin paljon ja tuomitsette kadotukseen saman tien, ikäänkuin yläpuolelta. Mutta haluan uskoa että vuorostani minun pelkoni on väärä.

Vierailija
4453/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteellinen fakta on että iän myötä esim. riski saada down-lapsi ltai istukan irtoamiseen lisääntyy. Ei ole väärin jos tuon tutkittua faktaa esille.

Totta. Toisaalta, ei kaikki ateistitkaan ajattele, että missään nimessä eivät suostu vastaanottamaan down-lasta. Se ei ole kaikille maailmanloppu, oli maailmankatsomus mikä vain.

Vierailija
4454/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta tuollainen hohhoijaa- meininki ei ole sitä kaikkein rakentavinta. Asiat voi sanoa mukavammillakin tavoilla, JOS haluaa keskustella tasaveroisesti, asiallisesti ja kunnioittavasti.

ei-lessu

Vierailija
4455/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku srk johtokunnan jäsen kehui aikanaan että päätöksistä ei voi valittaa. Valtio valtiossa. Einari veli lepistö käännytti sairaalassa ja totesi lopuksi jääkää saatanan haltuun. Vanhalle naiselle.

Vierailija
4456/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys lestadiolaisille: onko teille kiellettyä puhua uskonasioista muille kuin omille?

Täällä yksi uskovainen, joka haluaisi puhua näistäkin asioista kenen vain kanssa, teidänkin. Ei haastamalla tai riidellen vaan aidossa vuorovaikutuksessa.

Minulla on lessututtuja, mutta jotenkin tuntuvat välttelevän, kun yritän ottaa puheeksi..

Ei tietenkään. Varmaan kuitenkin ymmärrät näitä keskusteluja lukeneena, että ystävääsi voi pelottaa se millainen mielikuva sinulla heistä on. Meistä liikkuu niin paljon väärää tietoa.

Voi tietysti olla joku muukin syy, mutta tuo tuli ekana mieleen

Kiitos vastauksesta ja kiva tietää :)

Ennakkoluulon pelon ymmärrän. Joskus olen vain miettinyt, että vihaatteko meitä mu

Onpa ihana kuulla <3 Niinhän se on, et usein tyhmät ennakkoluulot pilaa ihmissuhteet, jopa keskustelut netissä... Perisyntisyyttä tämäkin.

Minustakin Pyhä Henki asuu meidän srk :) Oikeasti Pyhä Henki on vapaa liikkumaan missä haluaa, eikä Hän voi jämähtää tai asua vain yhdessä paikassa, eli kukaan ei voi omia Herran henkeä vain itselleen. Mutta voin hyvin uskoa, että teidänkin seurakunnissa on paljon oikeaa uskoa, ja se on aina merkki Pyhän Hengen läsnäolosta.

Valitettavasti myös ihan joka seurakunnassa on heitä, joita Herra ei tunnusta. Nimiuskovaisuus ei vielä pelasta ketään.

Herätystä toivon koko Suomen kansalle minäkin!

lähetyshiippakuntalainen, joka koittaa olla tuputtamatta...

Vierailija
4457/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva kirjoitus! Mukavaa viikonloppua teille! 

Mutta ei kukaan ole tietääkseni väittänyt, etteivät lestadiolaiset eläisi " tavallista" elämää. 

Kiitos!

Kyllä tätä ketjua lukiessa väistämättä tulee ajatus siitä, että esim kaikilla vl-ss  äideillä on useaan raskauteen liittyviä terveysongelmia. 

Tuo ei ole sanatarkka sitaatti, mutta tuo ajatus siis oli tuo. 

Ja tottahan se on. Kysymys siis kuuluu: Montako tällaista äitiä on hyväksyttävä määrä mielestäsi? 

Vierailija
4458/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri asia synnyttää 2 lasta vai 12 lasta, paikat venyy 2 kertaa vs 12 kertaa. Kaikki hormonaaliset muutokset ja palautuminen, psyykkiset jutut yms. Riskit. Kahden lapsen äitikin voi olla onnellinen äiti, ei tarvita kymmentä lasta, ei varsinkaan terveyden hinnalla.

Vierailija
4459/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku srk johtokunnan jäsen kehui aikanaan että päätöksistä ei voi valittaa. Valtio valtiossa. Einari veli lepistö käännytti sairaalassa ja totesi lopuksi jääkää saatanan haltuun. Vanhalle naiselle.

Eipä kuulosta kovin raamatulliselta.

Jakakaa toistenne murheet ja rakastakaa toisianne. Olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä loukkaukseen loukkauksella, vaan siunatkaa mieluummin. - -

Olkaa aina valmiina vastaamaan jokaiselle, joka kysyy, mihin toivonne perustuu. Vastatkaa kuitenkin rauhallisesti ja kunnioittavasti. Silloin omatuntonne on puhdas - -

Ottakaa minun taakkani hartioillenne ja katsokaa minusta mallia. minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 

Vierailija
4460/4668 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vähän eri asia synnyttää 2 lasta vai 12 lasta, paikat venyy 2 kertaa vs 12 kertaa. Kaikki hormonaaliset muutokset ja palautuminen, psyykkiset jutut yms. Riskit. Kahden lapsen äitikin voi olla onnellinen äiti, ei tarvita kymmentä lasta, ei varsinkaan terveyden hinnalla.

Ihminen voi olla onnellinen vaikka olisi lapsetonkin. 

Mutta rumasti sanottu, ettei "tarvita". Kenet 8 lapsistaan äiti antaa pois, kun heitä ei kerran "tarvita" ollakseen onnellinen? 

Ei tarvitse antaa ketään pois tietenkään. Mutta ei myöskään tarvitse luoda sellaista narratiivia, että suurperheellisyys olisi jotenkin automaattisesti onnellisuuden lähde. Siinä voi tulla hyvin vakavat ongelmat mukana. Annetaan jokaiselle omantunnon vapaus kuunnella omaa jaksamistaan.