Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
4281/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva tieto tulevasta ulkomaanmatkasta. Mukavasti tuntuu menevän perheellä ja elävät järkevästi eikä tuhlaillen.

Eivät matkustele jatkuvasti kaukomailla, mutta lapsilla ja aikuisilla on paljon mukavaa tekemistä yhdessä ja välillä pienemmällä porukalla. Ei ihme, että videoista tykätään.

Vierailija
4282/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta lukeeko nuo ihmiset lapsilleen iltasatuja? Tai muuten? Katsoin videoita, eikä ole tullut vastaan lastenkirjoja tai niiden lukemista.

Niillä on jotain rajoitettuja kirjoja vissiin joita voi lukea. Niinhän se ennen meni kaikilla uskovaisilla esim helluntaiseurakunnassa 70-luvulla. Ei saanut noidista puhua esim Noita Nokinenästä yms. Eikä saanut syntisiä lauluja laulaa esim Jonna Tervomaan Minttu ja Ville tai täti Monika yms. Piti laulaa vain jotain lasten virsiä esim ystävä sä lapsien ja lukea iltarukous. Nykyäänhän helluntailaiset on yhtä moderneja kuin muutkin ihmiset. Vain lestadiolaiset ovat jääneet menneisyyteen.

Nyt on kyllä taas ihan mutulla heitetty vastaus. Ei oo mitään rajoitusta, kaikkia kirjoja voi lukea. Riippuu niin paljon per

Tuliko hyväkin mieli tämmöisestä valheesta? Samantasoista kommenttia kuin sillä ihmisellä, jonka kylällä kymmenittäin lestadiolaisia leskimiehiä meni hänen mukaansa uudelleen naimisiin melkein heti vaimon kuoltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4283/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus toimii taas miten sattuu.

Vierailija
4284/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta lukeeko nuo ihmiset lapsilleen iltasatuja? Tai muuten? Katsoin videoita, eikä ole tullut vastaan lastenkirjoja tai niiden lukemista.

Niillä on jotain rajoitettuja kirjoja vissiin joita voi lukea. Niinhän se ennen meni kaikilla uskovaisilla esim helluntaiseurakunnassa 70-luvulla. Ei saanut noidista puhua esim Noita Nokinenästä yms. Eikä saanut syntisiä lauluja laulaa esim Jonna Tervomaan Minttu ja Ville tai täti Monika yms. Piti laulaa vain jotain lasten virsiä esim ystävä sä lapsien ja lukea iltarukous. Nykyäänhän helluntailaiset on yhtä moderneja kuin muutkin ihmiset. Vain lestadiolaiset ovat jääneet menneisyyteen.

Nyt on kyllä taas ihan mutulla heitetty vastaus. Ei oo mitään rajoitusta

En ole tuo jolle vastasit, mutta jospa todella jossain perheessä on tällainen ollut kielletty. Vaikka sinun kokemuksen mukaan ei ole ollut, niin kaikki perheet eivät ole samanlaisia. En tiedä esiintyykö rauhanyhdistysten välillä eroavaisuuksia, mutta helluntaiseurakunnissa kyllä esiintyy.

Vierailija
4285/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta nuokin jutut osittain ovat. En muista mitä uskontoa edustivat (liekö olleet sitten helluntalaisia vai muita?), mutta lapsuudessani 80-90 -luvuilla oli luokkakavereita, jotka eivät saaneet lukea Harry Pottereita, koska niissä esiintyy noituutta. Eikä muitakaan noita/velho/fantasia-juttuja. Varmasti perhekohtaistakin, miten tiukkoja ollaan.

Vierailija
4286/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei kaikki voi tietää kaikkia vl-sääntöjä ja kieltoja. -

Tuntuvat keksivän omia ns. sääntöjä.

Vierailija
4287/7592 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin vastata viestiin, jossa kerrottiin jopa osa lasten sarjakuvista kielletyksi, mutta tämä aiempi viesti katosi. 

Itsellä samoja kokemuksia, aivan hirveä haloo nousi koulussa, kun vl-perheiden lapset kuulivat meidän muiden lukevan esim. Aku Ankkaa. Olitiin niin hirveän syntisiä, kun luettiin kiellettyjä lehtiä😂

Miksi keksit tuommoisia juttuja? Tuotahan nyt ei usko kukaan. Lapset nostivat koulussa haloon, kun sinä luit Aku Ankkaa? Valoja päälle nyt! Meille ainakin on tullut mm. Aku Ankka ja muita sarjakuvalehtiä niin kauan kuin muistan. 

Vierailija
4288/7592 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta nuokin jutut osittain ovat. En muista mitä uskontoa edustivat (liekö olleet sitten helluntalaisia vai muita?), mutta lapsuudessani 80-90 -luvuilla oli luokkakavereita, jotka eivät saaneet lukea Harry Pottereita, koska niissä esiintyy noituutta. Eikä muitakaan noita/velho/fantasia-juttuja. Varmasti perhekohtaistakin, miten tiukkoja ollaan.

Eikä saa vieläkään kaikissa perheissä juurikin tuon noituusaspektin vuoksi.

Näöltä tutun perheen (ovat siis hellareita) lapsi taas kailottaa pitkin päiväkotia, että joulupukkia ei ole olemassa. Monia tämä harmittaa, lasten maailmassa ei ole liikaa sadunomaisuutta, vaikka joulupukkiin uskoisikin. Kuulemma pitää uskoa vain Jeesukseen. Sulkeeko nuo kaksi toisensa pois, sitä en oikein ymmärrä, ja eipä kai se pukki mikään palvottu ole samalla tavoin kuin vaikkapa Jeesus. Voisiko joku nyt selittää? 

Vierailija
4289/7592 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä saa vieläkään kaikissa perheissä juurikin tuon noituusaspektin vuoksi.

Näöltä tutun perheen (ovat siis hellareita) lapsi taas kailottaa pitkin päiväkotia, että joulupukkia ei ole olemassa. Monia tämä harmittaa, lasten maailmassa ei ole liikaa sadunomaisuutta, vaikka joulupukkiin uskoisikin. Kuulemma pitää uskoa vain Jeesukseen. Sulkeeko nuo kaksi toisensa pois, sitä en oikein ymmärrä, ja eipä kai se pukki mikään palvottu ole samalla tavoin kuin vaikkapa Jeesus. Voisiko joku nyt selittää? 

Tätä kannattaa varmaan kysyä sellaisessa keskustelussa, jonka aiheena on helluntalaiset eikä lestadiolaiset.

Vierailija
4290/7592 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, että joku kokee niin vaaralliseksi sen tosiasian, että tietyt lehdet ja kirjat on kiellettyjä, että kaikki viestit aiheesta poistatetaan.

Tämä kertoo enemmän, kuin se että on kiellettyä lukea jotain. Se ettei asiasta saa edes keskustella, on vielä suurempi asia.

Vierailija
4291/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että joku kokee niin vaaralliseksi sen tosiasian, että tietyt lehdet ja kirjat on kiellettyjä, että kaikki viestit aiheesta poistatetaan.

Tämä kertoo enemmän, kuin se että on kiellettyä lukea jotain. Se ettei asiasta saa edes keskustella, on vielä suurempi asia.

Ei kannata nähdä mörköjä siellä, missä niitä ei ole. Olen poistattanut pari omaa kommenttiani siksi, että lainauksen toimimattomuuden vuoksi asia muuttui päinvastaiseksi kuin oli tarkoitus - eli kommentti ymmärrettiin eri tavalla kuin oli tarkoitukseni. Jos jotain muuta on poistettu, siihen en tiedä syytä.

Täällä nimeltä mainitut Aku Ankka ja Harry Potterit ovat lastemme lempilukemistoa. Keskustelen mielelläni lukemisesta, kunhan pysytään tosiasioissa, sillä lukeminen on yksi perheemme tärkeimmistä harrastuksista.

Vierailija
4292/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lestadiolaislapset ahmivat Pottereita siinä, kuin muutkin. Itse olen lukenut kirjaston salapoliisiopukset läpi, vaikka olen lest.äiti. En tosin lapsille.  Satukirjoja lapsille olen haalinut kirpputoreilta.

Vierailija
4293/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään ole saanut vastausta:

"Tähän voisi vastakysymyksenä kysyä, että miten lestadiolaiset näkevät muiden kristittyjen uskossa niin paljon vikoja, että jopa kutsutte heitä "epäuskoisiksi" tai "uskottomiksi"? Millä mittaatte heidän uskonsa määrää? Miten te näette heidän sisimpäänsä?"

Voisiko jo vl please kertoa (ja mieluusti ihan rehellisesti), mitä muuta tarvitaan pelastukseen kuin Jeesuksen Kristuksen veri, joka puhdistaa kaikesta synnistä? MItä tähän pitää lisätä?

Miksi sinä sitä tivaat ja tenttaat? Etkö olekaan omassa uskossasi onnellinen? Etkö koe turvaa? Jokainen saa uskoa mihin ja miten haluaa.

Vierailija
4294/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lestadiolaislapset ahmivat Pottereita siinä, kuin muutkin. Itse olen lukenut kirjaston salapoliisiopukset läpi, vaikka olen lest.äiti. En tosin lapsille.  Satukirjoja lapsille olen haalinut kirpputoreilta.

Minä muistan jossain vaiheessa varoitetun noituudesta. Ei nyt suoraan tietenkään sanottu, että Harry Pottereita ei saa lukea vaan jotenkin niin, että kerrottiin huolestuttavista ajan ilmiöistä ja mainittiin noituus. Tuolloin sarjassa taisi olla viimeiset osat tuoreita tai niitä odoteltiin ja sarjasta puhuttiin paljon julkisuudessa. Ainakin minulle oli selvää mihin noituudella tuolloin viitattiin eli kyllä varoittelevaa suhtautumista Pottereihin on vanhoillislestadiolaisuudessa oman kokemukseni mukaan esiintynyt jossain vaiheessa. Ja nuo varoittelut vaikuttivat minuun siten, että luin kirjat vasta paljon niiden julkaisemisen jälkeen ja aloittaessani oli tosi epävarma olo siitä onko niiden lukeminen uskolle vaarallista. 

Vierailija
4295/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan jossain vaiheessa varoitetun noituudesta. Ei nyt suoraan tietenkään sanottu, että Harry Pottereita ei saa lukea vaan jotenkin niin, että kerrottiin huolestuttavista ajan ilmiöistä ja mainittiin noituus. Tuolloin sarj

Ehkä olet käsittänyt jotakin väärin. Eihän Harry Pottereiden lukeminen ole noituutta. Monissa pienille lapsille tarkoitetuissa saduissakin on noitia, tutuin taitaa olla Lumikki.

Sen sijaan noituuden harjoittaminen on Raamatunkin mukaan väärin. Esim. Mooseksen 5. kirjassa varoitetaan näin: Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. 

Vierailija
4296/7592 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan jossain vaiheessa varoitetun noituudesta. Ei nyt suoraan tietenkään sanottu, että Harry Pottereita ei saa lukea vaan jotenkin niin, että kerrottiin huolestuttavista a

"Ehkä olet käsittänyt jotakin väärin. Eihän Harry Pottereiden lukeminen ole noituutta."

En usko, että olisin käsittänyt asian jotenkin väärin. Ja en siis luullut näiden kirjojen lukemisen mitään noituutta olevan vaan että niiden lukeminen jollain tavalla normalisoisi noituutta mielessäni tai houkuttelisi tutustumaan siihen tosielämässä tms. ja olisi siten mahdollisesti uskolle vaarallista.

Vierailija
4297/7592 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Hesarista:

Ympäri maailman kiistattomampia tutkimustuloksia on kuitenkin saatu siitä, että hyvin lyhyt synnytysväli lisää terveysriskejä.

Jos seuraava raskaus alkaa vuoden sisällä edellisen lapsen syntymästä, niin silloin Suomessakin raskaus-, syntymä- ja pikkulapsiajan monet riskit ovat merkittävästi kohonneita, Berg toteaa.

Ei sitä lasten saamista pienellä ikäerolla kritisoida lestadiolaisuuden vuoksi, vaan terveysriskien vuoksi.

Vierailija
4298/7592 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän Hesarista:

Ympäri maailman kiistattomampia tutkimustuloksia on kuitenkin saatu siitä, että hyvin lyhyt synnytysväli lisää terveysriskejä.

Jos seuraava raskaus alkaa vuoden sisällä edellisen lapsen syntymästä, niin silloin Suomessakin raskaus-, syntymä- ja pikkulapsiajan monet riskit ovat merkittävästi kohonneita, Berg toteaa.

Ei sitä lasten saamista pienellä ikäerolla kritisoida lestadiolaisuuden vuoksi, vaan terveysriskien vuoksi.

Mitä väliä tällä on? Lestadiolaiset tekee kuten haluaa.

Vierailija
4299/7592 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän Hesarista:

Mitä väliä tällä on? Lestadiolaiset tekee kuten haluaa.

Ei liity uskontoon, mutta minusta on suuri naisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvä kysymys (sekä niiden vauvojen), jos synnytykset ovat kovin lähekkäin. Sille on syynsä, että naisen keho tarvitsee toipumisaikaa. Ennen vanhaan ei naisilla ollut synnytyksiä joka vuosi, kun ravinto oli niukkaa ja kuukautisia ei ollut. Nykyisin on toinen tilanne, kun ravitsemus ja terveys on parantunut.

Vierailija
4300/7592 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän Hesarista:

Niin. Naisten kuuluisi saada levätä ja toipua. Se iso amerikkalainen perhe (thebatesfam), useammalla aikuisella lapsella ollut vakavia terveysongelmia. Mikä lie vaikutus kun perheen äiti ollut niin tiheästi raskaana. Myös raskausaikana kuuluisi saada levätä riittävästi, miten se onnistuu kun aina vauva/taapero hoidettavana ja monta pientä lasta lisäksi. 

Ketju on lukittu.