Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri mieltä videoiden perusteella siitä, että Ollen ja Eevan lapset menisi aikaisin nukkumaan. Usein ovat olleet hereillä myöhäänkin ja lasten nukkumaanmenoaika on sangen myöhäinen. Nimimerkillä meillä 4 v menee nukkumaan klo 19.30 ja samoihin aikoihin menee monet ikätoverit. Eihän se pieni lapsi saa nukuttuakaan tarpeeksi yön aikana, jos menee nukkumaan klo 22 ja herätys on aamulla aikaisin, kun täytyy lähteä päiväkotiin.
Eikä se koululaistenkaan arki sitä ole, että voi nukkua aamulla miten myöhään tahansa. Koulu alkaa usein kahdeksalta ja jos satut asumaan kaukana koulukyytien varassa, niin bussit menevät usein hyvinkin aikaisin.
Mistä sinä tiedät heidän lasten nukkumaanmenoajat arkisin tai sitä, moneltako heräävät?
Sanovat usein videoissaan, paljonko kello on. Ja näkeehän sen välillä heiltä seinältäkin. Ei heidän perheessään lapset nuku klo 19.00-6.30.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen eri mieltä videoiden perusteella siitä, että Ollen ja Eevan lapset menisi aikaisin nukkumaan. Usein ovat olleet hereillä myöhäänkin ja lasten nukkumaanmenoaika on sangen myöhäinen. Nimimerkillä meillä 4 v menee nukkumaan klo 19.30 ja samoihin aikoihin menee monet ikätoverit. Eihän se pieni lapsi saa nukuttuakaan tarpeeksi yön aikana, jos menee nukkumaan klo 22 ja herätys on aamulla aikaisin, kun täytyy lähteä päiväkotiin.
Eikä se koululaistenkaan arki sitä ole, että voi nukkua aamulla miten myöhään tahansa. Koulu alkaa usein kahdeksalta ja jos satut asumaan kaukana koulukyytien varassa, niin bussit menevät usein hyvinkin aikaisin.
Me sitten varmaan katsotaan jonku eri Ollen ja Eevan videoita, sillä niissä mitä minä katson lapset ovat monesti olleet seitsemältä iltapalalla ja siitä menevät sitten nukkumaan. Kesäajan videoissa ovat olleet iltapalalla kahdeksan aikaan, mikä on mielestäni ihan riittävä, kesällä myöhäisempi rytmi on ihan ok kun aamulla ei tarvitse herätä aikaisin.
Eevan kysymysboksissa oli kysymys myös heidän rytmistä, niin oli vastannut siihen että iltapala on klo 18.30-19 ja lapset sängyssä 19.30-20.
Ja ylipäätänsä, eihän sillä ole väliä mihin aikaan lapset menee nukkumaan jos unta saa kuitenkin tarpeeksi monta tuntia. Ei kaikki vie lapsia päiväkotiin heti kahdeksaksi. Eikä heidän lapset ole edes päiväkodissa kuin muutamana päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät heidän lasten nukkumaanmenoajat arkisin tai sitä, moneltako heräävät?
Sanovat usein videoissaan, paljonko kel
Ei mielestäni oo mitään merkitystä nukkuuko lapset 22-10 vai 20-08. Kokonaisunimäärä on se mikä ratkaisee.
https://youtu.be/wvahfcUp_-A?si=1xr3LbAyCsg-XJoe
Miten vaikka tämä video? "Kello on puoli seittämän ja lapsilla alkaa olla iltapala aika"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nbs
Kuinka monessa lapsiperheessä lapset voivat nukkua klo 22-10? Suurimmalla osalla vanhemmista on palkkatyö, johon on mentävä jo aiemmin. Päiväkodissa monesti suositellaan, että lapset tulevat yhdeksään mennessä yhteistä ohjelmaa varten. Koululaisilla ei ala koulupäivä klo 10 joka päivä. Kokonaisuni jää herkästi liian lyhyeksi, jos nukkumaanmeno on kovin myöhään.
Mua kyllä suurissa perheissä mietityttää juurikin se asia, että kun kaikilla tosiaan on kaksi kättä, kaksi silmää ja kaksi korvaa ja 24h vuorokaudessa tunteja, että ei vaan oikeasti voi ehtiä tutustua kaikkiin lapsiin kovin hyvin.
Meidän esikoinen esimerkiksi meni nyt ekalle luokalle ja tuntuu, että on paljon asiaa ja mietittävää johon oikeasti käytetään aikaa yhdessä, luetaan läksyt yhdessä yms. Samalla kun pari vuotta nuorempi sisarus jatkoi kesäloman jälkeen päiväkodissa ja tarvii oman tsempin ja rauhoittumisen aikuisen kanssa siihen. Niin miten oikeasti vanhemmat voi olla lapsilleen näissä lapsuuden etapeissa pienille läsnä, jos vaikka koulunsa aloittavalla esikoisella olisi pikkusisarukset 6v, 4v, 3v, 1v ja vauva. Tämä nyt vaan esimerkkinä.
Tai sitten kun näitä koululuokilla 1-9 olevia lapsia on vaikka seitsemän kappaletta ja sitten taas uudet pari leikki-ikäistä, pari vaippahousua ja sylivauva niin kuka näiltä koululaisilta kuulustelee läksyt, auttaa valmistautumaan kokeisiin, juttelee rauhassa päivän asioista ja tulevaisuuden suunnitelmista, kuljettaa harrastuksiin tai kavereille kylään, hankkii harrastusvälineet jne. Tämä on just se, kun puhutaan että vauva sitä ja vauva tätä ja sitten isommat lapset jää helposti vaille vaikka heilläkin on paljon tarpeita vanhempia kohtaan.
Joo nykyään varmaan liikaakin yhden ja kahden lapsen perheissä paapotaan ja tehdään asioita lapsen puolesta mutta ei tuo toinenkaan ääripää ole hyvä, että lapsia on niin paljon, ett kaikesta pitää selvitä yksin tai sisarusten keskenään. Oman kokemuksen perusteella kahden terveen aikuisen perheessä kapasiteetti voisi hyvinkin riittää esim. 7-8 lapsen huolehtivaan kasvattamiseen jos nuorena aloittaa mutta 10+ lasta ei kyllä pysty oikein perustelemaan...
Vierailija kirjoitti:
https://youtu.be/wvahfcUp_-A?si=1xr3LbAyCsg-XJoe
Miten vaikka tämä video? "Kello on puoli seittämän ja lapsilla alkaa olla iltapala aika"
Ja kun videon pysäyttää kohtaan 4.09 niin kello on 18.15. 🤣
Jos tuohon aikaan alkaa iltapalalle, niin kyllä väitän että lapset saa tarpeeksi yöunta.
Tässä on tyypillinen esimerkki vääristelystä. Jos ollaan matkalla ja pieni lapsi herää yöllä (jota voi sattua kotonakin, ei sen puoleen), se ei todellakaan ole mikään osoitus jonkun ihmisryhmän lasten huonoista nukkumatavoista tai -ajoista. Valoja päälle!
Ne saa siitä katkaisimesta. Napsautat vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät heidän lasten nukkumaanmenoajat arkisin tai sitä, monelt
En tiedä kuinka monessa, mutta en sanonutkaan että se olisi yleistä. Sanoin vain ettei sillä ole väliä mikä se kellonaika on.
Meidän perheessä on 4 lasta. 5v, 3v, 2v ja 3kk vauva. Lapsista kukaan ei ole päiväkodissa sillä olen heidän kanssaan kotona. Meillä on aina ollut rytmi että lapset nukkuvat klo 22-10. Mies lähtee aamulla töihin, mutta me jatketaan unia.
Toki sitten kun esikoinen lähtee kouluun, ainakin hänen rytmiä täytyy muuttaa.
Yrittäkää nyt vähän paremmin. Kyllä varmasti löydätte uuden vian Ollen & Eevan perheestä (ja tietysti sitä vikaa on ihan kaikissa vl-perheissä, muissa ei) vaikka tämä nukkuumaanmeno ei mennytkään läpi 😅
Vierailija kirjoitti:
Oli heillä joskus myöhäinen rytmi, mutta lapset kyllä nukkuivatkin kymmeneen asti aamulla ellei pidempäänkin. Nykyään kyllä lapsilla taitaa iltapala olla jo puoli seitsemältä. Eeva ja Olle kyllä välillä kukkuvat turhan pitkään. Ennemmin olisin huolissaan heidän rytmistä. 😅
Meidän perheessä on 4 lasta. 5v, 3v, 2v ja 3kk vauva.
Mitä ihmettä sä täällä palstalla teet...? Tai ehdit edes olla?
Minusta tämä keskustelu yhden perheen rytmistä on todella typerä. t. Ei.Vl
Vaikka toisaalta: jos julkaisee vlogeja perhe-elämästä, niin sitten varmaan "tilaa" kommentteja niistä vlogeista. Niin se nyt vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä suurissa perheissä mietityttää juurikin se asia, että kun kaikilla tosiaan on kaksi kättä, kaksi silmää ja kaksi korvaa ja 24h vuorokaudessa tunteja, että ei vaan oikeasti voi ehtiä tutustua kaikkiin lapsiin kovin hyvin.
Meidän esikoinen esimerkiksi meni nyt ekalle luokalle ja tuntuu, että on paljon asiaa ja mietittävää johon oikeasti käytetään aikaa yhdessä, luetaan läksyt yhdessä yms. Samalla kun pari vuotta nuorempi sisarus jatkoi kesäloman jälkeen päiväkodissa ja tarvii oman tsempin ja rauhoittumisen aikuisen kanssa siihen. Niin miten oikeasti vanhemmat voi olla lapsilleen näissä lapsuuden etapeissa pienille läsnä, jos vaikka koulunsa aloittavalla esikoisella olisi pikkusisarukset 6v, 4v, 3v, 1v ja vauva. Tämä nyt vaan esimerkkinä.
Tai sitten kun näitä koululuokilla 1-9 olevia lapsia on vaikka seitsemän kappaletta ja sitten taas uudet pari leikki-ikäistä, pari vaippahousua ja sylivauva niin kuka näiltä koulula
Mikä siinä 10 lapsessa on ylitsepääsemätöntä? Eräs kaverini on sellaisesta perheestä, jossa lapsia yli 10. Hän on itse nuori työssäkäyvä aikuinen, nuorin sisaruksistaan vielä alle kouluikäinen.
Ei ne kaikki 10+ lasta ole samaan aikaan pieniä, isoimmat todennäköisesti on jo aikuisia kun nuorimmat syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kun näitä koululuokilla 1-9 olevia lapsia on vaikka seitsemän kappaletta ja sitten taas uudet pari leikki-ikäistä, pari vaippahousua ja sylivauva niin kuka näiltä koulula
Mielenkiintoisia ajatuksia. Meillä on kuusi lasta, joista vanhin on 15 ja nuorimmainen 5 eli aika tiheästi ovat tulleet kaikenkaikkiaan.
Perheeseen kuuluu lasten ja mun lisäksi myös mies. Meidän perheessä molemmat vanhemmat tekee päivätyötä, itse tällä hetkellä osittaisella työajalla ihan suunnitellusti.
Olet ihan oikeassa siinä, että aikaa on vuorokaudessa rajallinen määrä. Ollaan kuitenkin omalta osaltamme koettu sen riittävän siihen, mihin pitääkin.
Me on ajateltu, että tämä perhe on meidän ykkösprioriteetti ja että tähän satsataan ihan kokonaisvaltaisesti.
Tähän mennessä aikaa kaikille lapsille on kyllä riittänyt, ja väitän kyllä meidän molempien tuntevan lapsemme hyvin. Ainahan on jonkinlainen vaihe menossa - joko vähemmän tyyni tai seesteisempi - mutta ei tule nyt mieleen tilannetta, jossa jokainen lapsi olisi tarvinnut intensiivistä läsnäoloa sekä syvällistä keskustelua juuri samaan aikaan. Meillä toisaalta pohditaan monia asioita ihan porukallakin, toki aiheesta ja asiasta täysin riippuen; jokaisella on oikeus myös aivan omiin juttuihin, joita ei tarvi jakaa kaikkien kanssa.
Meillä jokainen lapsi kyllä tykkää jutustella ja viettää aikaa niin meidän vanhempien kuin muun perheen kanssa, mutta kaikilla on myös ystäviä joiden kanssa kyläillä ja pienintä lukuunottamatta harrastus, jossa myös aikaa kuluu. Eli eihän se elo ole vain sitä että tässä koko porukka istuu kaiken aikaa samaan aikaan kotona.
Iltasella pienemmät menevät aiemmin nukkumaan, silloin on aikaa käydä vaikka isompien kanssa lenkillä tai jutella täällä kotona kaikesta mieltä painavasta, jos ei halua muiden kuullen jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä keskustelu yhden perheen rytmistä on todella typerä. t. Ei.Vl
Vaikka toisaalta: jos julkaisee vlogeja perhe-elämästä, niin sitten varmaan "tilaa" kommentteja niistä vlogeista. Niin se nyt vaan menee.
Jos haluaa kommentoida, voisi kuitenkin pysyä edes jollain tavalla tosiasioissa. Ei ole mitään mieltä, että satuilee ihan tuulesta temmattuja juttuja lukemistaan kirjoituksista tai katsomistaan videoista.
Lainaus: Lestadiolaisilla, vaikka nuoria vanhempia, on täällä tosi isot perheet ja lapset hilluvat pihalla vielä puolilta öin arkenakin! Ihan pienet, jopa vaippaikäiset, vaeltavat yksinään ja tosi usein joku on eksynyt ja vanhempia etsitään. Talvellakin olen nähnyt vaippaikäisiä kulkevan ilman housuja. 3-6vuotiaat jo kulkevatkin laumoissa ja tekevät ilkeyksiä (joukossa tyhmyys tiivistyy) ja kukaan ei vahdi heitä mitenkään! Siis ero on niinkuin yöllä ja päivällä ei-lestadiolaisiin perheisiin.
Tämän ylläolevan tekstin on kirjoittanut täysin vastuuton ja lisäksi valehteleva ihminen.
Vastuuton siksi ettei ole puuttunut tilanteeseen, joka on vaarallinen ja ehdottomasti lasun paikka.
Valehteleva siksi, että yleistää tuon kaikkiin vl-perheisiin. Tunnen satoja vl-perheitä ja tuollaista ei ole yhdessäkään. En väitä ettei tuo voisi olla totta jossain perheessä, mutta uskomattomalta kuulostaa.
t. Vl
On ironista: mitä enemmän uskovia haukutaan, sitä selvemmin näkyy se, mistä Jeesus puhui. Todellinen Jumalan valtakunta ei ole tämän maailman ystävä - ja juuri siksi maailma sitä vihaa. Ehkä tämän ketjun ansiosta joku tajuaa tämän ja löytää Jumalan valtakunnan.
Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, maailma rakastaisi teitä omanaan. Mutta te ette kuulu tähän maailmaan, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä. (Joh. 15:19)
Korjaan, kun jäi niin huonosti (lukihäiriö):
On ironista: mitä enemmän uskovaisia haukutaan, sitä selvemmin näkyy se, mistä Jeesus puhui. Tämä maailma ei ole Jumalan valtakunnan ystävä vaan maailma sitä vihaa. Ehkä tämän ketjun ansiosta joku tajuaa tämän ja löytää Jumalan valtakunnan.
Tässä on tyypillinen esimerkki vääristelystä. Jos ollaan matkalla ja pieni lapsi herää yöllä (jota voi sattua kotonakin, ei sen puoleen), se ei todellakaan ole mikään osoitus jonkun ihmisryhmän lasten huonoista nukkumatavoista tai -ajoista. Valoja päälle!