Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7599)

Vierailija
2721/7599 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen rakkaus vaimoon pitäisi tosiaan olla uhrautuvaa epäitsekästä rakkautta (kuten Kristus rakasti kirkkoa ja antoi henkensä sen puolesta), ei itsekästä omien etujen ajamista. Missään asiasssa.

Ja teidän mielestä tuo " uhrautuva ja epäitsekäs"  rakkaus voi toteutua vaikka niin, että mies siittää 17 lasta yhdelle ja samalle naiselle...

Ei se oikein voikaan, ellei nainen välttämättä itse halua sitä isoa lapsimäärää ja on varustettu hyvällä terveydellä ja jaksamisella. 

Halua? Kuka haluaa 17 lasta? 

Vierailija
2722/7599 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihan reilua väittää, etteikö Iltalehden jutussa olisi haastateltu vl nuoria kun nuo kaksi nuorta miestä nimenomaan kertoivat, miten jt - tervehdyksiä on tullut vaihdettua hirveät määrät. Ja silti mielipide oli se, että nuorten parissa on liberaali meininki ja että "niin pitää ollakin". 

Samaa mieltä. Itse he sanovat olevansa vl. Kukaan ei voi toisen puolesta päättää pinnan ja ulkonäön perusteella mitä sydämessä on ja kuka on oikein uskovainen. Eikö tästä raamattukin varoittele. "Jumala katsoo sydäntä, ihminen pintaa" ja "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. samalla mitalla teidät tuomitaan kuin itse tuomitsette" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ihan reilua väittää, etteikö Iltalehden jutussa olisi haastateltu vl nuoria kun nuo kaksi nuorta miestä nimenomaan kertoivat, miten jt - tervehdyksiä on tullut vaihdettua hirveät määrät. Ja silti mielipide oli se, että nuorten parissa on liberaali meininki ja että "niin pitää ollakin". 

Samaa mieltä. Itse he sanovat olevansa vl. Kukaan ei voi toisen puolesta päättää pinnan ja ulkonäön perusteella mitä sydämessä on ja kuka on oikein uskovainen. Eikö tästä raamattukin varoittele. "Jumala katsoo sydäntä, ihminen pintaa" ja "älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi. samalla mitalla teidät tuomitaan kuin itse tuomitsette" 

Lisäksi, tuo juttu oli siinä vähän epäonnistunut (mielestäni) toimittajan taholta, sillä lukija olisi kaivannut vähän tarkennuksia, mitä nuo nuoret tarkoittivat sillä, että nuorten keskellä on "liberaali" meininki. Myös vl:ien parissa kuitenkin on aina näkynyt nuorille tyypillinen halu muutokseen, tarkoittaen nyt erityisesti kulttuurisia asioita, vaikka itse oppia he eivät haluaisikaan olla muuttamassa.

Esimerkiksi hyvin tunnollinen vl-äitinikin oli kapinoinut nuorena ja alkanut kihartaa hiuksensa kuten muutkin ikäisensä vl-tytöt. Juu, hänen isänsä oli joissakin asioissa harvinaisen vanhanaikainen jopa vl:ien keskuudessa. (Samalla hän on kuitenkin sisimmältään melko pehmo vahvoista mielipiteistä huolimatta, ja ehkä sen vuoksi välit lapsiin ovat säilyneet hyvinä kaikesta vanhanaikaisuudesta huolimatta. Niin se pappakin oli loppujen lopuksi luovuttanut taistelun ja äiti sai kihartaa hiuksiaan).

Tämä vähän sivuraiteille mennyt esimerkki ihan sen vuoksi, että tosiaan emme tiedä, mitä nuo nuoret tuossa jutussakin tarkoittivat "liberaalisuudella". Ainakin kahden nuoren miehen haastattelusta sain kuvan, että he tarkoittivat sitä, ettei heillä ei ole ongelmaa olla tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa, sellaistenkaan, jotka eivät kuulu yhteisöön, vaikka joistakin asioista ehkä ajattelisivatkin eri tavalla.

Vierailija
2724/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla mielenkiintoista, jos joku yliopisto-opiskelija tekisi tutkimusta vaikkapa vl nuorten mielipiteistä ja ajatuksista. En tiedä onko minkä verran tehty tämän tyyppistä kyselykartoitusta/ tutkimusta ja jos on niin milloin ja mitä on kysytty, mutta jännä olisi nähdä mitä siellä pinnan alla kenties salassakin ajatellaan.

Vierailija
2725/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla mielenkiintoista, jos joku yliopisto-opiskelija tekisi tutkimusta vaikkapa vl nuorten mielipiteistä ja ajatuksista. En tiedä onko minkä verran tehty tämän tyyppistä kyselykartoitusta/ tutkimusta ja jos on niin milloin ja mitä on kysytty, mutta jännä olisi nähdä mitä siellä pinnan alla kenties salassakin ajatellaan.

Otos olisi vaikeaa, jopa mahdotonta kerätä:

Uskonnollinen vakaumus on arkaluonteinen henkilötieto, jonka käsittely on EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan pääsääntöisesti kielletty. Tällaisia tietoja saa kerätä vain, jos henkilö antaa siihen nimenomaisen suostumuksensa tai jos käsittelylle on jokin muu laillinen erityisperuste, kuten uskonnollisen yhdyskunnan oma jäsenrekisteri. Työnantaja, koulu tai muu taho ei saa kerätä uskonnollista vakaumusta koskevia tietoja ilman selkeää perustetta ja suostumusta. Uskonnolliset yhteisöt voivat käsitellä tällaisia tietoja vain omassa toiminnassaan ja tietosuojaa kunnioittaen.

Vierailija
2726/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi, tuo juttu oli siinä vähän epäonnistunut (mielestäni) toimittajan taholta, sillä lukija olisi kaivannut vähän tarkennuksia, mitä nuo

Vielä lisäys edelliseltä kirjoittajalta: itse koen, että tämä tietynlainen eriyisesti usein nuorten aikaansaama "muutosvastarinta" on tetyssä mielessä tarpeellista ja tervettä paitsi ylipäätään yhteiskunnassa, myös vl-liikkeessä. Vaikka totta kai on hyvä arvostaa ja ylläpitää myös perinteitä ja esimerkiksi kokemuksen tuomaa tietoa siitä, mikä vie herkästi pois uskosta, terve muutoshakuisuus auttaa toisaalta välttämään sitä, että ilmapiiri ei mene lakihenkiseksi ja sitten ehkä joissain tapauksissa pitäydytä turhan paljon asioissa, jotka eivät suoranaisesti vaikuta uskoon ja voivat olla jäänteitä aikaisemmista ajoista.

Esimerkiksi nämä korvakoru-, meikkaus- ym. asiat ovat sellaisia, jotka on joskus koettu paheellisksi yhteiskunnassa ylipäätään (nämäkin muuttuvat eri aikoina: varmasti esimerkiksi tiettyinä Raamatun aikoina on meikattu, antoihan Jobkin tyttärelleen nimeksi "Keren-Puk" eli "silmämaalirasia", ja nimi oli varmasti annettu Jumalaa kunnioittavaan sävyyn - olihan Job juuri saanut Jumalalta koettelemustensa jälkeen siunausta monin verroin takaisin, kuten juuri jälleen oman perheen ja lapsia. Ja sitten taas esim. huuli- ja poskipunaa on viime vuosisadalla pidetty huonomaineisen naisen merkkeinä ihan yleisestikin Suomessa).

Eli koen, että parhaassa tapauksessa perinteiset käsitykset yhdistettynä terveeseen muutoshakuisuuteen yhdessä edistävät sitä, että yhteisössä ei mennä niin liiallisen sallivuuden kuin lakihenkisyydenkään puolelle.

Vierailija
2727/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelisin, että juuri nuo ehdonvallan asiat eli tapakulttuuri muuttuu kuten muussakin yhteiskunnassa. 

Uskomisen ydinasiat sen sijaan pysyvät.

Vierailija
2728/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa omasta puolestani, että on täysi harha, että vl:t eivät keskustelisi asioista ja esittäisi mielipiteitään hyvinkin avoimesti. Ainakin niissä (opiskelija)porukoissa, joihin itse kuulun. Asioihin ei todellakaan suhtauduta kyselemättä ja ilman kriittistä ajattelua, vaan olen ollut itsekin mukana monessa jopa yöhön kestäneessä keskustelussa, jossa on kyllä avattu myös epäilyksiä, vaikeita tuntemuksia, pohdittu, tutkittu asiaa monelta kantilta ja joissa on ollut kiihkeäkin keskustelutunnelma ja vaikeus saada puheenvuoroakaan, kun kaikilla on niin paljon asiaa.

Mutta tiedostan, että kaikissa ympyröissä ei välttämättä ole tällaista. Mutta itse olen tottunut siihen, että vl-lähipiirissä kyllä keskustellaan ja kysytään ja etsitään suhtautumistapaa ja tuskaillaan yms yms.kaikesta ihan väsyksiin saakka.

Vierailija
2729/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kovinkin tavallista tehdä yliopistotutkimusta ihmisten salaisista ajatuksista vai ovatko lestadiolaiset ns. yleistä riistaa, josta kaivetaan kaikki esille ja lööppeihin jaettavaksi?

Vierailija
2730/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäseuraradio lähettää ohjelmaa läpi kesän :)

https://kesaseuraradio.fi/nettiradio/

Vierailija
2731/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kovinkin tavallista tehdä yliopistotutkimusta ihmisten salaisista ajatuksista vai ovatko lestadiolaiset ns. yleistä riistaa, josta kaivetaan kaikki esille ja lööppeihin jaettavaksi?

??mietin vaan kun täällä on kauhea hätä vakuuttaa että varmastikaan suviksilla haastatellut nuoret ei  ole vl nuoria, koska vl nuoret ajattelee tietyllä tavalla ja jos ajattelee jotenkin toisin niin ole (ainakaan oikea) vl. Kun tuntuu, että siellä vl puolella on niin kova vääntö että kuka on (oikea?) vl ja mitä ("oikea") vl saa sanoa/ajatella että säilyttää yhä vl-statuksen.

Niin että ajattelin, että olisi mielenkiintoista nähdä että kuka esim nuorten mielestä noin yleisesti ottaen on "oikea" vl ja kuinka tärkeätä  nuorten mielestä on löytää tiukat määrittelyt sille kuka on "oikea". Siis juuri tämä oikeaoppisuusaspekti esim kiinnostaa ja mitä siitä kukin tykönään ajattelee (vaikka ei kenties halua ajatuksistaan kaikille kertoa).

Vierailija
2732/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että mitä enemmän seuroissa on ehtinyt istua, sitä enemmän Raamatusta oppii ja usko tulee yhä omakohtaisemmaksi. Nuorilla saattaa sekoittua tapakulttuuri uskonasioihin. Olen samaa mieltä siitä, että ulkonäöstä ei sydämen tilaa voi päätellä. Oikea usko on vain se, että haluaa uskoa syntinsä anteeksi.

Moni uskonsa kieltänyt saattaa laittaa tarkoituksella ulkoasunsa suviksiin siihen malliin, ettei kukaan vahingossakaan tule Jumalanterveellä tervehtimään.

Vierailija
2733/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen rakkaus vaimoon pitäisi tosiaan olla uhrautuvaa epäitsekästä rakkautta (kuten Kristus rakasti kirkkoa ja antoi henkensä sen puolesta), ei itsekästä omien etujen ajamista. Missään asiasssa.

Ja teidän mielestä tuo " uhrautuva ja epäitsekäs"  rakkaus voi toteutua vaikka niin, että mies siittää 17 lasta yhdelle ja samalle naiselle...

Ei se oikein voikaan, ellei nainen välttämättä itse halua sitä isoa lapsimäärää ja on varustettu hyvällä terveydellä ja jaksamisella. 

Miten sitten selität nämä suurperheet? Kun ei niitä kukaan ole siis varsinaisesti halunnut. On vain jouduttu "ottamaan vastaan". Eikö epäitsekäs ja uhrautuva mies olisi jo jossain vaiheessa sanonut, että nyt riittää? 

Ja sitäkin mietin, että miltä tuntuu olla vaikka perheen viidestoista lapsi? Kun ainakaan ei ole ollut suunniteltu, ei edes toivottu lapsi ja sen itsekin tietää. 

Vierailija
2734/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen, että mitä enemmän seuroissa on ehtinyt istua, sitä enemmän Raamatusta oppii ja usko tulee yhä omakohtaisemmaksi. Nuorilla saattaa sekoittua tapakulttuuri uskonasioihin. Olen samaa mieltä siitä, että ulkonäöstä ei sydämen tilaa voi päätellä. Oikea usko on vain se, että haluaa uskoa syntinsä anteeksi.

Moni uskonsa kieltänyt saattaa laittaa tarkoituksella ulkoasunsa suviksiin siihen malliin, ettei kukaan vahingossakaan tule Jumalanterveellä tervehtimään.

Minä taas näin vl:na olen päätynyt siihen, että siitä seuroissa istumisesta ei kuitenkaan aina voi tehdä kovin vahvoja päätelmiä henkilön uskon omakohtaisuudesta. Niin monia sellaisia tiedän, jotka ovat ehkä jopa vuosikymmenet istuneet joka sunnuntai seurapenkissä ja sitten kuitenkin luopuneet uskosta, joskus jopa kommentein että "en ole ikinä kokenut uskovani syvällä sisimmässäni kuten vl:t opettavat"

Vierailija
2735/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se uskon omakohtaisuus seuroissa käymistä edellytä. Joku saattaa miettiä kristinuskon kysymyksiä päivittäin vaikka ei kävisi seuroissa kuin todella harvoin. Joku käy ehkä joku viikko seuroissa,  mutta ei muuten mieti ollenkaan uskon kysymyksiä. Niin ne ihmiset on erilaisia. Tärkeämpää olisi tosiaan painottaa sitä henkilökohtaista jumalasuhdetta, ei yhteisöllistä talostelua.

Vierailija
2736/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas näin vl:na olen päätynyt siihen, että siitä seuroissa istumisesta ei kuitenkaan aina voi tehdä kovin vahvoja päätelmiä henkilön uskon omakohtaisuudesta. Niin monia sellaisia tiedän, jotka ovat ehkä jopa vuosikymmenet istuneet joka sunnuntai seurapenkissä ja sitten kuitenkin luopuneet uskosta, joskus jopa kommentein että "en ole ikinä kokenut uskovani sy

Tämä. Kun on niin monia eri syitä käydä seuroissa, jotkut tykkää ihan vaan yhteisöllisyydestä.

Vierailija
2737/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halua? Kuka haluaa 17 lasta? 

Jotkut naiset haluaa paljon lapsia, mutta ei se tosiaan pitäisi olla oletusarvo kenenkään naisen kohdalla eikä varsinkaan edellytys, että voi olla kristitty. 

Vierailija
2738/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten selität nämä suurperheet? Kun ei niitä kukaan ole siis varsinaisesti halunnut. On vain jouduttu "ottamaan vastaan". Eikö epäitsekäs ja uhrautuva mies olisi jo jossain vaiheessa sanonut, että nyt riittää? 

Ja sitäkin

No, mun mielestä jos mies on fiksu ja ymmärtää kristinuskon okein, niin nainen ei tosiaan joudu synnyttämään enempää lapsia kuin jaksaa ja haluaa. Olipa keino sitten mikä hyvänsä. Toki toivon myös naisille rohkeutta tehdä itsenäisiä päätöksiä, heidän kehosta on lopulta kyse. 

Vierailija
2739/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan muotoilleeni viestin niin, että pelkästä istumisesta olisi apua 😅

Tarkoitin tietenkin sitä, että vanhemmat ihmiset ovat kuulleet enemmän Jumalan sanaa jo iän vuoksi.

Vierailija
2740/7599 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan muotoilleeni viestin niin, että pelkästä istumisesta olisi apua 😅

Tarkoitin tietenkin sitä, että vanhemmat ihmiset ovat kuulleet enemmän Jumalan sanaa jo iän vuoksi.

Eikö se usko ole pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen, niin yksinkertainen, että pieni lapsikin voi sen tosiaan vastaanottaa. Ei tarvita monimutkaista opetusta, monimutkaisia selityksiä. Tarvitaan vaan vilpittömyyttä ja halua tehdä oikein, halua pysyä Jumalan lähellä. En minä ainakaan koe, että jumalausko olisi jotenkin erilaista kuin miten sen lapsena koin. Siis se ydinkokemus. Jotain ihmisten liimamia juttuja siinä oli päällä, joista on onneksi päässyt eroon. Kyllä ne tärkeimmät asiat on pohjimmiltaan hyvin yksinkertaisia. 

Ketju on lukittu.