Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7605)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (ei vl) tein tänään kuten ehdotitte ja kuuntelin kesäseuraradiota useamman tunnin. Mitä sain kuulla:
Minun sanottiin olevan "armosta osaton", "epäuskoinen" ja "jumalaton" näin muun muassa. Aivan hirveitä kommentteja yhteisöltä, jota kuvataan niin turvalliseksi. Millä te vanhoillislestadiolaiset puolustelette tuollaista puhetta toisia ihmisiä kohtaan? Se ei ole mikään yksittäinen mielipide, vaan liikkeen hyväksymää opetusta, kun se kerta seurapuheeksikin kelpaa. Ja en kaipaa vastaukseksi sitä, miten kuka tahansa voi tulla liikkeen jäseneksi ja sitten olla "armosta osallinen ja oikeassa uskossa".
Eräs puhuja ihan suoraan puheensa lopuksi totesi, miten evankeliumia ei ole missään muualla kuin heidän (vl) joukossaan. Ja että kyllä sitä muutkin puhuvat Raamatun sanasta, mutta heillä (vl) on Pyhä Henki ja siksi oikea usko. Aivan käsittämätöntä puhetta. Tällainenko puhe toivotta
Olen ymmärtänyt että tuollaisen puheen tarkoitus on herättää omatunto ja halu uskoa synnit anteeksi. Ei Raamatussakaan varsinaisesti kehoteta saarnaamaan sitä mitä halutaan kuulla vaan sitä mikä on tarpeen.
- Myllylät ovat puhuneet lapsilleen, että pienessä ja turvallisessa Vihannin koulussa on tarpeen olla kaveri kaikkien kanssa, mutta vapaa-aikaa on hyvä viettää enemmän uskovaisten kavereiden kanssa. -Tässä sanotaan, että vl:n on syytä olla kaltaistensa kanssa liikkeeseen kuulumattomien sijaan.
Minun mielestäni tuossa kommentissa ei ole mitään pahaa eikä kummallista. Varsinkin kun nuoret tulevat teini-ikään, he luonnollisesti viihtyvät samanlaiset arvot omaavien kavereiden kanssa. Silloin on kaikilla helpompaa. Ja tuossahan sanottiin, että vapaa-aikaa on hyvä viettää enemmän jne. Ei siinä ollut mitään totaalikieltoa.
Omat lapseni ovat jo aikuisia. Kun kaikki lapset naapurustossa olivat pieniä, kaikki leikkivät yhdessä ja se oli luontevaa. Koulumatkat kuljettiin yhdessä ja koulun jälkeen leikittiin vuorollaan jokaisen kodissa. Pihaleikit ja pallopelit olivat kovassa huudossa. Mutta kun lapset kasvoivat, kaikille tuli omia, erilaisia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Silloin myös kävi helposti niin, että ei-vl-nuoret eivät halunneetkaan enää olla vl-nuorten kanssa. Eli systeemi toimi siihenkin suuntaan. Jotkut lapsuudenystävät ovat kuitenkin ystäviä edelleen erilaisesta vakaumuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt kerää lestadiolaisten alapeukut, mutta sitten kerää:
Olen katsonut paljon videoita suviksilta eri vuosilta, seuroista, rauhanyhdistysten lauluilloista. Lestadiolaiset niin usein sanovat, että usko tuo heille iloa. Silti hymyileviä ihmisiä näkee todella vähän. Suurin osa on todella vakavia, iso osa jopa valokuvissa. Luulisi, että niissä liikkeen tilaisuuksissa edes hymyilyttäisi, kun uskon sanotaan olevan iloinen asia.
Ja odotan jo oikein, miten joku tulee kertomaan kuinka hän ei tunne yhtään vakavaa lestadiolaista ja heidän suvussaan hymyillään ja nauretaan 24/7, kun ollaan niin iloista väkeä.
Pieni piikki oman kommentin lopussa kertoo, millä mielin kommentoija on liikkeellä. Rohkenen nyt kuitenkin kommentoimaan, vaikka kommentoija on jo sen minun puolestani tehnyt.
Usko tuo minulle iloa. En minä silti seurapuheiden, saarnojen tai virrenveisuun aikana virnuile tai höröttele, joten jos joku ottaa minusta silloin kuvan, saattaa ajatella, että onpa totinen ja tylsä tyyppi. Eihän tuo osaa edes olla iloinen. Totisenakin voi olla iloinen, voi tuntea sydämen iloa uskostaan. Tyytyväisyyskin on hyvä ilon ja onnen mittari.
Nuorista nyt harvoin saa kovin nauravia kuvia, he kun ovat niin kriittisiä oman ulkonäkönsä suhteen. Mieluummin ovat kuvissakin totisina. Koskee kaikkia.
Olen esim. tänään seuraillut jonkin verran eri medioiden kuvagallerioita ja haastatteluja suviseuroista, niin kyllä minä siellä iloisia ihmisiä olen nähnyt.
Eli olikohan tämäkin kommentti hieman tarkoituksenhakuinen yritys todistella, etteivät lestadiolaiset osaa iloita? Uusia kritiikinaiheita näyttää jatkuvasti löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kerropa esimerkkejä niistä omista materiaaleista, kun minä en nyt äkkiseltään semmoisia keksi. -
Tähän odotetaan kommentoijalta edelleen esimerkkejä.
Oletko jotenkin tyhmä?
Esim. esitteitä, tarroja ja CD-ROM levyjä. Festareilla olen saanut noita kaikkia, kai festareilla nimeltä suviseurat voi toimia myös samoin?
Anteeksi, en heti huomannut tuota kysymystä. En pidä itseäni erityisen tyhmänä, ihan tämmöisenä tavallisena keskiverto suomalaisena.
En ole käynyt festareilla, niin en voi tietää, mitä siellä jaetaan vai jaetaanko mitään. Siksi kysyin mutta se oli sinun mielestäsi tyhmä kysymys. Minä olen jo kauan sitten oppinut, että ei ole tyhmiä kysymyksiä mutta tyhmiä vastauksia saattaa olla.
Ei kai siellä mitään ulkopuolisten materiaaleja jaeta, mutta joskus näin tapahtuu. Miksi myös suviseuroissa ei saisi joskus näin tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kerropa esimerkkejä niistä omista materiaaleista, kun minä en nyt äkkiseltään semmoisia keksi. -
Oletko jotenkin tyhmä?
Esim. esitteitä, tarroja ja CD-ROM levyjä. Festareilla olen saanut noita kaikkia, kai festareilla nimeltä suviseurat voi toimia myös samoin?
Anteeksi, en heti huomannut tuota kysymystä. En pidä itseäni erityisen tyhmänä, ihan tämmöisenä tavallisena keskiverto suomalaisena.
En ole käynyt festareilla, niin en voi tietää, mitä siellä jaetaan vai jaetaanko mitään. Siksi kysyin mutta se oli sinun mielestäsi tyhmä kysymys. Minä olen jo kauan sitten oppinut, että ei ole tyhmiä kysymyksiä mutta tyhmiä vastauksia saattaa olla.
Ei jaeta mutta joskus tapahtuu. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (ei vl) tein tänään kuten ehdotitte ja kuuntelin kesäseuraradiota useamman tunnin. Mitä sain kuulla:
Minun sanottiin olevan "armosta osaton", "epäuskoinen" ja "jumalaton" näin muun muassa. Aivan hirveitä kommentteja yhteisöltä, jota kuvataan niin turvalliseksi. Millä te vanhoillislestadiolaiset puolustelette tuollaista puhetta toisia ihmisiä kohtaan? Se ei ole mikään yksittäinen mielipide, vaan liikkeen hyväksymää opetusta, kun se kerta seurapuheeksikin kelpaa. Ja en kaipaa vastaukseksi sitä, miten kuka tahansa voi tulla liikkeen jäseneksi ja sitten olla "armosta osallinen ja oikeassa uskossa".
Eräs puhuja ihan suoraan puheensa lopuksi totesi, miten evankeliumia ei ole missään muualla kuin heidän (vl) joukossaan. Ja että kyllä sitä muutkin puhuvat Raamatun sanasta, mutta heillä (vl) on Pyhä Henki ja siksi oikea usko. Aivan kä
Onhan se tarpeen sanoa, että Raamatussa Jeesus sanoo jokaisen häneen uskovan pääsevän osalliseksi iankaikkisesta elämästä. Vanhoillislestadiolaiset lisäävät tuohon vielä, että pitää uskoa heidän tavallaan ja saada veljeltä/sisarelta synnit anteeksi. Ja muistutetaan, miten muut ovat epäuskoisia, armosta osattomia ja jumalattomia. Onhan tuossa melkoinen ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin tyhmä?
En ole käynyt festareilla, niin en voi tietää, mitä siellä jaetaan vai jaetaanko mitään. Siksi kysyin mutta se oli sinun mielestäsi tyhmä kysymys. Minä olen jo kauan sitten oppinut, että ei ole tyhmiä kysymyksiä mutta ty
Ei jaeta mutta joskus tapahtuu. Jep.
Kyllä markkinamiehet aina keinot keksii, edes kotona näistä ei pääse eroon. Jotain remppahuijareita ramppaa omakotitaloissa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Päivämiehessä kerrotaan, miten piispa Mari Parkkinen vieraili nyt ekan kerran suviksissa:
"Vuoden 2025 Suviseurojen pääjärjestäjä on Lahden Rauhanyhdistys. Lahti kuuluu alueena Mikkelin hiippakuntaan, ja tämän vuoksi piispa Mari Parkkinen oli kutsuttu Lopen Suviseuroihin."
Aika kamalaa, että naispuolisen piispan kutsumista suviksiin pitää noin selitellä. Kun aina puhutaan, että miten kaikki ovat tervetulleita ja nyt pitää oikein erikseen kertoa, että miksi on kutsuttu "epäuskoinen pappi" mukaan.
Yleensähän suviseurojen avajaisissa on ollut aina piispan tervehdys. Nyt ei ollut. Siksikö kun sattui olee naispiispa????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman päivän keskustelu on ollut asiallista. Eikö suviseurat ala vasta tänään, mikä lie syynä syynä että näin hyvissä ajoin keskustelu siistiytyi
Myös ennen suviseurat on vähentäneet tämän ketjun trollaamista, mutta ainakin nyt vaikuttaa että on näkynyt jo muutaman päivän.
Aikaisimmat ovat menneet jo keskiviikkona vaikka torstaina vasta oli viralliset avajaiset. Ja isoilla perheillä on varmaan vaunujen pakkailu alkanut jo maanantaina. Meillä meni pakkaamiseen koko keskiviikko kun torstaina mentiin.
Torstaina on aattoseurat ja perjantaina on aina avajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämiehessä kerrotaan, miten piispa Mari Parkkinen vieraili nyt ekan kerran suviksissa:
"Vuoden 2025 Suviseurojen pääjärjestäjä on Lahden Rauhanyhdistys. Lahti kuuluu alueena Mikkelin hiippakuntaan, ja tämän vuoksi piispa Mari Parkkinen oli kutsuttu Lopen Suviseuroihin."
Aika kamalaa, että naispuolisen piispan kutsumista suviksiin pitää noin selitellä. Kun aina puhutaan, että miten kaikki ovat tervetulleita ja nyt pitää oikein erikseen kertoa, että miksi on kutsuttu "epäuskoinen pappi" mukaan.
Yleensähän suviseurojen avajaisissa on ollut aina piispan tervehdys. Nyt ei ollut. Siksikö kun sattui olee naispiispa????
Niin on ollut, eikö tänä vuonna tosiaan ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, että on kutsuttu piispa paikalle ja jätetty hänen henkilökohtainen tervehdyksensä väliin (ihan selkeä kannanotto), niin onhan tuo todella törkeää. Lestadiolaiset sanovat kunnioittavansa esivaltaa, mutta ei siltä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, että on kutsu
Ei tuomita, kun ei tiedetä, mistä johtuu ja mistä on kyse. Ennen on ollut myös mm. kaupungin / kunnan tervehdys, samoin Puolustusvoimien, jos on ollut heidän aluettaan, Ruotsin ja USAn sisarjärjestöjen tervehdykset jne. Nyt ei ollut mitään näitäkään. Ennen kuin tuomitsee yksipuolisesti ja julkisesti törkeäksi, kannattaa selvittää, miksi nyt oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuomita, kun ei tiedetä, mistä johtuu ja mistä on kyse. Ennen on ollut myös mm. kaupungin / kunnan tervehdys, samoin Puolustusvoimien, jos on ollut heidän aluettaan, Ruotsin ja USAn sisarjärjestöjen tervehdykset jne. Nyt ei ollut mitään näitäkään. Ennen kuin tuomitsee yksipuolisesti ja julkisesti törkeäksi, kannattaa selvittää, miksi nyt oli näin.
Ihmeellinen vastaus, kun kukaan ei ole tuominnut mitään. Vai onko tämä taas yksi asia, mitä ei saa kommentoida mitenkään?
Näitä näyttää riittävän, erittäin moni asia on tabu.
Siteeraan aikaisempaa kommentoijaa (en luota lainauksen toimivuuteen):
Jos näin on, että on kutsuttu piispa paikalle ja jätetty hänen henkilökohtainen tervehdyksensä väliin (ihan selkeä kannanotto), niin onhan tuo todella törkeää. Lestadiolaiset sanovat kunnioittavansa esivaltaa, mutta ei siltä näytä.
Eikö tuossa selvästi otettu jo kantaa ja tuomittu tapaus törkeäksi? Vai miten muuten tuon voi tulkita?
Vierailija kirjoitti:
Siteeraan aikaisempaa kommentoijaa (en luota lainauksen toimivuuteen):
Eikö tuossa selvästi otettu jo kantaa ja tuomittu tapaus törkeäksi? Vai miten muuten tuon voi tulkita?
Hänhän sanoo, että JOS näin on. Ei sano, että 100 % varmuudella olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, että on kutsu
aivan varmasti on näin, koska lestadiolaisuudessa naisen paikka ei ole puhujana.
Muistutettakoon myös, että kun nykyinen Turun piispa Mari Leppänen vihittiin papiksi, hänen mieheltään vietiin puhujan tehtävät rauhanyhdistyksellä. Koska onhan se nyt ihan selvää, että kelvoton tuollainen mies, joka ei saa edes vaimoaan kuriin (kun antoi ottaa pappisvihkimyksen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Mari vapautettiin kaikista rauhanyhdistykseen liittyvistä tehtävistä, oli pitänyt pyhäkouluja tms.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011330226.html
Että tämmöistä lähimmäisrnrakkautta siellä.
HÄVETKÄÄ!
Vaikken tarratoimikunnan toiminnasta pidäkään, ei ole todellakaan oikein että heitä kohtaan on käyttäydytty aggressiivisesti. Jokaisella pitäisi olla turvallinen olo suviseuroissa. Toivon että nämä epäasiallisesti käyttäytyneet ihmiset miettivät tekojaan ja katuvat, eikä koko yhteisöä taas leimata yksittäisten mätien omenien takia.
En usko että tuo on liikkeen oppia, koska ihan vasta näin nuoruudenystävää joka ei ole lestadiolainen vaikka itse olen. Ollaan tutustuttu teineinä ja vietetty aikaa vapaalla ja edelleen ollaan yhteyksissä. Eri perheissä on eri tapoja, mutta haastateltujen tapa on mielestäni huono.
T. Vl