Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7606)
Vierailija kirjoitti:
Avajaispuheessa tuli vastaukset varmasti kaikkiin tämänkin ketjun kysymyksiin:
https://srk-radio.s3.amazonaws.com/2025/20250627_1000_Valde_Palola_fi.m…
Tuskin. Häneltä ei ole saatu vastauksia edes lehtihaastatteluissa, joten miten saisi puheessa. Vain näkemyksiä ja mielipiteitä, niihin on toki kaikilla oikeus. Uskon asioissa sitä tietysti kaipaa vankkoja perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämiehessä kerrotaan, miten piispa Mari Parkkinen vieraili nyt ekan kerran suviksissa:
"Vuoden 2025 Suviseurojen pääjärjestäjä on Lahden Rauhanyhdistys. Lahti kuuluu alueena Mikkelin hiippakuntaan, ja tämän vuoksi piispa Mari Parkkinen oli kutsuttu Lopen Suviseuroihin."
Aika kamalaa, että naispuolisen piispan kutsumista suviksiin pitää noin selitellä. Kun aina puhutaan, että miten kaikki ovat tervetulleita ja nyt pitää oikein erikseen kertoa, että miksi on kutsuttu "epäuskoinen pappi" mukaan.
Eihän tuossa ole mitään selittelyä 🙈, pelkkä toteamus.
Kaikesta halutaan löytää virheitä, vääriä sanavalintoja, kaikki nähdään aina negatiivisena.
Tällä palstalla on muutenkin niin negatiivista porukkaa.
<
No tässäpä esimerkkejä Päivämiehen julkaisuista (en jaksa linkittää, voit itse lukea Päivämiehen nettiversiosta). Ja nämä ovat liikkeen hyväksymää oppia, koska eivät julkaise mitään, mikä ei ole heidän oppinsa mukaista:
"Myllylät ovat puhuneet lapsilleen, että pienessä ja turvallisessa Vihannin koulussa on tarpeen olla kaveri kaikkien kanssa, mutta vapaa-aikaa on hyvä viettää enemmän uskovaisten kavereiden kanssa." --> Tässä sanotaan, että vl:n on syytä olla kaltaistensa kanssa liikkeeseen kuulumattomien sijaan.
" Olen saanut myös epäuskoisilta hoitoalan ammattilaisilta kannustusta, enkä ole kokenut asiaa mitenkään vaikeaksi." --> Tässä sanotaan epäuskoisiksi muita kuin liikkeeseen kuuluvia.
"Kallunki näkee tärkeänä, että jokaisella on mahdollisuus toimia kansankirkon sisällä ja pitää esillä Raamatun mukaista opetusta." --> Tässä omitaan Raamattu ja pidetään omaa Raamattukäsitystä ainoana oikeana (vaikka todellisuudessa Raamattua voidaan tulkita monin eri tavoin ja ei ole yhtä oikeaa tapaa).
Vierailija kirjoitti:
Jumalan sana joko parantaa tai pahentaa. Jos huomaat pahentuvasi, tee parannus <3
Mistä kristityn pitää tehdä parannus? Siitä ettei ole vl? Sellaista ei kyllä lue Raamatussa. Toki parannusta (katumusta) pitää jokaisen kristityn tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (ei vl) tein tänään kuten ehdotitte ja kuuntelin kesäseuraradiota useamman tunnin. Mitä sain kuulla:
Minun sanottiin olevan "armosta osaton", "epäuskoinen" ja "jumalaton" näin muun muassa.
Usko on mustavalkoinen asia. Sinulla joko on usko sydämellä, synnit on saarnattu anteeksi tai sitten ei ole uskoa. Nuo kaikki sanat ovat Raamatusta:
Armosta osaton ei suoraan mainita, mutta ajatuksessa tulee esille Room.11:6.
Epäuskoinen esiintyy Jeesuksen sanoissa (Joh.20:27) sekä Hebr.3:12:ssa.
Jumalaton Sananlaskut 28:ssa korostetaan tätä sanaa useissa kohdissa (1 & 15).
Hienosti kutsutaan sitten eri tavoin uskovaa armosta osattomaksi, epäuskoiseksi ja jumalattomaksi!
Surullista nähdä, että asiallinen kysymys seurapuheista jäi vaille vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Surullista nähdä, että asiallinen kysymys seurapuheista jäi vaille vastausta.
Ei yllätä ja ei ole eka kerta. Kun tulee oikeasti asiallisia, mutta tiukkoja kysymyksiä, käy näin: joku spämmää keskustelun äkkiä täyteen jotain turhanpäiväistä trollausväittelyä, jotta saa huomion pois olennaisesta kysymyksestä.
En tiiä ootteko tietoisia, mutta meistä suurin osa on suviksissa. Täällä netti toimii huonosti ja meill on aika paljon parempaa tekemistä kun roikkua av:lla. Kannattaa kysellä ens viikolla vaikka tiistaina, jos on tärkeä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä ootteko tietoisia, mutta meistä suurin osa on suviksissa. Täällä netti toimii huonosti ja meill on aika paljon parempaa tekemistä kun roikkua av:lla. Kannattaa kysellä ens viikolla vaikka tiistaina, jos on tärkeä kysymys.
Totta, siksi sinäkään et voi vastata kysymyksiin, vain turhien viestien lähetys onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, siksi sinäkään et voi vastata kysymyksiin, vain turhien viestien lähetys onnistuu
No tämä. :D
Vierailija kirjoitti:
Päivämiehessä kerrotaan, miten piispa Mari Parkkinen vieraili nyt ekan kerran suviksissa:
"Vuoden 2025 Suviseurojen pääjärjestäjä on Lahden Rauhanyhdistys. Lahti kuuluu alueena Mikkelin hiippakuntaan, ja tämän vuoksi piispa Mari Parkkinen oli kutsuttu Lopen Suviseuroihin."
Aika kamalaa, että naispuolisen piispan kutsumista suviksiin pitää noin selitellä. Kun aina puhutaan, että miten kaikki ovat tervetulleita ja nyt pitää oikein erikseen kertoa, että miksi on kutsuttu "epäuskoinen pappi" mukaan.
Täällä ammattinärkästyjät närkästyvät joka asiasta, sillehän ei voi mitään.
Suviseuroissa käynti tuntuu kuitenkin olleen piispalle positiivinen kokemus:
https://www.paivamies.fi/uutiset/taalla-on-turvallista-olla--mikkelin-h…
Hämmentää sellanen asia, että vl-liikkeelle tuntuu olevan tärkeämpi pyrkiä vakuuttamaan oman yhteisön erityisyyttä ja oikeassaoloa maailmassa, kuin kristinuskon sanomaa. Erityisesti maallikoiden ja maallikkopuhujien puheissa korostuu. Pahoittelut jos tämä loukkaa, mutta siltä se tosiaan tuntuu. Jotenkin tuntuu, että nämä on kääntyneet aivan ylösalaisin, mikä on pääsanoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kerropa esimerkkejä niistä omista materiaaleista, kun minä en nyt äkkiseltään semmoisia keksi. -
Tähän odotetaan kommentoijalta edelleen esimerkkejä.
Oletko jotenkin tyhmä?
Esim. esitteitä, tarroja ja CD-ROM levyjä. Festareilla olen saanut noita kaikkia, kai festareilla nimeltä suviseurat voi toimia myös samoin?
Anteeksi, en heti huomannut tuota kysymystä. En pidä itseäni erityisen tyhmänä, ihan tämmöisenä tavallisena keskiverto suomalaisena.
En ole käynyt festareilla, niin en voi tietää, mitä siellä jaetaan vai jaetaanko mitään. Siksi kysyin mutta se oli sinun mielestäsi tyhmä kysymys. Minä olen jo kauan sitten oppinut, että ei ole tyhmiä kysymyksiä mutta tyhmiä vastauksia saattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman päivän keskustelu on ollut asiallista. Eikö suviseurat ala vasta tänään, mikä lie syynä syynä että näin hyvissä ajoin keskustelu siistiytyi
Myös ennen suviseurat on vähentäneet tämän ketjun trollaamista, mutta ainakin nyt vaikuttaa että on näkynyt jo muutaman päivän.
Aikaisimmat ovat menneet jo keskiviikkona vaikka torstaina vasta oli viralliset avajaiset. Ja isoilla perheillä on varmaan vaunujen pakkailu alkanut jo maanantaina. Meillä meni pakkaamiseen koko keskiviikko kun torstaina mentiin.
Tämä nyt kerää lestadiolaisten alapeukut, mutta sitten kerää:
Olen katsonut paljon videoita suviksilta eri vuosilta, seuroista, rauhanyhdistysten lauluilloista. Lestadiolaiset niin usein sanovat, että usko tuo heille iloa. Silti hymyileviä ihmisiä näkee todella vähän. Suurin osa on todella vakavia, iso osa jopa valokuvissa. Luulisi, että niissä liikkeen tilaisuuksissa edes hymyilyttäisi, kun uskon sanotaan olevan iloinen asia.
Ja odotan jo oikein, miten joku tulee kertomaan kuinka hän ei tunne yhtään vakavaa lestadiolaista ja heidän suvussaan hymyillään ja nauretaan 24/7, kun ollaan niin iloista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotimaa.fi/srkn-johtokunnan-puheenjohtaja-valde-palola-pita…
Liikkeen piirissä kirkon tämänhetkinen tilanne aiheuttaa vakavaa huolta. On huolestuttavaa, että kirkon sisällä on tahoja, jotka pyrkivät muuttamaan kirkon arvopohjaa yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten mukaiseksi. Tästä esimerkkinä on nyt prosessissa oleva samaa sukupuolta olevien avioliittokysymys. Erityisenä huolenaiheena on nyt se, että piispainkokous on ottanut pastoraalisen ohjeen muodossa roolia viedäkseen samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkimisen osaksi kirkollista vihkimiskäytäntöä, Palola sanoo.
Hänen mukaansa aivan erityistä huolta aiheuttaa piispainkokouksen pastoraalisessa ohjeessa ilmaistu perustelu, jonka mukaan lukuisat papit ovat jo suorittaneet ja suorittavat edelleen samaa sukupuolta olevien vihkimisiä.
Onpa palolalla ongelmat🤣
Ei hänen ole pakko mennä naimisiin miehen kanssa😉
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää sellanen asia, että vl-liikkeelle tuntuu olevan tärkeämpi pyrkiä vakuuttamaan oman yhteisön erityisyyttä ja oikeassaoloa maailmassa, kuin kristinuskon sanomaa. Erityisesti maallikoiden ja maallikkopuhujien puheissa korostuu. Pahoittelut jos tämä loukkaa, mutta siltä se tosiaan tuntuu. Jotenkin tuntuu, että nämä on kääntyneet aivan ylösalaisin, mikä on pääsanoma.
Tämä. Olen kuunnellut paljon vl-puheita ja saarnoja. Näissä on suurta eroa. Ja näkee tuota osan vl-pappienkin puheissa, että muistetaan korostaa Jumalan lasten ja oikeassa elävässä uskovien pääsyä taivaaseen. Saarnankin keskellä saatetaan saarnata synnit Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi (ev.lut. messussahan on synnintunnustus ja synninpäästö messun alussa, teologian näkökulmasta se riittää).
Itse olen surullinen siitä, että keskitytään alleviivaamaan omaa "oikeaa" uskoa, meikäläisiä ja sitten on nuo epäuskoiset, Jumalan armosta osattomat, joiden pitäisi tehdä parannus. Kannattaisiko kuitenkin keskittyä ihan vain lukemaan sitä Raamattua ja vahvistamaan sanalla uskoa sen sijaan, että alleviivaa sitä, miten toiset ovat epäuskoisia ja me ei olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen kuunnellut paljon vl-puheita ja saarnoja. Näissä on suurta eroa. Ja näkee tuota osan vl-pappienkin puheissa, että muistetaan korostaa Jumalan lasten ja oikeassa elävässä uskovien pääsyä taivaaseen. Saarnankin keskellä saatetaan saarnata synnit Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi (ev.lut. messussahan on synnintunnustus ja synninpäästö messun alussa, teologian näkökulmasta se riittää).
Itse olen surullinen siitä, että keskitytään alleviivaamaan omaa "oikeaa" uskoa, meikäl
Onhan se tavallaan loogista. Oma elämäntapa ja sääntöjen noudattaminen menettäisi paljon merkitystään, jos oma porukka ei olekaan erityinen valittu joukko. "Liity meihin" menettäisi merkityksensä. Toisaalta tuollanen sisäinen ravistelu olisi ihan hyvä, ehkä siinä tosiaan kävisi niin, että palattaisiin puhtaasti kristinuskon sanoman äärelle. Uskallanpa sanoa, että ihmiset pääsisi todelliseen vapauteen. (Vapauteen Kristus vapautti meidät.) En siis sano sitä, että ihmisten elämäntapa välttämättä muuttuisi oleellisesti, tarkoitan sellaista kokonaisvaltaista hengellistä ja henkistä vapautta. Näen nimittäin, että vl-yhteisö sääntöineen ja kulttuurinsa ja ajattelunsa kautta monella tavalla "vangitsee" ja rajoittaa ihmisiä, myös hengellisesti. Toiset kykenee elämään vapaammin, toiset voi kokea suurtakin ahdistusta monista asioista.
Jumalan sana joko parantaa tai pahentaa. Jos huomaat pahentuvasi, tee parannus <3