Jos teini joutuu hetkeksi psykiatriselle osastolle - niin mitä se ennakoi?
Itsetuhoisuuden, ahdistuksen vuoksi. Onko kokemusta, että sen jälkeen voisi lähteä ylämäki? Vai tietääkö se aina vaikeita vuosia?
Kommentit (110)
Kannattaa selittää, että ulkonäköä tärkeämpiä asioita on vaikka kuinka. Hölmöksi mennyt naisten ulkonäön "vaatimukset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori tarvitsee ymmärrystä ja kannustavan ilmapiirin.Ihmisen joka valaa uskoa häneen itseensä ja elämään.
Elämä on hyvä ja se kantaa.
Tunnen neljä nuorta, jotka ovat ns päästään sekaisin. Kaikki he ovat perheistä, jotka ovat kannustaneet ja ymmärtäneet ja luoneet uskoa.
sama täällä. Eikä kenellekään heidän perheissään ole päihde- tai mt-ongelmia. Yksi perheistä on vähän vähävaraisempi, mutta kolme. Muun perheen lapset ovat saaneet aina kaiken, mitä ovat halunneet.
En ole ollut osastolla tai koskaan syönyt mielialalääkkeitä. Silti itsellä kiusaaminen ja yksinäisyys nuoruudessa sai jo yläkoulussa monesti oireilemaan. En meinannut pystyä enää koulussa olemaan. Varsinkin syksyisin oli vaikeaa. Ahdisti paljon. Vanhemmat eivät ymmärtäneet tai tahtoneet ymmärtää. Kyllä varsinkin äiti tiesi siitä kaikesta. Sinnittelin yläkoulun läpi. Lukion alussa, kun kiusaaminen jatkui meni sitten loputkin voimat ja olisin halunnut päättää elämäni. Pyysin apua vanhemmilta, kun tiesin etten ole kunnossa. Ahdisti kokoajan. Vanhemmat eivät edelleenkään ymmärtäneet. Sain pyytää anteeksi sitä kuinka olen "vaikea" ja rasitan heitä, kun menin sanomaan etten jaksaisi enää elää. Sen jälkeen tiesin, että minun pitää kestää. Syksy oli yhtä kaaosta, mutta viimein vähitellen olo parani hieman. Sain lukion käytyä, mutta rajalla se kaikki oli ja omillani olin. En saanut tukea.
En jaksa olla vanhemmilleni kovinkaan katkera. Kyllä välillä silti mietin, että olisin tarvinnut ymmärrystä ja tukea. En tiedä sitten olisiko mikään hoitokontakti tehnyt hyvää kuitenkaan. Lopulta olin ylpeä, että sinnittelin. Toisaalta nyt aikuisena on ollut vaikeaa. En luota itseeni ja jännitän kaikkea. Tavallinen elämä vaikeaa. On jäänyt jälkiä noista vuosista ja jatko-opiskelut yms vaikeita.
Oma isäni väittäisi muuten kivenkovaan, että hän on aina "vain kannustanut" minua. En usko, että tutttavaperheissä osattaisiin kertoa, kuinka toksista meno oli. Serkkuni hämmästyi (olemme +40) kun kerroin elämästämme tässä pari vuotta sitten. "Hän oli aina niin mukava setä". Hänen isänsä, eli isäni veli, oli samanlainen omassa kodissaan, paitsi omalla tyylillään. Minä tiesin sen, sillä äitini oli sen huomannut ja aina puhui rumasti sedästäni. Äitini ongelma oli, että oma narsistimies oli jalustalla, jonka kaataminen olisi ollut myös äitini identiteetin tuho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osastopotilaat mitä tiedän ovat olleet vieraannuttavien äitien lapsia.
Ja nuoren jatkot riippuvat lähinnä siitä kuinka tiukalla äidit ovat saaneet/halunneet pitää ohjaksia tuon jälkeen.
Harmi, sillä lapseni on vieraannuttavan äidin lapsi, ja häntä on alkanut ahdistaa. Oikeaa syytä ei hoideta.
Riippuu valitettavasti kovasti paikkakunnasta, että missä lapset tahallaan tuhotaan naisen oikeuksien vuoksi ja missä tuollainen toiminta estetään heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nuoren jatkot riippuvat lähinnä siitä kuinka tiukalla äidit ovat saaneet/halunneet pitää ohjaksia tuon jälkeen.
Harmi, sillä lapseni on vieraannuttavan äidin lapsi, ja häntä on alkanut ahdistaa. Oikeaa syytä ei hoideta.
Riippuu valitettavasti kovasti paikkakunnasta, että missä lapset tahallaan tuhotaan naisen oikeuksien vuoksi ja missä tuollainen toiminta estetään heti alkuunsa.
Jos lapsi on tarpeeksi vanha, jotta mielipiteensä huomioidaan oikeudessa, ja jos vieraannuttaja on tarpeeksi hyvä, älykäs ja pitkäjänteinen, sitä ei voi estää millään. Pakkokeinoja ei ole.
Hoitotyön käytännöt psyykesairauksissa ovat suomessa vanhentuneita. Eristäminen ja stigmatisointi ei paranna ketään, vaan täysin päin vastoin. Koronakaranteenikin oli haitaksi mielenterveydelle todistetuksi, niin myös muukin eristystoimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on tarpeeksi vanha, jotta mielipiteensä huomioidaan oikeudessa, ja jos vieraannuttaja on tarpeeksi hyvä, älykäs ja pitkäjänteinen, sitä ei voi estää millään. Pakkokeinoja ei ole.
Näissä tilanteissa on lapsen kidutus sallittu naisen toimesta. Lapsi voidaan pelotella hiljaiseksi. Maan tapa.
Ap:n otsikossa on huoli, mitä nuoren lyhytaikainen psykiatriselle osastolle joutuminen tuo mukanaan. Toivon, että hän saa hyvää alan kuntoutusta sairaalahoidon jälkeen, keskustelua ja lääkitystä. Ihan yhtä hyvän elämän hän voi saada jatkossa kuin kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hyväksi"käytetty lähipiirissä? Salattu, peloteltu? Päihdetausta tulilla, jos ei vielä päällä.
Sano että tuomio tulee sille hlölle joka tehnyt pahaa. Mikäli tämmönen taustalla. Ketään ketään ei tarvitse suojella.
Ei ole tällaista. Pumpulissa kasvanut ja kasvatettu. Ap
Älä pilaa faktoilla kukkahattutätien hyvää hysteriaa.
Kerron vähän enemmän faktoja: harvaa lasta on suojeltu kuten tätä lasta. Ja harvalla on nykyään niin tiukka kasvatus kuin hänellä oli. Äiti ei ole persoonallisuushäiriöinen, vaan täysin täyspäinen. Ap
Onnko ap tullut mieleen että tuo suojeleminen on ehkä mennyt överiksi?
Periaatteessa vaihtoehtoja on kaksi - itsetuhoisuus tai psykoosi (skitsofrenia). Masennuksesta kaiketi joutuu harvemmin osastolle, kun makaavat kotona sängyssä eivätkä tee itselle tai toisille mitään ellei suicidaalisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein usko, että tilanne on noin yksiselitteinen. Oikeasti vieraannuttava äiti tai isä ei ole päästään terve. Vieraannuttaminen on vain yksi oire kaikesta. Näiden henkilöiden kohdalla syy on vanhemmat omat ongelmat.Sitten on näitä, joita syytetään vieraannuttajiksi, vaikka oikea syy on se, että lapsi itse ei halua toisen vanhemman luo. Sopii miettiä, onko tuo etävanhempi silloin ihan tasapainoinen yksilö.
Fakta myös on, että tasapainoisten ja hyvien perheiden lapsilla voi olla ongelmia.
Vieraannuttaminen nimenomaan johtaa siihen, että lapsi ei itse
Kuinka monta kertaa itkevä ja potkiva lapsi pitää raahata toisen vanhemman autoon ilman, että se ei olisi sitä, että lapsi ei itse halua mennä sinne?
"Harvaa lasta on suojeltu niinkuin tätä lasta"
Jotenki noin meni lainaus yllä AP:n kuvaamana. Sanoisin, että siinäpä se.
Suojelu on tarpeen. Liikasuojelu tekee hallaa. Ei pärjää tai ainakin herkästi epäilee omaa pärjäämistään sitten kun tulee esim ahdistusta. Ahdistushan kuuluukin elämään ja jos ei ole keinoja (suojeltu liikaa) sen kanssa olla niin ei ole hyvä juttu.
Ikinä ei ole varma mistään. Mitä tunnen, miten hallitsen ja säätele sitä, miten selviän. Liikasuojelu antaa myös viestin, ettei mihinkään kannata luottaa. Jatkuva pelko pitää pitää päällä, jos kuitenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hyväksi"käytetty lähipiirissä? Salattu, peloteltu? Päihdetausta tulilla, jos ei vielä päällä.
Sano että tuomio tulee sille hlölle joka tehnyt pahaa. Mikäli tämmönen taustalla. Ketään ketään ei tarvitse suojella.
Kerron vähän enemmän faktoja: harvaa lasta on suojeltu kuten tätä lasta. Ja harvalla on nykyään niin tiukka kasvatus kuin hänellä oli. Äiti ei ole persoonallisuushäiriöinen, vaan täysin täyspäinen. Ap
Onnko ap tullut mieleen että tuo suojeleminen on ehkä mennyt överiksi?
Kyllä minulla omat epäilykseni on, mitä kaikkea siellä taustalla on. Mutta en etsi syytä vaan pohdin tulevaisuutta. Ap
Ei se pohtimalla parane, eikä sitä voi tässä kohdin tietää. Riippuu niin monesta asiasta.
Biologia, temperamentti, kiintymyssuhde, resilienssi, motivaatio, oireiden vakavuus, kyky ottaa apua vastaan, tuki.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pohtimalla parane, eikä sitä voi tässä kohdin tietää. Riippuu niin monesta asiasta.
Biologia, temperamentti, kiintymyssuhde, resilienssi, motivaatio, oireiden vakavuus, kyky ottaa apua vastaan, tuki.
Kokemuksia kyselenkin. Ap
"Kuinka monta kertaa itkevä ja potkiva lapsi pitää raahata toisen vanhemman autoon ilman, että se ei olisi sitä, että lapsi ei itse halua mennä sinne?"
Nyt en ymmärtänyt ollenkaan kysymystä enkä sitä, miten se liittyi viestiini.
Mun lapsella on kestänyt jo vuosia tämä masennus monine oireineen.
En mä ehkä jaksa uskoa, että joskus vielä voisi helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kontrolloiva, kaikelta suojeleva äiti, joka tekee kaiken oikein ja on täysin täyspäinen. Lapsi joka ei saa tilaisuutta erehtyä eikä tehdä virheitä, ei kasva terveeksi. Uskon, että lapsella on mahdollisuus selviytyä, jos äiti pystyy kohtaamaan omat mörkönsä. Se on se vaikein osuus jos ei mitään kasvatusvirheitä ole tehnyt. Äidin pitäisi saada apua ja tukea muutokseen. 🙏