G: Kyllä vai ei? Jättäisitkö 2-vuotiaan aamulla nukkumaan,
kun viet miehen junalle? Olin pois 15-20 min, lapsi nukkui kun tulin takaisin. Tajuan riskit, mutta mielestäni ovat pienet (esim. liikenneonnettomuus, se että lapsi herää ja tekee jotain kiellettyä). Ja oli selitetty lapselle illalla, että jos heräät odota, äiti tulee pian. Kun pääsin kotiin, laitoin miehelle tekstarin että perillä ollaan.
Yhdellä sanalla, tekisitkö samoin vai et?
Kommentit (124)
ton ikäinen ei muista edellisen illan selityksiä
eikä kaksi vuotiaalla ole minkäänlaista ajantajua,
Vastaavassa tilanteessa olisin tehnyt joko niin, että mies olisi mennyt taksilla. Tai jos tosiaan on niin huono rahatilanne, niin mies olisi mennyt autolla, jättänyt auton parkkiin asemalle. Itse olisin myöhemmin päivällä tehnyt rataslenkin (kun sää olisi vähä lauhtunut, ja olisin suojannut lapsen rattaissa oikein hyvin) vara-avaimen kanssa ja hakenut auton kotiin.
Miten näitä vahinkoja sattuu kun 3v hukkuu pihakaivoon tai jää naapurin auton alle.
Koti on lapsille vaarallinen paikka, ennenkaikkea siksi kun sieltä ei löydy vastuullisia aikuisia huolehtimaan heistä...
(ps ja vastaus on: En helvetissä! Mies menköön vaikka taksilla, jos ei muuta vaihtoehtoa ole)
Mitä jos olisit joutunut matkalla liikenneonnettomuuteen, ruuhkaan tms? Jos lapsi olisi kumminkin herännyt ja mennyt paniikkiin (varmasti olisi panikoinut aika pian)???
itse jättänyt korkeintaan minuutiksi,kun käyn roskisella tms
En yksin kotiin nukkumaan , enkä liion valmaankaan, en myös jättäsi pihalle.
Vierailija:
Miten näitä vahinkoja sattuu kun 3v hukkuu pihakaivoon tai jää naapurin auton alle.Koti on lapsille vaarallinen paikka, ennenkaikkea siksi kun sieltä ei löydy vastuullisia aikuisia huolehtimaan heistä...
(ps ja vastaus on: En helvetissä! Mies menköön vaikka taksilla, jos ei muuta vaihtoehtoa ole)
ttäen, että et voi mitenkään eliminoida sen riskiä lähtiessäsi.
Muutaman kerran olen jättänyt reilu 3-vuotiaan nyt tänä talvena kun tulemme töistä/hoidosta niin vien lapsen ja tavarat sisälle ja käsken lapsen riisua + käydä pissalla ja haen sillä välin postin talon toisesta päästä (rivitalo), aikaa menee varmaan 1 minuutti ja sekin hirvittää, mutta lapsi ei enää tahdo mukaan postilaatikolle ja takaisin vaan haluaa aina kokeilla riisuuko hän vaatteensa nopeammin ja ehtii vielä pissalle ennenkuin minä ehdin takaisin...
Meni käymään kaupassa kun olin noin 5v ja veli 2,5v. Ei varmasti ollut kauaa ja selitti että tulee ihan pian. Muistan että ensin oltiin veljen kanssa huolettomia, leikittiin. Sitten hiipi paniikki kun äiti oli jättänyt perunat kiehumaan hellalle; mietin että jos syttyy tulipalo.. Niinpä " fiksuna" pikkutytönä yritin miettiä mistä pitää vääntää että hella sammuu. Väänsin muistaakseni sitten kaikkia. Kun äiti tuli niin sain kovat huudot kun olin " leikkinyt" hellalla, kaikki levyt kuumana :( Tämä tapahtui 80-luvun alussa.
Eli vaikka lapsi olisi isompikin niin MITÄ VAAN VOI TAPAHTUA.
Vierailija:
Oli poissa noin 30 minuuttia ja joskus kauemminkin. Kerran hain pojat pakkasesta, paljasjaloin ja yöpuvuissaan, he olivatkin heränneet ja menneet ulos. Sanoin naapurille, että tästedes pojat tulevat joko mukaan, tai sitten hankit heille hoitajan, tai minä soitan sossuun. Nykyään mies kulkee bussilla...
Aamulla kun herättiin ipana kysyi karistettuaan unen silmistään, että ootko vieny isin asemalle? Eli kyllä muisti asian! Ap vielä käväisee palstalla ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija:
matka=12 km, aikaa kului 20 minuuttia
20 minuuttia=1/3 tunti
keskinopeus = matka/aika = 12 km/((1/3)h)=36 km/h
Olisi kannattanut kuunnella siellä matikan tunneilla!
Vierailija:
Ja kyllähän joku tulipalon vaara on kuitenkin äärettömän pieni. Kertokaas, miten se lapsi saa aamuyöstä tulipalon aikaan? Edes hella ei ehdi tuossa ajassa vielä polttaa taloa, ja meillä on se suojuskin siinä. Sitä paitsi jos meidän muksu herää yksin, niin taatusti sen eka ajatus ei ole ruveta kokkailemaan, kun se ei muutenkaan koskaan ole hellan kimpussa.Minusta olette hieman hysteerisiä, luvalla sanoen. Vaikka en sitä mieltä olekaan, että tämmöinen on kovin hyvä idea. Lähinnä tuo liikenneonnettomuuten joutumisen ajatus hirvitti, mutta sekin pelko tuntui vähän hassulta, kun siinä yksin ajeli autiudessa. Edes mitään hirvireittiä ei ollut välillä tai pätkää, jossa olisi nopeus noussut yli 70 kilometrin. Koko pätkä on valaistu ja niin edelleen.
yleensä suju noin. Auto pitää ensinnäkin kaapia lähtökuntoon, reitillä tulee pysähdyksiä, mies pitää jättääkin jonnekin siellä asemalla jne. Olisi kannattanut olla hereillä siellä autokoulussa...
Lapset on 5½v ja 3v. postilaatikkoa pidemmälle en mene, niin että jäisivät yksin.
Vastuuntunnotonta. Hitto soikoon et sapettaa tollaset ihmiset kuin ap. ja muutama muu täällä.
Ei sitä vaimoa siihen ikkunoiden putsaamiseen tarvita ja auton lämmittämiseen tarvita. Jos pysähdys asemalla on vaikka 2 minuuttia ja matka-aikaa 18 minuuttia. Keskinopeus tällöin ajoaikana 40 km/h.
Jos aikaa kuluu 15 minuutia keskinopeus 48 km/h.
Jos aikaa kuluu 12 minuuttia keskinopeus 60 km/h.
Jos aikaa kuluu 10 minuuttia keskinopeus 72 km/h
Jos aikaa kuluu 8 minuuttia keskinopeus 90 km/h
Jos aikaa kuluu 5 minuuttia keskinopeus 144 km/h.
Ei todellakaan ole mahdotonta tuo 20 minuutissa autolla.
Vierailija:
Aamulla kun herättiin ipana kysyi karistettuaan unen silmistään, että ootko vieny isin asemalle? Eli kyllä muisti asian! Ap vielä käväisee palstalla ennen nukkumaanmenoa.Vierailija:
vaikka muistaisikin. kuten sanottu tuon ikäisellä ei ole ajan tajua, joten jos sanot hänelle että äiti tulee ihan kohta takaisin, sillä ei ole merkitystä. koita nyt vastuuton idiootti edes sen verran tajuta.
Nimittäin ap laittoi tuon 15-20 min yläkanttiin varmuuden vuoksi, kun ei jaksanut ruveta laskemaan. Itse arvioin että mulla meni alle 15 minuttia, autoa ei tarvinnut raaputtaa, kone kävi ja äijä istui autossa kun varovasti laitoin ulko-oven kiinni. Mies ajoi reippaasti asemalle, mutta mun nopeus oli paluumatkalla tuo vähän päälle 60 kilsaa tunnissa, sen verran ajelen hiljaisella kylänraitilla.
Eipä silti että tämä asiaan paljon vaikuttaisi, mutta hauska että viitsit laskea!
Vierailija:
Ei sitä vaimoa siihen ikkunoiden putsaamiseen tarvita ja auton lämmittämiseen tarvita. Jos pysähdys asemalla on vaikka 2 minuuttia ja matka-aikaa 18 minuuttia. Keskinopeus tällöin ajoaikana 40 km/h.Jos aikaa kuluu 15 minuutia keskinopeus 48 km/h.
Jos aikaa kuluu 12 minuuttia keskinopeus 60 km/h.
Jos aikaa kuluu 10 minuuttia keskinopeus 72 km/h
Jos aikaa kuluu 8 minuuttia keskinopeus 90 km/h
Jos aikaa kuluu 5 minuuttia keskinopeus 144 km/h.
Ei todellakaan ole mahdotonta tuo 20 minuutissa autolla.
Pari kertaa olen tehnyt niin, että oli puolivuotias kerran 9 vuotiaan ja 3 vuotiaan kanssa kotona kun kävin kilsan päässä autolla lähikaupassa maitopurkin hakemassa eli 5-7 min.
Ja toisen kerran oli 6 ja 4 v kotona kun kävin samaisessa lähikaupassa (tosin olimme muuttaneet kauemmaksi) samalla asialla eli n. 10-12 min.
Ja meillä lapset tietää konkreettisen esimerkin kautta mitä pitää välttää ettei tule tulipaloa tai miten silloin toimitaan.
En jättäisi omaa 4 vuotiastakaan. Vaikka kuinka olisi selitetty etukäteen, niin lapsi saattaa herätessään säikähtää kun vanhemmat eivät ole kotona ja sännätä vaikka ulos yöpuvussa, jolloin on vaarana että palelluttaa itsensä tai juoksee auton alle.
Ja vaikka lapsi ei lähtisikään ulos tai satuttaisi itseään, niin en haluaisi riskeerata että säikähtää yksinoloa...