G: Kyllä vai ei? Jättäisitkö 2-vuotiaan aamulla nukkumaan,
kun viet miehen junalle? Olin pois 15-20 min, lapsi nukkui kun tulin takaisin. Tajuan riskit, mutta mielestäni ovat pienet (esim. liikenneonnettomuus, se että lapsi herää ja tekee jotain kiellettyä). Ja oli selitetty lapselle illalla, että jos heräät odota, äiti tulee pian. Kun pääsin kotiin, laitoin miehelle tekstarin että perillä ollaan.
Yhdellä sanalla, tekisitkö samoin vai et?
Kommentit (124)
Että heikennätte lapsen turvallisuutta jättämällä ne yksin kotiin?
Kaikilta teiltä pitäisi ottaa lapset pois!!!
<Lastensuojelua ei kiinnosta, ketä äiti nai, mutta sitä kiinnostaa taatusti jos parivuotiaita pidetään yksin kotona!>
Ehkä pitäisi kiinnosta, aiheuttaa lasten henkinen pahoinvointia.
7-vuotiaalle pojalleni ja hän on joutunut täysin paniikkiin jo pelkästä ehdotuksesta.. Siis, että äiti veisi iskän töihin aamulla (klo 5.30) ja että sinä varmasti nukut silloin (4v veljen kanssa), mutta että JOS sattuisit heräämään, niin et ihmettele sitten.. Vienti olisi kestänyt noin 5 minuuttia. Moinen suunnitelma on silloin täytynyt haudata.
Meillä mies menee taksilla vastaavassa tapauksessa. Meidän 3-vuotias on ollut yksin kotona vain sen hetken kun käyn roskiksella tai postilaatikolla, tai kävelen pihaa ympäri nukuttamassa vauvaa (n. 5min). Silloinkin pidän huolen että on tekemässä jotain sellasta että pysyy aloillaan, eli lukee kirjoja tai katsoo videoita tmv.
mitään henkistä hyvinvointia...
mutta mielestäni on silti tehnyt enemmän väärin lastaan kohtaan, jos pettää perhettään käymällä vieraissa kuin jättämällä lapsen kerran 20 minuutiksi yksin kotiin.
Jos saisin nyt valita kumman tempun äitini/isäni olisi tehnyt minulle ollessani pieni lapsi; jättänyt hetkeksi yksin nukkumaan vai käynyt vieraissa ja rikkonut perheen, saat arvata kumman valitsisin.
että äiti jättää lapsen ja lähtee kuuden kilsan päähän, ei ole enää hetken poissaolo...
vaikka se hetki olisi ollut puoli tuntia.
Minä valitsisin siis vanhemmiltani puolen tunnin yksin olon ennemmin kuin perheen pettämisen.
2-vuotias ajattelee toisin. Hänelle karmeinta maailmassa on herätä yksin ja hylättynä.
voin kuvitella kyllä paljon karmeampiakin asioita 2-vuotiaan kannalta kuin 15 minuutin yksinolo.
2-vuotiaalle hylätyksi joutuminen on pahin mahdollinen trauma. Se että siinä yksin ollessa voi vaikka pytinki palaa ja kakara kuolla on sitten vain sen seurannaisvaikutus.
Sehän voi vaikka herätä siihen kun kuulee kun ulko-ovi suljetaan ja 20 minuutissa sillä on jo traumat.
joskus nähnyt painajaisia, että olen lähtenyt käymään esim. kaupassa ja huomannut unohtaneeni lapsen kotiin. :/
kun lapsi herää ja on itse 10 minuutin koiran kusetus reissulla?
Vierailija:
kun lapsi herää ja on itse 10 minuutin koiran kusetus reissulla?
Entäs jos sinä saat sairaskohtauksen eikä kukaan ole auttamassa, talo voi syttyä sen jälkeen tuleen ja miehesi ajaa kotimatkalla kolarin? Silloin tarvitset jonkun toisen aikuisen kotiisi varmuuden vuoksi, joka voi soittaa apua kun lapsi/lapset ovat niin pieniä etteivät osaa.
Tuli taas mieleen se viime talvinen juttu niistä pikkupojista jotka hukkuivat karvianjokeen tai tän talvinen tapaus kun se pikkulapsi hukkui perhepäivähoitajalta, nämä on niin turhia kuolemia, meidän vanhempien/aikuisten velvollisuus on turvata lapsien turvallisuus ja lapsen turvallisuus huomattavasti heikkenee silloin jos hänet jätetään yksin kotiin ja tällöin asia kuuluu lastensuojelulle. Lastensuojelulaissa on aivan selkeä pykälä, mikä määrittää huostaanoton.
AP ei selvästikkään kykene turvaamaan lapsen turvallista lapsuutta.