Pulassa ilman hedelmöityshoitojen Kela-korvausta
Hedelmöityshoitoihin on jo pitkään luvattu Kela-korvaus takaisin ensi vuoden alusta. Siitä on siis puhuttu julkisuudessa ja myös lääkäriasemalla, jossa käymme. Tämän piti olla ihan läpihuutojuttu. Me ollaan ajoitettu kalliit hoidot niin, että saisimme sen Kela-korvauksen eli jo viivytetty hoitoja. Kyseessä ei ole ahneus, vaan se, että meillä ei ole tarpeeksi omaa rahaa.
Olen ihan järkyttynyt, että korvauksia ei ole nyt tulossa. Miten tämä voi olla mahdollista? Mekin maksetaan veroja ja yritetään nyt tehdä näitä toivottuja veronmaksajia Suomeen. Hoitojen hinnat ovat vain karanneet ihan käsistä. Julkisella on se tiukka kolme hoitokertaa, jotka vieläpä toteutetaan aikamoisella rutiinilla, jolloin kaikki keinot eivät ole siellä edes käytössä.
Kyllä ottaa päähän, että monta vuotta ollaan sitä perhettä haluttu ja tähänkö tämä nyt tyssää? Kun joku valiokunta riitelee, niin tavalliset kansalaiset ovat näköjään siinä vain tiellä. Onkohan siellä kukaan edes kuullut meitä tahattomasti lapsettomia, jotka eivät kuitenkaan voi vuositolkulla tässä odotella?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmöityshoitojen kelakorvausten noston ei luulisi kaatavan tämän maan taloutta.
Itsekin olen odotellut tuota nostoa ennen hoitoon hakeutumista. Kuinkahan moni muukin? Ja samalla olemme menettäneet kallisarvoista aikaa.
Sepä se, kun aika on tässä onnistumisessa jopa tärkein tekijä, ja se valuu tässä hukkaan. Tästä pitäisi pitää enemmän mekkalaa. Ongelmana on toki se, etten itse voi omalla naamalla lähteä osoittamaan mieltä, kun aihe on niin arka. En ole edes omalle äidille kertonut, että odotellaan hoitoja, ettei hän sitten kovin pety jos ne eivät onnistukkaan.
ap
Mites sitten ne rahat ja muut resurssit sen lapsen hoitoon ja kasvatukseen jos kerran ei ole omasta pussista varaa niihin hoitoihinkaan? Yhteiskunnaltako senkin pitäisi tulla kuin Manun illallinen?
Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten ne rahat ja muut resurssit sen lapsen hoitoon ja kasvatukseen jos kerran ei ole omasta pussista varaa niihin hoitoihinkaan? Yhteiskunnaltako senkin pitäisi tulla kuin Manun illallinen?
Palkasta ihan lapsen menot maksetaan, kuten muutkin normaalit palkansaajat toimivat. Harvempi kuitenkaan joutuu kymppitonneja sijoittamaan vain siihen lapsen alulle saantiin, siinä on sinulla nyt suhteellisuudentaju ja empatia hukassa. Vai oletko sitä mieltä, että ihminen ei voi saada lasta mikäli ei ole kymppitonneja ensin säästössä? Jäisi suurin osa lapsista saamatta.
Lisäksi, kysytkö sydänleikkausta odottavalta, miten aikoo elättää itsensä mikäli selviää hengissä, jos ei sitä sydänleikkaustakaan voi itse maksaa?
Miksi ihmiset ei enää lisäänny luonnollisesti? Ihmetyttää, että tämä hedelmöityshoitojen lisääminen oli ylipäätään sinne budjettiehdotukseen lisätty. Onko ongelma niin suuri?
Olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hoitoja haluavien ongelmat tässä asiassa johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ööö jos ei ole varaa maksaa omia hoitojaan niin onko varaa lapseenkaan? Siitäkin aiheutuu monenlaisia kuluja kuusinumeroinen summa, ennen kuin se on omillaan.
Ööö ne hoidot on kertasumma tässä ja nyt. Ne sadat tonnit kertyy kyllä työuran tai 18 vuoden aikana. Lisäksi suurin osa hoidoista kyllä ihan itse maksetaan, vaikka korvaus olisikin voimassa. Ja ne omat maksettavat on jo tuhansia euroja.
Hyvät on näkymät. Ei rahaa hoitoihin ja silti lapsi tulee maksamaan moninkertaisesti. Mistä rahat siihen? Sossuko maksaa?
Ehkä siihen on syynsä, että teillä ei nalli napsahda.
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa. Siitä näkökulmasta on tosi hankala nähdä, että lapsettomuus on usein ihan sairaudesta johtuva haaste. Hoidetaanhan astmaakin, eikä astmaatikon anneta vain kuolla, vaikka onkin käynyt geneettisesti tai ympäristötekijöistä johtuen huono mäihä.
Tuo ajattelu, että sairaus on oma ongelma ei kuulosta kovin kivalta. Olettekos muuten sitä mieltä, että lapsilisätkin pois, koska kaikkien pitää se lapsi itse elättää? Miettikää nyt edes hieman laajemmin, vaikka purattekin täällä vain turhautumista elämään ja yhteiskuntaan. Mutta älkää nyt minuun purkako, sillä minulla on jo vaikeaa.
ap
Siinäpä se ihmetellään 40v kun ei tule lasta Aloittakaa lapsenteko ajoissa Ei tarvita kalliita hoitoja
Vierailija kirjoitti:
Hyvät on näkymät. Ei rahaa hoitoihin ja silti lapsi tulee maksamaan moninkertaisesti. Mistä rahat siihen? Sossuko maksaa?
Ehkä siihen on syynsä, että teillä ei nalli napsahda.
Todella ilkeä kommentti. Todella järkyttävän pahantahtoinen ja kamala. Miten elät itsesi kanssa?
ap
Ihan samaa priorisointia joudutaan tekemään kaikessa terveydenhoidossa ja korvataan vain ne asiat jotka todennäköisimmin tuo avun, ei jokaista kokeellista lääkettä tai uudenlaista hoitoa jotka ehkä joskus auttaa. Julkisella saa tosiaan sen kolme hoitokertaa, jos niillä ei onnistu niin se on jokaisen oma asia mikäli haluaa jatkaa vaikka onnistuminen on lähinnä lottovoitto. Ei sitä lottovoittoa silti tarvitse tavoitella yhteiskunnan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa. Siitä näkökulmasta on tosi hankala nähdä, että lapsettomuus on usein ihan sairaudesta johtuva haaste. Hoidetaanhan astmaakin, eikä astmaatikon anneta vain kuolla, vaikka onkin käynyt geneettisesti tai ympäristötekijöistä johtuen huono mäihä.
Tuo ajattelu, että sairaus on oma ongelma ei kuulosta kovin kivalta. Olettekos muuten sitä mieltä, että lapsilisätkin pois, koska kaikkien pitää se lapsi itse elättää? Miettikää nyt edes hieman laajemmin, vaikka purattekin täällä vain turhautumista elämään ja yhteiskuntaan. Mutta älkää nyt minuun purkako, sillä minulla on jo vaikeaa.
ap
Ei, minä itse olen jäänyt lapsettomaksi ja hyväksynyt sen. Aina se hoito vaan ei ole järkevää. Elämäänsä voi löytää muutakin sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei enää lisäänny luonnollisesti? Ihmetyttää, että tämä hedelmöityshoitojen lisääminen oli ylipäätään sinne budjettiehdotukseen lisätty. Onko ongelma niin suuri?
Olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hoitoja haluavien ongelmat tässä asiassa johtuu.
Hoitoja haluavien? Jeps
Tsemppiä asian kanssa painiville. Raskas tie kulkea. Karseita kommentteja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoja haluavien? Jeps
no tarvitsevien sitten, kyllä on pinna kireellä taas aamusta?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta tarvitsee suomalaisia lapsia, joita jostakin syystä syntyy nykyisin kovin vähän.
Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään että ehkä luonto yrittää kertoa teille jotain? Ei yhteiskunta. Luonto.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin kommentoivat nyt vain ne onnekkaat, joilla ei ole koskaan ollut itse ongelmaa lapsen saannissa.
ap
Et tiedä kommentoijista tai heidän onnekkuudestaan mitään, mites on sen empatian laita muita kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään että ehkä luonto yrittää kertoa teille jotain? Ei yhteiskunta. Luonto.
Tarvitseeko mitään muutakaan sairautta hoitaa, kun luonto yrittää kertoa muuta? Monesti lapsettomuus on sairaudesta johtuvaa.
Hedelmöityshoitojen kelakorvausten noston ei luulisi kaatavan tämän maan taloutta.
Itsekin olen odotellut tuota nostoa ennen hoitoon hakeutumista. Kuinkahan moni muukin? Ja samalla olemme menettäneet kallisarvoista aikaa.