Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyisin ei parisuhteissa ja perheissä ole enää yhteisiä rahoja?

Vierailija
05.12.2024 |

Sehän on kaikkein helpointa. Ei ikinä riitaa rahasta. 

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot 7300 euroa ja 5600 euroa tulee omille tileille, mutta se mitä jää yli laitetaan yhdessä säästöön, osakkeisiin ja rahastoihin. Muhkeat tuototkin ovat yhteisiä. Yhteistä rahaa siis yhteistä elämää varten.

Vierailija
42/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska provo, mutta yhteiset rahat on tosiaan varmin keino saada aikaan riitoja rahasta.

Äitini sanoi minulle mieheni kanssa yhteen muuttaessani että älä ikinä ikinä ikinä suostu yhteiseen tiliin, siis niin että se on talouden ainoa tili. Isälläni ja hänellä on ollut yhteinen tili kymmeniä vuosia, mutta kyllä se on aiheuttanut järjettömän paljon hampaidenkiristelyä ajan saatossa.

Itsekin oon kotoa saanut tuon mallin, omat rahat ja tilit. Mitä oon ymmärtänyt, monesta muusta asiasta riideltiin mutta rahasta ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahasta on aina riitaa oli ne yhteiset tai erilliset.

Meillä on yhteiset rahat, eikä niistä ole koskaan riitaa.

Toki se vaatii sen, että rahankäyttötavat on samanlaiset. Ei ongelmaa, kun kumpikaan ei osta mitään turhaa paskaa vain ostamisen ilosta.

Vierailija
44/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No osaksi on yhteiset. Minun tienaamat rahat on koko perheen ja vaimo tienaamat rahat sekä lapsilisät hänen rahojaan. 

No mihinkäs se vaimo ne palkkansa ja lapsilisät käyttää? 

Tai kääntäen, kuinka paljon sulla menee kuussa rahaa ruokaan, lasten vaatteisiin, kodin hankintoihin, sähkö-, vesi-, vakuutus- yms laskuihin?

Johan erittelin , että minun tienaamat rahat on koko perheen. Maksan yksin auton, vakuutukset, kaikki laskut( paitsi vaimon oma puh) asuntolaina lähes ( 60%/40%) puokiksi, lasten harrastukset.   Vaimo omii lapsilisät ja palkkansa.

Eli sä et syö? Tarvitse puhtaita vaatteita? Tai vaatteita ylipäätään? Lapset eivät tarvitse vaatteita tai kenkiä? Tai mahdollisia välineitä harrastamiseen? Teillä ei siivota, tarvita lakanoita tai pyyhkeitä, vessapaperia, peruaineita? ukana ei koskaan sairasta edes flunssaa, että tarvittaisiin lääkäriä tai lääkkeitä? Tai laastaria? Teillä ei ole tuttuja, joiden luona käydään vaikka synttäreitä juhlimassa ja viedään joku kiva pieni lahja mennessä? Tai lapsilla kavereita? Suosittelen avointa keskustelua sen vaimon kanssa noista asioista, sä olet nyt katkera tilanteesta, joka elää vain sun pääsi sisällä, ei todellisuudessa.

Vierailija
45/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasta on aina riitaa oli ne yhteiset tai erilliset.

Meillä on yhteiset rahat, eikä niistä ole koskaan riitaa.

Toki se vaatii sen, että rahankäyttötavat on samanlaiset. Ei ongelmaa, kun kumpikaan ei osta mitään turhaa paskaa vain ostamisen ilosta.

Meillä on välillä vääntöä siitä mikä se turha paska on. Ei ehkä ostaessa vaan loppuunkuluneita juttuja hävitettäessä, että onko vetskarivikaisella repulla varakäyttöä 5 v sisällä kun uusi on jo hankittu. Ja välillä on pakko ostattaa puolisolle esim. ehjiä sukkia...

Ei puhettakaan että päästäisin häntä puuttumaan omien rahojeni käyttöön.

Vierailija
46/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naisen rahat on naisen rahoja ja miehen rajat on yhteisiä. Niin se on aina ollut.

Vierailija
47/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No naisen rahat on naisen rahoja ja miehen rajat on yhteisiä. Niin se on aina ollut.

Minulla on kaksi pitkää parisuhdetta takana ja molemmissa juuri toisin päin. 

Vierailija
48/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies vielä eli, niin minä pidin huolta, että taloustilillä oli aina rahaa. Mies sitten kävi kaupassa ja tankkasi auton niillä rahoilla. Minua oikeasti huvitti, kun kävimme ravintolassa syömässä, niin lasku tuotiin aina miehelle, joka sitten maksoi sen sieltä taloustililtä. Miehen omat satunnaiset tulot ja työttömyyskorvaukset kuluivat hänen omiin menoihinsa. 

Vierailija
49/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on omat rahat, joista siirretään yhteiselle tilille tietty summa kuussa. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset ja mahdollisten lasten kulut, omat saa sitten kuluttaa miten haluaa.

Vierailija
50/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä ainakin. On ollut yli 50vuotta.

Vierailija
51/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin kerran ulkomaalaisen naisen kanssa, joka ei ensin halunnut avioehtoa ja ei myöskään halunnut muuta kuin että meillä olisi 1 yhteinen tili.

Pelkkä ajatus on kylmäävä, varsinkin kun nainen on luonteeltaan temperamenttinen ja konfliktiherkkä riitelijä.

Siis että kaikki mun satojentuhansien eurojen puun myyntirahat olisi kummankin yhteisellä tilillä😅

Vierailija
52/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toisella on vaikka sijoitusasuntolaina ja harrastaa Porscheja niin onko oikein, että joutuu maksamaan lainaa ja rahoittamaan 2000€/kk harrastusta?

Jos toisen palkalla on siihen varaa niin ethän sinä niitä rahoita vaikka rahat olisivat yhteisellä tilillä. Ei kai se sitä tarkoita että enemmän tienaava saisi käyttää vähemmän rahaa jos toinen tienaa vähemmän? Ihan samalla tavalla henkilö sen maksaa itse kuin jos rahat olisivat erilliset. 

Oma nettoni on reilut 4000 €/kk ja puolison reilut 6000 €/kk enkä todella nillitä mistään kalliista hankinnoista kun hän tuo enemmän rahaa yhteiselle tilille. Rahat ovat yhteiset mutta ei siinä ole mitään järkeä jos hänen pitäisi nuukailla minun takiani kun rahat kuitenkin riittävät kaikkeen mitä tarvitsemme. 

Vierailija
53/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa elää. Ei tarvita yhteistä asuntoa koska omassaankin voi elää ja kyläillä voi aina. Yhteiset kulkuneuvot? Ei tarvita koska kahdella pääsee paremmin. EI ole varmasti yhtään syytä miksi pitäisi jakaa toisen kanssa mitään.

Vierailija
54/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, mutta ei varmaan sovi kaikille. Me on menty yhteen tosi nuorena, kummallakaan ei ollut paljoa rahaa. Ollaan myös samanlaisia rahan käyttäjiä ja mietitään hankinnat yhdessä. Molemmilla myös tosi hyvät tulot ja melko samalla tasolla, mies tienaa nettona muutaman satasen enemmän.

Mä hoidan juoksevat raha-asiat ja katson että käyttötilillä on rahaa, mutta mieskin toki osaisi jos mulle kävisi jotain.

Vierailija
55/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteiset rahat mutta omat tilit jo yli 30 vuotta. Muutettiin seurustelun 2. päivänä yhteen ja siitä saakka yhteiset rahat. Meillä toiminut hyvin.

Vierailija
56/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimeilla se on noin. Ei todellakaan suomalaisilla. Suomalaisilla naisilla parisuhde heikentää taloutta, mutta miehillä kasvattaa. Tutkittu fakta. 

Muslimi nainen saa halutessaan käydä töissä, mutta miehellä ei ole mitään asiaa vaimon rahoihin. Miehen rahat ovat joka tapauksessa vaimon rahoja.

Turha väittää että suomalaisilla olisi noin. Ilmankos he lisääntyy ihan eri innolla kuin me.

Vierailija
57/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin kerran ulkomaalaisen naisen kanssa, joka ei ensin halunnut avioehtoa ja ei myöskään halunnut muuta kuin että meillä olisi 1 yhteinen tili.

Pelkkä ajatus on kylmäävä, varsinkin kun nainen on luonteeltaan temperamenttinen ja konfliktiherkkä riitelijä.

Siis että kaikki mun satojentuhansien eurojen puun myyntirahat olisi kummankin yhteisellä tilillä😅

Maalaispoika ja tuontimorsian, niin perinteistä. 

Vierailija
58/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna jakoi ne ulkomaille

Vierailija
59/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty. Naiset ostaa kaikilla rahoilla "ruokaa".

-Ei ni, ku selkäs käännät ryntää muikkelit shoppailemaan kaikkee tärkeetä kuten kukkasia vaikka omassa pihassa on yllin kyllin neljässä eri penkissä...ennen vanhaan naiset osti tarpeeseen nykyään se tarpeellisuuden raja on hämärtynyt ja pahasti kun pitää rientää kaupoille hankkimaan pusero numero 116 ja kaksi paria uusia kenkiä vaikka edellisetkin on laatikossa käyttämättä....Ugh, olen puhunut (Kirjoittanut!)

Vierailija
60/145 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty. Naiset ostaa kaikilla rahoilla "ruokaa".

-Ei ni, ku selkäs käännät ryntää muikkelit shoppailemaan kaikkee tärkeetä kuten kukkasia vaikka omassa pihassa on yllin kyllin neljässä eri penkissä...ennen vanhaan naiset osti tarpeeseen nykyään se tarpeellisuuden raja on hämärtynyt ja pahasti kun pitää rientää kaupoille hankkimaan pusero numero 116 ja kaksi paria uusia kenkiä vaikka edellisetkin on laatikossa käyttämättä....Ugh, olen puhunut (Kirjoittanut!)

Kirjoitas vielä muutama clichee lisää tuon ughin lisäksi. Yrjöttävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme