Itsenäisyyspäivän menu, millainen teillä?
Me olemme vain kahden, etsin uusia ideoita. Tähän mennessä on tällainen suunnitelma:
Voileipäkakku (lohta, rapuja)
Juustoleipää kreikkalaisella kirsikkahillolla (sitä saa Prismasta, mukana kokonaisia kirsikoita, suosittelen!)
Paistettuja valkosipulijättikatkarapuja ja paahtista aiolin kanssa
Affogato
Vihersalaatti on vähän tylsä, ajattelin sen sijaan tehdä hedelmä- kasvislautasen, mutta jokin uusi idea salaatista kelpaisi? Lihaa emme syö.
Juomana tietysti kuohari.
Kommentit (232)
Alunperin piti tehdä hirvikäristystä (tai käristyksen tapaan tehtyä kastiketta), kun sain metsävuokran hirvenlihana. Yksi lapsista ei kuitenkaan ole tulossa itsenäisyyspäiväksi kotiin, joten olen alkanut miettiä karjalanpaistia. Tässä nyt on aikaa vielä päättää, kun joka tapauksessa lihat ovat vielä pakastimessa. Merimiespihvikin (possusta tosin) voisi olla ihan jees.
Keitettyjä perunoita tai perunamuusia, ruusukaalia, porkkanaa, lanttua. Coleslaw punakaalista. Ruisleipää.
Jälkiruokana ehkä tylsästi pirkan mutakakku pakastimesta tai marjarahkaa - nuoret saavat päättää.
Illalla linnanjuhlia katsoessa popkornia, ja suklaajäätelöä palloina tötteröissä. Glögiä (vaaleaa alkoholitonta, ehkä sekaan hieman viimevuotista marjalikööriä).
Kiusa se on pienikin kiusa
Kokonainen hirven sisäfilee on sulamassa. Paistan siitä pihvit, punaviinikastiketta. Peruna lisukkeena, vielä harkinnassa miten teen perunat. Salaattia toki myös.
Jälkkäriksi torttuja ja kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan oltu koronassa, toivottavasti huomenna maistaisikin jo jotain.
Meillä on possun kassleria, perunoita, paahdettua porkkanaa ja kastiketta. Jälkkäriksi panna cottaa vadelmilla.
Illemmalla joulutortut marmeladitäytteellä (jokavuotinen perinne).
Pikaista paranemista. Laitettatteko jotain muuta kuin luumumarmeladia torttuihin? Ajattelin tehdä perinteisiä, joskus olen tehnyt juustotäytteellä ja siihen sitten sesaminsiemeniä koristeeksi, hyviä ovat nekin alkupaloiksi. Ap
Kiitos!
Jep, laitamme mansikkamarmeladia. Suosittelen kokeilemaan! Itselleni luumu ei sovi ja sillä tortuista tulee jotenkin raskaita. Mutta nämä ovat makeita ja hyviä.
Juustotäyte kuulostaa myös mielenkiintoiselta, kiitos vinkistä. Ja hyvää itsenäisyyspäivää!
Mun salaattiin tulee avocadoa, päärynää, melonia, mansikoita, sipulia, feta tai homejuustoa
Peruna ja kukkakaalimuusi. Pippurikastike. Pannusiikaa sitruunasiivuin. Persiljavoita, kananmunaa keitettynä, punajuurisalaattia. Juomaksi vettä tai luomupiimää.
Iltasella ohut pakarin rieska, jonka päällä kananpojan kebabsiivuja, majoneesia ja jääsalaattia.
Välillä sitten tietysti torttukahvit kynttilän valossa istuksien ja hymyillen. Finlandia konvehtirasia ohessa.
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut istua kotona syömässä vaan oon menossa rokkikeikkaa katsomaan/kuuntelemaan. Fiini pönötys ei oo oma juttu. N
Tämä nauratti. Kotona syömässä=fiiniä pönötystä? Okei...
Meillä mennään vähän hienommalla setillä tänä vuonna:
-boisson d'entrée
-bijoux et salade de pommes de terre
-mousse et chips de pomme de terre
Pottuvoita, kesäytyneitä särkiä, kuivattua ruisleipää, hieman voita ja puolukkavettä.
Pinaatti - jäävuorisalaatti tomaatilla, kurkulla ja valkoisilla pavuilla sekä tonnikalalla. Kastiikkeena rosmariinilla, timjamilla ja rosepippurilla maustettu öljy.
Jälkiruoaksi rahka mustikkakeitolla.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista on, jos itsenäisyyspäivänä pitää ryypätä.
Miksi? Samanlainen päivä se on kuin kaikki muutkin. Paitsi ehkä vielä hieman masentavampi, Suomessa kun itsenäisyyttä ei juhlita, vaan pitäisi mököttää Vakavana. Vähän kuin kirkkohäissä. Eihän sitä nyt perkele iloa saa näyttää.
Napolilaisen pizzan varmaan haen alakerrasta. Asun ulkomailla ja huomenna on työpäivä. Edellisen kerran olin Suomessa itsenäisyyspäivänä vuonna 2011. Alkaa olla jo vähän nostalginen olo, mutta yksin kun asun, en yksinkertaisesti jaksa vääntää monimutkaista juhla-ateriaa vain itselleni.
Syön mitä tänään sain rokajakelusta. Rasiallisen kouluruokaa, leipää, maitoa ja donitseja.
Hernekeittoa jossa herne etsii kaveriaan.
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M23 kirjoitti:
Mä voisin ihan vaan ryypätä. En olekaan aiemmin ryypännyt itsenäisyyspäivänä.
Sun ikäiselle luonteva ratkaisu. En mäkään sun ikäisenä syönyt voileipäkakkua itsenäisyyspäivänä, vaan olin baarissa tai muissa bileissä. Ap
Joo, baarista en tiedä (mulla on kantis mutta aika kallis sellainen), mutta kotona voisi naukkailla jotain.
Missä sun kantis on ja millainen? Kai kutsut ystäviä mukaan etkä yksin dokaa? Ap
Se on sellainen metallimusiikkihenkinen baari. Tykkään kun olen raskaamman ja rokimman musiikin ystävä. Seuraa mulla ei tule olemaan, koska kaikki harvat kaverini asuvat toisella paikkakunnalla ja oletettavasti tekevät jotain muuta sinä päivänä. Mutta yksinkin voi dokata, ja yleensä dokaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajatellut istua kotona syömässä vaan oon menossa rokkikeikkaa katsomaan/kuuntelemaan. Fiini pönötys ei oo oma juttu. N
Tämä nauratti. Kotona syömässä=fiiniä pönötystä? Okei...
😆 tänään tulin yövuorosta ja fiinisti pönötin jogurttipurkin ääressä ennen unille menoa.
Sisäfilepihvit vuohenjuustosalaatilla, jälkkäriksi mustikkarahkapiirasta. Pukuarvostelukierroksen painikkeeksi juustoja, hilloja ja keksejä.
Varaus ravintolaan perinteisesti.
Olen syntynyt vuonna 1990 ja meillä oli ainakin vielä ala-asteella tuota lantturaastetta rusinoilla. Ai että, se oli hyvää!